Τα σχέδια για επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας: Το πλάνο για νέους σταθµούς στις γραµµές 1 και 2 και το "αγκάθι" της χρηµατοδότησης - Και η Γλυφάδα στο παιχνίδι
Εξετάζεται εκ νέου µε µεγαλύτερη σοβαρότητα
Την ώρα που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η κατασκευή της γραµµής 4 του Μετρό, στη φάση της µελέτης βρίσκεται ήδη µία από τις επεκτάσεις της, ενώ προγραµµατίζονται ακόµη τρεις επεκτάσεις στις γραµµές 1 και 2, µε στόχο την ουσιαστική ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήµατος της Αθήνας
Την ώρα που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η κατασκευή της γραµµής 4 του Μετρό, στη φάση της µελέτης βρίσκεται ήδη µία από τις επεκτάσεις της, ενώ προγραµµατίζονται ακόµη τρεις επεκτάσεις στις γραµµές 1 και 2, µε στόχο την ουσιαστική ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήµατος της Αθήνας.
Το πρόβληµα είναι πως ακόµα και για ώριµες επεκτάσεις απουσιάζει η χρηµατοδότηση. Αντίστοιχο θέµα χρηµατοδότησης αντιµετωπίζουν και τα άλλα σχέδια της Ελληνικό Μετρό, όπως και πολλά από τα υπόλοιπα έργα που θεωρούνται απαραίτητα για το Λεκανοπέδιο. Πιο αναλυτικά, τα σχέδια για τις επεκτάσεις περιλαµβάνουν τα ακόλουθα:
Πλέον το σχέδιο εξετάζεται εκ νέου µε µεγαλύτερη σοβαρότητα, τόσο από το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών όσο και από την Ελληνικό Μετρό. Η προτεινόµενη επέκταση περιλαµβάνει δύο νέους σταθµούς, της Νέας Ερυθραίας και του Κόµβου Βαρυµπόµπης. Στη Βαρυµπόµπη, µάλιστα, υπάρχει διαθέσιµη δηµόσια έκταση, που θα µπορούσε να λειτουργήσει ως χώρος «park and ride», διευκολύνοντας τους επιβάτες να συνεχίσουν το ταξίδι τους µε το δίκτυο σταθερής τροχιάς. Η υλοποίηση προβλέπει την υπογειοποίηση του σταθµού Κηφισιά και την κατασκευή σήραγγας µήκους περίπου 2,5-3 χιλιοµέτρων, µε ενδιάµεσο σταθµό στη Νέα Ερυθραία και τερµατικό σταθµό στον Κόµβο Βαρυµπόµπης. Η επέκταση αυτή θεωρείται ιδιαίτερα σηµαντική για την αποσυµφόρηση του κυκλοφοριακού άξονα, καθώς θα συνδέει άµεσα την Κηφισιά µε την εθνική οδό.
Ωστόσο, το έργο βρίσκεται ακόµα σε αρχικό στάδιο και απαιτείται η ωρίµανση των απαραίτητων µελετών για τη χωροθέτηση των σταθµών και τον ακριβή σχεδιασµό του φυσικού αντικειµένου. Υπό µελέτη βρίσκεται, σύµφωνα µε την κ. Αναστασάκη, και η επέκταση της γραµµής 1 προς το Κέντρο Πολιτισµού Ιδρυµα «Σταύρος Νιάρχος».
Πρόκειται για µία δέσµευση της ελληνικής πολιτείας προς το ΙΣΝ, ένα πάγιο αίτηµα από την έναρξη κατασκευής του συγκροτήµατος, που σήµερα αποτελεί ένα από τα σηµαντικότερα σηµεία της πόλης για κατοίκους αλλά και επισκέπτες. Σε αυτήν την περίπτωση ο νέος κλάδος της γραµµής 1 θα ξεκινά από τον σταθµό Θησείο και µέσω της οδού Θησέως προγραµµατίζεται να φτάσει στο ΚΠΙΣΝ.
Οι µελέτες είναι υπό εξέλιξη και, όπως όλα δείχνουν, το έργο ίσως µπορέσει να µπει σε σειρά υλοποίησης µέσα στην τρέχουσα δεκαετία. Συνδέσεις Σε πιο προχωρηµένο στάδιο είναι η επέκταση της γραµµής 2 προς τα βόρεια, έως τις Αχαρνές, µε τη δηµιουργία ακόµη τριών σταθµών. Βέβαια, για να µπορέσει να πραγµατοποιηθεί η επέκταση µέχρι τις Αχαρνές θα πρέπει να έχει προηγηθεί η υλοποίηση της επέκτασης της γραµµής 2 προς Ιλιον (Ανθούπολη - Αγιος Νικόλαος), η οποία βρίσκεται υπό δηµοπράτηση εδώ και σχεδόν 18 µήνες, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισµός. Στην επέκταση ωστόσο µέχρι τις Αχαρνές ο πρώτος σταθµός θα ονοµάζεται Καµατερό και θα κατασκευαστεί επί της οδού Φυλής, ο δεύτερος σταθµός Ζεφύρι και θα συνδέεται µε τον οµώνυµο σταθµό του προαστιακού σιδηροδρόµου και ο τερµατικός σταθµός θα ονοµάζεται Αχαρνές και θα είναι στο κέντρο του Μενιδίου.
Οπως υποστηρίζει η κ. Αναστασάκη, η επέκταση Ανθούπολη - Αγ. Νικόλαος θα εξυπηρετεί µέσα σε ένα 24ωρο συνολικά 61.000 πολίτες. Εκτός από την κατασκευή της γραµµής 4, που αφορά τη δηµιουργία των 15 σταθµών και συγκεκριµένα τη διαδροµή Αλσος Βεΐκου - Γουδή, υπό µελέτη βρίσκονται και άλλες επεκτάσεις. Συγκεκριµένα, µελετάται ο κλάδος Γουδή - Μαρούσι (γραµµή 4Β), µήκους 9,6 χιλιοµέτρων µε 8 σταθµούς, ο κλάδος Ευαγγελισµός - Ανω Ηλιούπολη, µήκους 4,1 χιλιοµέτρων µε 3 σταθµούς, ο κλάδος Αλσος Βεΐκου - Πετρούπολη, µήκους 7,5 χιλιοµέτρων µε 6 σταθµούς, και ο κλάδος Μαρούσι - εθνική οδός, µήκους 4,4 χιλιοµέτρων µε 3 σταθµούς.
Ο τερµατικός σταθµός χωροθετείται στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου, στο εµπορικό κέντρο της Γλυφάδας. Οσο και αν φαίνεται περίεργο, το 2000, όταν λειτούργησαν τα πρώτα τµήµατα των γραµµών 2 και 3, ο στόχος ήταν το 2006 το µέσο να έχει επεκταθεί µέχρι τη Γλυφάδα.
Σύµφωνα, µάλιστα, µε τη µελέτη της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., θα διέρχονται από αυτήν µέσα σε µία µέρα 56.000 επιβάτες, αριθµός που αναµένεται να αυξηθεί λόγω της µεγάλης επένδυσης του Ελληνικού.
Το πρόβληµα είναι πως ακόµα και για ώριµες επεκτάσεις απουσιάζει η χρηµατοδότηση. Αντίστοιχο θέµα χρηµατοδότησης αντιµετωπίζουν και τα άλλα σχέδια της Ελληνικό Μετρό, όπως και πολλά από τα υπόλοιπα έργα που θεωρούνται απαραίτητα για το Λεκανοπέδιο. Πιο αναλυτικά, τα σχέδια για τις επεκτάσεις περιλαµβάνουν τα ακόλουθα:
Εξετάζεται η περαιτέρω επέκταση της γραµµής 1 προς τα βόρεια, από την Κηφισιά
Σύµφωνα µε όσα ανέφερε στην Ηµερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων η Αννα Αναστασάκη, προϊσταµένη του Τµήµατος Σχεδιασµού Μεταφορών της Ελληνικό Μετρό, εξετάζεται η περαιτέρω επέκταση της γραµµής 1 προς τα βόρεια, από την Κηφισιά, όπου σήµερα βρίσκεται ο τερµατικός σταθµός, µέχρι τη Βαρυµπόµπη. Η ιδέα για την επέκταση αυτή είχε εµφανιστεί ήδη από τη δεκαετία του 2000, αλλά προτεραιότητα τότε είχε δοθεί στην ανάπτυξη των νέων γραµµών 2 και 3, καθώς και, πιο πρόσφατα, στη γραµµή 4.Πλέον το σχέδιο εξετάζεται εκ νέου µε µεγαλύτερη σοβαρότητα, τόσο από το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών όσο και από την Ελληνικό Μετρό. Η προτεινόµενη επέκταση περιλαµβάνει δύο νέους σταθµούς, της Νέας Ερυθραίας και του Κόµβου Βαρυµπόµπης. Στη Βαρυµπόµπη, µάλιστα, υπάρχει διαθέσιµη δηµόσια έκταση, που θα µπορούσε να λειτουργήσει ως χώρος «park and ride», διευκολύνοντας τους επιβάτες να συνεχίσουν το ταξίδι τους µε το δίκτυο σταθερής τροχιάς. Η υλοποίηση προβλέπει την υπογειοποίηση του σταθµού Κηφισιά και την κατασκευή σήραγγας µήκους περίπου 2,5-3 χιλιοµέτρων, µε ενδιάµεσο σταθµό στη Νέα Ερυθραία και τερµατικό σταθµό στον Κόµβο Βαρυµπόµπης. Η επέκταση αυτή θεωρείται ιδιαίτερα σηµαντική για την αποσυµφόρηση του κυκλοφοριακού άξονα, καθώς θα συνδέει άµεσα την Κηφισιά µε την εθνική οδό.
Ωστόσο, το έργο βρίσκεται ακόµα σε αρχικό στάδιο και απαιτείται η ωρίµανση των απαραίτητων µελετών για τη χωροθέτηση των σταθµών και τον ακριβή σχεδιασµό του φυσικού αντικειµένου. Υπό µελέτη βρίσκεται, σύµφωνα µε την κ. Αναστασάκη, και η επέκταση της γραµµής 1 προς το Κέντρο Πολιτισµού Ιδρυµα «Σταύρος Νιάρχος».
Πρόκειται για µία δέσµευση της ελληνικής πολιτείας προς το ΙΣΝ, ένα πάγιο αίτηµα από την έναρξη κατασκευής του συγκροτήµατος, που σήµερα αποτελεί ένα από τα σηµαντικότερα σηµεία της πόλης για κατοίκους αλλά και επισκέπτες. Σε αυτήν την περίπτωση ο νέος κλάδος της γραµµής 1 θα ξεκινά από τον σταθµό Θησείο και µέσω της οδού Θησέως προγραµµατίζεται να φτάσει στο ΚΠΙΣΝ.
Οι σταθµοί που έχουν περιληφθεί
Οι σταθµοί που έχουν περιληφθεί είναι οι: Χαµοστέρνας, ∆αβάκη, Τζιτζιφιές και Κέντρο Πολιτισµού Ιδρυµα «Σταύρος Νιάρχος».Οι µελέτες είναι υπό εξέλιξη και, όπως όλα δείχνουν, το έργο ίσως µπορέσει να µπει σε σειρά υλοποίησης µέσα στην τρέχουσα δεκαετία. Συνδέσεις Σε πιο προχωρηµένο στάδιο είναι η επέκταση της γραµµής 2 προς τα βόρεια, έως τις Αχαρνές, µε τη δηµιουργία ακόµη τριών σταθµών. Βέβαια, για να µπορέσει να πραγµατοποιηθεί η επέκταση µέχρι τις Αχαρνές θα πρέπει να έχει προηγηθεί η υλοποίηση της επέκτασης της γραµµής 2 προς Ιλιον (Ανθούπολη - Αγιος Νικόλαος), η οποία βρίσκεται υπό δηµοπράτηση εδώ και σχεδόν 18 µήνες, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισµός. Στην επέκταση ωστόσο µέχρι τις Αχαρνές ο πρώτος σταθµός θα ονοµάζεται Καµατερό και θα κατασκευαστεί επί της οδού Φυλής, ο δεύτερος σταθµός Ζεφύρι και θα συνδέεται µε τον οµώνυµο σταθµό του προαστιακού σιδηροδρόµου και ο τερµατικός σταθµός θα ονοµάζεται Αχαρνές και θα είναι στο κέντρο του Μενιδίου.
Οπως υποστηρίζει η κ. Αναστασάκη, η επέκταση Ανθούπολη - Αγ. Νικόλαος θα εξυπηρετεί µέσα σε ένα 24ωρο συνολικά 61.000 πολίτες. Εκτός από την κατασκευή της γραµµής 4, που αφορά τη δηµιουργία των 15 σταθµών και συγκεκριµένα τη διαδροµή Αλσος Βεΐκου - Γουδή, υπό µελέτη βρίσκονται και άλλες επεκτάσεις. Συγκεκριµένα, µελετάται ο κλάδος Γουδή - Μαρούσι (γραµµή 4Β), µήκους 9,6 χιλιοµέτρων µε 8 σταθµούς, ο κλάδος Ευαγγελισµός - Ανω Ηλιούπολη, µήκους 4,1 χιλιοµέτρων µε 3 σταθµούς, ο κλάδος Αλσος Βεΐκου - Πετρούπολη, µήκους 7,5 χιλιοµέτρων µε 6 σταθµούς, και ο κλάδος Μαρούσι - εθνική οδός, µήκους 4,4 χιλιοµέτρων µε 3 σταθµούς.
Στα νότια προάστια ωριµάζει το έργο για την τελική επέκταση
Τέλος, στα νότια ωριµάζει το έργο για την τελική επέκταση του µέσου µέχρι το κέντρο της Γλυφάδας µε τρεις σταθµούς: Ανω Γλυφάδα, Γρ. Λαµπράκη, Γλυφάδα.Ο τερµατικός σταθµός χωροθετείται στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου, στο εµπορικό κέντρο της Γλυφάδας. Οσο και αν φαίνεται περίεργο, το 2000, όταν λειτούργησαν τα πρώτα τµήµατα των γραµµών 2 και 3, ο στόχος ήταν το 2006 το µέσο να έχει επεκταθεί µέχρι τη Γλυφάδα.
Σύµφωνα, µάλιστα, µε τη µελέτη της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., θα διέρχονται από αυτήν µέσα σε µία µέρα 56.000 επιβάτες, αριθµός που αναµένεται να αυξηθεί λόγω της µεγάλης επένδυσης του Ελληνικού.
*Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»