«Θέλω να εκφράσω τη θλίψη, οδύνη, λύπη μου για τους τραυματίες, παθόντες, πληγέντες και τα συλλυπητήρια μου για τους συγγενείς των θυμάτων για εκείνη την ημέρα που ήταν συγκλονιστική, ήταν από τις χειρότερες ημέρες της ζωής μου» είπε ο Βασίλης Ματθαιόπουλος στην έναρξη της απολογίας του, στην υπό εξέλιξη δίκη για την υπόθεση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι. Στην συνέχεια ο πρώην αρχηγός του πυροσβεστικού σώματος αναφέρθηκε στα βιογραφικά του στοιχεία και την πορεία του στο πυροσβεστικό σώμα.

«Περίπου δέκα ημέρες μετά την τραγωδία ανέλαβα καθήκοντα αρχηγού πυροσβεστικού σώματος» είπε ο Βασίλης Ματθαιόπουλος. «Από τη θέση του υπαρχηγού επιχειρήσεων με εντολή Τερζούδη κατά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο μήνα έκανα συσκέψεις σε όλες τις περιφερειακές διοικήσεις για να μπορέσουμε να προετοιμαστούμε για την επερχόμενη αντιπυρική περίοδο» εξήγησε και πρόσθεσε πως στη συνέχεια έγιναν και δύο συσκέψεις στο ΕΣΚΕ, η μία παρουσία του τότε αναπληρωτή υπουργού, αρμόδιου για θέματα προστασίας του Πολίτη, κ. Τόσκα.

Για τον χάρτη επίβλεψης πυρκαγιάς που εκδόθηκε την προηγούμενη ημέρα ο κατηγορούμενος τόνισε πως «έλεγε σε αρκετές περιοχές της Ελλάδος ότι ο δείκτης επικινδυνότητας θα είναι 4. Όπου ο δείκτης 4 θα έπρεπε να παρθούν επιπλέον μέτρα και όλα να γίνουν βάση του σχεδίου. Την 22/7/2018 βρισκόμουν στο ΕΣΚΕ διότι είχαμε αρκετές πυρκαγιές σε εξέλιξη και κυρίως στην Σκόπελο. Εγώ παρέμεινα άυπνος στο ΕΣΚΕ και το πρωί της 23ης άρχισαν οι εκδηλώσεις πάλι των συμβάντων. Ο αρχηγός ήρθε στο ΕΣΚΕ, έγινε σύσκεψη για πλήρη εφαρμογή β´ επιχειρησιακού σχεδίου. Στη σύσκεψη συμμετείχαμε, αρχηγός, εγώ, Φωστιέρης, Γκολφίνος, Παντελεάκος, Τζουβάρας και άλλοι.»

«Κατά την ημέρα της σύσκεψης διαβεβαιώθηκε πως θα υπάρχει και εναέρια επιτήρηση. Από ότι ενημερώθηκα πραγματοποιήθηκε απογευματινή επιτήρηση από αερολέσχη» εξήγησε ο κ. Ματθαιόπουλος.

Η φωτιά στην Κινέτα

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη φωτιά που ξέσπασε την ίδια ημέρα στη Κινέτα, για την οποία είπε πως άμεσα στάλθηκαν δυνάμεις και λόγω αυτού του συμβάντος, διατάχθηκε ο νόμος Αττικής σε επιφυλακή ενώ διατάχθηκε και μερική επιφυλακή για τη χώρα προκειμένου όπως τόνισε ο κατηγορούμενος να έρθουν οχήματα να συμβάλουν και για τη συγκεκριμένη πυρκαγιά αλλά και οποιοδήποτε άλλη προέκυπτε.

«Εγώ ενημερώθηκα για την έναρξη της πυρκαγιάς στο Νταου από τον κ. Φωστιέρη. Άμεσα έγινε κινητοποίηση. Εκείνη τη στιγμή επικοινώνησα με τον κ. Γκολφίνο για την αποστολή επίγειων δυνάμεων (16:51), στη συνέχεια επικοινώνησα με Παναγιωτόπουλο για να πάει άμεσα στο συμβάν. Είχα επικοινωνία και με Χιώνη. Επειδή η φωτιά ήταν στη διοίκηση Αθηνών κι άρχισε να μπαίνει στην περιφέρεια ανατολικής Αττικής» εξήγησε ο κατηγορούμενος.

Όπως εκείνη την ημέρα στο ΕΣΚΕ ήταν ο κ. Τόσκας και ο κ. Καπάκης ενώ τόνισε πως με εντολή του αρχηγού συμμετείχε στο Κεντρικό Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας. «Δόθηκε εντολή να συμμετάσχω (μέχρι 23:00 με 23:30.) Έγινε ενημέρωση από ΕΚΑΒ για δύο κλήσεις πιθανό για νεκρούς» τόνισε ο κ. Ματθαιόπουλος.

Για τα καθήκοντα του, τόνισε πως «ασκούσα τον διοικητικό έλεγχο στο ΕΣΚΕ, τον πειθαρχικό, αξιολογήσεις προσωπικού. Για το επιχειρησιακό μέρος υπήρχαν ειδικές υπηρεσιακές διαταγές». Όσον αφορά τα εναέρια μέσα τόνισε πως αυτά δεν ήταν στην αρμοδιότητα του. «Το 2018 λόγω οικονομικής κρίσης, είχαμε τα εθνικά εναέρια μέσα και κάποια μισθωμένα.

Ο υπαρχηγός δεν έχει καμία μορφή αρμοδιότητας στη διαχείρηση των εναέριων μέσων

Ο κάθε επικεφαλής και πριν φτάσει στη φωτιά, καθοδον ζητάει εναέρια, ωστόσο για να επαρκούν πρέπει να στέλνονται εκεί που υπάρχει πρόβλημα. Η διαχείριση των εναέριων μέσων ήταν από την έγκριση του αρχηγού. Ο υπαρχηγός δεν έχει καμία μορφή αρμοδιότητας στη διαχείρηση των εναέριων μέσων» εξήγησε ο κ. Ματθαιόπουλος, προσθέτοντας πως «όταν ήμουν αρχηγός μόνο εγώ έκρινα πότε θα πετάξουν τα εναέρια». Σε κάθε περίπτωση όσον αφορά τα ελικόπτερα του πυροσβεστικού σώματος με έδρα το αεροδρόμιο είπε πως πετάνε με εντολή ΕΣΚΕ και έγκριση αρχηγού. «Δεν καλούνται σε επιφυλακή διότι αυτό εξαρτάται από ώρες πτήσης που έχει κάθε πιλότος» ανέφερε ο κ. Ματθαιόπουλος στην απολογία του.

Για την υπηρεσία πλωτών μέσων και τις βάρκες της ΕΜΑΚ ο κ. Ματθαιόπουλος εξήγησε ότι «η υπηρεσία στεγάζεται στο πέμπτο λιμενικό σταθμό με έδρα το λιμάνι του Πειραιά και είναι για την πυροπροστασία λιμανιού. Είναι υπηρεσία εκτός επιφυλακής, δεν γνώριζα εάν είναι στελεχωμένα. Αν παίρναμε όλα τα πυροσβεστικά πλοιάρια, ίσως να μην λειτουργούσε και λιμάνι. Το πολύ να μπορούσε να φύγει ένα. Ο πλεύσιμος χρόνος είναι γύρω στις τρεισήμιση ώρες οπότε θα έφταναν πολύ αργά.»

Όσον αφορά τις βάρκες της ΕΜΑΚ, ο κατηγορούμενος τόνισε πώς αυτές χρησιμοποιούνται σε στάσιμα νερά μετά από πλημμύρες, σε νερά δηλαδή χωρίς κυματισμό, δεν μπορούν να αξιοποιηθούν κατά τη διάρκεια της νύχτας.»

Όσον αφορά την μετακίνηση των πυροσβεστικών οχημάτων ο κατηγορούμενος τόνισε πως «μπορεί να γίνει και από τον διοικητή πυροσβεστικού σταθμού, διοικητή νόμου και περιφερειάρχη αττικής. Δεν μπορεί να καίγεται μία περιοχή και να μην στέλνονται δυνάμεις.»

Σχετικά με τα drone είπε πως τότε ήταν σε πιλοτική εφαρμογή ενώ έφερε και παράδειγμα την πυρκαγιά στην Καλιφόρνια. «Βλέπουμε τι έγινε αυτές τις ημέρες στην Καλλιφορνια, άκουσα ότι συγκρούστηκε drone με εναέριο μέσο και ευτυχώς κατάφερε και προσγειώθηκε, όπως άκουσα στις ειδήσεις η υπηρεσία εναέριων μέσων η είπε πτήση drone κατά τη διάρκεια της φωτιάς είναι επικίνδυνη» είπε ο κατηγορούμενος.

Ο κατηγορούμενος ανέφερε σχετικά με την ενημέρωση των άλλων φορέων ότι όλοι γνώριζαν πως πρόκειται για μία επικίνδυνη φωτιά ενώ πρόσθεσε πως για την απομάκρυνση των πολιτών αρμόδιος να την εισηγηθεί είναι ο αξιωματικός στο πεδίο.

«Δεν ξέρω τι θα γινόταν, εάν θα είχαμε ή όχι περισσότερα θύματα. Που θα πηγαίναμε όλον αυτόν τον κόσμο, μήπως είχαμε περισσότερα θύματα;» διερωτήθηκε ο κατηγορούμενος.

«Ζήτησα παρουσία του υπουργού Τόσκα, από τον αρχηγό τον κ. Τερζούδη, παρόντες και οι υπασπιστές του, για να μεταβούμε αυτοπροσώπως. Μου είπε αρχηγός δεν θα μεταβείς διότι έχουμε ύπαρξη πολλών εξελισσόμενων συμβάντων. Και όντως. Δεν μου το επέτρεψε ο αρχηγός και συμφώνησε και ο υπουργός και μετά με όρισε να πάω στο Κεντρικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας. Εάν είχα αρνηθεί κάτι τέτοιο, ο αρχηγός θα μπορούσε να με ελέγξει πειθαρχικά» είπε ο κ. Ματθαιόπουλος σχετικά με τους λόγους που δεν βρέθηκε στο πεδίο της πυρκαγιάς.

Δριμύ κατηγορώ σε Τερζούδη

Ο κατηγορούμενος ήταν ιδιαίτερα δριμύς με τον τότε αρχηγό τον κ. Τερζούδη, λέγοντας πως εάν ήταν εκείνος στη θέση του δεν θα έδινε εντολή για την εκτροπή του ελικόπτερου από τη φωτιά στο Νταού στη Motor Oil. «Κατά την προσωπική μου άποψη δεν μπορούμε να πάρουμε εναέριο μέσο από την περιοχή που επιχειρεί. Εγώ εάν ήμουν αρχηγός δεν θα το έπαιρνα» είπε μεταξύ άλλων o κατηγορούμενος.

«Είναι ανήκουστο να λέει ο Τερζούδης, ότι αφού ήξερε ο Ματθαιόπουλος να πάει να το πει στον Υπουργό. Τι θα μπορούσα να πω εγώ στον υπουργό ότι είναι λάθος; Εντολή του κ. Τερζούδη είναι. Εγώ είμαι ο πρώτος που έδωσα την κατάσταση των τηλεφωνημάτων εκείνης της ημέρας. Είχα πει ότι έγιναν κάποια τηλεφωνήματα πως κινδυνεύει motor oil και έτσι προέκυψε η εκτροπή» τόνισε, επίσης, ο κατηγορούμενος.

Στον κ. Ματθαιόπουλο υπέβαλε πλήθος ερωτήσεων, η εισαγγελέας, θέλοντας να μάθει αν υπήρχε αίθουσα, ως θάλαμος επιχειρήσεων, που παρευρίσκονταν όλοι οι επιτελικοι ώστε να ανταλλάσσουν πληροφορίες από τους υφιστάμενους τους.

Ο κατηγορούμενος απάντησε αρχικά πως εκείνη την ημέρα ήταν ο καθένας στο γραφείο του, με τον τότε υπουργό να βρίσκεται στο γραφείο του αρχηγού. Στην συνέχεια έδειξε φωτογραφία όπου απεικονίζονται οι επιτελικο;i, τραβηγμένη ενόσω καίει η φωτιά στην Κινέτα και πριν ξεσπάσει η φωτιά στο Νταού Πεντέλης με την εισαγγελέα να διερωτάται «ο κόσμος καιγόταν και εσείς βγάζατε φωτογραφίες;»