Ήρθε η στιγµή που το µετρό θα µπει στην καθηµερινότητα της πόλης και των πολιτών. Για πρώτη φορά θα ενταχθεί στη Θεσσαλονίκη ένα µέσο µαζικής µεταφοράς αποδοτικό, µιας και µεταφέρει περισσότερους επιβάτες από λεωφορεία και αυτοκίνητα σε µικρές αποστάσεις µε µεγάλη ταχύτητα. Αξιόπιστο, ώστε οι επιβάτες να µπορούν πάντα να βασίζονται ότι θα φτάσουν στον προορισµό τους εγκαίρως. Αποτελεσµατικό, µε ποσοστά απόδοσης των δροµολογίων στην ώρα τους άνω του 99%. Με µέση ταχύτητα 30-40 km/h και µέγιστη τα 80 Km/h, οι επιβάτες θα µετακινούνται σε µεγάλες αποστάσεις γρήγορα και εύκολα. Ασφαλές, µε τη χρήση των πιο νέων συστηµάτων και αυτοµατισµών παγκοσµίως. Φιλικό στο περιβάλλον, µιας και κινείται αποκλειστικά µε ηλεκτρική ενέργεια, µε αποτέλεσµα τη µείωση του διοξειδίου του άνθρακα κατά 30 τόνους την ηµέρα.

Με το νέο, σύγχρονο µετρό η Θεσσαλονίκη εντάσσεται και στον τοµέα των µεταφορών στο δίκτυο των «έξυπνων» πόλεων. Αυτών δηλαδή που χρησιµοποιούν την εφαρµογή τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών µε στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, µέσω της ευρείας χρήσης αισθητήρων Internet of Things και Big Data για τη συλλογή και ανάλυση της τεράστιας ποσότητας των δεδοµένων που απαιτούνται για τη βέλτιστη διαχείριση των διαθέσιµων πόρων. Οσον αφορά το µετρό, η «έξυπνη» διαχείριση των συστηµάτων και των τρένων µελετάται και εφαρµόζεται σε κάθε ένα από τα κρίσιµα συστήµατα (σηµατοδότηση, έλξη, αερισµός σηράγγων, συστήµατα επιτήρησης και ελέγχου, καθώς και στα ίδια τα τρένα, που είναι αυτόµατα, χωρίς οδηγό) χωρίς τη χρήση Α.Ι., αλλά µε παρόµοιους αλγόριθµους, µε σκοπό τη µεγιστοποίηση της ασφάλειας και την εξοικονόµηση ενέργειας.

Θα αποτελέσει παγκόσµιο πολιτιστικό προορισµό. Η πορεία του µετρό διασχίζει το κέντρο της πόλης και ακολουθεί τον άξονα του κυριότερου δρόµου του πολεοδοµικού ιστού της αρχαίας πόλης, που πλαισιωνόταν µε κιονοστοιχίες και στοές, είχε οδόστρωµα πλάτους 16 µ., ξεκινούσε από τη Χρυσή Πύλη (Porta Aurea), τη σηµερινή Πλατεία Βαρδαρίου, και κατέληγε στην Κασσανδριωτική Πύλη, τη σηµερινή Πλατεία Σιντριβανίου. Σε όλη αυτή την περιοχή οι εργασίες κατασκευής των σταθµών του µετρό έφεραν στο φως αρχαιότητες που ανήκουν σε διάφορες χρονικές περιόδους, µε πιο σηµαντικές αυτές που βρέθηκαν στους σταθµούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας. Ετσι πραγµατοποιήθηκε η µεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που συντελέστηκε ποτέ στη Β. Ελλάδα, καλύπτοντας επιφάνεια 20.000 τ.µ. και µε περίπου 130.000 αρχαιολογικά ευρήµατα. Πολλά από αυτά τα ευρήµατα θα εκτίθενται σε ειδικές προθήκες στους σταθµούς του µετρό. Παράλληλα ο σταθµός Βενιζέλου είναι ο µοναδικός στον κόσµο που έχει υπόγειο αρχαιολογικό χώρο σε τέτοια έκταση και στη θέση ακριβώς όπου βρέθηκε.

Καταληκτικά, η λειτουργία του µετρό, µε τη χρήση της πιο σύγχρονης τεχνολογίας και την πλήρη αυτοµατοποίηση των διαδικασιών, πέρα από την εξασφάλιση γρήγορης, ασφαλούς και άνετης µετακίνησης των πολιτών-επισκεπτών, θα αφήσει ένα πολύ σηµαντικό θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωµα και µια µοναδική πολιτιστική κληρονοµιά στη Θεσσαλονίκη.

*Διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό