Έλληνες μαθητές: Αδιάβαστοι στην Πληροφορική, ξεφτέρια στη συνδυαστική σκέψη - Μόλις 23οι µεταξύ 31 κρατών στις γνώσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών
Αναλυτικά τα στοιχεία
Tο υπουργείο Παιδείας έχει δροµολογήσει σε συνεργασία µε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δέσµη µέτρων για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των µαθητών
Μετεξεταστέοι µένουν οι Έλληνες µαθητές στην Πληροφορική και τους υπολογιστές. Στη διεθνή έρευνα ICILS, που πραγµατοποιείται κάθε πέντε χρόνια και αφορά το πόσο προετοιµασµένοι είναι οι µαθητές και οι µαθήτριες ώστε να σπουδάσουν, να ζήσουν και να εργαστούν στον νέο ψηφιακό κόσµο, η Ελλάδα κατατάσσεται 23η ανάµεσα στις 31 χώρες που συµµετείχαν, µε βαθµολογία 460, απέχοντας 16 µονάδες από τον µέσο όρο (476 µονάδες). Ίδιο αριθµό µονάδων µε την Ελλάδα συγκέντρωσε η Κύπρος.
Υψηλότερο επίπεδο κατέγραψαν οι Νότια Κορέα, Τσεχία, ∆ανία, Ταϊβάν, Πορτογαλία, Λετονία, Φινλανδία, Αυστρία, Ουγγαρία και το Βέλγιο, ενώ περίπου οι µισοί από τους µαθητές που πήραν µέρος στη διεθνή έρευνα δήλωσαν ότι χρησιµοποιούν ψηφιακές συσκευές τουλάχιστον την τελευταία πενταετία.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από έρευνα που πραγµατοποίησε το 2023 η ICILS (International Computer and Information Literacy Study), η οποία εξέτασε τις διαφορές µεταξύ των µαθητών ηλικίας 13-14 ετών (Β΄ Γυµνασίου) όσον αφορά τον εγγραµµατισµό τους στην Πληροφορική και τους υπολογιστές σε 31 χώρες του κόσµου. Στην κύρια έρευνα ICILS 2023 έλαβαν µέρος συνολικά 132.998 µαθητές και µαθήτριες από 5.299 σχολεία, καθώς και οι διευθυντές, οι υπεύθυνοι για τις τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών και 60.835 εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών. Την Ελλάδα εκπροσώπησαν στην έρευνα 3.576 µαθητές της Β΄ Γυµνασίου από 179 δηµόσια και ιδιωτικά σχολεία όλης της χώρας.
Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας έχει δροµολογήσει σε συνεργασία µε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δέσµη µέτρων που στοχεύει στην ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των µαθητών.
Οι αδυναµίες που παρουσιάζονται εστιάζονται κυρίως στη δυνατότητα των µαθητών στη χώρα µας να προχωρήσουν σε πιο σύνθετη χρήση των υπολογιστών. Σύµφωνα µε την έρευνα, υψηλό ποσοστό µαθητών σε όλες τις χώρες επέδειξε µόνο βασικές ικανότητες εγγραµµατισµού (51% στον µέσο όρο των χωρών). Στην Ελλάδα το ποσοστό των µαθητών/τριών ήταν 60%. Το ποσοστό των µαθητών/τριών που έχουν αναπτύξει περισσότερες ικανότητες από τις βασικές ήταν κατά µέσο όρο 49%. Στην Ελλάδα στα επίπεδα αυτά φαίνεται να βρίσκεται το 39% των µαθητών/τριών.
Σύµφωνα µε το ΙΕΠ, τα σηµαντικότερα ευρήµατα είναι τα εξής:
Τα ελληνόπουλα φαίνεται να υπερτερούν στη συνδυαστική σκέψη, αφού ξεπέρασαν τον µέσο όρο των µαθητών άλλων χωρών στην επίλυση προβληµάτων µε τη χρήση λύσεων που λειτουργούν για άλλα προβλήµατα. Επίσης, σε µεγαλύτερο βαθµό από άλλους συµµετέχοντες οι µαθητές στη χώρα µας διδάχθηκαν στο σχολείο τους την υπεύθυνη χρήση των κοινωνικών µέσων (84% έναντι 78% του µ.ό.), αλλά και πώς να αναγνωρίζουν το διαδικτυακό bullying (82% έναντι 75% του µ.ό.).
Στο σχολείο έµαθαν επίσης:
1. Να χρησιµοποιούν λύσεις που λειτουργούν για ένα πρόβληµα προκειµένου να λύσουν ένα άλλο πρόβληµα (81% έναντι 77% του µ.ό.).
2. Να οργανώνουν αποθηκευµένα ψηφιακά αρχεία (69% έναντι 66% του µ.ό.), να επεξεργάζονται έγγραφα/παρουσιάσεις (69% έναντι 66% του µ.ό.), να ελέγχουν µε συστηµατικό τρόπο προγράµµατα για να εντοπίσουν σφάλµατα και προβλήµατα (66% έναντι 51% του µ.ό.) και να φτιάχνουν διαγράµµατα ροής (55% έναντι 51% του µ.ό.). Επιπλέον, το ποσοστό των µαθητών/τριών που δηλώνουν ότι έµαθαν στο σχολείο να αναγνωρίζουν κακόβουλα µηνύµατα και να διαχειρίζονται τις ρυθµίσεις απορρήτου για τους λογαριασµούς τους είναι ελαφρώς υψηλότερο από τον µέσο όρο άλλων χωρών (64% έναντι 56% του µ.ό. και 57% έναντι 52% του µ.ό. αντίστοιχα). Επίσης, περισσότεροι/ες µαθητές/τριες σε σχέση µε τον µέσο όρο έχουν µάθει στο σχολείο για την υπεύθυνη χρήση των κοινωνικών µέσων και πώς να αναγνωρίζουν το cyberbullying.
Υψηλότερο επίπεδο κατέγραψαν οι Νότια Κορέα, Τσεχία, ∆ανία, Ταϊβάν, Πορτογαλία, Λετονία, Φινλανδία, Αυστρία, Ουγγαρία και το Βέλγιο, ενώ περίπου οι µισοί από τους µαθητές που πήραν µέρος στη διεθνή έρευνα δήλωσαν ότι χρησιµοποιούν ψηφιακές συσκευές τουλάχιστον την τελευταία πενταετία.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από έρευνα που πραγµατοποίησε το 2023 η ICILS (International Computer and Information Literacy Study), η οποία εξέτασε τις διαφορές µεταξύ των µαθητών ηλικίας 13-14 ετών (Β΄ Γυµνασίου) όσον αφορά τον εγγραµµατισµό τους στην Πληροφορική και τους υπολογιστές σε 31 χώρες του κόσµου. Στην κύρια έρευνα ICILS 2023 έλαβαν µέρος συνολικά 132.998 µαθητές και µαθήτριες από 5.299 σχολεία, καθώς και οι διευθυντές, οι υπεύθυνοι για τις τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών και 60.835 εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών. Την Ελλάδα εκπροσώπησαν στην έρευνα 3.576 µαθητές της Β΄ Γυµνασίου από 179 δηµόσια και ιδιωτικά σχολεία όλης της χώρας.
Δέσµη µέτρων από το Υπουργείο Παδείας - Οι αδυναμίες των μαθητών
Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας έχει δροµολογήσει σε συνεργασία µε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δέσµη µέτρων που στοχεύει στην ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των µαθητών.Οι αδυναµίες που παρουσιάζονται εστιάζονται κυρίως στη δυνατότητα των µαθητών στη χώρα µας να προχωρήσουν σε πιο σύνθετη χρήση των υπολογιστών. Σύµφωνα µε την έρευνα, υψηλό ποσοστό µαθητών σε όλες τις χώρες επέδειξε µόνο βασικές ικανότητες εγγραµµατισµού (51% στον µέσο όρο των χωρών). Στην Ελλάδα το ποσοστό των µαθητών/τριών ήταν 60%. Το ποσοστό των µαθητών/τριών που έχουν αναπτύξει περισσότερες ικανότητες από τις βασικές ήταν κατά µέσο όρο 49%. Στην Ελλάδα στα επίπεδα αυτά φαίνεται να βρίσκεται το 39% των µαθητών/τριών.
Σύµφωνα µε το ΙΕΠ, τα σηµαντικότερα ευρήµατα είναι τα εξής:
- Χαµηλή βελτίωση στις ψηφιακές δεξιότητες: Παρά τη συνεχή αυξητική τάση που έχει η χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) από τους µαθητές/τριες, τα αποτελέσµατα δείχνουν ότι οι δεξιότητες ψηφιακού εγγραµµατισµού παραµένουν χαµηλές.
- Ανεπαρκής ανάπτυξη κρίσιµων δεξιοτήτων: Οι µαθητές/τριες φαίνεται να δυσκολεύονται στην αξιολόγηση της αξιοπιστίας και της συνάφειας των πληροφοριών που λαµβάνουν ψηφιακά.
- ∆ιδασκαλία και χρήση ΤΠΕ στην πανδηµία: Παρά την εκτεταµένη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά την πανδηµία COVID-19, οι ψηφιακές δεξιότητες των µαθητών/τριών δεν ενισχύθηκαν σηµαντικά.
- Ψηφιακό χάσµα: Οι κοινωνικοοικονοµικές διαφορές συνεχίζουν να επηρεάζουν έντονα τις επιδόσεις των µαθητών/τριών στις ψηφιακές δεξιότητες.
- Εκπαίδευση εκτός σχολείου: Οι µαθητές/τριες δηλώνουν ότι µαθαίνουν περισσότερα για τις ΤΠΕ εκτός σχολείου παρά µέσα σε αυτό.
- Χρήση εργαλείων παραγωγικού λογισµικού: Οι µαθητές/τριες χρησιµοποιούν στις τάξεις κυρίως προγράµµατα επεξεργασίας κειµένου και παρουσιάσεων, ενώ τα πιο εξελιγµένα εργαλεία, όπως προσοµοιώσεις και µοντελοποίηση δεδοµένων, παραµένουν λιγότερο συνηθισµένα. Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών φαίνεται να χρειάζεται µεγαλύτερη έµφαση στην ουσιαστική παιδαγωγική χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών.
Έλληνες μαθητές: Υπερτερούν στη συνδυαστική σκέψη
Τα ελληνόπουλα φαίνεται να υπερτερούν στη συνδυαστική σκέψη, αφού ξεπέρασαν τον µέσο όρο των µαθητών άλλων χωρών στην επίλυση προβληµάτων µε τη χρήση λύσεων που λειτουργούν για άλλα προβλήµατα. Επίσης, σε µεγαλύτερο βαθµό από άλλους συµµετέχοντες οι µαθητές στη χώρα µας διδάχθηκαν στο σχολείο τους την υπεύθυνη χρήση των κοινωνικών µέσων (84% έναντι 78% του µ.ό.), αλλά και πώς να αναγνωρίζουν το διαδικτυακό bullying (82% έναντι 75% του µ.ό.).Στο σχολείο έµαθαν επίσης:
1. Να χρησιµοποιούν λύσεις που λειτουργούν για ένα πρόβληµα προκειµένου να λύσουν ένα άλλο πρόβληµα (81% έναντι 77% του µ.ό.).
2. Να οργανώνουν αποθηκευµένα ψηφιακά αρχεία (69% έναντι 66% του µ.ό.), να επεξεργάζονται έγγραφα/παρουσιάσεις (69% έναντι 66% του µ.ό.), να ελέγχουν µε συστηµατικό τρόπο προγράµµατα για να εντοπίσουν σφάλµατα και προβλήµατα (66% έναντι 51% του µ.ό.) και να φτιάχνουν διαγράµµατα ροής (55% έναντι 51% του µ.ό.). Επιπλέον, το ποσοστό των µαθητών/τριών που δηλώνουν ότι έµαθαν στο σχολείο να αναγνωρίζουν κακόβουλα µηνύµατα και να διαχειρίζονται τις ρυθµίσεις απορρήτου για τους λογαριασµούς τους είναι ελαφρώς υψηλότερο από τον µέσο όρο άλλων χωρών (64% έναντι 56% του µ.ό. και 57% έναντι 52% του µ.ό. αντίστοιχα). Επίσης, περισσότεροι/ες µαθητές/τριες σε σχέση µε τον µέσο όρο έχουν µάθει στο σχολείο για την υπεύθυνη χρήση των κοινωνικών µέσων και πώς να αναγνωρίζουν το cyberbullying.