Σοβαρά ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο εκτελούνται οι εργασίες κατασκευής της υπερ-τριπλής σήραγγας στον επίσταθμο κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη, δηλαδή εκεί όπου θα σταθμεύουν οι συρμοί του μετρό, ανακύπτουν από τη διαμάχη μεταξύ της Ελληνικό Μετρό και της κατασκευαστικής κοινοπραξίας υπό την Άβαξ, που έχει αναλάβει τη νέα Γραμμή 4 (Αλσος Βεΐκου - Γουδή) του μετρό της Αθήνας.

Το θέμα αποκάλυψε στις αρχές της εβδομάδας η στήλη «Big Mouth» του powergame.gr, καθώς φαίνεται να προβληματίζει ιδιαίτερα τη διοίκηση της Ελληνικό Μετρό, που θεωρεί πως, αν δεν αντιμετωπιστούν εγκαίρως οι αστοχίες της κατασκευαστικής κοινοπραξίας, μπορεί να υπάρξουν όχι μόνο καθυστερήσεις στο έργο, αλλά και άλλοι κίνδυνοι.


Τα "μυστήρια" με τη σήραγγα του μετρό στην Κατεχάκη: Η διαμάχη της "Ελληνικό Μετρό" με την Άβαξ για τη μελέτη κατασκευής - Η επιστολή και η απάντηση της κοινοπραξίας

Η σήραγγα υπερ-τριπλής τροχιάς του επίσταθμου της Κατεχάκη κατασκευάζεται με συμβατικά μέσα (με τη γνωστή αυστριακή μέθοδο ΝΑΤΜ) και όχι με μετροπόντικα (ΤΒΜ), όπως το μεγαλύτερο τμήμα της Γραμμής 4, λόγω της μεγάλης διατομής της.

Η διευθύνουσα υπηρεσία που παρακολουθεί τις εργασίες στη Γραμμή 4 από την κοινοπραξία Αβαξ - Ghella SpA - Alstom Transport προσπαθούσε, κατά πληροφορίες, τις τελευταίες εβδομάδες να πείσει τους εργολάβους να τηρήσουν όσα λέει η μελέτη του έργου για τη διάνοιξη του συγκεκριμένου τμήματος. Ωστόσο, για περίπου 160 μέτρα σήραγγας δεν έχουν τηρηθεί τα προβλεπόμενα στη μελέτη, με αποτέλεσμα να υπάρξει κινητοποίηση.


Οι εργασίες

Σύμφωνα με στελέχη της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, οι εργασίες κατασκευής της σήραγγας με τη μέθοδο ΝΑΤΜ στη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας εκτελούνται άρτια και κατά τη συνήθη πρακτική, σε πλήρη συμμόρφωση με την εγκεκριμένη μελέτη. Τονίζουν, δε, ότι, όπως προκύπτει και από τις καταγραφές των δεκάδων οργάνων παρακολούθησης, οι μετρήσεις μεταβολών είναι, έως σήμερα, μικρότερες από τις εκτιμώμενες στη μελέτη.

Από την άλλη πλευρά, στις 29 Ιανουαρίου, όπως αναφέρεται σε έγγραφο που παρουσίασε η στήλη «Big Mouth», η Ελληνικό Μετρό έστειλε αυστηρή επιστολή στην κοινοπραξία, στην οποία αναφέρει μεταξύ άλλων πως «η διάνοιξη της σήραγγας με συμβατικά μέσα στην εν θέματι θέση του έργου (σ.σ.: στον επίσταθμο κάτω από την Κατεχάκη) εκτελείται χωρίς να τηρείται η εγκεκριμένη μελέτη εφαρμογής, ενέργεια η οποία δεν είναι αποδεκτή από την Ελληνικό Μετρό Α.Ε., καθόσον αντίκειται στις υποχρεώσεις σας σύμφωνα με τη σύμβαση και τον νόμο». Η Ελληνικό Μετρό δεν κάνει δεκτή πρόταση της κοινοπραξίας για αλλαγή του τρόπου εκτέλεσης των εργασιών, η οποία υποβλήθη κε καθυστερημένα.

Στην επιστολή της προς την κοινοπραξία η Ελληνικό Μετρό ζητεί να «διασφαλίσετε τα ήδη διανοιχθέντα μήκη σηράγγων στη συγκεκριμένη θέση του έργου έναντι παντός κινδύνου και να ενημερώσετε σχετικά με τις ενέργειές σας την Ελληνικό Με τρό Α.Ε.» και «να αναθεωρήσετε την ακολουθούμενη σήμερα αλληλουχία των εργασιών διάνοιξης της σήραγγας υπερ-τριπλής τροχιάς επίσταθμου ΓΝΑ, προσαρμόζοντάς την με τις βασικές αρχές σχεδιασμού της συγκεκριμένης μελέτης». Ζητάει επίσης από την κοινοπραξία «να παρακολουθήσετε τις καθιζήσεις, τις μετακινήσεις, τις συγκλίσεις, την υδροφορία κ.λπ. του συνόλου των διανοιχθέντων μέτρων της σήραγγας υπερ-τριπλής τροχιάς επίσταθμου ΓΝΑ και την ανάρτησή τους στη βάση των δεδομένων σε ημερήσια βάση».

Η επιστολή καταλήγει πως «η κοινοπραξία σας φέρει ακέραια και αποκλειστική ευθύνη για τις όποιες συνέπειες ανακύψουν από τη μη τήρηση της εγκεκριμένης μελέτης κατά την εκτέλεση των εργασιών διάνοιξης σήραγγας στη συγκεκριμένη θέση του έργου, συμπεριλαμβανομένων των θεμάτων ασφαλείας, των οικονομικών και χρονικών επι πτώσεων του έργου».

eggrago_elliniko_metro

 

Η διοίκηση της Ελληνικό Μετρό ανακοίνωσε την Τετάρτη πως «πρώτιστη προτεραιότητα της εταιρείας αποτελεί η ασφάλεια των εργαζομένων και των πολιτών κατά την εκτέλεση των έργων της. Για τον σκοπό αυτόν σε ό,τι αφορά τις εργασίες διάνοιξης σήραγγας κάτω από την οδό Κανελλοπούλου, στο ύψος του ΓΝΑ, έχει εγκατασταθεί πλήρες σύστημα γεωμηχανικής και δομητικής παρακολούθησης, προκειμένου σε 24ωρη βάση να παρακολουθούνται τυχόν καθιζήσεις υπερκείμενων και παρακείμενων κατασκευών, ώστε, εφόσον απαιτηθεί, να λαμβάνονται όλα τα προβλεπόμενα μέτρα. Οι μέχρι σήμερα μετρήσεις βρίσκονται εντός των ορίων που επιβάλλουν οι εγκεκριμένες μελέτες εφαρμογής και δεν υφίσταται οποιοδήποτε θέμα ασφαλείας».


Γραμμή 4

Το τρέχον Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4, Αλσος Βεΐκου «Ευαγγελισμός»-Φάρος-Μαρούσι, με τις επεκτάσεις της: προς Βύρωνα/Ανω Ηλιούπολη και προς Πετρούπολη και εθνική οδό. Η Γραμμή 4, σχήμα τος «U», αποτελείται από δύο σκέλη ακτινικής μορ φής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα, διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας. Εχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ., περιλαμβάνει συνολικά 35 σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα: Α, Β, Γ, Δ και Ε.

Τμήμα Α:
Αλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ. και 15 σταθμούς) που είναι υπό κατασκευή

Τμήμα Β:
Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ. και 8 σταθμούς)

Τμήμα Γ:
«Ευαγγελισμός»-Ανω Ηλιούπολη (μή κους 4,1 χλμ. και 3 σταθμούς)

Τμήμα Δ:
Αλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ. και 6 σταθμούς)

Τμήμα Ε:
Μαρούσι-εθνική οδός (μήκους 4,4 χλμ. και 3 σταθμούς).


Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά στις 8/02/2025