Black Friday: Οι 9 συστάσεις του ΙΝΚΑ προς τους καταναλωτές - Τι να προσέξετε
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
Συμβουλές του ΙΝΚΑ για τις αγορές ανήμερα της Black Friday
Λίγο πριν τα Χριστούγεννα οι αμερικανοί γιορτάζουν την ημέρα των… αγορών με την black Friday, μια ημέρα όπου κάποια προϊόντα πωλούνται με μεγάλη έκπτωση.
Γιατί όχι λοιπόν να μην γίνει και στον υπόλοιπο κόσμο; Η τακτική αυτή υιοθετήθηκε και από την χώρα μας και τα τελευταία χρόνια η Black Friday έγινε θεσμός και στην χώρα μας.
Τι πρέπει όμως να γνωρίζουν και τι να προσέχουν οι καταναλωτές ώστε να μην πέσουν θύματα επιτήδειων με παραπλανητικές τιμές. Σαφώς, μια έρευνα αγοράς τις προηγούμενες ημέρες και σημείωση των τιμών που επικρατούν θα βοηθήσουν για να γνωρίζει κανείς αν όντως το προϊόν που αγοράζει και οι συγκεκριμένες προδιαγραφές αντιστοιχούν σε έκπτωση τιμής.
Διαβάστε επίσης: Black Friday: "Έρχεται" το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς - Ελπίδες επιχειρηματιών για τόνωση της αγοράς - Τι να προσέξουν οι καταναλωτές
Black Friday: Συμβουλές για τις αγορές σας
Ο ΙΝΚΑ δίνει τις απαραίτητες κατευθύνσεις και συμβουλές προκειμένου οι καταναλωτές να κάνουν σωστές αγορές με πραγματικές εκπτώσεις.
Η Black Friday πραγματοποιείται φέτος την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου και την Cyber Monday Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου, (συνήθως ολόκληρη την εβδομάδα ή και περισσότερο) και λαμβάνοντας υπόψη τον καταιγισμό ανακοινώσεων/διαφημίσεων από πλευράς επιχειρήσεων, το Ν. ΙΝΚΑ συστήνει στους καταναλωτές:
-Καθορίστε τον προϋπολογισμό σας από πριν. Είναι προφανές ότι την περίοδο του Black Friday θα υπάρξουν αρκετές προσφορές και θα είναι εύκολο να παρασυρθείτε. Καθορίστε από πριν τι χρειάζεστε και το μέγιστο ποσό που θέλετε να διαθέσετε, έχοντας υπόψη τις οικονομικές σας δυνατότητες.
-Διενεργήστε έρευνα αγοράς. Εντοπίστε τα προϊόντα που πιθανόν να σας ενδιαφέρουν από πριν, και σημειώστε την τιμή τους, ώστε να μπορείτε πιο εύκολα να έχετε πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν.
-Μην αγοράσετε ένα προϊόν, απλά επειδή είναι σε προσφορά. Μελετήστε τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που σας ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθείτε ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις σας. Αναζητήστε κριτικές (reviews) για την ποιότητα του προϊόντος. Αξιολογήστε την τελική τιμή, όχι την έκπτωση.
-Αξιοποιήστε το διαδίκτυο. Χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο, όχι μόνο για πραγματοποίηση αγορών, αλλά και για να εντοπίσετε εναλλακτικά προϊόντα, κριτικές για το προϊόν που σας ενδιαφέρει, καθώς και την τιμή πώλησης του προϊόντος από άλλους προμηθευτές.
-Ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, πριν προβείτε σε αγορά. Να θυμάστε ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, για αγορές από κατάστημα δεν υπάρχει νομική υποχρέωση και επαφίεται στην πολιτική του κάθε καταστήματος αν θα αποδεχτεί επιστροφές ή αλλαγές. Αυτό δεν ισχύει για αγορές μέσω διαδικτύου, όπου οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μετά την παραλαβή του προϊόντος εντός 14 ημερών. Μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας για οποιονδήποτε λόγο εντός αυτού του χρονικού διαστήματος – έστω κι αν αλλάξατε γνώμη.
-Η ελάχιστη νόμιμη εγγύηση διάρκειας 2 ετών όταν αγοράζετε καινούρια προϊόντα, είτε από κατάστημα είτε ηλεκτρονικά, παρέχετε εκ του νόμου χωρίς επιπλέον κόστος.
-Εάν το προϊόν που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ταιριάζει στις προδιαγραφές της διαφήμισής του, δικαιούστε δωρεάν επισκευή ή αντικατάσταση των αγαθών και, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μείωση της αξίας των αγαθών ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση.
-Ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας ενημερώσει για τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος/υπηρεσίας, τη συνολική τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την προθεσμία παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, την πολιτική που εφαρμόζει για την αντιμετώπιση παραπόνων, καθώς και να σας υπενθυμίσει την ύπαρξη νόμιμης εγγύησης.
-Προσοχή στις ηλεκτρονικές αγορές. Επισκεπτόμενοι την σελίδα (site) ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, προτού προβούμε σε αγορά πρέπει πρωτίστως να ελέγξουμε ως καταναλωτές εάν η επιχείρηση γνωστοποιεί - δηλώνει α) τα πλήρη στοιχεία της (επωνυμία, έδρα, φορολογικά στοιχεία, στοιχεία επικοινωνίας κ.λ.π.), τα οποία καλό θα ήταν να διασταυρώσουμε στο μέτρο του δυνατού, β) τους κανόνες παράδοσης και επιστροφής των προϊόντων κυρίως ως προς το δικαίωμα υπαναχώρησης του αγοραστή (προθεσμία και όροι υπαναχώρησης – επιστροφής του προϊόντος και σε ποια κατάσταση), γ) τέλος την τελική τιμή του προϊόντος με τις πρόσθετες επιβαρύνσεις (πχ φόροι, έξοδα αποστολής, έξοδα αντικαταβολής κλπ.).