Δυόμισι μήνες πριν από τη «μαύρη» επέτειο για τα δύο χρόνια από την τραγωδία των Τεμπών, ο ελληνικός σιδηρόδρομος φαίνεται πως παραμένει βαθιά τραυματισμένος, παρά τις απέλπιδες προσπάθειες να ανακάμψει.

Οι δυσλειτουργίες σε διάφορους συρμούς της χώρας είναι συνεχείς και κάθε τόσο σημειώνονται νέα περιστατικά που ευτυχώς, μέχρι στιγμής, δεν έχουν εξελιχθεί σε δυστυχήματα! Το σίγουρο είναι πως οι σιδηροδρομικές συγκοινωνίες δεν εμπνέουν στο επιβατικό κοινό την πολυπόθητη ασφάλεια και σιγουριά που προσδοκά, ειδικά μετά την εθνική τραγωδία.



Ελληνικός σιδηρόδρομος: Τρία νέα συμβάντα

Λίγο καιρό μετά το περιστατικό με την αμαξοστοιχία Intercity που παραλίγο να πέσει πάνω σε συρμό προαστιακού, στον Κορινό Πιερίας (στις 25 Νοεμβρίου), σημειώθηκαν τρία ακόμα συμβάντα που αναδεικνύουν την αναξιοπιστία της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων. Το πρώτο σημειώθηκε τη Δευτέρα στον σταθμό Παιανία-Κάντζα, όπου ο συρμός σταμάτησε 3 μέτρα πριν από το προβλεπόμενο σημείο. Αυτό είχε αποτέλεσμα, όταν οι πόρτες του προαστιακού άνοιξαν, οι επιβάτες να βρεθούν μπροστά από… κάγκελα και να αναγκαστούν να περάσουν σκυμμένοι κάτω από αυτά!

Και όλα αυτά, δύο μόλις εικοσιτετράωρα μετά τον εκτροχιασμό (από πτώση βράχου) του θρυλικού «Μουτζούρη» στο Πήλιο, και μάλιστα την πρώτη ημέρα επαναλειτουργίας του! Για το συγκεκριμένο περιστατικό διατάχθηκε διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης με ερευνώμενη πράξη την επικίνδυνη παρέμβαση στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, με κίνδυνο για άνθρωπο από αμέλεια. Επείγουσα προκαταρκτική εξέταση ζήτησε όμως και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης για το συμβάν που σημειώθηκε -επίσης το Σάββατο- στο «φρέσκο» μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου επιβάτες αναγκάστηκαν να περπατήσουν στις σήραγγες! Τα αδικήματα που διερευνάται αν στοιχειοθετούνται είναι των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς και της έκθεσης.



Εργαζόμενοι ΟΣΕ: «Όταν ένας άνθρωπος εργάζεται 20 με 25 μέρες σερί, εύκολα θα κάνει λάθος»

Μιλώντας στην «Απογευματινή», ο γ.γ. του Σωματείου Εργαζομένων του ΟΣΕ, Νίκος Τσικαλάκης, ανέφερε ότι «τα συστήματα ασφαλείας δεν αντικαθιστούν τον ανθρώπινο παράγοντα, απλώς τον ενισχύουν. Όταν ένας άνθρωπος εργάζεται 20 με 25 μέρες σερί, εύκολα θα κάνει λάθος», τόνισε, σημειώνοντας ότι «λύση δεν είναι η σιδηροδρομική αστυνομία που είπε ο υπουργός, αλλά να συμπληρωθεί το οργανόγραμμα με τις 2.100 θέσεις, για να προλαμβάνονται περιστατικά».

Επίσης, ένα σημαντικό θέμα που έθιξε ο κ. Τσικαλάκης είναι οι δολιοφθορές: «Στο περιστατικό στην Κάντζα ελέγχεται αυτό το ενδεχόμενο. Αντιμετωπίζουμε τεράστιο πρόβλημα. Το καλοκαίρι ανοίχτηκε φρεάτιο του ΟΣΕ στο Μενίδι, από όπου πέρναγε καλώδιο της τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ. Έσπασαν το τσιμέντο με βαριοπούλα και έριξαν καυστικό υγρό». Όπως επισήμανε χαρακτηριστικά, «το όλο θέμα δεν έχει να κάνει με τον ΟΣΕ, αλλά και με τη Hellenic Train, καθώς ακόμα και σήμερα, αν ολοκληρώναμε ένα τέλειο σιδηροδρομικό δίκτυο, η Hellenic δεν θα είχε συρμούς να το στηρίξει».

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Νοτίου Πηλίου, Μιχάλης Μιτζικός, υπογράμμισε μιλώντας στην «Α» πως υπάρχει εμπιστοσύνη απέναντι στον ΟΣΕ, «που κάνει άριστα τη δουλειά του και όλοι περιμένουν από μέρα σε μέρα να επαναλειτουργήσει ο ιστορικός “Μουτζούρης”, ο οποίος έχει αντέξει θεομηνίες και πολέμους. Είναι αναγκαίο να τηρηθούν τα μέτρα ασφαλείας, ώστε να γίνει επανεκκίνηση τις ημέρες των Χριστουγέννων».

Προχθές πάντως, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής το σχέδιο νόμου για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα και την ενίσχυση των ρυθμιστικών φορέων μεταφορών.


Όλο και περισσότερα περιστατικά αποκαλύπτονται

Τα τωρινά περιστατικά ακολουθούν μια σειρά άλλων συμβάντων. Στον Κορινό Πιερίας, όπως και προ τριών εβδομάδων, είχε σημειωθεί ένα ακόμα περιστατικό στις 16 Δεκεμβρίου 2023, όταν μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας ενημερώθηκε από τον σταθμό Πλατέος ότι ένα άλλο τρένο είχε ακινητοποιηθεί εντός του σταθμού Κορινού λόγω τεχνικού προβλήματος, αλλά η ένδειξη ήταν λανθασμένα πράσινη αντί κόκκινη!

Παρόμοιο συμβάν υπήρξε και στις 23 Δεκεμβρίου 2023, καθώς αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο - Πειραιάς παραβίασε κόκκινο σηματοδότη, με αποτέλεσμα να κινδυνεύσει να πέσει πάνω στην 51 (Ασημένιο Βέλος).

Μόλις δύο μήνες μετά, στον ίδιο συγκοινωνιακό κόμβο παραλίγο να συγκρουστούν μια εμπορική και μια αμαξοστοιχία προαστιακού. Επίσης, τον Σεπτέμβριο του 2024 αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών του προαστιακού, πριν από τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων και μετά τα έργα υπογειοποίησης στα Σεπόλια. Έναν μήνα μετά, αποκαλύφθηκε ότι τρένο του προαστιακού παραλίγο να μπει και να σφηνώσει στο υπόγειο δίκτυο του μετρό στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας!

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή