Το ίντερνετ έχει µπει για τα καλά στα ελληνικά σπίτια και -όπως φαίνεται- έχει εξελιχθεί σε είδος… πρώτης ανάγκης, καθώς σχεδόν 9 στα 10 νοικοκυριά έχουν πρόσβαση σε αυτό.

Τα µέλη των οικογενειών αναζητούν κυρίως πληροφορίες για προϊόντα προκειµένου να κάνουν διαδικτυακές αγορές, διαβάζουν ειδήσεις σε ιστοσελίδες και κάνουν ηλεκτρονικά αιτήσεις για να λάβουν επίσηµα έγγραφα.

Μέσω του διαδικτύου ενηµερώνονται και ψωνίζουν οι Έλληνες: Aνάγνωση ειδήσεων, e-shopping και συναλλαγές µε το ∆ηµόσιο

Από την Έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας από Νοικοκυριά και Άτοµα της ΕΛΣΤΑΤ (κατά την οποία ερευνήθηκαν 3.585 ιδιωτικά νοικοκυριά και ισάριθµα µέλη αυτών σε όλη τη χώρα) προέκυψε ότι ένα ποσοστό 86,3% του πληθυσµού, ηλικίας από 16 έως 74 ετών, έκανε χρήση του διαδικτύου το πρώτο τρίµηνο του 2024, καταγράφοντας αύξηση 1,3 ποσοστιαίας µονάδας σε σύγκριση µε το 2023 και 23,1 µονάδων σε σχέση µε το 2014. Κυριότερες δραστηριότητες είναι η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες (92%) και η online ανάγνωση ειδήσεων σε ιστοσελίδες, εφηµερίδες και περιοδικά (88,4%). Το 62,8% του πληθυσµού πραγµατοποίησε το πρώτο τρίµηνο του 2024 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών. Σε σύγκριση µε το αντίστοιχο ποσοστό το 2023 (55,3%) καταγράφεται αύξηση 7,5 ποσοστιαίων µονάδων, ενώ είναι υπερδιπλάσιο σε σύγκριση µε το 2014 (29,5%)!

Ένα ποσοστό 75,6% αγόρασε ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ, 63,9% πήρε φαγητό από delivery, 36,6% αγόρασε φάρµακα ή συµπληρώµατα διατροφής, 36,2% αθλητικά είδη, 28,2% τρόφιµα ή ποτά από σουπερµάρκετ, 27,6% των ατόµων πήρε καλλυντικά, προϊόντα οµορφιάς ή υγείας και 23,4% αγόρασε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, tablets, κινητά και αξεσουάρ αυτών.

Όσον αφορά προϊόντα που αγοράζονται σε ψηφιακή µορφή, 46,5% αγόρασε ταινίες, σειρές ή αθλητικά γεγονότα ως υπηρεσία µετάδοσης (streaming) από Nova, Netflix, Amazon κ.λπ. Ποσοστό 23,4% αγόρασε µουσική, 10,7% ηλεκτρονικά βιβλία (e-books ή ακουστικά βιβλία), 10,1% αγόρασε παιχνίδια για κινητό, tablet, κονσόλα παιχνιδιών και 6,5% αγόρασε λογισµικό για ηλεκτρονικό υπολογιστή ή άλλες συσκευές. Σχετικά µε τις υπηρεσίες που εξοφλούνται διαδικτυακά, ποσοστό 49,3% αγόρασε συνδροµή στο διαδίκτυο ή σύνδεση κινητής τηλεφωνίας, 43,9% αγόρασε κατάλυµα από ξενοδοχεία ή ταξιδιωτικά πρακτορεία, 42,9% πήρε εισιτήρια για πολιτιστικά / αθλητικά γεγονότα ή κινηµατογράφο, θέατρο και συναυλίες, 40,8% των ατόµων αγόρασε υπηρεσίες µετακίνησης στα µέσα µαζικής µεταφοράς και ταξί, το 24,6% αγόρασε συνδροµές σε επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και 15,4% πήρε ασφαλιστήριο συµβόλαιο.

Κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2023-Μαρτίου 2024 σηµειώνεται ότι 42,7% των πολιτών υπέβαλε ηλεκτρονικά αίτηση για να λάβει επίσηµο έγγραφο ή πιστοποιητικό (π.χ. γέννησης, γάµου, συµφώνου συµβίωσης, διαζυγίου, ληξιαρχική πράξη θανάτου κ.λπ.), 29,1% υπέβαλε ηλεκτρονικά αίτηση για επιδόµατα (στέγασης, θέρµανσης, ανέργων, παιδιού κ.λπ.) και απονοµή σύνταξης και 2,2% υπέβαλε ηλεκτρονικά άλλη αίτηση παραπόνου, ένσταση, καταγγελία, όπως για παράδειγµα στον Συνήγορο του Πολίτη ή στη ∆ίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήµατος, ή έκανε δήλωση κλοπής στην Αστυνοµία.

Ταυτόχρονα µε την έρευνα συλλέγονται και πληροφορίες σχετικά µε την υιοθέτηση από τους πολίτες «πράσινων» συνηθειών στην καθηµερινότητα. Συγκεκριµένα, καταγράφεται η πρακτική που ακολουθείται όταν κάποιος θελήσει να αντικαταστήσει ή να αποσύρει µια συσκευή που δεν χρησιµοποιεί πλέον: το 29,3% των ατόµων ηλικίας 16-74 ετών που χρησιµοποίησαν το διαδίκτυο το α΄ τρίµηνο του 2024 άφησε το κινητό ή το smartphone του στους ειδικούς χώρους ανακύκλωσης, το 35,3% το laptop ή το tablet και το 45,6% τον επιτραπέζιο ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή