Παγκόσµιες συνεργασίες για τα ελληνικά ΑΕΙ: Πολυεπίπεδες συµπράξεις µε εκπαιδευτικά ιδρύµατα της Ευρώπης, της Αµερικής και της Κίνας
Κερδισµένοι οι σπουδαστές
Ιδιαίτερη έµφαση στη διεθνοποίηση των Πανεπιστηµίων µας δίνει ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης
Συνεργασίες µε κορυφαία Πανεπιστήµια της Ευρώπης και της Αµερικής, µεταπτυχιακά προγράµµατα, προγράµµατα φιλοξενίας Αµερικανών φοιτητών για ένα εξάµηνο σε Πανεπιστήµια της χώρας και road show ελληνικών Πανεπιστηµίων στα Βαλκάνια περιλαµβάνει η ατζέντα της εξωστρέφειας των δηµόσιων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων.
Ηδη το υπουργείο Παιδείας ενισχύει µε το ποσόν των 62 εκατοµµυρίων ευρώ τη διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των Πανεπιστηµίων, που αφορά µεταπτυχιακά προγράµµατα, στο πλαίσιο της εξωστρέφειας και της συνεργασίας τους µε µεγάλα Πανεπιστήµια του εξωτερικού.
Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, δίνει ιδιαίτερη έµφαση στη διεθνοποίηση των ελληνικών Πανεπιστηµίων και έχει προαναγγείλει την έναρξη κοινών αγγλόφωνων µεταπτυχιακών προγραµµάτων µε κορυφαία ξένα Πανεπιστήµια.
Η πρόσκληση του υπουργείου Παιδείας προβλέπει ότι κάθε ΑΕΙ, µέσω του οικείου Ειδικού Λογαριασµού Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ), µπορεί να υποβάλει όσες προτάσεις επιθυµεί, υπό την προϋπόθεση πως αυτές δεν ξεπερνούν το ποσόν των 15 εκατοµµυρίων ευρώ, συνολικά, µε τις προτάσεις να υποβάλλονται έως την 29η Νοεµβρίου.
Το σχέδιο αποσκοπεί στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών υποδοµών των ελληνικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων που επιδιώκουν να οργανώσουν κοινά µεταπτυχιακά προγράµµατα σπουδών (Joint Master ή Dual Master) µε διακεκριµένα ξένα Πανεπιστήµια σε νέα αντικείµενα που δεν είναι σήµερα διαθέσιµα, καθώς και στη δηµιουργία νέων επιστηµονικών κατευθύνσεων που θα είναι πλέον στη διάθεση των υποψηφίων.
Η δράση περιλαµβάνεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» µε τη χρηµατοδότηση της Ευρωπαϊκής Ενωσης - NextGenerationEU. Σηµαντικό βήµα για τη διεθνοποίηση των Πανεπιστηµίων είναι και η συµµετοχή της χώρας πρώτη φορά, µέσω του Study in Greece (SiG), τoυ Εθνικού Φορέα της Ελλάδας για τη διεθνοποίηση την Ανώτατης Εκπαίδευσης και της προβολής των ελληνικών Πανεπιστηµίων, στο ετήσιο συνέδριο-έκθεση ΕΑΙΕ 2024 που πραγµατοποιήθηκε στην Τουλούζη στα τέλη Σεπτεµβρίου. Στην έκθεση πήραν µέρος περισσότεροι από 7.000 επαγγελµατίες της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης από όλον τον κόσµο.
Η ελληνική αποστολή περιελάµβανε τα εξής Πανεπιστήµια: ΕΚΠΑ, Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστήµιο Πατρών, Πανεπιστήµιο Κρήτης, ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης, Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας, Πανεπιστήµιο ∆υτικής Μακεδονίας, ∆ιεθνές Ελληνικό Πανεπιστήµιο, Ελληνικό Πανεπιστήµιο Μεσογείου και Χαροκόπειο. Επόµενη διεθνής ελληνική συµµετοχή θα είναι τον Μάιο στην Αµερική, στο Σαν Ντιέγκο.
Στα επόµενα σχέδια του SiG είναι η διοργάνωση του πρώτου road show στα Βαλκάνια, όπου σε συνεργασία µε τις πρεσβείες θα διοργανωθεί την άνοιξη πρώτη φορά έκθεση ελληνικών Πανεπιστηµίων. Στις εκθέσεις αυτές θα κληθούν οι ενδιαφερόµενοι να παρακολουθήσουν ενηµερώσεις σχετικά µε το τι ακριβώς προσφέρεται στα ελληνικά Πανεπιστήµια στα προπτυχιακά, µεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράµµατα. Επόµενο «βήµα» της συνεργασίας Ελλάδας και ΗΠΑ στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση αποτέλεσε το πρόγραµµα Pharos 3.0 που πραγµατοποιήθηκε στο College Year in Athens. Εκπρόσωποι από αµερικανικά Πανεπιστήµια συνοµίλησαν µε συναδέλφους τους από ελληνικά Ιδρύµατα, µε στόχο τις συνεργασίες.
Η Melissa Torres, πρόεδρος και διευθύνουσα σύµβουλος του Forum on Education Abroad, κήρυξε την έναρξη των εργασιών του Pharos 3.0, εστιάζοντας στους φοιτητές αλλά και στους εκπαιδευτικούς που θα ωφεληθούν από αυτές τις συνεργασίες. Η δεύτερη Σύνοδος Pharos οδήγησε 9 ελληνικά Πανεπιστήµια να συµµετάσχουν πρώτη φορά στη µεγαλύτερη διεθνή έκθεση για την Ανώτατη Εκπαίδευση, τη NAFSA 2024, που πραγµατοποιήθηκε στη Νέα Ορλεάνη. Με στόχο την προσέλκυση Αµερικανών φοιτητών, τα δηµόσια ελληνικά Πανεπιστήµια µελετούν κυρίως τη βραχυπρόθεσµη συνεργασία για αρχή, δηλαδή να έρχονται στη χώρα Αµερικανοί φοιτητές για ένα εξάµηνο (semester abroad), κάτι που σε πρώτη φάση µπορεί να σχεδιαστεί πιο εύκολα.
Οι επαφές αυτές ενισχύονται από τις επισκέψεις µελών ∆ΕΠ του Πανεπιστηµίου Κρήτης σε κινεζικά Πανεπιστήµια για διδασκαλία, καθώς και από την υποδοχή Κινέζων φοιτητών και φοιτητριών στα αγγλόφωνα προγράµµατα που διοργανώνει το Πανεπιστήµιο. Παράλληλα, το Πανεπιστήµιο Κρήτης δραστηριοποιείται ως εταίρος του Κέντρου Ελληνικού και Κινεζικού Πολιτισµού οργανώνοντας µια σειρά από εκδηλώσεις (διαλέξεις, συνέδρια, χειµερινά και θερινά σχολεία), µε αντικείµενο τη συγκριτική µελέτη του αρχαίου ελληνικού και κινεζικού πολιτισµού, για την περίοδο 2020-2024.
Στο πλαίσιο των επισκέψεων αυτών, η αντιπροσωπεία του Πανεπιστηµίου Κρήτης είχε την ευκαιρία να συναντηθεί µε µέλη της διοίκησης, του ακαδηµαϊκού προσωπικού, καθώς και µε στελέχη των Γραφείων ∆ιεθνών Σχέσεων των κινεζικών ιδρυµάτων, προκειµένου να συζητήσει τη συστηµατική υλοποίηση κοινών δράσεων και ακαδηµαϊκών ανταλλαγών.
Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η υποδοχή που επεφύλαξαν στην αντιπροσωπεία του Πανεπιστηµίου Κρήτης οι Κινέζοι φοιτητές των Τµηµάτων Ελληνικών Σπουδών της Σανγκάης και του Πεκίνου, οι οποίοι εξέφρασαν το έντονο ενδιαφέρον τους να επισκεφθούν την Ελλάδα και να τελειοποιήσουν την εκµάθηση της ελληνικής γλώσσας.
*Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»
Ηδη το υπουργείο Παιδείας ενισχύει µε το ποσόν των 62 εκατοµµυρίων ευρώ τη διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των Πανεπιστηµίων, που αφορά µεταπτυχιακά προγράµµατα, στο πλαίσιο της εξωστρέφειας και της συνεργασίας τους µε µεγάλα Πανεπιστήµια του εξωτερικού.
Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, δίνει ιδιαίτερη έµφαση στη διεθνοποίηση των ελληνικών Πανεπιστηµίων και έχει προαναγγείλει την έναρξη κοινών αγγλόφωνων µεταπτυχιακών προγραµµάτων µε κορυφαία ξένα Πανεπιστήµια.
Η πρόσκληση του υπουργείου Παιδείας προβλέπει ότι κάθε ΑΕΙ, µέσω του οικείου Ειδικού Λογαριασµού Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ), µπορεί να υποβάλει όσες προτάσεις επιθυµεί, υπό την προϋπόθεση πως αυτές δεν ξεπερνούν το ποσόν των 15 εκατοµµυρίων ευρώ, συνολικά, µε τις προτάσεις να υποβάλλονται έως την 29η Νοεµβρίου.
Το σχέδιο αποσκοπεί στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών υποδοµών των ελληνικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων που επιδιώκουν να οργανώσουν κοινά µεταπτυχιακά προγράµµατα σπουδών (Joint Master ή Dual Master) µε διακεκριµένα ξένα Πανεπιστήµια σε νέα αντικείµενα που δεν είναι σήµερα διαθέσιµα, καθώς και στη δηµιουργία νέων επιστηµονικών κατευθύνσεων που θα είναι πλέον στη διάθεση των υποψηφίων.
Παγκόσµιες συνεργασίες για τα ελληνικά ΑΕΙ: Κερδισµένοι οι σπουδαστές
Κερδισµένοι από τέτοιες εκπαιδευτικές συµφωνίες είναι φυσικά οι σπουδαστές, αφού, όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, «θα επιτευχθεί η παροχή εκπαίδευσης σε αντικείµενα για τα οποία µέχρι σήµερα είναι απαραίτητη η µετάβαση φοιτητών στο εξωτερικό, θα ενδυναµωθεί η απασχόληση των Ελλήνων πανεπιστηµιακών ερευνητών σε τοµείς και αντικείµενα που η υφιστάµενη κατάσταση της αγοράς δεν διασφαλίζει την ανταγωνιστική προσέλκυσή τους, θα περιοριστεί η φυγή νέων επιστηµόνων στο εξωτερικό (brain drain), ενώ θα ενισχυθεί σηµαντικά η προοπτική επιστροφής Ελλήνων επιστηµόνων στη χώρα µας (brain gain)».Η δράση περιλαµβάνεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» µε τη χρηµατοδότηση της Ευρωπαϊκής Ενωσης - NextGenerationEU. Σηµαντικό βήµα για τη διεθνοποίηση των Πανεπιστηµίων είναι και η συµµετοχή της χώρας πρώτη φορά, µέσω του Study in Greece (SiG), τoυ Εθνικού Φορέα της Ελλάδας για τη διεθνοποίηση την Ανώτατης Εκπαίδευσης και της προβολής των ελληνικών Πανεπιστηµίων, στο ετήσιο συνέδριο-έκθεση ΕΑΙΕ 2024 που πραγµατοποιήθηκε στην Τουλούζη στα τέλη Σεπτεµβρίου. Στην έκθεση πήραν µέρος περισσότεροι από 7.000 επαγγελµατίες της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης από όλον τον κόσµο.
Η ελληνική αποστολή περιελάµβανε τα εξής Πανεπιστήµια: ΕΚΠΑ, Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστήµιο Πατρών, Πανεπιστήµιο Κρήτης, ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης, Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας, Πανεπιστήµιο ∆υτικής Μακεδονίας, ∆ιεθνές Ελληνικό Πανεπιστήµιο, Ελληνικό Πανεπιστήµιο Μεσογείου και Χαροκόπειο. Επόµενη διεθνής ελληνική συµµετοχή θα είναι τον Μάιο στην Αµερική, στο Σαν Ντιέγκο.
Στα επόµενα σχέδια του SiG είναι η διοργάνωση του πρώτου road show στα Βαλκάνια, όπου σε συνεργασία µε τις πρεσβείες θα διοργανωθεί την άνοιξη πρώτη φορά έκθεση ελληνικών Πανεπιστηµίων. Στις εκθέσεις αυτές θα κληθούν οι ενδιαφερόµενοι να παρακολουθήσουν ενηµερώσεις σχετικά µε το τι ακριβώς προσφέρεται στα ελληνικά Πανεπιστήµια στα προπτυχιακά, µεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράµµατα. Επόµενο «βήµα» της συνεργασίας Ελλάδας και ΗΠΑ στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση αποτέλεσε το πρόγραµµα Pharos 3.0 που πραγµατοποιήθηκε στο College Year in Athens. Εκπρόσωποι από αµερικανικά Πανεπιστήµια συνοµίλησαν µε συναδέλφους τους από ελληνικά Ιδρύµατα, µε στόχο τις συνεργασίες.
Η Melissa Torres, πρόεδρος και διευθύνουσα σύµβουλος του Forum on Education Abroad, κήρυξε την έναρξη των εργασιών του Pharos 3.0, εστιάζοντας στους φοιτητές αλλά και στους εκπαιδευτικούς που θα ωφεληθούν από αυτές τις συνεργασίες. Η δεύτερη Σύνοδος Pharos οδήγησε 9 ελληνικά Πανεπιστήµια να συµµετάσχουν πρώτη φορά στη µεγαλύτερη διεθνή έκθεση για την Ανώτατη Εκπαίδευση, τη NAFSA 2024, που πραγµατοποιήθηκε στη Νέα Ορλεάνη. Με στόχο την προσέλκυση Αµερικανών φοιτητών, τα δηµόσια ελληνικά Πανεπιστήµια µελετούν κυρίως τη βραχυπρόθεσµη συνεργασία για αρχή, δηλαδή να έρχονται στη χώρα Αµερικανοί φοιτητές για ένα εξάµηνο (semester abroad), κάτι που σε πρώτη φάση µπορεί να σχεδιαστεί πιο εύκολα.
Η Κρήτη στο Πεκίνο
Στο πλαίσιο της εξωστρέφειας, εξάλλου, αντιπροσωπεία του Πανεπιστηµίου Κρήτης επισκέφθηκε πριν από λίγες ηµέρες την Κίνα. Τα τελευταία χρόνια, το Πανεπιστήµιο Κρήτης έχει αναπτύξει ισχυρούς δεσµούς µε πανεπιστηµιακά ιδρύµατα της Κίνας µέσω µνηµονίων συνεργασίας και διµερών συµφωνιών.Οι επαφές αυτές ενισχύονται από τις επισκέψεις µελών ∆ΕΠ του Πανεπιστηµίου Κρήτης σε κινεζικά Πανεπιστήµια για διδασκαλία, καθώς και από την υποδοχή Κινέζων φοιτητών και φοιτητριών στα αγγλόφωνα προγράµµατα που διοργανώνει το Πανεπιστήµιο. Παράλληλα, το Πανεπιστήµιο Κρήτης δραστηριοποιείται ως εταίρος του Κέντρου Ελληνικού και Κινεζικού Πολιτισµού οργανώνοντας µια σειρά από εκδηλώσεις (διαλέξεις, συνέδρια, χειµερινά και θερινά σχολεία), µε αντικείµενο τη συγκριτική µελέτη του αρχαίου ελληνικού και κινεζικού πολιτισµού, για την περίοδο 2020-2024.
Στο πλαίσιο των επισκέψεων αυτών, η αντιπροσωπεία του Πανεπιστηµίου Κρήτης είχε την ευκαιρία να συναντηθεί µε µέλη της διοίκησης, του ακαδηµαϊκού προσωπικού, καθώς και µε στελέχη των Γραφείων ∆ιεθνών Σχέσεων των κινεζικών ιδρυµάτων, προκειµένου να συζητήσει τη συστηµατική υλοποίηση κοινών δράσεων και ακαδηµαϊκών ανταλλαγών.
Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η υποδοχή που επεφύλαξαν στην αντιπροσωπεία του Πανεπιστηµίου Κρήτης οι Κινέζοι φοιτητές των Τµηµάτων Ελληνικών Σπουδών της Σανγκάης και του Πεκίνου, οι οποίοι εξέφρασαν το έντονο ενδιαφέρον τους να επισκεφθούν την Ελλάδα και να τελειοποιήσουν την εκµάθηση της ελληνικής γλώσσας.
*Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»