Πίσω από ένα λαµπερό έργο, που το σύννεφο των εµποδίων και των καθυστερήσεων δεν κατόρθωσε να επισκιάσει, στέκονται οι άνθρωποι της Ελληνικό Μετρό, που σε κάθε εµπόδιο ήταν εκεί, συνεπείς και αταλάντευτοι, προασπίζοντας τα συµφέροντα του Ελληνικού ∆ηµοσίου. Η εταιρεία, αρχικώς ως Αττικό Μετρό, συνεστήθη µε τον Νόµο 1955/91 και µετονοµάστηκε ως Ελληνικό Μετρό το 2023, καθώς ήδη είχε συµπεριλάβει και τα έργα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όπως το µετρό Θεσσαλονίκης, ενώ αποτελεί εταιρεία-πρότυπο στα δηµόσια έργα. Η έναρξη λειτουργίας της, το 1991, συνοδεύτηκε από την πλήρη οικονοµική και υλικοτεχνική στήριξη της Πολιτείας, ενώ η εταιρεία Bechtel International Inc. ανέλαβε τη στελέχωση µε πεπειραµένο και εξειδικευµένο προσωπικό, το οποίο εκείνη επέλεξε και διέθεσε, όπως επίσης ανέλαβε να εκπληρώσει όλες τις δραστηριότητες, υποχρεώσεις και δικαιώµατα της Αττικό Μετρό από το έργο του µετρό της Αθήνας για πάνω από µία δεκαετία. Μετά την αποχώρηση της Bechtel, το έργο της εταιρείας συνεχίστηκε µε την ίδια παραγωγικότητα και αποτελεσµατικότητα. Μεταγενέστερα, η οικονοµική κρίση χτύπησε βαρύτατα την εταιρεία, όχι µόνο µε µαζικές αποχωρήσεις στελεχών, αλλά και µε δραµατική µείωση αποδοχών, τόσο της διοίκησης όσο και των στελεχών, καθώς η εταιρεία εντάχθηκε στο ενιαίο µισθολόγιο του ∆ηµοσίου. Η Ελληνικό Μετρό, παρά την ασφυκτική πίεση που δέχθηκε, ιδίως κατά τα χρόνια της οικονοµικής κρίσης, ακολουθεί απαρέγκλιτα την κληρονοµιά της, επιτελώντας µε ακεραιότητα τον δηµόσιο σκοπό της. Ο ρόλος της, άλλωστε, είναι καθοριστικός στη µελέτη, κατασκευή, οργάνωση, διοίκηση, λειτουργία, συντήρηση, εκµετάλλευση και ανάπτυξη του δικτύου, όχι µόνο γιατί προετοιµάζει τα έργα ως αναθέτουσα Αρχή, αλλά και γιατί µετέχει µε όλες τις δυνάµεις της στην εκτέλεση των έργων. Αλλωστε, πέραν των άλλων, οι εκάστοτε ανάδοχοι των έργων εκτελούν µεν το έργο, αλλά πάντοτε µε την έγκριση των σχετικών µελετών από την Ελληνικό Μετρό και τον έλεγχο-πιστοποίηση από αυτήν όλων των σταδίων των εργασιών των αναδόχων.

Τα έργα του µετρό δεν είναι απλά κατασκευαστικά έργα, αλλά έχουν ιδιαίτερη πολυπλοκότητα και προκλήσεις. Χαρακτηριστικό είναι και το παράδειγµα του µετρό Θεσσαλονίκης, που αποτελεί ένα πρωτοποριακό έργο, όχι µόνο για τα υψηλής τεχνολογίας συστήµατά του, αλλά ακόµα και για τη µέριµνα διάσωσης και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονοµιάς της χώρας µας.

Αξίζει, λοιπόν, ένα «Μπράβο» σε όλους αυτούς τους αφανείς ήρωες, τους εργαζοµένους της Ελληνικό Μετρό, οι οποίοι, καίτοι λιγότεροι από το προβλεπόµενο και χαµηλά αµειβόµενοι, δίνουν στην κυριολεξία τον εαυτό τους για την επίτευξη των στόχων της εταιρείας και τη διασφάλιση του δηµόσιου συµφέροντος.

*Πρόεδρος Δ.Σ. Ελληνικό Μετρό Α.Ε.