Ενώπιον του ΕΣΡ σήμερα η τραπ µουσική: Η Ανεξάρτητη Αρχή εγκαλεί τις εταιρείες παραγωγής των Toquel, Rack και Snik για υποκίνηση µίσους και βίας µεταξύ εφήβων
Και η θέση του Άρειου Πάγου
Οι τράπερ Toquel, Rack και Snik, σύµφωνα µε πληροφορίες της «Απογευματινής», προβάλλουν τον ισχυρισµό ότι οι στίχοι τους δεν περιέχουν «προστακτική έγκλιση»
Αποφασισµένο να θέσει τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων εµφανίζεται πλέον το Εθνικό Συµβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), καλώντας ουσιαστικά σήµερα στις 11 το πρωί σε απολογία τρεις δηµοφιλείς τραγουδιστές της τραπ µουσικής µέσω των δισκογραφικών εταιρειών που προβάλλουν στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης βίντεο µε τα τραγούδια τους. Σύµφωνα µε την ανεξάρτητη Αρχή, τα τραγούδια αυτά θίγουν την ηθική και πνευµατική ανάπτυξη των ανηλίκων, υποκινώντας τους σε βία και µίσος.
Το κακό µε το φαινόµενο της υπερπροβολής του συγκεκριµένου είδους µουσικής όχι απλώς παράγινε, αλλά έχει πλέον ξεπεράσει κάθε όριο, µε την αγριότητα των στίχων και των µηνυµάτων που εκπέµπει. Σε όλα σχεδόν τα βίντεο και τις εικόνες που αναρτώνται σε µέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα οποία καταγράφονται ξυλοδαρµοί µεταξύ ανηλίκων, διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, επίδειξη µεγάλων χρηµατικών ποσών και ασύστολου πλούτου, καθώς και σεξουαλικά όργια, χρησιµοποιούνται τραγούδια τραπ ως µουσική υπόκρουση, µε υβριστικό, σεξιστικό και βίαιο περιεχόµενο, πολλά από τα οποία γράφονται και προβάλλονται επί τούτου.
*Διαβάστε ακόμα: Θηρίο: Έγραφαν ότι έχασα κιλά επειδή ήμουν χρήστης ουσιών, oι τράπερς δεν είναι δαίμονες, είπε ο Κωνσταντίνος Δρακούλας
Από την πλευρά τους, σύµφωνα µε πληροφορίες της «Απογευματινής», οι τράπερ Toquel, Rack και Snik προβάλλουν τον ισχυρισµό ότι οι στίχοι τους δεν περιέχουν «προστακτική έγκλιση», δεν παροτρύνουν δηλαδή στην τέλεση αξιόποινων πράξεων και εντάσσονται στο πλαίσιο της καθαρής-µυθοπλαστικής καλλιτεχνικής τους δηµιουργίας.
Η προσπάθεια, που ξεκινά µε πρωτοβουλία του ΕΣΡ, έχει σκοπό να διερευνήσει το φαινόµενο από την οπτική της υπερπροβολής µέσα από διάφορα κανάλια τηλεοπτικής δηµοσιότητας και εκ των πραγµάτων δεν µπορεί να επιβάλει λογοκρισία. Στην κλήση τους περιλαµβάνονται, µεταξύ άλλων, δύο διατάξεις:
Η διαδικασία αναµένεται ότι θα διαδραµατίσει κύριο ρόλο στην περαιτέρω ποινική αξιολόγηση των απολογούµενων, καθώς από την κρίση του συµβουλίου -ως καθ’ ύλην αρµόδιου πλέον να αξιολογεί και τις ηλεκτρονικές αναρτήσεις- θα εξαρτηθεί εάν ο Άρειος Πάγος ζητήσει περαιτέρω έρευνα βάσει του αρ. 184 του Ποινικού Κώδικα για την τιµωρία «όποιου δηµόσια µε οποιονδήποτε τρόπο ή µέσω του διαδικτύου προκαλεί ή διεγείρει σε διάπραξη πληµµελήµατος ή κακουργήµατος και έτσι εκθέτει σε κίνδυνο τη δηµόσια τάξη».
Εκπρόσωποι του συγκεκριµένου µουσικού είδους έχουν απασχολήσει πολλές φορές τις αστυνοµικές Αρχές και τη ∆ικαιοσύνη. Για παράδειγµα, τον Νοέµβριο του 2023 είχε συλληφθεί τράπερ στο Πεδίον του Άρεως µε 122 γραµµάρια κοκαΐνης. Τον επόµενο µήνα, ένας άλλος είχε διαρρήξει ΑΤΜ, παίρνοντας 700.000 ευρώ, ενώ σε έρευνα στο σπίτι του εντοπίστηκαν όπλα και εκρηκτική υλη. Τον περασµένο Φεβρουάριο κάποιος έκλεβε βαλίτσες γυναικών στο «Ελ. Βενιζέλος», ενώ στη Θεσσαλονίκη ένας 27χρονος αποπειράθηκε να δολοφονήσει 23χρονο φοιτητή. Την ίδια ώρα, πασίγνωστος τράπερ, που µάλιστα καλείται σε εκδηλώσεις σχολείων, έχει ήδη συλληφθεί τρεις φορές για οπλοκατοχή. Στα µέσα Οκτωβρίου εµπρηστικός µηχανισµός εξερράγη στην είσοδο πολυκατοικίας στην Πετρούπολη, όπου διαµένει τράπερ, κι έκτοτε η Αστυνοµία χαρτογραφεί όχι µόνο πρόσωπα αλλά και κυκλώµατα στα οποία συµµετέχουν.
Για τα λάθος πρότυπα συμπεριφοράς που δίνει η τραπ μουσική στους ανήλικους που διανύουν την ευάλωτη περίοδο της εφηβείας αλλά και για τον σημαντικό ρόλο των γονιών και της πολιτείας μίλησε στην «Α» η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η εφηβεία είναι μια κρίσιμη περίοδος, κατά την οποία τα παιδιά αναζητούν την ταυτότητά τους και η μουσική παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτή την διαδρομή. Συχνά αποτελεί ένα μέσον εκτόνωσης του άγχους τους, διέξοδο στη θλίψη, στον θυμό, στην απογοήτευση αλλά και στη χαρά τους. Αποτελεί, επίσης μέσον κοινωνικοποίησης αλλά και ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων, δεδομένου ότι οι έφηβοι ενώνονται, έχοντας ως κοινό ενδιαφέρον την τραπ. Πολλές φορές όμως η τραπ δίνει επιβλαβή μηνύματα και λάθος πρότυπα συμπεριφοράς στους έφηβους, καθώς οι στίχοι περιλαμβάνουν μηνύματα υπέρ της βίας ως μέσου δύναμης και επίλυσης διαφορών, της υποτίμησης και εργαλειοποίησης των γυναικών, του εύκολου και παράνομου πλουτισμού, της χρήσης ναρκωτικών, για τη σεξουαλικότητα κ.λπ. Αυτά μπορεί να επηρεάσουν τους ανηλίκους στη διαμόρφωση της αντίληψής τους για διάφορα κοινωνικά ζητήματα, να παραποιήσουν την πραγματικότητα και να διαμορφώσουν επικίνδυνα πρότυπα για τις σχέσεις των φύλων και όχι μόνο».
Αναφορικά με τον ρόλο των γονιών, η γνωστή ψυχολόγοςπαιδοψυχολόγος ανέφερε ότι «πρέπει να αντιληφθούν ότι η μουσική είναι μέσο έκφρασης. Επιβάλλεται να έχουν κατανόηση και καλή επικοινωνία με τα παιδιά τους, να δείξουν ενδιαφέρον, να ρωτήσουν το παιδί τους ποια είναι η γνώμη του γι’ αυτά τα τραγούδια που ακούει κ.λπ.».
Για τον ρόλο της πολιτείας επισήμανε πως μπορεί να κάνει σοβαρές συστάσεις ως προς το περιεχόμενο των στίχων: «Να βάλει στοπ στην προώθηση της βίας, των όπλων και της εμπορευματοποίησης της γυναίκας».
Πριν από δύο χρόνια κύμα οργής είχε σαρώσει τα social media ύστερα από τον ακραίο καβγά δύο πασίγνωστων εκπροσώπων της τραπ, που μεταδόθηκε μάλιστα σε απευθείας τηλεοπτική μετάδοση, κατά τη διάρκεια των βραβείων MAD (Mad VMA 2022). Από την πρώτη στιγμή και για μεγάλο χρονικό διάστημα το hashtag #Cancel_trappers στο Τwitter έγινε κορυφαίο trend, δείχνοντας ότι το κοινό δεν ανέχεται τέτοιες συμπεριφορές, ειδικά από καλλιτέχνες, με τους οποίους ταυτίζονται παιδιά μικρής ηλικίας. Οι χρήστες των social media κατακεραύνωσαν και την κουλτούρα αυτού του είδους μουσικής. Πάντως, το θέμα του περιεχομένου των τραγουδιών τραπ απασχολεί πολλά χρόνια τη δημόσια συζήτηση.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
Το κακό µε το φαινόµενο της υπερπροβολής του συγκεκριµένου είδους µουσικής όχι απλώς παράγινε, αλλά έχει πλέον ξεπεράσει κάθε όριο, µε την αγριότητα των στίχων και των µηνυµάτων που εκπέµπει. Σε όλα σχεδόν τα βίντεο και τις εικόνες που αναρτώνται σε µέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα οποία καταγράφονται ξυλοδαρµοί µεταξύ ανηλίκων, διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, επίδειξη µεγάλων χρηµατικών ποσών και ασύστολου πλούτου, καθώς και σεξουαλικά όργια, χρησιµοποιούνται τραγούδια τραπ ως µουσική υπόκρουση, µε υβριστικό, σεξιστικό και βίαιο περιεχόµενο, πολλά από τα οποία γράφονται και προβάλλονται επί τούτου.
*Διαβάστε ακόμα: Θηρίο: Έγραφαν ότι έχασα κιλά επειδή ήμουν χρήστης ουσιών, oι τράπερς δεν είναι δαίμονες, είπε ο Κωνσταντίνος Δρακούλας
Τράπερ Toquel, Rack, Snik: Οι στίχοι δεν περιέχουν «προστακτική έγκλιση»
Από την έρευνα που ξεκίνησε το ΕΣΡ έπειτα από καταγγελίες, διαπιστώθηκε ότι τα βίντεο µε τα τραγούδια των τράπερ που αναρτούν οι εταιρείες παραγωγής έχουν συνήθως εκατοµµύρια προβολές.Από την πλευρά τους, σύµφωνα µε πληροφορίες της «Απογευματινής», οι τράπερ Toquel, Rack και Snik προβάλλουν τον ισχυρισµό ότι οι στίχοι τους δεν περιέχουν «προστακτική έγκλιση», δεν παροτρύνουν δηλαδή στην τέλεση αξιόποινων πράξεων και εντάσσονται στο πλαίσιο της καθαρής-µυθοπλαστικής καλλιτεχνικής τους δηµιουργίας.
Η προσπάθεια, που ξεκινά µε πρωτοβουλία του ΕΣΡ, έχει σκοπό να διερευνήσει το φαινόµενο από την οπτική της υπερπροβολής µέσα από διάφορα κανάλια τηλεοπτικής δηµοσιότητας και εκ των πραγµάτων δεν µπορεί να επιβάλει λογοκρισία. Στην κλήση τους περιλαµβάνονται, µεταξύ άλλων, δύο διατάξεις:
- Η πρώτη αφορά νοµολογία του 2021 (Ν 4779/2021), ιδίως του αρ. 9, που ορίζει ότι «οι υπηρεσίες οπτικοακουστικών µέσων που ενδέχεται να είναι επιβλαβείς για τη σωµατική, ψυχική ή ηθική ανάπτυξη των ανηλίκων παρέχονται κατά τρόπο που να διασφαλίζει ότι, υπό κανονικές συνθήκες, οι ανήλικοι δεν θα τις ακούν ούτε θα τις βλέπουν» και πως «το πλέον επιβλαβές περιεχόµενο, όπως είναι η αδικαιολόγητη βία και η πορνογραφία, υπόκειται στα αυστηρότερα µέτρα».
- Η δεύτερη σχετίζεται µε την προβολή οπτικοακουστικού περιεχοµένου χωρίς εγγραφή στο µητρώο παρόχων (ν. 4779/2021 αρ. 37 και ΕΣΡ απ. 1/2022), δηλαδή το υλικό διακινείται από Η τραπ µουσική κάθεται σήµερα ενώπιον του ΕΣΡ µη εγκεκριµένα κανάλια.
Η θέση του Άρειου Πάγου και η περαιτέρω ποινική αξιολόγηση των απολογούµενων
Η διαδικασία αναµένεται ότι θα διαδραµατίσει κύριο ρόλο στην περαιτέρω ποινική αξιολόγηση των απολογούµενων, καθώς από την κρίση του συµβουλίου -ως καθ’ ύλην αρµόδιου πλέον να αξιολογεί και τις ηλεκτρονικές αναρτήσεις- θα εξαρτηθεί εάν ο Άρειος Πάγος ζητήσει περαιτέρω έρευνα βάσει του αρ. 184 του Ποινικού Κώδικα για την τιµωρία «όποιου δηµόσια µε οποιονδήποτε τρόπο ή µέσω του διαδικτύου προκαλεί ή διεγείρει σε διάπραξη πληµµελήµατος ή κακουργήµατος και έτσι εκθέτει σε κίνδυνο τη δηµόσια τάξη».Εκπρόσωποι του συγκεκριµένου µουσικού είδους έχουν απασχολήσει πολλές φορές τις αστυνοµικές Αρχές και τη ∆ικαιοσύνη. Για παράδειγµα, τον Νοέµβριο του 2023 είχε συλληφθεί τράπερ στο Πεδίον του Άρεως µε 122 γραµµάρια κοκαΐνης. Τον επόµενο µήνα, ένας άλλος είχε διαρρήξει ΑΤΜ, παίρνοντας 700.000 ευρώ, ενώ σε έρευνα στο σπίτι του εντοπίστηκαν όπλα και εκρηκτική υλη. Τον περασµένο Φεβρουάριο κάποιος έκλεβε βαλίτσες γυναικών στο «Ελ. Βενιζέλος», ενώ στη Θεσσαλονίκη ένας 27χρονος αποπειράθηκε να δολοφονήσει 23χρονο φοιτητή. Την ίδια ώρα, πασίγνωστος τράπερ, που µάλιστα καλείται σε εκδηλώσεις σχολείων, έχει ήδη συλληφθεί τρεις φορές για οπλοκατοχή. Στα µέσα Οκτωβρίου εµπρηστικός µηχανισµός εξερράγη στην είσοδο πολυκατοικίας στην Πετρούπολη, όπου διαµένει τράπερ, κι έκτοτε η Αστυνοµία χαρτογραφεί όχι µόνο πρόσωπα αλλά και κυκλώµατα στα οποία συµµετέχουν.
«Επιβλαβή μηνύματα και λάθος πρότυπα συμπεριφοράς»
Για τα λάθος πρότυπα συμπεριφοράς που δίνει η τραπ μουσική στους ανήλικους που διανύουν την ευάλωτη περίοδο της εφηβείας αλλά και για τον σημαντικό ρόλο των γονιών και της πολιτείας μίλησε στην «Α» η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η εφηβεία είναι μια κρίσιμη περίοδος, κατά την οποία τα παιδιά αναζητούν την ταυτότητά τους και η μουσική παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτή την διαδρομή. Συχνά αποτελεί ένα μέσον εκτόνωσης του άγχους τους, διέξοδο στη θλίψη, στον θυμό, στην απογοήτευση αλλά και στη χαρά τους. Αποτελεί, επίσης μέσον κοινωνικοποίησης αλλά και ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων, δεδομένου ότι οι έφηβοι ενώνονται, έχοντας ως κοινό ενδιαφέρον την τραπ. Πολλές φορές όμως η τραπ δίνει επιβλαβή μηνύματα και λάθος πρότυπα συμπεριφοράς στους έφηβους, καθώς οι στίχοι περιλαμβάνουν μηνύματα υπέρ της βίας ως μέσου δύναμης και επίλυσης διαφορών, της υποτίμησης και εργαλειοποίησης των γυναικών, του εύκολου και παράνομου πλουτισμού, της χρήσης ναρκωτικών, για τη σεξουαλικότητα κ.λπ. Αυτά μπορεί να επηρεάσουν τους ανηλίκους στη διαμόρφωση της αντίληψής τους για διάφορα κοινωνικά ζητήματα, να παραποιήσουν την πραγματικότητα και να διαμορφώσουν επικίνδυνα πρότυπα για τις σχέσεις των φύλων και όχι μόνο».Αναφορικά με τον ρόλο των γονιών, η γνωστή ψυχολόγοςπαιδοψυχολόγος ανέφερε ότι «πρέπει να αντιληφθούν ότι η μουσική είναι μέσο έκφρασης. Επιβάλλεται να έχουν κατανόηση και καλή επικοινωνία με τα παιδιά τους, να δείξουν ενδιαφέρον, να ρωτήσουν το παιδί τους ποια είναι η γνώμη του γι’ αυτά τα τραγούδια που ακούει κ.λπ.».
Για τον ρόλο της πολιτείας επισήμανε πως μπορεί να κάνει σοβαρές συστάσεις ως προς το περιεχόμενο των στίχων: «Να βάλει στοπ στην προώθηση της βίας, των όπλων και της εμπορευματοποίησης της γυναίκας».
Το «κίνημα» # Cancel_trappers
Πριν από δύο χρόνια κύμα οργής είχε σαρώσει τα social media ύστερα από τον ακραίο καβγά δύο πασίγνωστων εκπροσώπων της τραπ, που μεταδόθηκε μάλιστα σε απευθείας τηλεοπτική μετάδοση, κατά τη διάρκεια των βραβείων MAD (Mad VMA 2022). Από την πρώτη στιγμή και για μεγάλο χρονικό διάστημα το hashtag #Cancel_trappers στο Τwitter έγινε κορυφαίο trend, δείχνοντας ότι το κοινό δεν ανέχεται τέτοιες συμπεριφορές, ειδικά από καλλιτέχνες, με τους οποίους ταυτίζονται παιδιά μικρής ηλικίας. Οι χρήστες των social media κατακεραύνωσαν και την κουλτούρα αυτού του είδους μουσικής. Πάντως, το θέμα του περιεχομένου των τραγουδιών τραπ απασχολεί πολλά χρόνια τη δημόσια συζήτηση.Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή