Μετρό Θεσσαλονίκης: Αυτές είναι οι τρεις επεκτάσεις που έρχονται - Στόχος ο υπερδιπλασιασμός του μήκους των γραμμών
Προστίθενται τόσο ανατολικά όσο και δυτικά του κέντρου της πόλης
Στόχος των τριών αυτών νέων φάσεων εργασιών που θα γίνουν είναι το μετρό, που σήμερα εκτείνεται από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης μέχρι και τη Νέα Ελβετία, σε μια διαδρομή μήκους 9,6 χλμ., να προσθέσει τόσο ανατολικά όσο και δυτικά του κέντρου της πόλης επιπλέον γραμμές, μήκους τουλάχιστον 20 χλμ
Ενώ όλα φαίνεται να είναι έτοιμα για τα σημερινά εγκαίνια και την ολοκλήρωση της πιο μακροχρόνιας και πιο ακριβής πρώτης φάσης ανάπτυξης του μετρό της Θεσσαλονίκης, η Ελληνικό Μετρό κοιτάζει τουλάχιστον άλλες τρεις φάσεις επέκτασης της υπόγειας σιδηροδρομικής γραμμής που θα λειτουργήσει στη συμπρωτεύουσα.
Στόχος των τριών αυτών νέων φάσεων εργασιών που θα γίνουν είναι το μετρό, που σήμερα εκτείνεται από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης μέχρι και τη Νέα Ελβετία, σε μια διαδρομή μήκους 9,6 χλμ., να προσθέσει τόσο ανατολικά όσο και δυτικά του κέντρου της πόλης επιπλέον γραμμές, μήκους τουλάχιστον 20 χλμ. Δηλαδή να φτάσει από τον Εύοσμο μέχρι και το Αεροδρόμιο «Μακεδονία». Προς τα ανατολικά η επέκταση αφορά στη Γραμμή 2 (μπλε), που θα ξεκινά από την 25ης Μαρτίου και θα φτάνει σε πρώτη φάση μέχρι τη Μίκρα και σε δεύτερη φάση μέχρι το αεροδρόμιο. Η προς τα δυτικά επέκταση θα περιλάβει έναν δακτύλιο μήκους περίπου 11 χλμ., που θα διατρέχει όλες τις πολυπληθείς δυτικές συνοικίες του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, θα ξεκινά από τον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης, θα ανέρχεται προς τη Νεάπολη, την Πολίχνη και τη Σταυρούπολη και στη συνέχεια θα κατεβαίνει προς την Ηλιούπολη, τον Εύοσμο, το Κορδελιό, τη Μενεμένη, τον Επτάλοφο και θα καταλήγει στον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης.
Οι πρόδρομες μελέτες και εργασίες στον δυτικό άξονα του μετρό ήδη έχουν ανατεθεί στην εταιρεία Intrakat. Από τις τρεις διαφορετικές φάσεις επέκτασης, η πιο άμεση είναι η δημιουργία του νέου κλάδου στην υφιστάμενη Γραμμή 1 (κόκκινη), που θα ξεκινά από τον σταθμό της 25ης Μαρτίου και θα φτάνει μέχρι τη Μίκρα. Η επέκταση αυτή, μήκους περίπου 5 χλμ., θεωρείται μέρος της βασικής γραμμής του μετρό, καθώς έχει αφετηρία από τον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης. Εχει δημοπρατηθεί από το 2013 και εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2025. Η δεύτερη αυτή γραμμή θα προσθέσει στους υφιστάμενους εν λειτουργία 13 σταθμούς επιπλέον πέντε. Συγκεκριμένα, θα προστεθούν οι σταθμοί Νομαρχίας, Καλαμαριάς, Αρετσούς, Νέας Κρήνης και Μίκρας. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η επέκταση της ίδιας γραμμής προς το αεροδρόμιο, με την προσθήκη επιπλέον τεσσάρων σταθμών, που θα βρίσκονται στην Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, στο Διαβαλκανικό Κέντρο, στη Γεωργική Σχολή και στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Η επέκταση αυτή είναι μήκους περίπου 7 χλμ. Ετσι, η Γραμμή 2 θα προσθέσει επιπλέον σιδηροδρομικές γραμμές μήκους 12 χλμ. Και αν σε αυτά προστεθεί ο δυτικός δακτύλιος του μετρό της Θεσσαλονίκης, αυτό θα επεκταθεί τα επόμενα 10-15 χρόνια σε μήκος 32 χλμ.
Η πρώτη φάση, που ολοκληρώνεται σήμερα με τα εγκαίνια που θα πραγματοποιήσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ήταν η πιο αργή και πιο ακριβή. Χρειάστηκαν σχεδόν 20 χρόνια για την ολοκλήρωσή της και δύο συμβάσεις με διαφορετικούς αναδόχους. Τελικά, ο δεύτερος ανάδοχος, η Ακτωρ, αφού πέρασε στα χέρια του Αλέξανδρου Εξάρχου και των εφοπλιστών Μπάκου και Καϋμενάκη, κατάφερε και ολοκλήρωσε το έργο. Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, η ολοκλήρωση κόστισε 3 δισ. ευρώ. Με άλλα λόγια, κάθε χιλιόμετρο του μετρό της Θεσσαλονίκης κόστισε 300 εκατ. ευρώ. O αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 1,05 δισ. εκατ. ευρώ, δηλαδή το 1/3 αυτού που τελικά κόστισε. Πλάτη στην κατασκευή έβαλαν χωρίς αμφιβολία οι Ευρωπαίοι εταίροι μας, οι οποίοι με δάνεια και επιδοτήσεις βοήθησαν μέσα στα τελευταία 20 χρόνια να ολοκληρώσουμε τα πρώτα 10 χλμ. του μετρό. Ειδικότερα, το μεγαλύτερο μέρος των επιδοτήσεων προήλθε από το ΕΣΠΑ, αφού το έργο έλαβε χρηματοδοτήσεις από τουλάχιστον τρία ΕΣΠΑ (2000-2007, 2007-2014 και 2014- 2020). Πιθανώς να λάβει και χρηματοδότηση από το τρέχον ΕΣΠΑ, 2020-2027, αλλά αυτή θα είναι μικρή σε σχέση με τους πόρους που έλαβε από τα προηγούμενα.
Συνολικά το 40% των πόρων προήλθε από τα διάφορα ΕΣΠΑ και το υπόλοιπο 60% από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και εθνικούς πόρους. Η πρώτη γραμμή εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά το ένα τέταρτο του πληθυσμού του αστικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, δηλαδή πάνω από 250.000 επιβάτες. Στα 9,6 χλμ. διαδρομής θα κινούνται 18 συρμοί χωρίς οδηγό, που θα μεταφέρουν μέχρι 450 επιβάτες ανά συρμό. Η μετακίνηση από τη μια άκρη της γραμμής στην άλλη θα γίνεται σε 17 λεπτά της ώρας και η συχνότητα διέλευσης των συρμών θα είναι ανά 3,5 λεπτά της ώρας.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά
Στόχος των τριών αυτών νέων φάσεων εργασιών που θα γίνουν είναι το μετρό, που σήμερα εκτείνεται από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης μέχρι και τη Νέα Ελβετία, σε μια διαδρομή μήκους 9,6 χλμ., να προσθέσει τόσο ανατολικά όσο και δυτικά του κέντρου της πόλης επιπλέον γραμμές, μήκους τουλάχιστον 20 χλμ. Δηλαδή να φτάσει από τον Εύοσμο μέχρι και το Αεροδρόμιο «Μακεδονία». Προς τα ανατολικά η επέκταση αφορά στη Γραμμή 2 (μπλε), που θα ξεκινά από την 25ης Μαρτίου και θα φτάνει σε πρώτη φάση μέχρι τη Μίκρα και σε δεύτερη φάση μέχρι το αεροδρόμιο. Η προς τα δυτικά επέκταση θα περιλάβει έναν δακτύλιο μήκους περίπου 11 χλμ., που θα διατρέχει όλες τις πολυπληθείς δυτικές συνοικίες του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, θα ξεκινά από τον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης, θα ανέρχεται προς τη Νεάπολη, την Πολίχνη και τη Σταυρούπολη και στη συνέχεια θα κατεβαίνει προς την Ηλιούπολη, τον Εύοσμο, το Κορδελιό, τη Μενεμένη, τον Επτάλοφο και θα καταλήγει στον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης.
Οι πρόδρομες μελέτες και εργασίες στον δυτικό άξονα του μετρό ήδη έχουν ανατεθεί στην εταιρεία Intrakat. Από τις τρεις διαφορετικές φάσεις επέκτασης, η πιο άμεση είναι η δημιουργία του νέου κλάδου στην υφιστάμενη Γραμμή 1 (κόκκινη), που θα ξεκινά από τον σταθμό της 25ης Μαρτίου και θα φτάνει μέχρι τη Μίκρα. Η επέκταση αυτή, μήκους περίπου 5 χλμ., θεωρείται μέρος της βασικής γραμμής του μετρό, καθώς έχει αφετηρία από τον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης. Εχει δημοπρατηθεί από το 2013 και εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2025. Η δεύτερη αυτή γραμμή θα προσθέσει στους υφιστάμενους εν λειτουργία 13 σταθμούς επιπλέον πέντε. Συγκεκριμένα, θα προστεθούν οι σταθμοί Νομαρχίας, Καλαμαριάς, Αρετσούς, Νέας Κρήνης και Μίκρας. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η επέκταση της ίδιας γραμμής προς το αεροδρόμιο, με την προσθήκη επιπλέον τεσσάρων σταθμών, που θα βρίσκονται στην Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, στο Διαβαλκανικό Κέντρο, στη Γεωργική Σχολή και στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Η επέκταση αυτή είναι μήκους περίπου 7 χλμ. Ετσι, η Γραμμή 2 θα προσθέσει επιπλέον σιδηροδρομικές γραμμές μήκους 12 χλμ. Και αν σε αυτά προστεθεί ο δυτικός δακτύλιος του μετρό της Θεσσαλονίκης, αυτό θα επεκταθεί τα επόμενα 10-15 χρόνια σε μήκος 32 χλμ.
Η πρώτη φάση, που ολοκληρώνεται σήμερα με τα εγκαίνια που θα πραγματοποιήσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ήταν η πιο αργή και πιο ακριβή. Χρειάστηκαν σχεδόν 20 χρόνια για την ολοκλήρωσή της και δύο συμβάσεις με διαφορετικούς αναδόχους. Τελικά, ο δεύτερος ανάδοχος, η Ακτωρ, αφού πέρασε στα χέρια του Αλέξανδρου Εξάρχου και των εφοπλιστών Μπάκου και Καϋμενάκη, κατάφερε και ολοκλήρωσε το έργο. Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, η ολοκλήρωση κόστισε 3 δισ. ευρώ. Με άλλα λόγια, κάθε χιλιόμετρο του μετρό της Θεσσαλονίκης κόστισε 300 εκατ. ευρώ. O αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 1,05 δισ. εκατ. ευρώ, δηλαδή το 1/3 αυτού που τελικά κόστισε. Πλάτη στην κατασκευή έβαλαν χωρίς αμφιβολία οι Ευρωπαίοι εταίροι μας, οι οποίοι με δάνεια και επιδοτήσεις βοήθησαν μέσα στα τελευταία 20 χρόνια να ολοκληρώσουμε τα πρώτα 10 χλμ. του μετρό. Ειδικότερα, το μεγαλύτερο μέρος των επιδοτήσεων προήλθε από το ΕΣΠΑ, αφού το έργο έλαβε χρηματοδοτήσεις από τουλάχιστον τρία ΕΣΠΑ (2000-2007, 2007-2014 και 2014- 2020). Πιθανώς να λάβει και χρηματοδότηση από το τρέχον ΕΣΠΑ, 2020-2027, αλλά αυτή θα είναι μικρή σε σχέση με τους πόρους που έλαβε από τα προηγούμενα.
Συνολικά το 40% των πόρων προήλθε από τα διάφορα ΕΣΠΑ και το υπόλοιπο 60% από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και εθνικούς πόρους. Η πρώτη γραμμή εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά το ένα τέταρτο του πληθυσμού του αστικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, δηλαδή πάνω από 250.000 επιβάτες. Στα 9,6 χλμ. διαδρομής θα κινούνται 18 συρμοί χωρίς οδηγό, που θα μεταφέρουν μέχρι 450 επιβάτες ανά συρμό. Η μετακίνηση από τη μια άκρη της γραμμής στην άλλη θα γίνεται σε 17 λεπτά της ώρας και η συχνότητα διέλευσης των συρμών θα είναι ανά 3,5 λεπτά της ώρας.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά