Έρευνα Prorata: Πώς αξιολογούν οι Έλληνες τη χρονιά που φεύγει και τι προσδοκούν για αυτή που έρχεται
Τι αναφέρουν τα στοιχεία
Ο στόχος της «επιβίωσης» παραµένει κυρίαρχος και για το 2025, ειδικά για τις ηλικίες άνω των 55 ετών, ενώ η λέξη που ακολουθεί είναι ο «επαναπροσδιορισµός»
«Επιβίωση» είναι η λέξη που περιγράφει τα συναισθήµατα των Ελλήνων για το 2024 που φεύγει, αλλά και τις σκέψεις για το 2025 που έρχεται, σύµφωνα µε τη φετινή εορταστική πανελλαδική έρευνα της Prorata για τις λέξεις που σηµάδεψαν τη χρονιά. Σύµφωνα µε τα αποτελέσµατα της µελέτης, που διεξήχθη ποσοτικά σε αντιπροσωπευτικό δείγµα 1.634 ατόµων αλλά και ποιοτικά σε 4 οµάδες εστίασης (focus groups), οι λέξεις που επιλέχθηκαν ως αυτές που περιγράφουν καλύτερα τα βιώµατα της κοινωνίας για το 2024 ήταν -εκτός από την «επιβίωση»- η «φθορά» και ο «επαναπροσδιορισµός», αλλά και η «µαταίωση», η «απώλεια» και η «ανθεκτικότητα».
Ο στόχος της «επιβίωσης», όµως, παραµένει κυρίαρχος και για το 2025, ειδικά για τις ηλικίες άνω των 55 ετών, ενώ η λέξη που ακολουθεί είναι ο «επαναπροσδιορισµός». Πιο ορεξάτοι και µε στόχους είναι οι νέοι µεταξύ 17 και 34 ετών που δίνουν προτεραιότητα στην «εξέλιξη» µε 40% έναντι 20% για τις ηλικίες 35-54 ετών και 18% για τους 55 και άνω. Λιγότεροι από δύο στους δέκα φαίνονται αποφασισµένοι να βελτιώσουν τον εαυτό τους και να αλλάξουν τις κακές συνήθειες το 2025, µε µόλις 15%-16% να αναφέρεται στις λέξεις «αυτοβελτίωση», «αυτοφροντίδα» και «ανάκαµψη».
Ως προς τις πολιτικές εξελίξεις για τη χρονιά που φεύγει, επικράτησε στο µυαλό του λαού η συζήτηση γύρω από τη «woke» και την «anti-woke» ατζέντα, ενώ οι έννοιες της «οπισθοδρόµησης» και του «λαϊκισµού» άφησαν αποτύπωµα στην πολιτική σκέψη της κοινωνίας. Στον τοµέα της τεχνολογίας ξεχώρισε η λέξη «ψηφιοποίηση», ενώ την ανησυχία του κόσµου για την αλµατώδη τεχνολογική πρόοδο εξέφρασαν λέξεις όπως «αποξένωση», «chatbot», «παρακολούθηση» και «deepfake».
Ενδιαφέροντα ήταν τα όσα αποκαλύφθηκαν αναφορικά µε το λεξιλόγιο της Gen-Z - κι όχι µόνο. Η έρευνα έδειξε ότι ξεχωρίζει η λέξη «ντελούλου», η οποία προσλαµβάνεται από την κοινή γνώµη ως η ευρηµατικότερη όλων. Προέρχεται από τη λέξη «delusional» και περιγράφει µια κατάσταση κατά την οποία κάποιο άτοµο έχει µια ροπή προς τις ψευδαισθήσεις. Επίσης, αν και η ελληνική κοινωνία µοιάζει εξοικειωµένη µε slang λέξεις (η γλώσσα των εφήβων) όπως «κάγκουρας» και «YOLO», δεν συµβαίνει το ίδιο µε άλλες λιγότερο γνωστές στο ευρύ κοινό όπως «τσότσο», «µπροκολόκο», «σλέι» (slay) και «λούζω», οι οποίες χρησιµοποιούνται µεταξύ των εφήβων τα τελευταία χρόνια. Σηµειώνεται ότι 80% των ερωτηθέντων ήξεραν τι σηµαίνει «κάγκουρας», 72% γνώριζαν τη λέξη «YOLO» και 55% τη λέξη «κριντζ».
Ποσοστό 54% ήξερε τι σηµαίνουν οι λέξεις «µπούµερ», «φλεξάρω» και «φασαίος». Ακολούθως 53% των συµµετεχόντων στην έρευνα ήξερε τη σηµασία του «µπιφ», 48% γνώριζε τι σηµαίνει «ντελούλου» και 33% τι θα πει «τσότσο». Άγνωστες έννοιες για τους πολλούς ήταν η λέξη «µπροκολόκο» (σ.σ.: από το µπροbrother, δηλαδή αδελφός στα αγγλικά, και το λόκο-loco, τρελός στα ισπανικά), καθώς µόνο το 25% των ερωτηθέντων γνώριζε τι σηµαίνει, τη λέξη «σλέι» (σ.σ.: «σφάζει», δηλαδή κάτι εντυπωσιακό σε ελεύθερη µετάφραση) ήξερε το 22% και 16% καταλαβαίνει τι εννοούµε όταν λέµε «έλουσα» (σ.σ.: έκανα γαργάρα). Τέλος, ως προς το ποιες λέξεις είναι πιο ευρηµατικές, 28% απάντησε το «ντελούλου», 17% το «YOLO», 14% τη λέξη «φασαίος», 13% τη λέξη «κάγκουρας», 11% απάντησε «κριντζ» και «φλεξάρω», µόλις 10% τη λέξη «µπροκολόκο», 8% το «µπιφ», 6% το «τσότσο», 4% τη λέξη «έλουσα», 3% τη λέξη «σλέι», ενώ 27% απάντησε «δεν ξέρω/δεν απαντώ».
Ανεξαρτήτως πάντως των στόχων που θέτουµε για τον καινούργιο χρόνο, σύµφωνα µε στατιστικές, οι πρωτοχρονιάτικες υποσχέσεις δεν διαρκούν περισσότερο από δύο µε τρεις µήνες το πολύ, µε ένα ελάχιστο ποσοστό να τις τηρεί όλη τη χρονιά. Με βάση έρευνες σε ΗΠΑ, Βρετανία και Γερµανία, οι πιο συνηθισµένες πρωτοχρονιάτικες υποσχέσεις είναι «να περνάω περισσότερο χρόνο µε τους δικούς µου και τους φίλους», «να τρώω πιο υγιεινά», «να χάσω βάρος», «να γυµνάζοµαι», «να κόψω το κάπνισµα», «να βάλω στην άκρη χρήµατα». Αποχαιρετώντας το 2024, µεγάλες εφηµερίδες, όπως ο «Guardian» και οι «Νew York Times», παρουσίασαν κάποιες από τις υποσχέσεις αναγνωστών τους που τηρήθηκαν µέσα στο 2024. Όπως τονίστηκε, για να µπορέσει να τηρήσει κάποιος µια απόφαση πρέπει να είναι κάτι που θέλει και απολαµβάνει και όχι αποτέλεσµα πειθαναγκασµού. Σύµφωνα µε τις απαντήσεις αναγνωστών του «Guardian», οι πιο πετυχηµένες πρωτοχρονιάτικες αποφάσεις είναι τελικά αυτές που βάζουν ρεαλιστικούς σ τόχους.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
Ο στόχος της «επιβίωσης», όµως, παραµένει κυρίαρχος και για το 2025, ειδικά για τις ηλικίες άνω των 55 ετών, ενώ η λέξη που ακολουθεί είναι ο «επαναπροσδιορισµός». Πιο ορεξάτοι και µε στόχους είναι οι νέοι µεταξύ 17 και 34 ετών που δίνουν προτεραιότητα στην «εξέλιξη» µε 40% έναντι 20% για τις ηλικίες 35-54 ετών και 18% για τους 55 και άνω. Λιγότεροι από δύο στους δέκα φαίνονται αποφασισµένοι να βελτιώσουν τον εαυτό τους και να αλλάξουν τις κακές συνήθειες το 2025, µε µόλις 15%-16% να αναφέρεται στις λέξεις «αυτοβελτίωση», «αυτοφροντίδα» και «ανάκαµψη».
Ως προς τις πολιτικές εξελίξεις για τη χρονιά που φεύγει, επικράτησε στο µυαλό του λαού η συζήτηση γύρω από τη «woke» και την «anti-woke» ατζέντα, ενώ οι έννοιες της «οπισθοδρόµησης» και του «λαϊκισµού» άφησαν αποτύπωµα στην πολιτική σκέψη της κοινωνίας. Στον τοµέα της τεχνολογίας ξεχώρισε η λέξη «ψηφιοποίηση», ενώ την ανησυχία του κόσµου για την αλµατώδη τεχνολογική πρόοδο εξέφρασαν λέξεις όπως «αποξένωση», «chatbot», «παρακολούθηση» και «deepfake».
Ενδιαφέροντα ήταν τα όσα αποκαλύφθηκαν αναφορικά µε το λεξιλόγιο της Gen-Z - κι όχι µόνο. Η έρευνα έδειξε ότι ξεχωρίζει η λέξη «ντελούλου», η οποία προσλαµβάνεται από την κοινή γνώµη ως η ευρηµατικότερη όλων. Προέρχεται από τη λέξη «delusional» και περιγράφει µια κατάσταση κατά την οποία κάποιο άτοµο έχει µια ροπή προς τις ψευδαισθήσεις. Επίσης, αν και η ελληνική κοινωνία µοιάζει εξοικειωµένη µε slang λέξεις (η γλώσσα των εφήβων) όπως «κάγκουρας» και «YOLO», δεν συµβαίνει το ίδιο µε άλλες λιγότερο γνωστές στο ευρύ κοινό όπως «τσότσο», «µπροκολόκο», «σλέι» (slay) και «λούζω», οι οποίες χρησιµοποιούνται µεταξύ των εφήβων τα τελευταία χρόνια. Σηµειώνεται ότι 80% των ερωτηθέντων ήξεραν τι σηµαίνει «κάγκουρας», 72% γνώριζαν τη λέξη «YOLO» και 55% τη λέξη «κριντζ».
Ποσοστό 54% ήξερε τι σηµαίνουν οι λέξεις «µπούµερ», «φλεξάρω» και «φασαίος». Ακολούθως 53% των συµµετεχόντων στην έρευνα ήξερε τη σηµασία του «µπιφ», 48% γνώριζε τι σηµαίνει «ντελούλου» και 33% τι θα πει «τσότσο». Άγνωστες έννοιες για τους πολλούς ήταν η λέξη «µπροκολόκο» (σ.σ.: από το µπροbrother, δηλαδή αδελφός στα αγγλικά, και το λόκο-loco, τρελός στα ισπανικά), καθώς µόνο το 25% των ερωτηθέντων γνώριζε τι σηµαίνει, τη λέξη «σλέι» (σ.σ.: «σφάζει», δηλαδή κάτι εντυπωσιακό σε ελεύθερη µετάφραση) ήξερε το 22% και 16% καταλαβαίνει τι εννοούµε όταν λέµε «έλουσα» (σ.σ.: έκανα γαργάρα). Τέλος, ως προς το ποιες λέξεις είναι πιο ευρηµατικές, 28% απάντησε το «ντελούλου», 17% το «YOLO», 14% τη λέξη «φασαίος», 13% τη λέξη «κάγκουρας», 11% απάντησε «κριντζ» και «φλεξάρω», µόλις 10% τη λέξη «µπροκολόκο», 8% το «µπιφ», 6% το «τσότσο», 4% τη λέξη «έλουσα», 3% τη λέξη «σλέι», ενώ 27% απάντησε «δεν ξέρω/δεν απαντώ».
Ανεξαρτήτως πάντως των στόχων που θέτουµε για τον καινούργιο χρόνο, σύµφωνα µε στατιστικές, οι πρωτοχρονιάτικες υποσχέσεις δεν διαρκούν περισσότερο από δύο µε τρεις µήνες το πολύ, µε ένα ελάχιστο ποσοστό να τις τηρεί όλη τη χρονιά. Με βάση έρευνες σε ΗΠΑ, Βρετανία και Γερµανία, οι πιο συνηθισµένες πρωτοχρονιάτικες υποσχέσεις είναι «να περνάω περισσότερο χρόνο µε τους δικούς µου και τους φίλους», «να τρώω πιο υγιεινά», «να χάσω βάρος», «να γυµνάζοµαι», «να κόψω το κάπνισµα», «να βάλω στην άκρη χρήµατα». Αποχαιρετώντας το 2024, µεγάλες εφηµερίδες, όπως ο «Guardian» και οι «Νew York Times», παρουσίασαν κάποιες από τις υποσχέσεις αναγνωστών τους που τηρήθηκαν µέσα στο 2024. Όπως τονίστηκε, για να µπορέσει να τηρήσει κάποιος µια απόφαση πρέπει να είναι κάτι που θέλει και απολαµβάνει και όχι αποτέλεσµα πειθαναγκασµού. Σύµφωνα µε τις απαντήσεις αναγνωστών του «Guardian», οι πιο πετυχηµένες πρωτοχρονιάτικες αποφάσεις είναι τελικά αυτές που βάζουν ρεαλιστικούς σ τόχους.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή