Hellenic Train: Πώς η αναβολή της συνάντησης Μελόνι - Μητσοτάκη συνδέεται με τις εισηγήσεις για αφαίρεση της άδειας από την ιταλική εταιρεία
Το "φρένο" στη Hellenic Train και η ντρίπλα της Μελόνι
Μια "άβολη" συνάντηση κορυφής για την Τζόρτζια Μελόνι αναβλήθηκε, ωστόσο όχι επ’ αόριστον

Μια «άβολη» συνάντηση κορυφής για την Τζόρτζια Μελόνι αναβλήθηκε, ωστόσο όχι επ’ αόριστον: Για τις 19 Φεβρουαρίου, σήμερα δηλαδή, ήταν προγραμματισμένο το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας - Ιταλίας, στη Ρώμη.
Τη διεξαγωγή του είχε προαναγγείλει, μάλιστα, η ίδια η Μελόνι, κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξης Τύπου, ενώ είναι κάτι που είχε συμφωνηθεί -χωρίς αυστηρό χρονοδιάγραμμα- μεταξύ της Ιταλίδας πρωθυπουργού και του Κυριάκου Μητσοτάκη στη συνάντησή τους στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ωστόσο, την περασμένη Παρασκευή, με πρωτοβουλία της ιταλικής πλευράς, η συνεδρίαση αυτή αναβλήθηκε. «Θα γίνει η συνάντηση στο προσεχές χρονικό διάστημα», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, που τόνισε ότι η ημερομηνία του ΑΣΣ ήταν υπό συζήτηση και προς το παρόν δεν ταίριαζε ο προγραμματισμός του Ελληνα πρωθυπουργού και της Ιταλίδας ομολόγου του.
Κι αυτό σε συνέχεια των εξαγγελιών της κυρίας Μελόνι για έσοδα 20 δισ. από αποκρατικοποιήσεις στην Ιταλία. Πολιτικός προϊστάμενος της εταιρείας, μάλιστα, είναι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Ματέο Σαλβίνι, που είναι, παράλληλα, αντιπρόεδρος της κυβέρνησης συνεργασίας και ηγέτης της Λέγκας, ενός από τα κόμματα που τη συναπαρτίζουν.
Ωστόσο, ίσως αυτή να βολεύει τελικά και την ελληνική πλευρά, καθώς το τι ακριβώς θα γίνει με τη Hellenic Train δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο. Από τη μία πλευρά, ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει κάνει λόγο για ενδεχόμενες ποινικές της ευθύνες στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.
«Η αμαξοστοιχία αυτή ήταν της Hellenic Train. Αν η Hellenic Train μάς διαβεβαιώνει ότι σε αυτή την αμαξοστοιχία δεν υπήρχε τίποτε πέραν αυτών που γνωρίζαμε και προέκυψε κάτι άλλο, η ευθύνη βαρύνει πρωτίστως αυτή», επεσήμανε στην τελευταία του τηλεοπτική συνέντευξη. Τόνισε δε ότι «η Hellenic Train, η οποία έχει την ευθύνη, θα πρέπει να λογοδοτήσει και να λογοδοτήσει και ποινικά -προφανώς αυτή δεν είναι δική μου δουλειά-, αλλά να λογοδοτήσει και πολιτικά». Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η απαίτηση της ελληνικής κυβέρνησης προς την ιταλική -ως μέτοχο της μητρικής Ferrovie- να ασχοληθεί πιο σοβαρά με την επένδυσή της στην Ελλάδα, να εκπαιδεύσει καλύτερα το προσωπικό και, κυρίως, να δεσμεύσει πόρους για να φέρει καλύτερα τρένα στη χώρα μας.
Μπορεί αυτή τη στιγμή να μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η Hellenic Train μέσα από τη σύμβαση με το Δημόσιο για τις άγονες γραμμές έχει αναλάβει την ευθύνη για τη συγχρηματοδότηση πέντε τρένων υδρογόνου, αλλά και ηλεκτροκίνητων - και όλα αυτά μέχρι το τέλος του 2027.
Συνεπώς, καθώς ο κ. Μητσοτάκης μελετάει και σταθμίζει προσεκτικά όλα τα δεδομένα και τις εισηγήσεις που δέχεται και δεν θέλει σε καμία περίπτωση να λάβει κάποια βιαστική απόφαση, είναι βέβαιο ότι θα αξιοποιήσει τον χρόνο που κέρδισε από την πρωτοβουλία της κυρίας Μελόνι να αναβάλει τη συνάντηση, ώστε να προετοιμαστεί καλύτερα για τις απαιτήσεις που θα θέσει και τη συνολική συζήτηση που θα γίνει για τη Hellenic Train.
*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»
Τη διεξαγωγή του είχε προαναγγείλει, μάλιστα, η ίδια η Μελόνι, κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξης Τύπου, ενώ είναι κάτι που είχε συμφωνηθεί -χωρίς αυστηρό χρονοδιάγραμμα- μεταξύ της Ιταλίδας πρωθυπουργού και του Κυριάκου Μητσοτάκη στη συνάντησή τους στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ωστόσο, την περασμένη Παρασκευή, με πρωτοβουλία της ιταλικής πλευράς, η συνεδρίαση αυτή αναβλήθηκε. «Θα γίνει η συνάντηση στο προσεχές χρονικό διάστημα», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, που τόνισε ότι η ημερομηνία του ΑΣΣ ήταν υπό συζήτηση και προς το παρόν δεν ταίριαζε ο προγραμματισμός του Ελληνα πρωθυπουργού και της Ιταλίδας ομολόγου του.
Το «φρένο» στη Hellenic Train - «Άβολη» η συζήτηση για τη Μελόνι
Γιατί, όμως, η συζήτηση θα ήταν άβολη για την κυρία Μελόνι; Διότι από το 2017 η μέχρι τότε δημόσια εταιρεα ΤΡΑΙΝΟΣΕ -η οποία στη συνέχεια μετονομάστηκε σε Hellenic Train- έχει πωληθεί έναντι 45 εκατ. ευρώ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της γειτονικής μας χώρας. Πρόσφατα, μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Στέφανο Ντοναρούμα, παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο για την πενταετία 2025-2029, κομμάτι του οποίου είναι η μερική ιδιωτικοποίηση της Ferrovie και συγκεκριμένα του δικτύου υψηλών ταχυτήτων, με το σχετικό πλάνο να είναι ακόμη θολό, ωστόσο.Κι αυτό σε συνέχεια των εξαγγελιών της κυρίας Μελόνι για έσοδα 20 δισ. από αποκρατικοποιήσεις στην Ιταλία. Πολιτικός προϊστάμενος της εταιρείας, μάλιστα, είναι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Ματέο Σαλβίνι, που είναι, παράλληλα, αντιπρόεδρος της κυβέρνησης συνεργασίας και ηγέτης της Λέγκας, ενός από τα κόμματα που τη συναπαρτίζουν.
«Αν η Hellenic Train μάς διαβεβαιώνει ότι στην αμαξοστοιχία δεν υπήρχε τίποτε πέραν αυτών που γνωρίζαμε, η ευθύνη βαρύνει πρωτίστως αυτή»
Μέσα σε αυτό το σύνθετο πολιτικό περιβάλλον, θα ήταν πράγματι τουλάχιστον αμήχανο για την πρωθυπουργό της Ιταλίας να εμπλακεί σε μια συζήτηση για τη Hellenic Train και τις επενδύσεις που οφείλει να κάνει στην Ελλάδα, όπως επιθυμεί η ελληνική κυβέρνηση. Καμία επίσημη ανακοίνωση ή ανεπίσημη διαρροή από καμία από τις δύο πλευρές δεν αναφέρει τον λόγο της αναβολής του ΑΣΣ, στο περιθώριο του οποίου θα γινόταν η συνάντηση των δύο πρωθυπουργών.Ωστόσο, ίσως αυτή να βολεύει τελικά και την ελληνική πλευρά, καθώς το τι ακριβώς θα γίνει με τη Hellenic Train δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο. Από τη μία πλευρά, ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει κάνει λόγο για ενδεχόμενες ποινικές της ευθύνες στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.
«Η αμαξοστοιχία αυτή ήταν της Hellenic Train. Αν η Hellenic Train μάς διαβεβαιώνει ότι σε αυτή την αμαξοστοιχία δεν υπήρχε τίποτε πέραν αυτών που γνωρίζαμε και προέκυψε κάτι άλλο, η ευθύνη βαρύνει πρωτίστως αυτή», επεσήμανε στην τελευταία του τηλεοπτική συνέντευξη. Τόνισε δε ότι «η Hellenic Train, η οποία έχει την ευθύνη, θα πρέπει να λογοδοτήσει και να λογοδοτήσει και ποινικά -προφανώς αυτή δεν είναι δική μου δουλειά-, αλλά να λογοδοτήσει και πολιτικά». Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η απαίτηση της ελληνικής κυβέρνησης προς την ιταλική -ως μέτοχο της μητρικής Ferrovie- να ασχοληθεί πιο σοβαρά με την επένδυσή της στην Ελλάδα, να εκπαιδεύσει καλύτερα το προσωπικό και, κυρίως, να δεσμεύσει πόρους για να φέρει καλύτερα τρένα στη χώρα μας.
Μπορεί αυτή τη στιγμή να μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η Hellenic Train μέσα από τη σύμβαση με το Δημόσιο για τις άγονες γραμμές έχει αναλάβει την ευθύνη για τη συγχρηματοδότηση πέντε τρένων υδρογόνου, αλλά και ηλεκτροκίνητων - και όλα αυτά μέχρι το τέλος του 2027.
Εξετάζεται η αφαίρεση της άδειας λειτουργίας της Hellenic Train
Ωστόσο, κάτι που έχει πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων σε κυβερνητικούς κύκλους και φέρεται να εξετάζεται είναι η αφαίρεση της άδειας λειτουργίας της Hellenic Train και στο βάθος, συνεπώς, η επανακρατικοποίησή της. «Πάτημα» υπάρχει λόγω της αθέτησης συμβατικών υποχρεώσεων που προκύπτουν από τη σύμβαση αυτή για τις άγονες γραμμές. Χρειάζονται, ωστόσο, ισχυρή πολιτική βούληση, σχέδιο, πόροι και βεβαιότητα ότι μια τέτοια απόφαση δεν θα οδηγήσει τελικά σε χειρότερη κατάσταση τον ελληνικό σιδηρόδρομο.Συνεπώς, καθώς ο κ. Μητσοτάκης μελετάει και σταθμίζει προσεκτικά όλα τα δεδομένα και τις εισηγήσεις που δέχεται και δεν θέλει σε καμία περίπτωση να λάβει κάποια βιαστική απόφαση, είναι βέβαιο ότι θα αξιοποιήσει τον χρόνο που κέρδισε από την πρωτοβουλία της κυρίας Μελόνι να αναβάλει τη συνάντηση, ώστε να προετοιμαστεί καλύτερα για τις απαιτήσεις που θα θέσει και τη συνολική συζήτηση που θα γίνει για τη Hellenic Train.
*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»