Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» συνεχίζουν τη νέα τεκμηριωμένη και αναλυτική δημοσιογραφική έρευνα για την ανακύκλωση στην Ελλάδα, ώστε να εντοπιστούν τα αίτια που η χώρα μας δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της έναντι της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την επίτευξη των ποσοτικών στόχων ανακύκλωσης, με συνέπεια την αναμενόμενη νέα επιβολή προστίμων. Παράλληλα, παρουσιάζουν και μελετούν όλες τις διαθέσιμες τεχνολογίες ανακύκλωσης, ώστε να διαπιστώσουν ποιες εφαρμόζουν τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ενώ παρουσιάζουν την εμπειρία της ανακύκλωσης σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.

Η Ελλάδα αποτελεί ελκυστικό επενδυτικό προορισμό για τα αμερικανικής υψηλής τεχνολογίας Πολυκέντρα Ανακύκλωσης

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, ο τομέας της υψηλής τεχνολογίας προσελκύει πολύ σημαντικές αμερικανικές επενδύσεις στη χώρα μας, αναδεικνύοντας την Ελλάδα ως έναν ελκυστικό και προτιμητέο επενδυτικό προορισμό σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Μία από τις εν λόγω επενδύσεις, που έχει ήδη υλοποιηθεί, αφορά στα αμερικανικής υψηλής τεχνολογίας Πολυκέντρα Ανακύκλωσης, που αποτελούν τη βέλτιστη και πιο αποδοτική μέθοδο ανακύκλωσης πλαστικών, μεταλλικών και γυάλινων υλικών, με παροχή οικονομικού κινήτρου στους πολίτες που αξιοποιούν τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνολογίες - best available technologies- για την αναγνώριση και διαλογή των εισερχόμενων προς ανακύκλωση υλικών (barcode scanner, plastic / metal sensor, shape recognition). Σημειώνεται ότι στα εγκαίνια του εν λόγω εργοστασίου, που πραγματοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2019 με την παρουσία του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και του (τότε) Αμερικανού πρέσβη στην Αθήνα, κυρίου Geoffrey R. Pyatt, είχε υπάρξει η δέσμευση για δημιουργία 90 νέων θέσεων εργασίας.

Από τη δημοσιογραφική έρευνα προέκυψε ότι μέχρι σήμερα έχουν δημιουργηθεί περισσότερες από 450 νέες, πλήρους απασχόλησης, θέσεις εργασίας, οι οποίες αναμένεται να φτάσουν τις 1.000 θέσεις εργασίας εντός των επόμενων δύο ετών. Ως συνέπεια, η κατασκευή και η λειτουργία των αμερικανικής υψηλής τεχνολογίας Πολυκέντρων Ανακύκλωσης αποτελεί μια καλή πρακτική και μια απόδειξη ότι οι άμεσες νέες επενδύσεις συμβάλλουν καθοριστικά στην περαιτέρω μείωση της ανεργίας και στην αύξηση της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων πολιτών. Όπως ήδη έχει αναδειχθεί από τη δημοσιογραφική έρευνα, κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους εμφανίστηκε στην Ελλάδα η νορβηγική εταιρεία TOMRA, η οποία παράγει Πολυκέντρα Ανακύκλωσης στη Νορβηγία και δημιουργεί θέσεις εργασίας στη μακρινή αυτή χώρα, ελπίζοντας να τα προωθήσει στην ελληνική αγορά. Για τον σκοπό αυτόν, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η TOMRA ευελπιστεί να τη βοηθήσει το περιβόητο σκανδιναβικό lobby των Βρυξελλών (με έμφαση στελέχη της Ε.Ε. από τη Δανία και τη Σουηδία). Όμως η προώθηση αυτή μάλλον είναι δύσκολη, αφού το όνομα της TOMRA στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει μακρά και παραβατική ιστορία.

Το πρόστιμο των 24.000.000 ευρώ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της TOMRA για παραβίαση των κανόνων υγιούς ανταγωνισμού σε 5 χώρες

Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» αποκάλυψαν, κατ' αποκλειστικότητα, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα εναντίον της TOMRA σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες, κατόπιν καταγγελιών για εφαρμογή παράνομων πρακτικών, που αντιβαίνουν τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού, ενώ, στις 29 Μαρτίου 2006, εκδόθηκε καταδικαστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής - Ε.Ε. (γνωστή πλέον ως Υπόθεση COMP/E-1/38.113 — Prokent/TOMRA) κατά των ακόλουθων εταιρειών του ομίλου TOMRA: TOMRA Systems ASA (που είναι η μητρική νορβηγική εταιρεία), TOMRA Europe AS (που είναι η θυγατρική εταιρεία υπεύθυνη για όλη την Ευρώπη), TOMRA Systems BV (που είναι η θυγατρική εταιρεία στην Ολλανδία), TOMRA Systems GmbH (που είναι η θυγατρική εταιρεία στη Γερμανία), TOMRA Butikksystemer AS (που είναι η θυγατρική εταιρεία στη Νορβηγία), TOMRA Systems AB (που είναι η θυγατρική εταιρεία στη Σουηδία) και TOMRA Leergutsysteme GmbH (που είναι η θυγατρική εταιρεία στην Αυστρία) (Πηγή: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CE LEX:52008XC0828(01)).

Σύμφωνα με την καταδικαστική απόφαση της Ε.Ε.: «Η στρατηγική της TOMRA βασιζόταν σε μια πολιτική που απέβλεπε στη διατήρηση της κυριαρχίας και του μεριδίου αγοράς της με διάφορα μέσα όπως i) παρεμπόδιση εισόδου στην αγορά, ii) περιορισμό των δυνατοτήτων ανάπτυξης των ανταγωνιστών της, ώστε να παραμένουν μικροί και iii) τέλος, εξασθένηση και εξάλειψη των ανταγωνιστών της, µέσω εξαγοράς ή άλλων τρόπων, ιδίως εκείνων που θεωρούνταν ότι είχαν σοβαρές δυνατότητες να αµφισβητήσουν την κυριαρχία της στο µέλλον. Για την επίτευξη του στόχου της, η TOMRA χρησιµοποιούσε ποικίλες αντιανταγωνιστικές πρακτικές, περιλαµβανοµένων συµφωνιών αποκλειστικότητας και προτιµώµενου προµηθευτή, καθώς και συµφωνίες µε εξατοµικευµένες ποσοτικές δεσµεύσεις ή εξατοµικευµένα καθεστώτα αναδροµικών εκπτώσεων. Οι τελευταίες αυτές συµφωνίες ή όροι αφορούν συνήθως ποσότητες που αντιπροσωπεύουν το σύνολο των αναγκών του πελάτη ή ένα µεγάλο µέρος τους για µια δεδοµένη περίοδο αναφοράς και αναφέρονται συχνά ως «µεγάλες µαζικές παραγγελίες». Η TOMRA προσέφευγε σε τέτοιες πρακτικές ιδίως όταν στον ορίζοντα διαγραφόταν η είσοδος νέων παραγόντων στην αγορά, είτε λόγω της σχεδιαζόµενης θέσπισης νέας νοµοθεσίας µε εισαγωγή συστήµατος επιστρεπτέας εγγύησης ή άλλων συστηµάτων, ή ως αντίδραση στην εφαρµογή µιας τέτοιας νοµοθεσίας, γνωρίζοντας ότι οι ανταγωνιστικές επιχειρήσεις έπρεπε να επιτύχουν ορισµένα επίπεδα πωλήσεων για να καταστούν κερδοφόρες. Η όλη στρατηγική της TOMRA όχι µόνον επιβεβαιώνεται από τις διάφορες πρακτικές που χρησιµοποιούνται από τον όµιλο, αλλά συζητείτο επίσης ευρέως εντός του οµίλου σε διάφορες περιπτώσεις, π.χ. σε συναντήσεις και διασκέψεις ή σε αλληλογραφία, π.χ. ηλεκτρονικό ταχυδροµείο. Στο διατακτικό της απόφασης τονίζεται ότι: «Η TOMRA επικέντρωνε τις προσπάθειές της στην παρεµπόδιση εισόδου στην αγορά, προωθώντας και προσφέροντας συνεργασία σε πολύ µικρότερους ανταγωνιστές, οι οποίοι συχνά µόλις είχαν εισέλθει στην αγορά, ή/και θέτοντάς τους εκτός αγοράς, και δίνοντας προτεραιότητα σε µακροπρόθεσµες συµφωνίες προτιµώµενου προµηθευτή και µεγάλων µαζικών παραγγελιών. Οι τελευταίες ενέργειες δεν είναι µια στρατηγική που εντάσσεται στη φυσιολογική πρακτική του ανταγωνισµού και στις επιλογές που προκύπτουν από αυτή, αλλά αποβλέπουν κυρίως να παρέµβουν στην πρακτική αυτή και να εµποδίσουν τη διάβρωση της δεσπόζουσας θέσης της επιχείρησης».

2_1
2_2
2_3


▶ Απόφαση του (Δευτεροβάθμιου) Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (τρίτο τμήμα) στη συνεδρίαση στις 19.4.2012 που τελεσίδικα επικύρωσε την επιβολή προστίμου 24.000.000 ευρώ κατά της TOMRA λογά παράβασης των κανόνων υγιούς ανταγωνισμού σε 5 χώρες (ΥΠΟΘΕΣΗ C-549/10 P).

Η καταδικαστική απόφαση οδήγησε στην επιβολή ενός πολύ υψηλού προστίµου, 24.000.000 ευρώ, όπου στην απόφαση αυτολεξεί αναφέρεται ότι: «Υψος του προστίµου: Για τους ανωτέρω λόγους, το ποσό του προστίµου στις TOMRA Systems ASA, TOMRA Europe AS, TOMRA Systems BV, TOMRA Systems GmbH, TOMRA Butikksystemer AS, TOMRA Systems AB και TOMRA Leergutsysteme GmbH, θα πρέπει να καθοριστεί, από κοινού και εις ολόκληρον, στα 24 εκατοµµύρια ευρώ».

Η διπλή απόφαση του ∆ικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την επιβολή προστίµου 24.000.000 ευρώ κατά της TOMRA για παραβίαση των κανόνων υγιούς ανταγωνισµού σε 5 χώρες

Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» αποκάλυψαν, κατ' αποκλειστικότητα, ότι το πρόστιµο κατά της TOMRA επικυρώθηκε από το Γενικό ∆ικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης (General Court), στο οποίο προσέφυγε η TOMRA µε την ελπίδα να ακυρώσει την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η σχετική αίτηση ακύρωσης της νορβηγικής εταιρείας και των θυγατρικών της εκδικάστηκε από το Γενικό ∆ικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Πέµπτο Τµήµα) στη συνεδρίαση στις 9 Σεπτεµβρίου 2010. Η οµόφωνη απόφαση του Γενικού ∆ικαστηρίου ήταν καταπέλτης κατά της TOMRA, καθόσον απέρριψε την αίτηση ακύρωσης και επικύρωσε το µεγάλο πρόστιµο των 24.000.000 ευρώ (Πηγή: eur-lex.europa. eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:62006TJ0155). Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» σήµερα αποκαλύπτουν, κατ’ αποκλειστικότητα, ότι υπάρχει και δεύτερη δικαστική απόφαση, που οδήγησε σε τελεσίδικη επιβολή του µεγάλου αυτού προστίµου κατά της TOMRA. Πιο συγκεκριµένα, η TOMRA έκανε και δεύτερη απόπειρα για να αποφύγει (ή έστω να µειώσει) το πρόστιµο που της επιβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Για τον σκοπό αυτόν, η νορβηγική εταιρεία TOMRA και οι θυγατρικές της κατέθεσαν αίτηση αναίρεσης ενωπίον του ∆ικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Court of Justice) ζητώντας την αναίρεση της απόφασης του Γενικού ∆ικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 9ης Σεπτεµβρίου 2010, TOMRA Systems κ.λ.π. κατά Επιτροπής (T-155/06, Συλλογή 2010, σ. Ι-4361), µε την οποία απορρίφθηκε η προσφυγή ακυρώσεως που άσκησε η TOMRA κατά της αποφάσεως C(2006)734 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 29ης Μαρτίου 2006 (υπόθεση COMP/E-1/38.113 — Prokent/TOMRA) (Πηγή: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:62010CJ0549).

tomra-prostimo-1
tomra-prostimo-2

▶ Απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 29.3.2006 για επιβολή προστίμου 24.000.000 ευρώ κατά της TOMRA λόγω παράβασης των κανόνων υγιούς ανταγωνισμού σε 5 χώρες, που δημοσιεύτηκε στο φύλλο της επίσημης εφημερίδας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 28.8.2008 (2008/C 219/12).

Σηµειώνεται ότι η TOMRA, στην αίτηση αναίρεσης, ζητούσε τη µείωση του προστίµου, επικαλούµενη ότι τα πρόστιµα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν χαµηλότερα σε άλλες εταιρείες που παραβίασαν τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισµού. Όµως, στο διατακτικό της απόφασης του (δευτεροβάθµιου) ∆ικαστηρίου (Σκέψη 105) τονίζεται ότι: «Το γεγονός ότι η Επιτροπή επέβαλε στο παρελθόν πρόστιµο ορισµένου ύψους για κάποιες κατηγορίες παραβάσεων δεν της στερεί τη δυνατότητα να επιβάλλει µεγαλύτερο πρόστιµο, αν αυτό είναι απαραίτητο, προκειµένου να διασφαλισθεί η εφαρµογή της πολιτικής ανταγωνισµού της Ενωσης, την οποία ορίζει αποκλειστικώς ο κανονισµός (ΕΚ) 1/2003 του Συµβουλίου, της 16ης ∆εκεµβρίου 2002, για την εφαρµογή των κανόνων ανταγωνισµού που προβλέπονται στα άρθρα 81 και 82 [ΕΚ]». ∆ηλαδή, η αξιοσηµείωτη κρίση του (δευτεροβάθµιου) ∆ικαστηρίου είναι ότι σωστά επιβλήθηκε µεγαλύτερο πρόστιµο στην TOMRA, γιατί ήταν απαραίτητο, λόγω της σοβαρότητας των παραβιάσεων της TOMRA.

Ως συνέπεια, η απόφαση του (δευτεροβάθµιου) ∆ικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που απέρριψε (και) την αίτηση αναίρεσης της TOMRA, επικύρωσε τελεσιδίκως το υψηλό πρόστιµο των 24.000.000 ευρώ, καθόσον οι παρανοµίες της TOMRA αποδείχθηκε ότι αποτελούν «πολύ σοβαρές παραβάσεις» των κανόνων υγιούς ανταγωνισµού, ενώ καταδίκασε την TOMRA µε το σύνολο των δικαστικών εξόδων.

Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» συνεχίζουν τη δηµοσιογραφική έρευνα για την ανακύκλωση στην Ελλάδα και τις συνθήκες ανταγωνισµού στην ελληνική αγορά, ενώ θα διερευνηθεί περισσότερο και η εταιρεία TOMRA, ώστε να γίνουν ευρέως γνωστά στο ελληνικό κοινό τα έργα και οι δράσεις της, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, καθόσον σχεδιάζει να δραστηριοποιηθεί στην ελληνική αγορά καταβάλλοντας το αναγκαίο µετοχικό κεφάλαιο (έστω και εκπρόθεσµα).

*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»