Τα φροντιστήρια εκσυγχρονίζονται και βάζουν στο «παιχνίδι» την Τεχνητή Νοηµοσύνη, προκειµένου οι µαθητές να αποκτήσουν καλύτερα εφόδια για το σχολείο.

Η Α.Ι. θα αναγνωρίζει τις αδυναµίες των µαθητών και θα προσαρµόζει εξατοµικευµένα την εκπαίδευσή τους, ανεβάζοντας το επίπεδο γνώσης και προετοιµασίας. Το εν λόγω θέµα συζητήθηκε στο 38ο Συνέδριο της Οµοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ), που πραγµατοποιήθηκε στο Λουτράκι.

Η «έξυπνη» πλατφόρµα

Ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ, Γιάννης Βαφειαδάκης, ανακοίνωσε σε όλους τους συνέδρους φροντιστές ότι θα λάβουν δωρεάν το νέο τεχνολογικό σύστηµα και ζήτησε τη συνεργασία τους για να µπορέσει να αναπτυχθεί το δίκτυο σε όλη την Ελλάδα. Η «έξυπνη» πλατφόρµα, όπως αποκαλείται, αναµένεται να ξεκινήσει από τον Ιανουάριο και θα έχει τη δυνατότητα να βγάζει προσωποποιηµένα και εξατοµικευµένα αποτελέσµατα για κάθε µαθητή µέσω κινητού, τάµπλετ και υπολογιστή, ενώ οι εκπαιδευτικοί θα διορθώνουν γρηγορότερα τα γραπτά και θα έχουν περισσότερο χρόνο για τους µαθητές.

Το σύστηµα θα λειτουργεί µε κωδικό, που θα δίνεται σε κάθε µαθητή. «Η σχέση της Τεχνητής Νοηµοσύνης µε την Εκπαίδευση είναι µια διαρκής ανάγκη για καινοτοµία και εξέλιξη, ώστε να προετοιµαστούν οι νέοι για τις ανάγκες της εποχής», σηµείωσε ο κ. Βαφειαδάκης, εστιάζοντας στη διαδραστική µάθηση µε εικονική πραγµατικότητα. Επισηµαίνοντας ότι η Τεχνητή Νοηµοσύνη είναι εργαλείο για να γίνουµε καλύτεροι, ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ τόνισε ότι ο ρόλος του δασκάλου είναι αναντικατάστατος και εστίασε στο σύστηµα και στην παροχή εξατοµικευµένων υπηρεσιών σε κάθε παιδί. Η Α.Ι., γενικότερα, σύµφωνα µε παγκόσµια στοιχεία, είναι η πρώτο στη λίστα για εργασία στην Αµερική και η έβδοµο στην Αγγλία.

Το σύστηµα θα βοηθά και σε τυχόν φοβίες για µαθήµατα, όπως αυτή για τα Μαθηµατικά

Η καθηγήτρια Μαρία Βίρβου, κοσµήτορας της Σχολής Τεχνολογιών, Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών στο Πανεπιστήµιο Πειραιά, διευθύντρια Προγράµµατος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Πληροφορική και του Ερευνητικού Εργαστηρίου Τεχνολογίας Λογισµικού, ανέπτυξε το θέµα «Τεχνητή Νοηµοσύνη στην Εκπαίδευση: Εξελίξεις και προκλήσεις». Μία εβδοµάδα πριν, είχε µιλήσει γι’ αυτό το θέµα στην Ουάσινγκτον, όπως και στην Ιαπωνία, σηµειώνοντας ότι παγκοσµίως συζητείται το πώς θα µπει η Τεχνητή Νοηµοσύνη στην Εκπαίδευση. Η κ. Βίρβου τόνισε ότι «ο άνθρωπος δεν πρέπει να καταργηθεί στον τοµέα της Εκπαίδευσης, αλλά πρέπει να µάθει να συνεργάζεται».

Εξάλλου, όπως είπε η πανεπιστηµιακός, «στην τάξη χτίζεται µια ψυχολογία µε τους συµµαθητές, που και αυτή δεν αντικαθίσταται». Το σύστηµα θα βοηθά και σε τυχόν φοβίες των µαθητών, όπως αυτή για τα Μαθηµατικά. Σε ερώτηση πώς δεν θα ανησυχούν οι εκπαιδευτικοί ότι µία έκθεση, επί παραδείγµατι, έχει γίνει µέσω Α.Ι., η πανεπιστηµιακός απάντησε ότι είναι προτιµότερο να φέρνει ο µαθητής µια έκθεση που γνωρίζει ο εκπαιδευτικός από πού προήλθε, παρά να µην ξέρει, τονίζοντας ότι µπορεί να υπάρχει µετά συνεργασία µαθητή - καθηγητή και να ζητήσει ο καθηγητής να σχολιάσει ο µαθητής ενότητα της έκθεσης και να προχωρήσει µε αυτόν τον τρόπο το µάθηµα.

Σε ό,τι αφορά τη συνεισφορά της Τεχνητής Νοηµοσύνης στους µαθητές, υπογράµµισε την προσαρµοστική µάθηση, καθώς η Α.Ι. επιτρέπει την εξατοµίκευση της εκπαιδευτικής εµπειρίας ανάλογα µε τις ανάγκες και τους ρυθµούς κάθε µαθητή. Αναφέρθηκε στην αυτοµατοποιηµένη αξιολόγηση, καθώς τα εργαλεία Τεχνητής Νοηµοσύνης µπορούν να διευκολύνουν την αξιολόγηση και τη βαθµολόγηση, εξοικονοµώντας χρόνο στους εκπαιδευτικούς, καθώς και στην έξυπνη ανάλυση δεδοµένων, για την παρακολούθηση της προόδου των µαθητών και τον εντοπισµό αδυναµιών.

Τεχνητή Νοημοσύνη σε γυμνάσιο και λύκειο 

Την Α.Ι. εκπαιδευτική πλατφόρµα της ΟΕΦΕ παρουσίασε ο Κωνσταντίνος Σιµόπουλος, πτυχιούχος Τµήµατος Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Πατρών και MSc µε θέµα «Management and Economics of Telecommunication Networks», από το ΕΚΠΑ. Ο κ. Σιµόπουλος τόνισε ότι σκοπός είναι κυρίως ο εντοπισµός σηµείων δυσκολίας και κατανόησης των µαθητών.

Τα µαθήµατα που έχουν µπει στην πλατφόρµα για να διδαχθούν µε Α.Ι. αφορούν στο Γυµνάσιο και το Λύκειο και είναι αρχικά η Γλώσσα, τα Μαθηµατικά, η Αλγεβρα, η Φυσική, η Χηµεία, η Βιολογία, η Ιστορία, η Οικονοµία και η Πληροφορική. «Σκοπός είναι να συγκεντρώσουµε τα δεδοµένα (structured data), που είναι ο πραγµατικός πλούτος», είπε, καθώς το σύστηµα θα επεκταθεί και στα υπόλοιπα µαθήµατα, παρέχοντας εξατοµικευµένη διάγνωση εκπαιδευτικού επιπέδου, προτάσεις για µελέτη και αξιολόγηση µε ανάδραση.

Η εκπαιδευτική πλατφόρµα της ΟΕΦΕ θα περιλαµβάνει και µοντέλο αξιολόγησης, ενώ θα δίνει στους καθηγητές τράπεζα θεµάτων, εκπαιδευτικό υλικό, παραγωγή δυναµικών τεστ, διάθεση σε µαθητές Self Assessment/εξέταση, ανατροφοδότηση από µαθητές για ερωτήσεις και διόρθωσή τους, αλλά και στατιστικά (χρόνος, επίδοση) ανά τάξη, φροντιστήριο και νοµό.

Οι δυνατότητες για τους µαθητές περιλαµβάνουν έτοιµα κουίζ ανά µάθηµα και πρόγραµµα σπουδών, δυναµική επιλογή ερωτήσεων, επιλογή γνωστικών αντικειµένων και θεµατικών ενοτήτων, επιλογή επιπέδου, αυτόµατη ανατροφοδότηση και δυνατότητες αναφοράς προβληµάτων ερωτήσεων (A.I. produced). Της πρώτης εφαρµογής θα προηγηθεί µια πιλοτική λειτουργία, που θα εµπεριέχει τη δοµή ύλης, σύµφωνα µε το πρόγραµµα σπουδών, τη στάθµιση ερωτήσεων τριών επιπέδων, τη συλλογή δεδοµένων από απαντήσεις µαθητών, την εκπαίδευση του συστήµατος και την αυτόµατη επαναστάθµισή του.


*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»