Τα επόμενα βήματα αναβάθμισης των σχολείων και η ίδρυση αθλητικών σχολείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
"Το σχολικό έτος 2024- 2025 θα είναι η χρονιά του σχολείου"
Το σύνολο των παρεμβάσεων στα σχολεία περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο τη Δευτέρα
«Το σχολικό έτος 2024- 2025 θα είναι η χρονιά του σχολείου», δήλωνε στα τέλη του περασμένου καλοκαιριού ο Κυριάκος Πιερρακάκης.
*Διαβάστε ακόμα: Με δύο να κομβικά εργαλεία το ολικό λίφτινγκ στα σχολεία: Όλο το σχέδιο για τις εργασίες και η δικλίδα ασφαλείας για να μην πάνε τα χρήματα εκεί όπου δεν πρέπει
Λίγο προτού χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της χρονιάς, ο υπουργός Παιδείας μαζί με τον πρωθυπουργό είχαν παρουσιάσει τις 10 πρώτες αλλαγές σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οι οποίες σύντομα έγιναν… 11, ύστερα από την εξαγγελία του προγράμματος ανακαίνισης σχολικών κτιρίων «Μαριέττα Γιαννάκου» από τον Κυριάκο Μητσοτάκη στη ΔΕΘ.
Λίγους μήνες μετά, στο κατώφλι του 2025, οι περισσότερες από τις αλλαγές αυτές έχουν ήδη υλοποιηθεί, ενώ ορισμένες είχαν εξαρχής ορίζοντα από τα μέσα έως τα τέλη της χρονιάς. Ωστόσο, ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την αναβάθμιση των σχολείων σε όλα τα επίπεδα εξακολουθεί να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ήδη ο Κυριάκος Πιερρακάκης έχει δώσει το στίγμα πολλών παρεμβάσεων, οι οποίες πρόκειται να παρουσιαστούν ως νομοσχέδιο στο Υπουργικό Συμβούλιο της Δευτέρας, ώστε το επόμενο διάστημα να πάρουν τον δρόμο προς ψήφιση και εφαρμογή.
Από όσες παρεμβάσεις έχουν εξαγγελθεί, αυτή που δίχως αμφιβολία ξεχωρίζει είναι η εισαγωγή του διεθνούς πτυχίου (International Baccalaureate - I.B.) στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης. Μια δυνατότητα που νομοθετήθηκε για πρώτη φορά το 1995, ωστόσο εδώ και σχεδόν τριάντα χρόνια αποτελούσε αποκλειστικό προνόμιο των μαθητών ιδιωτικών σχολείων, θα παρέχεται εντελώς δωρεάν και από δημόσια σχολεία.
Το Ι.Β. αποτελεί ένα πρόγραμμα που εφαρμόζεται σε μαθητές Λυκείου σε περίπου 150 χώρες. Πρόκειται για ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών, που εστιάζει στην κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων.
Επιπλέον, έχει θεμελιώσει μεγάλο βαθμό αξιοπιστίας, με αποτέλεσμα να αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα όλου του κόσμου. Αντίθετα με τη διεθνή πρακτική, όπου τα μισά σχολεία που παρέχουν I.B. είναι δημόσια, μέχρι στιγμής στην Ελλάδα παρέχεται μόνο από έναν περιορι σμένο αριθμό ιδιωτικών σχολείων.
Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει ο Κυριάκος Πιερρακάκης, τα πρώτα προγράμματα I.B. θα ξεκινήσουν από τη μεθεπόμενη σχολική χρονιά (2026-2027) σε τουλάχιστον πέντε Πρότυπα Λύκεια της χώρας.
Όπως έχει ξεκαθαρίσει ο υπουργός, στόχος είναι το I.B. να πάει σε όσο το δυνατόν πιο πολλά σχολεία, όσο πιο γρήγορα γίνεται, ώστε να αποτελέσει μια εναλλακτική για σημαντικό αριθμό μαθητών.
Ως προς την πρόσβαση που θα εξασφαλίζει το I.B. στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ήδη αποτελεί «διαβατήριο» για τα περισσότερα ιδρύματα του εξωτερικού, ενώ ο νόμος για τα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων που θα ιδρυθούν στην Ελλάδα αναγνωρίζει το I.B. ως ισότιμη εναλλακτική των Πανελλαδικών. Ως προς τα δημόσια πανεπιστήμια, ο σχεδιασμός προβλέπει σε πρώτο χρόνο να δημιουργηθεί ένας πολύ μικρός αριθμός επιπλέον θέσεων οι οποίες θα καλύπτονται μέσω του I.B. Ετσι, οι Πανελλαδικές διατηρούν τον κυρίαρχο ρόλο τους, αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζεται μια δυνατότητα που ισχύει σχεδόν σε όλο τον κόσμο, χωρίς να διαταράσσονται οι ισορροπίες που ήδη γνωρίζουμε.
Η επόμενη σημαντική αλλαγή που έχει εξαγγελθεί από τον υπουργό Παιδείας αφορά στην καθιέρωση ψηφιακού βοηθού Τεχνητής Νοημοσύνης για κάθε μαθητή. Η σύλληψη του συγκεκριμένου μέτρου είναι κάθε παιδί να έχει πρόσβαση σε ένα εργαλείο το οποίο θα έχει αποθηκευμένα όλα τα δεδομένα ενός μαθήματος και θα δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να κατανοεί πληρέστερα το μάθημα.
Ουσιαστικά, ο μαθητής θα μπορεί να ζητά, εφόσον το επιθυμεί, από τον ψηφιακό βοηθό Τεχνητής Νοημοσύνης να του θέτει ερωτήσεις ή σύντομα διαγωνίσματα πάνω σε κομμάτια ή στο σύνολο της ύλης. Ετσι, θα μπορεί να επιβεβαιώνει εύκολα ποια σημεία έχει κατανοήσει πλήρως, αλλά και σε ποια χρειάζεται επιπλέον εξάσκηση.
Πέρα από τις πρωτοβουλίες που θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες σχετικά με την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο Διαδίκτυο, το υπουργείο Παιδείας προχωρά τις επόμενες εβδομάδες στην ένταξη στην εκπαιδευτική διαδικασία ενός νέου εργαλείου.
Ο λόγος για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που δημιούργησε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, το οποίο παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος της Αρχής, Κωνσταντίνος Μενουδάκος, στον Κυριάκο Πιερρακάκη.
Το πρόγραμμα θα ενταχθεί -σε πρώτη φάση τουλάχιστον- στο μάθημα της Πληροφορικής και θα έχει ως στόχο να δημιουργήσει «καλές ψηφιακές συνήθειες» στα παιδιά, προκειμένου να ξέρουν πώς να χειριστούν συγκεκριμένες καταστάσεις στον ψηφιακό κόσμο.
Τέλος, ακόμα μία αλλαγή που έχει δρομολογηθεί αφορά την ίδρυση αθλητικών σχολείων. Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι η ύπαρξη αυτοτελών αθλητικών σχολικών μονάδων είναι αναγκαία για τη σωστή ανάπτυξη των επόμενων γενιών αθλητών.
Ωστόσο, δεν πρόκειται για μια απλή επαναφορά των σχολείων που υπήρχαν πριν από κάποια χρόνια, αλλά για μια σειρά δυναμικές μονάδες, με σύγχρονες υποδομές και προγράμματα.
Για τον σκοπό αυτό, οι εργασίες κατασκευής τους πρόκειται να ξεκινήσουν άμεσα, με στόχο το κουδούνι στα δύο πρώτα αθλητικά σχολεία (ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη) να χτυπήσει τον Σεπτέμβριο του 2026.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 21/12/2024
*Διαβάστε ακόμα: Με δύο να κομβικά εργαλεία το ολικό λίφτινγκ στα σχολεία: Όλο το σχέδιο για τις εργασίες και η δικλίδα ασφαλείας για να μην πάνε τα χρήματα εκεί όπου δεν πρέπει
Λίγο προτού χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της χρονιάς, ο υπουργός Παιδείας μαζί με τον πρωθυπουργό είχαν παρουσιάσει τις 10 πρώτες αλλαγές σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οι οποίες σύντομα έγιναν… 11, ύστερα από την εξαγγελία του προγράμματος ανακαίνισης σχολικών κτιρίων «Μαριέττα Γιαννάκου» από τον Κυριάκο Μητσοτάκη στη ΔΕΘ.
Λίγους μήνες μετά, στο κατώφλι του 2025, οι περισσότερες από τις αλλαγές αυτές έχουν ήδη υλοποιηθεί, ενώ ορισμένες είχαν εξαρχής ορίζοντα από τα μέσα έως τα τέλη της χρονιάς. Ωστόσο, ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την αναβάθμιση των σχολείων σε όλα τα επίπεδα εξακολουθεί να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ήδη ο Κυριάκος Πιερρακάκης έχει δώσει το στίγμα πολλών παρεμβάσεων, οι οποίες πρόκειται να παρουσιαστούν ως νομοσχέδιο στο Υπουργικό Συμβούλιο της Δευτέρας, ώστε το επόμενο διάστημα να πάρουν τον δρόμο προς ψήφιση και εφαρμογή.
I.B. στα Δημόσια Σχολεία
Από όσες παρεμβάσεις έχουν εξαγγελθεί, αυτή που δίχως αμφιβολία ξεχωρίζει είναι η εισαγωγή του διεθνούς πτυχίου (International Baccalaureate - I.B.) στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης. Μια δυνατότητα που νομοθετήθηκε για πρώτη φορά το 1995, ωστόσο εδώ και σχεδόν τριάντα χρόνια αποτελούσε αποκλειστικό προνόμιο των μαθητών ιδιωτικών σχολείων, θα παρέχεται εντελώς δωρεάν και από δημόσια σχολεία. Το Ι.Β. αποτελεί ένα πρόγραμμα που εφαρμόζεται σε μαθητές Λυκείου σε περίπου 150 χώρες. Πρόκειται για ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών, που εστιάζει στην κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων.
Επιπλέον, έχει θεμελιώσει μεγάλο βαθμό αξιοπιστίας, με αποτέλεσμα να αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα όλου του κόσμου. Αντίθετα με τη διεθνή πρακτική, όπου τα μισά σχολεία που παρέχουν I.B. είναι δημόσια, μέχρι στιγμής στην Ελλάδα παρέχεται μόνο από έναν περιορι σμένο αριθμό ιδιωτικών σχολείων.
Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει ο Κυριάκος Πιερρακάκης, τα πρώτα προγράμματα I.B. θα ξεκινήσουν από τη μεθεπόμενη σχολική χρονιά (2026-2027) σε τουλάχιστον πέντε Πρότυπα Λύκεια της χώρας.
Όπως έχει ξεκαθαρίσει ο υπουργός, στόχος είναι το I.B. να πάει σε όσο το δυνατόν πιο πολλά σχολεία, όσο πιο γρήγορα γίνεται, ώστε να αποτελέσει μια εναλλακτική για σημαντικό αριθμό μαθητών.
Ως προς την πρόσβαση που θα εξασφαλίζει το I.B. στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ήδη αποτελεί «διαβατήριο» για τα περισσότερα ιδρύματα του εξωτερικού, ενώ ο νόμος για τα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων που θα ιδρυθούν στην Ελλάδα αναγνωρίζει το I.B. ως ισότιμη εναλλακτική των Πανελλαδικών. Ως προς τα δημόσια πανεπιστήμια, ο σχεδιασμός προβλέπει σε πρώτο χρόνο να δημιουργηθεί ένας πολύ μικρός αριθμός επιπλέον θέσεων οι οποίες θα καλύπτονται μέσω του I.B. Ετσι, οι Πανελλαδικές διατηρούν τον κυρίαρχο ρόλο τους, αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζεται μια δυνατότητα που ισχύει σχεδόν σε όλο τον κόσμο, χωρίς να διαταράσσονται οι ισορροπίες που ήδη γνωρίζουμε.
Η επόμενη σημαντική αλλαγή που έχει εξαγγελθεί από τον υπουργό Παιδείας αφορά στην καθιέρωση ψηφιακού βοηθού Τεχνητής Νοημοσύνης για κάθε μαθητή. Η σύλληψη του συγκεκριμένου μέτρου είναι κάθε παιδί να έχει πρόσβαση σε ένα εργαλείο το οποίο θα έχει αποθηκευμένα όλα τα δεδομένα ενός μαθήματος και θα δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να κατανοεί πληρέστερα το μάθημα.
Ουσιαστικά, ο μαθητής θα μπορεί να ζητά, εφόσον το επιθυμεί, από τον ψηφιακό βοηθό Τεχνητής Νοημοσύνης να του θέτει ερωτήσεις ή σύντομα διαγωνίσματα πάνω σε κομμάτια ή στο σύνολο της ύλης. Ετσι, θα μπορεί να επιβεβαιώνει εύκολα ποια σημεία έχει κατανοήσει πλήρως, αλλά και σε ποια χρειάζεται επιπλέον εξάσκηση.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για ασφαλή πρόσβαση στο διαδίκτυο
Πέρα από τις πρωτοβουλίες που θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες σχετικά με την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο Διαδίκτυο, το υπουργείο Παιδείας προχωρά τις επόμενες εβδομάδες στην ένταξη στην εκπαιδευτική διαδικασία ενός νέου εργαλείου. Ο λόγος για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που δημιούργησε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, το οποίο παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος της Αρχής, Κωνσταντίνος Μενουδάκος, στον Κυριάκο Πιερρακάκη.
Το πρόγραμμα θα ενταχθεί -σε πρώτη φάση τουλάχιστον- στο μάθημα της Πληροφορικής και θα έχει ως στόχο να δημιουργήσει «καλές ψηφιακές συνήθειες» στα παιδιά, προκειμένου να ξέρουν πώς να χειριστούν συγκεκριμένες καταστάσεις στον ψηφιακό κόσμο.
Δυναμικές μονάδες
Τέλος, ακόμα μία αλλαγή που έχει δρομολογηθεί αφορά την ίδρυση αθλητικών σχολείων. Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι η ύπαρξη αυτοτελών αθλητικών σχολικών μονάδων είναι αναγκαία για τη σωστή ανάπτυξη των επόμενων γενιών αθλητών. Ωστόσο, δεν πρόκειται για μια απλή επαναφορά των σχολείων που υπήρχαν πριν από κάποια χρόνια, αλλά για μια σειρά δυναμικές μονάδες, με σύγχρονες υποδομές και προγράμματα.
Για τον σκοπό αυτό, οι εργασίες κατασκευής τους πρόκειται να ξεκινήσουν άμεσα, με στόχο το κουδούνι στα δύο πρώτα αθλητικά σχολεία (ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη) να χτυπήσει τον Σεπτέμβριο του 2026.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 21/12/2024