"Στις ράγες" το πλήρως αυτοματοποιημένο Μετρό Θεσσαλονίκης: Από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης - Μια νέα ημέρα για τη συμπρωτεύουσα
Ιστορική ημέρα η 30η Νοεμβρίου για τη Θεσσαλονίκη
Η πρώτη Γραµµή του Μετρό εκτιµάται ότι θα εξυπηρετεί καθηµερινά το 1/4 του πληθυσµού του αστικού συγκροτήµατος της Θεσσαλονίκης, δηλαδή πάνω από 250.000 επιβάτες
Στις ράγες µπήκε από χθες το Μετρό Θεσσαλονίκης και έπειτα από πολυετή αναµονή ανέπτυξε... ταχύτητα. Για την πρώτη φάση του έργου, που ολοκληρώθηκε και εγκαινιάστηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, χρειάστηκαν σχεδόν 20 χρόνια (περίοδος κατασκευής) για την ολοκλήρωσή του και δύο συµβάσεις µε διαφορετικούς αναδόχους.
Τελικά, ο δεύτερος ανάδοχος, η AKTOR , και αφού πέρασε στα χέρια των εφοπλιστών Μπάκου και Καϋµενάκη, κατάφερε και ολοκλήρωσε το έργο.
Εικόνες από τον κόσμο στο σταθμό Βενιζέλου
Εικόνες από το πρώτο δρομολόγιο, με την παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Κατερίνας Σακελλαροπούλου
Πρόκειται, δηλαδή, για ένα πλήρως αυτοµατοποιηµένο συγκοινωνιακό µέσο, που θα ελέγχεται από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας, που βρίσκεται στο Αµαξοστάσιο της Νέας Ελβετίας. Το έργο όχι µόνο θα βελτιώσει την καθηµερινότητα δεκάδων χιλιάδων πολιτών προς το καλύτερο, κάνοντάς την πολύ πιο εύκολη και άνετη, αλλά και θα συµβάλει στη µείωση της κυκλοφορίας των Ι.Χ., αποσυµφορώντας την κυκλοφορία και βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωµα της Θεσσαλονίκης. Σύµφωνα µε τον αρµόδιο υπουργό Υποδοµών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, η ολοκλήρωση του έργου κόστισε 3 δισ. ευρώ.
Πλάτη στην κατασκευή έβαλαν χωρίς αµφιβολία οι Ευρωπαίοι εταίροι µας, οι οποίοι µε δάνεια και επιδοτήσεις συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του έργου. Ειδικότερα το µεγαλύτερο µέρος των επιδοτήσεων προήλθε από το ΕΣΠΑ, αφού το έργο έλαβε χρηµατοδοτήσεις από τουλάχιστον τρία ΕΣΠΑ (2000-2007, 2007-2014 και 2014-2020). Πιθανώς να λάβει και χρηµατοδότηση από το τρέχον ΕΣΠΑ 2020-2027, αλλά αυτή θα είναι µικρή σε σχέση µε τους πόρους που έλαβε από τα προηγούµενα ΕΣΠΑ. Συνολικά το 40% των πόρων προήλθαν από τα διάφορα ΕΣΠΑ και το υπόλοιπο 60% από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και από εθνικούς πόρους.
∆ηλαδή να φτάσει από τον Εύοσµο µέχρι και το αεροδρόµιο «Μακεδονία». Προς τα ανατολικά η επέκταση αφορά τη Γραµµή 2 που θα ξεκινά από την 25ης Μαρτίου και θα φτάσει σε πρώτη φάση µέχρι τη Μίκρα και σε δεύτερη φάση µέχρι το αεροδρόµιο. Η προς τα δυτικά επέκταση θα περιλάβει έναν δακτύλιο µήκους περίπου 11 χλµ. που θα διατρέχει όλες τις πολυπληθείς δυτικές συνοικίες του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριµένα, θα ξεκινά από τον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης, θα ανέρχεται προς τη Νεάπολη, την Πολίχνη και τη Σταυρούπολη και στη συνέχεια θα κατεβαίνει προς την Ηλιούπολη, τον Εύοσµο, το Κορδελιό, τη Μενεµένη, τον Επτάλοφο και θα καταλήγει στον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης. Οι πρόδροµες µελέτες και εργασίες στον δυτικό άξονα του Μετρό ήδη έχουν ανατεθεί στην εταιρεία Intrakat. Από τις τρεις διαφορετικές φάσεις επέκτασης, η πιο άµεση είναι η δηµιουργία του νέου κλάδου στην υφιστάµενη Γραµµή 1 που θα ξεκινά από τον Σταθµό της 25ης Μαρτίου και θα φτάνει µέχρι τη Μίκρα. Η επέκταση αυτή, µήκους περίπου 5 χλµ., θεωρείται µέρος της βασικής Γραµµής του Μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς έχει αφετηρία τον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης.
Εχει δηµοπρατηθεί από το 2013 και εκτιµάται ότι θα είναι έτοιµη στο τέλος του 2025.
Η δεύτερη αυτή Γραµµή θα προσθέσει στους υφιστάµενους εν λειτουργία 13 σταθµούς επιπλέον πέντε σταθµούς. Συγκεκριµένα, θα προστεθούν οι σταθµοί Νοµαρχίας, Καλαµαριάς, Αρετσούς, Νέας Κρήνης και Μίκρας. Αµέσως µετά θα ξεκινήσει η επέκταση της ίδιας Γραµµής προς το αεροδρόµιο µε την προσθήκη επιπλέον τεσσάρων σταθµών, που θα βρίσκονται στην Ανωτέρα Σχολή Πολέµου, στο ∆ιαβαλκανικό Κέντρο, τη Γεωργική Σχολή και το αεροδρόµιο «Μακεδονία». Η επέκταση αυτή είναι µήκους περίπου 7 χλµ. Ετσι η Γραµµή 2 θα προσθέσει επιπλέον σιδηροδροµικές γραµµές µήκους 12 χλµ. Και αν σε αυτά προστεθεί ο δυτικός δακτύλιος του Μετρό της Θεσσαλονίκης, αυτό θα επεκταθεί τα επόµενα 10-15 χρόνια σε µήκος 32 χλµ.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής
Τελικά, ο δεύτερος ανάδοχος, η AKTOR , και αφού πέρασε στα χέρια των εφοπλιστών Μπάκου και Καϋµενάκη, κατάφερε και ολοκλήρωσε το έργο.
Εικόνες από τον κόσμο στο σταθμό Βενιζέλου
Εικόνες από το πρώτο δρομολόγιο, με την παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Κατερίνας Σακελλαροπούλου
Μετρό Θεσσαλονίκης: Θα εξυπηρετεί πάνω από 250.000 επιβάτες
Η πρώτη Γραµµή εκτιµάται ότι θα εξυπηρετεί καθηµερινά το 1/4 του πληθυσµού του αστικού συγκροτήµατος της Θεσσαλονίκης, δηλαδή πάνω από 250.000 επιβάτες. Στα 9,6 χλµ. διαδροµής θα κινούνται 18 συρµοί, που θα µεταφέρουν περίπου 450 επιβάτες ανά συρµό. Η µετακίνηση από τη µια άκρη της Γραµµής στην άλλη θα γίνεται σε 17 λεπτά της ώρας και η συχνότητα διέλευσης των συρµών θα είναι ανά 3,5 λεπτά. Πέρα από τα υπερσύγχρονα συστήµατα που έχουν εγκατασταθεί στο έργο, το οποίο θεωρείται δικαίως ένα από τα πιο εξελιγµένα έργα Μετρό στην Ευρώπη, έχει το καινοτόµο χαρακτηριστικό της αυτόµατης κίνησης των συρµών χωρίς οδηγό.Πρόκειται, δηλαδή, για ένα πλήρως αυτοµατοποιηµένο συγκοινωνιακό µέσο, που θα ελέγχεται από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας, που βρίσκεται στο Αµαξοστάσιο της Νέας Ελβετίας. Το έργο όχι µόνο θα βελτιώσει την καθηµερινότητα δεκάδων χιλιάδων πολιτών προς το καλύτερο, κάνοντάς την πολύ πιο εύκολη και άνετη, αλλά και θα συµβάλει στη µείωση της κυκλοφορίας των Ι.Χ., αποσυµφορώντας την κυκλοφορία και βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωµα της Θεσσαλονίκης. Σύµφωνα µε τον αρµόδιο υπουργό Υποδοµών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, η ολοκλήρωση του έργου κόστισε 3 δισ. ευρώ.
Πλάτη στην κατασκευή έβαλαν χωρίς αµφιβολία οι Ευρωπαίοι εταίροι µας, οι οποίοι µε δάνεια και επιδοτήσεις συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του έργου. Ειδικότερα το µεγαλύτερο µέρος των επιδοτήσεων προήλθε από το ΕΣΠΑ, αφού το έργο έλαβε χρηµατοδοτήσεις από τουλάχιστον τρία ΕΣΠΑ (2000-2007, 2007-2014 και 2014-2020). Πιθανώς να λάβει και χρηµατοδότηση από το τρέχον ΕΣΠΑ 2020-2027, αλλά αυτή θα είναι µικρή σε σχέση µε τους πόρους που έλαβε από τα προηγούµενα ΕΣΠΑ. Συνολικά το 40% των πόρων προήλθαν από τα διάφορα ΕΣΠΑ και το υπόλοιπο 60% από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και από εθνικούς πόρους.
Οι τρεις νέες φάσεις
Και ενώ ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση ανάπτυξης του Μετρό της Θεσσαλονίκης, η Ελληνικό Μετρό κοιτάζει τουλάχιστον άλλες τρεις φάσεις επέκτασης της υπόγειας σιδηροδροµικής γραµµής που θα λειτουργήσει στη συµπρωτεύουσα. Στόχος των τριών αυτών νέων φάσεων εργασιών που θα γίνουν είναι το Μετρό, που σήµερα εκτείνεται από τον Σιδηροδροµικό Σταθµό της Θεσσαλονίκης µέχρι και τη Νέα Ελβετία, σε µια διαδροµή µήκους 9,6 χλµ., να προσθέσει τόσο ανατολικά όσο και δυτικά του κέντρου της πόλης επιπλέον γραµµές µήκους τουλάχιστον 20 χλµ.∆ηλαδή να φτάσει από τον Εύοσµο µέχρι και το αεροδρόµιο «Μακεδονία». Προς τα ανατολικά η επέκταση αφορά τη Γραµµή 2 που θα ξεκινά από την 25ης Μαρτίου και θα φτάσει σε πρώτη φάση µέχρι τη Μίκρα και σε δεύτερη φάση µέχρι το αεροδρόµιο. Η προς τα δυτικά επέκταση θα περιλάβει έναν δακτύλιο µήκους περίπου 11 χλµ. που θα διατρέχει όλες τις πολυπληθείς δυτικές συνοικίες του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριµένα, θα ξεκινά από τον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης, θα ανέρχεται προς τη Νεάπολη, την Πολίχνη και τη Σταυρούπολη και στη συνέχεια θα κατεβαίνει προς την Ηλιούπολη, τον Εύοσµο, το Κορδελιό, τη Μενεµένη, τον Επτάλοφο και θα καταλήγει στον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης. Οι πρόδροµες µελέτες και εργασίες στον δυτικό άξονα του Μετρό ήδη έχουν ανατεθεί στην εταιρεία Intrakat. Από τις τρεις διαφορετικές φάσεις επέκτασης, η πιο άµεση είναι η δηµιουργία του νέου κλάδου στην υφιστάµενη Γραµµή 1 που θα ξεκινά από τον Σταθµό της 25ης Μαρτίου και θα φτάνει µέχρι τη Μίκρα. Η επέκταση αυτή, µήκους περίπου 5 χλµ., θεωρείται µέρος της βασικής Γραµµής του Μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς έχει αφετηρία τον Σ.Σ. Θεσσαλονίκης.
Εχει δηµοπρατηθεί από το 2013 και εκτιµάται ότι θα είναι έτοιµη στο τέλος του 2025.
Η δεύτερη αυτή Γραµµή θα προσθέσει στους υφιστάµενους εν λειτουργία 13 σταθµούς επιπλέον πέντε σταθµούς. Συγκεκριµένα, θα προστεθούν οι σταθµοί Νοµαρχίας, Καλαµαριάς, Αρετσούς, Νέας Κρήνης και Μίκρας. Αµέσως µετά θα ξεκινήσει η επέκταση της ίδιας Γραµµής προς το αεροδρόµιο µε την προσθήκη επιπλέον τεσσάρων σταθµών, που θα βρίσκονται στην Ανωτέρα Σχολή Πολέµου, στο ∆ιαβαλκανικό Κέντρο, τη Γεωργική Σχολή και το αεροδρόµιο «Μακεδονία». Η επέκταση αυτή είναι µήκους περίπου 7 χλµ. Ετσι η Γραµµή 2 θα προσθέσει επιπλέον σιδηροδροµικές γραµµές µήκους 12 χλµ. Και αν σε αυτά προστεθεί ο δυτικός δακτύλιος του Μετρό της Θεσσαλονίκης, αυτό θα επεκταθεί τα επόµενα 10-15 χρόνια σε µήκος 32 χλµ.
Νίκος Ταχιάος, υφυπουργός Μεταφορών στην Απογευματινή: Η πόλη µπορεί να κοιτάζει µπροστά και να ονειρεύεται
Η 30ή Νοεµβρίου για τη Θεσσαλονίκη δεν είναι µία ηµέρα όπως όλες. Είναι η αρχή µιας νέας εποχής. Με την παράδοση του Μετρό, η πόλη αποκτά επιτέλους ένα έργο που συµβολίζει την απόδειξη ότι µπορεί να κοιτάζει µπροστά. Το Μετρό δεν είναι µόνο ένας τρόπος µεταφοράς, είναι ένα στοίχηµα που κερδήθηκε. Είναι το success story της Θεσσαλονίκης. Για µένα, το Μετρό είναι κάτι παραπάνω από ένα τεχνικό έργο. Είναι κοµµάτι της ζωής µου. Ηµουν εκεί όταν το όνειρο µπήκε πρώτη φορά στη δηµόσια ατζέντα, το 1986. Ως δηµοτικός σύµβουλος τότε, έπειτα ως πρόεδρος του ∆ιοικητικού Συµβουλίου της Αττικό Μετρό Α.Ε. και τώρα ως υφυπουργός Υποδοµών, νιώθω µια προσωπική ολοκλήρωση και απερίγραπτη υπερηφάνεια και συγκίνηση. Κι ενώ µπορεί να φαίνεται ότι ο κύκλος κλείνει µε την ολοκλήρωση και την παράδοσή του στους Θεσσαλονικείς, σήµερα, µόλις µία µέρα µετά την επίσηµη τελετή των εγκαινίων, έχει ήδη ανοίξει ένας νέος. Είναι ο κύκλος της ευθύνης να λειτουργεί αυτό το έργο, όπως ακριβώς σχεδιάστηκε και όπως το αξίζουν οι Θεσσαλονικείς: απόλυτα ασφαλές, υπερσύγχρονο, φιλικό προς το περιβάλλον, κοµψό, µοναδικό, αντάξιο της ιστορίας και της ταυτότητας της πόλης. Η καθηµερινότητα της Θεσσαλονίκης αλλάζει ριζικά. Η µεµψιµοιρία και ο διχασµός τελειώνουν. Οι κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης βελτιώνονται και οι πολίτες καλούνται να χρησιµοποιήσουν και να αγαπήσουν αυτό το νέο µέσο, κάνοντάς το τρόπο ζωής. Ενα έργο που έγινε ανέκδοτο, διαψεύδει όσους το πολέµησαν και το αντιµετώπισαν µε δυσπιστία και παραδίδεται ως σύµβολο αλλαγής. Η Θεσσαλονίκη αλλάζει ψυχολογία, αποκτά αυτοπεποίθηση, στέκεται πιο σίγουρη για το µέλλον της και ξαναβρίσκει τη συνοχή της. Το Μετρό είναι εδώ και µαζί του η υπόσχεση για µια πόλη που µπορεί να ονειρεύεται ξανά.Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής