Από «γενική επιθεώρηση» περνά το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα το ανοιχτό δίκτυο του μετρό. Η αρχή γίνεται από τις 40 πεζογέφυρες που πλαισιώνουν τις διαδρομές προκειμένου να εντοπιστούν πιθανά σημάδια αλλοίωσης ή φθοράς και να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από τη ΣΤΑΣΥ και στο αντικείμενο του έργου συμπεριλαμβάνεται ο έλεγχος σε γέφυρες, ασανσέρ, στηθαία, αρμούς, φωτισμούς, ηλεκτρομηχανολογικά κ.λπ. Ο ανάδοχος θα κάνει επίγεια σάρωση με laser και 3D αποτύπωση, οπτικούς ελέγχους και μη καταστροφικές δοκιμές, ώστε να αναπτύξει ένα Μητρώο Πεζογεφυρών, την ευθύνη του οποίου θα έχει η ΣΤΑΣΥ, αποκτώντας έτσι μια αναλυτική καταγραφή, όπου θα φαίνεται η θέση της γέφυρας, η χρονιά κατασκευής της, τα τεχνικά της στοιχεία, οι τυχόν επισκευές κ.ά.

Σαρωτικοί έλεγχοι στις πεζογέφυρες του μετρό

Το μεγάλο project θα περιλαμβάνει, εκτός από τις 40 γέφυρες που έχουν κατασκευαστεί πάνω από τις γραμμές του ηλεκτρικού, και τη μεταλλική γέφυρα πάνω από την οδό Δουκίσσης Πλακεντίας, στον σταθμό της γραμμής 3 «Χαλάνδρι», η οποία είναι και η μοναδική του καταλόγου που έχει κατασκευαστεί μετά το 2004. Στο υπόλοιπο δίκτυο υπάρχουν υποδομές που ξεπερνούν τα 60 χρόνια ζωής, κυρίως στη γραμμή 1, η οποία συνδέει το λιμάνι με την Κηφισιά. Η μήκους 25,7 χιλιομέτρων διαδρομή, με 24 σταθμούς, είναι στην πλειονότητά της επίγεια και µόνο το τμήμα ΜοναστηράκιΑττική στο κέντρο της Αθήνας, μήκους 3,2 χιλιομέτρων, εκτείνεται σε υπόγεια σήραγγα. Ως εκ τούτου, για τη σύνδεση των οικιστικών περιοχών από τις οποίες διέρχεται, κατασκευάστηκαν κατά τη διάρκεια των ετών λειτουργίας της αρκετές πεζογέφυρες. Ορισμένες εξ αυτών χρονολογούνται πριν από το 1960, ενώ λίγες κατασκευάστηκαν σχετικά πρόσφατα, όπως η πεζογέφυρα πλησίον του σταθμού Νερατζιώτισσα, που προστέθηκε το 2004. Επίσης, στη γραμμή 3 του μετρό, που συνδέει το Δημοτικό Θέατρο με το Αεροδρόμιο, έχει κατασκευαστεί στο Χαλάνδρι μεταλλική πεζογέφυρα, η οποία εκτείνεται άνωθεν της οδού Δουκίσσης Πλακεντίας. Στη συγκεκριμένη δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα κάποια επιθεώρηση και κρίθηκε απαραίτητο να ελεγχθεί και αυτή.

Μεγάλης κλίμακας έργο

«Πρόκειται για ένα μεγάλης κλίμακας έργο, που ξεπερνά τις τακτικές, προληπτικές επιθεωρήσεις και συντηρήσεις που διενεργούν τα τεχνικά συνεργεία της ΣΤΑΣΥ και θα μας δώσει την ακριβή εικόνα, μια ακτινογραφία και των 40 πεζογεφυρών που βρίσκονται στο δίκτυό μας. Έτσι θα έχουμε ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια μας, για να επέμβουμε στοχευμένα και προληπτικά, όπου κρίνεται απαραίτητο», τονίζει με δήλωσή του, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Αθανάσιος Κοτταράς, διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ. Η τελευταία γενική επισκευή στην γραμμή 1 έγινε το 2007, στο πλαίσιο του έργου «Επισκευή γεφυρών σε ολόκληρο το δίκτυο της ΗΣΑΠ ΑΕ». Γι’ αυτό και κρίνεται αναγκαίο να πραγματοποιηθεί η επιθεώρηση πεζογεφυρών ώστε να γίνει αξιολόγηση της κατάστασής τους και καταγραφή φθορών και ελαττωμάτων κάθε δομικού μέλους.

Θα ακολουθήσει η ενδελεχής επιθεώρηση των σιδηροδρομικών γεφυρών

Αφού αξιολογήσει τα ευρήματα των ελέγχων, ο επιθεωρητής θα βαθμολογήσει κάθε πεζογέφυρα ανάλογα με τη σοβαρότητα των φθορών ή αλλοιώσεων που θα εντοπίσει και θα προτείνει τις ενδεδειγμένες ενέργειες. Αυτές μπορεί να είναι προληπτικές, διορθωτικές ή και επείγουσες παρεμβάσεις που θα άρουν την επικινδυνότητα. Θα ακολουθήσει, εντός του 2025, το επίσης μεγάλο έργο της ενδελεχούς επιθεώρησης των σιδηροδρομικών γεφυρών, αλλά και των μεταλλικών στεγάστρων σταθμών και αμαξοστασίων.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά