Διεθνές απολυτήριο από ελληνικά σχολεία: Οι μαθητές θα μπορούν να συμμετέχουν και στις πανελλαδικές εξετάσεις
Το πρόγραμμα σπουδών ξεκινάει το 2026
Στο τέλος της διετίας οι μαθητές συμμετέχουν σε εξετάσεις για τα έξι μαθήματα της επιλογής τους - Τα θέματα είναι κοινά για όλους και ορίζονται από τον οργανισμό Ι.Β.
Κριτική σκέψη και συνδυαστικές ικανότητες αποτελούν τον πυρήνα του Διεθνούς Απολυτηρίου, γνωστού ως Ι.Β., που για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα χορήγησής του από τη δημόσια εκπαίδευση της χώρας μας. Το Διεθνές Απολυτήριο, International Baccalaureate (I.B.) παρέχεται σε 6.000 σχολεία σε περισσότερες από 150 χώρες διεθνώς. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά πριν από 30 χρόνια, χωρίς να εισαχθεί τελικά στη δημόσια εκπαίδευση, αλλά διδάσκεται σε 16 ιδιωτικά σχολεία.
Με πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας, από τον Σεπτέμβριο του 2026 θα διδάσκεται σε τουλάχιστον 5 πρότυπα σχολεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, με στόχο σταδιακά να επεκταθεί στο σύνολο των πρότυπων σχολείων της χώρας. Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, επισκέφθηκε τη Γενεύη, έδρα του Οργανισμού του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate), προκειμένου να συζητήσει με τον γενικό διευθυντή, Olli-Pekka Heinonen, και στελέχη του οργανισμού τη δυνατότητα εισαγωγής του Ι.Β. στη δημόσια εκπαίδευση στη χώρα μας.
«Το Ι.Β. είναι ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών, που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη, καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων», επισημαίνει ο κ. Πιερρακάκης. Και τονίζει: «Αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και εφαρμόζεται σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες. Από αυτά, σχεδόν τα μισά είναι δημόσια. Η πρώτη εισήγηση εισαγωγής του στο ελληνικό εκπαιδευτικόmσύστημα έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Τρεις δεκαετίες αργότερα, η εισήγηση αυτή θα γίνει πραγματικότητα».
Οπως λέει ο υπουργός, «είχαμε δεσμευθεί ότι θα προχωρήσουμε με γρήγορα βήματα στις αλλαγές που άλλα ευρωπαϊκά κράτη έχουν κατοχυρώσει εδώ και χρόνια. Θα καλύψουμε τον χαμένο χρόνο με τολμηρές κινήσεις, με εξωστρέφεια και αυτοπεποίθηση, προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας - και με ίσες ευκαιρίες για όλους». Σύμφωνα με το υπουργείο, το Διεθνές Απολυτήριο είναι ακόμα μία επιλογή που θα έχουν οι μαθητές για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ, με βάση το σχέδιο που υπάρχει, δενθα χάνουν και την επιλογή των πανελλαδικών εξετάσεων, αν τελικά επιθυμούν να σπουδάσουν στην Ελλάδα.
δυνατότητα να πηγαίνει να σπουδάσει σενκάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού, ανάλογα με τη βαθμολογία και τη χώρα όπου επιθυμεί να πραγματοποιήσει τις σπουδές του. Επίσης, οι κάτοχοι του I.B. που δεν θέλουν να σπουδάσουν σε κάποια χώρα του εξωτερικού θα μπορούν να σπουδάσουν σε μη κρατικά πανεπιστήμια της Ελλάδας, χωρίς να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις.
To I.B. είναι διετές πρόγραμμα σπουδών, προσφέρεται σε μαθητές που έχουν ολοκληρώσει την Α’ Λυκείου και δεν εξασφαλίζει την πρόσβασή τους σε ελληνικά πανεπιστήμια. Ο International Baccalaureate Organization είναι ένας μη κερδοσκοπικός εκπαιδευτικός οργανισμός, που ιδρύθηκε το 1968 στη Γενεύη της Ελβετίας. Παρέχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών για μαθητές ηλικίας 3 έως 19 ετών.
Το πρόγραμμα σπουδών του I.B. Diploma διδάσκεται στην αγγλική γλώσσα και αποτελείται από τον κορμό, που είναι υποχρεωτικός για όλους τους μαθητές, και από έξι ομάδες μαθημάτων: Μητρική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ξένες Γλώσσες, Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Επιστήμες, Μαθηματικά και Τέχνες.
Ο μαθητής επιλέγει 6 μαθήματα, ένα από καθεμία από τις πέντε πρώτες ομάδες και ακόμα ένα μάθημα, που μπορεί να είναι από οποιαδήποτε ομάδα. Ο κορμός περιλαμβάνει μια προφορική παρουσίαση και μια εργασία 1.600 λέξεων, μια εκτενή πραγματεία 4.000 λέξεων και τη συμμετοχή σε προγράμματα δημιουργικότητας και δραστηριότητας.
Εκτός από το πρόγραμμα του I.B. Diploma, οι μαθητές διδάσκονται το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και της Ιστορίας των τάξεων Β’ και Γ’ Λυκείου, σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα των δημόσιων σχολείων. Ο μαθητής για κάθε μάθημα που επιλέγει βαθμολογείται με άριστα τις 7 μονάδες. Επίσης, παίρνει μονάδες και από τις άλλες εργασίες του και η τελική βαθμολογία διαμορφώνεται με άριστα τις 45 μονάδες. Στη διάρκεια της διετίας η αξιολόγηση του μαθητή γίνεται μέσα από εργασίες και εξετάσεις, προφορικές και γραπτές.
Η βάση για την απόκτηση του I.B. Diploma είναι οι 24 μονάδες, με την προϋπόθεση ελάχιστης επίδοσης στα επιμέρους μαθήματα. Στο τέλος της διετίας οι μαθητές συμμετέχουν σε διεθνείς γραπτές εξετάσεις για τα έξι μαθήματα της επιλογής τους. Τα θέματα είναι κοινά για όλους και ορίζονται από τον οργανισμό I.B. Οι εξετάσεις γίνονται δύο φορές τον χρόνο, Μάιο και Νοέμβριο, σε ημερομηνία που είναι κοινή για όλους. Η αξιολόγηση γίνεται από το I.B. Global Center στο Κάρντιφ του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ στη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας για κάθε μάθημα συμμετέχει και η αξιολόγηση που πραγματοποιείται στο σχολείο και εποπτεύεται από τον οργανισμό I.B. Η επίδοση του μαθητή στις τελικές εξετάσεις έχει τη μεγαλύτερη βαρύτητα στη συνολική βαθμολογία.
Το I.B. Diploma αναγνωρίζεται από κορυφαία πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, τα οποία καθορίζουν και διαφορετικά κριτήρια, εκτός από το δίπλωμα του Ι.Β., όπως
τα IELTS και TOEFL.
* Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά» στις 7 Δεκεμβρίου
Με πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας, από τον Σεπτέμβριο του 2026 θα διδάσκεται σε τουλάχιστον 5 πρότυπα σχολεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, με στόχο σταδιακά να επεκταθεί στο σύνολο των πρότυπων σχολείων της χώρας. Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, επισκέφθηκε τη Γενεύη, έδρα του Οργανισμού του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate), προκειμένου να συζητήσει με τον γενικό διευθυντή, Olli-Pekka Heinonen, και στελέχη του οργανισμού τη δυνατότητα εισαγωγής του Ι.Β. στη δημόσια εκπαίδευση στη χώρα μας.
«Το Ι.Β. είναι ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών, που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη, καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων», επισημαίνει ο κ. Πιερρακάκης. Και τονίζει: «Αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και εφαρμόζεται σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες. Από αυτά, σχεδόν τα μισά είναι δημόσια. Η πρώτη εισήγηση εισαγωγής του στο ελληνικό εκπαιδευτικόmσύστημα έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Τρεις δεκαετίες αργότερα, η εισήγηση αυτή θα γίνει πραγματικότητα».
Οπως λέει ο υπουργός, «είχαμε δεσμευθεί ότι θα προχωρήσουμε με γρήγορα βήματα στις αλλαγές που άλλα ευρωπαϊκά κράτη έχουν κατοχυρώσει εδώ και χρόνια. Θα καλύψουμε τον χαμένο χρόνο με τολμηρές κινήσεις, με εξωστρέφεια και αυτοπεποίθηση, προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας - και με ίσες ευκαιρίες για όλους». Σύμφωνα με το υπουργείο, το Διεθνές Απολυτήριο είναι ακόμα μία επιλογή που θα έχουν οι μαθητές για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ, με βάση το σχέδιο που υπάρχει, δενθα χάνουν και την επιλογή των πανελλαδικών εξετάσεων, αν τελικά επιθυμούν να σπουδάσουν στην Ελλάδα.
Το Ι.Β.
Η δυνατότητα λήψης Ι.Β. στην Ελλάδα και από τη δημόσια εκπαίδευση, σύμφωνα με τα ισχύοντα, σημαίνει ότι ο κάτοχος του International Baccalaureate θα έχει τηδυνατότητα να πηγαίνει να σπουδάσει σενκάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού, ανάλογα με τη βαθμολογία και τη χώρα όπου επιθυμεί να πραγματοποιήσει τις σπουδές του. Επίσης, οι κάτοχοι του I.B. που δεν θέλουν να σπουδάσουν σε κάποια χώρα του εξωτερικού θα μπορούν να σπουδάσουν σε μη κρατικά πανεπιστήμια της Ελλάδας, χωρίς να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις.
To I.B. είναι διετές πρόγραμμα σπουδών, προσφέρεται σε μαθητές που έχουν ολοκληρώσει την Α’ Λυκείου και δεν εξασφαλίζει την πρόσβασή τους σε ελληνικά πανεπιστήμια. Ο International Baccalaureate Organization είναι ένας μη κερδοσκοπικός εκπαιδευτικός οργανισμός, που ιδρύθηκε το 1968 στη Γενεύη της Ελβετίας. Παρέχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών για μαθητές ηλικίας 3 έως 19 ετών.
Το πρόγραμμα σπουδών του I.B. Diploma διδάσκεται στην αγγλική γλώσσα και αποτελείται από τον κορμό, που είναι υποχρεωτικός για όλους τους μαθητές, και από έξι ομάδες μαθημάτων: Μητρική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ξένες Γλώσσες, Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Επιστήμες, Μαθηματικά και Τέχνες.
Ο μαθητής επιλέγει 6 μαθήματα, ένα από καθεμία από τις πέντε πρώτες ομάδες και ακόμα ένα μάθημα, που μπορεί να είναι από οποιαδήποτε ομάδα. Ο κορμός περιλαμβάνει μια προφορική παρουσίαση και μια εργασία 1.600 λέξεων, μια εκτενή πραγματεία 4.000 λέξεων και τη συμμετοχή σε προγράμματα δημιουργικότητας και δραστηριότητας.
Εκτός από το πρόγραμμα του I.B. Diploma, οι μαθητές διδάσκονται το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και της Ιστορίας των τάξεων Β’ και Γ’ Λυκείου, σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα των δημόσιων σχολείων. Ο μαθητής για κάθε μάθημα που επιλέγει βαθμολογείται με άριστα τις 7 μονάδες. Επίσης, παίρνει μονάδες και από τις άλλες εργασίες του και η τελική βαθμολογία διαμορφώνεται με άριστα τις 45 μονάδες. Στη διάρκεια της διετίας η αξιολόγηση του μαθητή γίνεται μέσα από εργασίες και εξετάσεις, προφορικές και γραπτές.
Η βάση για την απόκτηση του I.B. Diploma είναι οι 24 μονάδες, με την προϋπόθεση ελάχιστης επίδοσης στα επιμέρους μαθήματα. Στο τέλος της διετίας οι μαθητές συμμετέχουν σε διεθνείς γραπτές εξετάσεις για τα έξι μαθήματα της επιλογής τους. Τα θέματα είναι κοινά για όλους και ορίζονται από τον οργανισμό I.B. Οι εξετάσεις γίνονται δύο φορές τον χρόνο, Μάιο και Νοέμβριο, σε ημερομηνία που είναι κοινή για όλους. Η αξιολόγηση γίνεται από το I.B. Global Center στο Κάρντιφ του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ στη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας για κάθε μάθημα συμμετέχει και η αξιολόγηση που πραγματοποιείται στο σχολείο και εποπτεύεται από τον οργανισμό I.B. Η επίδοση του μαθητή στις τελικές εξετάσεις έχει τη μεγαλύτερη βαρύτητα στη συνολική βαθμολογία.
Το I.B. Diploma αναγνωρίζεται από κορυφαία πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, τα οποία καθορίζουν και διαφορετικά κριτήρια, εκτός από το δίπλωμα του Ι.Β., όπως
τα IELTS και TOEFL.
* Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά» στις 7 Δεκεμβρίου