Ζημιά εκατομμυρίων σε ιδιοκτήτες οχημάτων αλλά και ασφαλιστικές εταιρείες προκαλούν οι κλέφτες αυτοκινήτων, καθώς κάθε βράδυ «εξαφανίζουν» 50 οχήματα κατά μέσο όρο.

Οι κακοποιοί πλέον, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., στρέφονται και προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στα οποία παραποιούν τους σειριακούς αριθμούς, πλαστογραφούν έγγραφα ιδιοκτησίας και τα πωλούν μέσω ιστοσελίδων σε αρκετά δελεαστικές τιμές.

«Το επάγγελμα του κλέφτη αυτοκινήτων είναι επικερδές και πλέον καταγράφονται 19.000 κλοπές ετησίως σε ολόκληρη τη χώρα», δηλώνει στην «Απογευματινή» ο προϊστάμενος του Γραφείου Οχημάτων του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της ΕΛ.ΑΣ., Βασίλης Μακρής, που επί 10 χρόνια δίνει τη δική του μάχη με τους συναδέλφους του κυνηγώντας και συλλαμβάνοντας εκατοντάδες συμμορίες πανούργων και «Hi tech» κακοποιών.


Κλοπές αυτοκινήτων: Κάθε βράδυ "εξαφανίζονται" 50 οχήματα - Οι τέσσερις κατηγορίες κλεφτών 

Η πλειοψηφία των συμμοριών που ασχολούνται αποκλειστικά με την κλοπή οχημάτων είναι πλέον εφοδιασμένη με υπερσύγχρονα αλλά πανάκριβα μηχανήματα που μέσα σε δευτερόλεπτα απενεργοποιούν τα συστήματα ασφαλείας των οχημάτων. Η «άνθηση» στις κλοπές των οχημάτων υφίσταται καθόσον υπάρχει έντονη ζήτηση. Το 2021 σημειώθηκαν πανελλαδικά μόλις 10.000 κλοπές οχημάτων, ενώ το 2023, οι κλοπές εκτινάχθηκαν στις 19.000.

Υπάρχουν μάρκες οχημάτων που προτιμούν οι κακοποιοί; Υπάρχουν περιοχές που προτιμούν; Πώς μπορούμε να προστατευτούμε; Τα ερωτήματα είναι πολλά και η «Α» απαντά στα περισσότερα, αν όχι σε όλα. Σύμφωνα με τους αστυνομικούς, υπάρχουν οι εξής τέσσερις κατηγορίες κλεφτών αυτοκινήτων:

  • Αυτοί που θα τα χρησιμοποιήσουν σε κάποια εγκληματική ενέργεια. Π.χ. ληστεία, δολοφονία.
  • Αυτοί που θέλουν να μεταφέρουν παράνομους μετανάστες.
  • Όσοι θέλουν να τα «κόψουν» για ανταλλακτικά ή να πλαστογραφήσουν τα χαρτιά τους και να τα πωλήσουν ως μεταχειρισμένα.
  • Όσοι αποσκοπούν σε ασφαλιστικές απάτες.



«Εξαφανίζονται» με πλαστά έγγραφα

Ημερησίως «εξαφανίζονται» κατά μέσο όρο 50 οχήματα, από τα οποία τα 15 κατ’ εκτίμηση των αστυνομικών σχετίζονται με απάτες σε βάρος των ασφαλιστικών εταιρειών. Δηλαδή, ο ιδιοκτήτης κρύβει κάπου το όχημά του ή το πουλάει σε έναν τρίτο με πλαστά έγγραφα και εν συνεχεία κάνει δήλωση κλοπής. Συνεπώς, εισπράττει χρήματα και από την ασφαλιστική αλλά και από την παράνομη αγοραπωλησία ή την πώληση για ανταλλακτικά.

Δυστυχώς, αυτές οι περιπτώσεις κάθε άλλο παρά εύκολες είναι να διαπιστωθούν, όμως το Γραφείο Οχημάτων του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας δίνει τη δική του μάχη, με τους έμπειρους αστυνομικούς να εξιχνιάζουν κατά μέσο όρο 200 τέτοιες περιπτώσεις ετησίως.



Μάρκες και περιοχές

Όλοι οι κλέφτες οχημάτων δρουν κατόπιν παραγγελίας, εάν δεν είναι οι ίδιοι μηχανικοί ή δεν εργάζονται σε συνεργείο.

Δύο μάρκες οχημάτων αυτή την περίοδο βρίσκονται στο στόχαστρο των κλεφτών. Toyota και Peugeot αποτελούν την πλειοψηφία των κλεμμένων οχημάτων, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. Συγκεκριμένα το Toyota CHR και τα μοντέλα 2008, 3008, 208 και 308 της Peugeot είναι τα µοντέλα που κυνηγούν µετά µανίας οι κλέφτες. Ο λόγος είναι απλός. Υπάρχει ζήτηση από το κοινό για ανταλλακτικά αλλά κυρίως για ολόκληρα οχήµατα.

Πλέον τα κυκλώµατα επιλέγουν να παραποιούν τα στοιχεία των οχηµάτων, να οικειοποιούνται µε πλαστά έγγραφα τα κλεµµένα αυτοκίνητα και να τα πωλούν ως µεταχειρισµένα, διότι εισπράττουν άµεσα τα µετρητά χωρίς να περιµένουν να πωλήσουν ένα-ένα τα ανταλλακτικά. Όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία, οι κακοποιοί επιλέγουν συγκεκριµένες περιοχές για τις δουλειές τους. ∆ρουν πάντα νυχτερινές ώρες, στα βόρεια προάστια, και συγκεκριµένα σε Βριλήσσια, Μελίσσια και Πεντέλη καθώς και στα νότια προάστια, στη Γλυφάδα, όπου καταγράφονται οι περισσότερες κλοπές οχηµάτων.

klopes_perioxes


Οι κλέφτες, αφού διαφύγουν, εγκαταλείπουν το όχηµα σε απόµερες περιοχές για δύο τρεις ηµέρες ώστε να διαπιστώσουν εάν διαθέτει σύστηµα γεωεντοπισµού και, αφού δουν πως κανείς δεν το πλησιάζει, το παίρνουν και το µεταφέρουν σε παλιά εργοστάσια/συνεργεία, συνήθως στη ∆υτική Αττική, όπου το προετοιµάζουν για πώληση ή το «κόβουν» για ανταλλακτικά. Οι Πολωνοί θεω ρούνται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο µακράν οι καλύτεροι κλέφτες οχηµάτων, όµως η δράση τους στη χώρα µας είναι περιορισµένη.

klopes_perioxes_2


Ηλεκτρικά μοντέλα

Τα ηλεκτρικά µοντέλα της ΚIΑ Nero και EV6 είναι υψηλότερα στις προτιµήσεις των κακοποιών, καθώς, όπως έχει αποδειχθεί, είναι ευκολότερος ο τρόπος παραβίασής τους. Τους τελευταίους έξι µήνες έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι κλοπές ηλεκτρικών οχηµάτων, κυρίως στην Αττική.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι πως αρκετά από τα αυτοκίνητα τα οποία πωλούνται ως µεταχειρισµένα στο διαδίκτυο είναι κλεµµένα, όπως προκύπτει από τις έρευνες των αστυνοµικών του Γραφείου Οχηµάτων. «Συνήθως, οι τιµές των παραποιηµένων οχηµάτων είναι αρκετά χαµηλότερες από τη µέση τιµή πώλησης των αντίστοιχων νόµιµων οχηµάτων. Αυτό συµβαίνει επειδή οι κακοποιοί θέλουν άµεσα ρευστό», επισηµαίνει ο κ. Μακρής.

Τι συµβαίνει όµως εάν αγοράσω ένα κλεµµένο όχηµα εν αγνοία µου και εκ των υστέρων διαπιστωθεί η απάτη; «∆υστυχώς, ο ιδιοκτήτης χάνει το αυτοκίνητό του το οποίο αποδίδεται στον νόµιµο ιδιοκτήτη ή την ασφαλιστική εταιρεία. Εάν διαπιστωθεί πως ο τωρινός ιδιοκτήτης δεν σχετίζεται µε την κοµπίνα, δεν έχει ποινικές ευθύνες, αλλιώς σχηµατίζεται δικογραφία σε βάρος του για αποδοχή προϊόντος κλοπής και άλλες παραβάσεις», τονίζει ο προϊστάµενος του Γραφείου Οχηµάτων.

«Η µεγαλύτερη διάκριση του τµήµατός µας ήταν το 2022, όταν βραβευτήκαµε για τη µεθοδικότερη και σηµαντικότερη εξάρθρωση τεράστιου κυκλώµατος που έκλεβε οχήµατα. Η επιτυχία του τµήµατός µας ήταν τεράστια, αφού συνυποψήφιοι για το βραβείο ήταν η Αστυνοµία της Νέας Υόρκης και η Μητροπολιτική Αστυνοµία του Λονδίνου», δήλωσε στην «Α» ο Βασίλης Μακρής