Νέο τοπίο στις συγκοινωνίες - Η αύξηση των δρομολογίων και η αναβάθμιση του μετρό
Τι αναμένεται
Μετά το Πάσχα ο ανανεωμένος ''χάρτης'', με σαφή βελτίωση στην κινητικότητα και σημαντικές αλλαγές στις λεωφορειακές γραμμές - Τον Φεβρουάριο ψηφίζεται και ο νέος ΚΟΚ

Σε εξέλιξη είναι η κατάρτιση του «οδικού χάρτη» από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδοµών για τη βελτίωση της κινητικότητας στην Αττική, ο οποίος περιλαµβάνει πλέγµα δράσεων, που χρηµατοδοτικά και επιχειρησιακά εκτείνεται µέχρι το 2027, µε στόχο την καλύτερη οργάνωση στις µετακινήσεις των πολιτών και τη διανοµή των εµπορευµάτων στις αστικές περιοχές.
Η επικαιροποίηση του συγκοινωνιακού χάρτη της πρωτεύουσας και ολόκληρου του λεκανοπεδίου αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της κυβέρνησης και ένα δύσκολο στοίχηµα που καλείται να πετύχει το αρµόδιο υπουργείο, µε διαπιστωµένη τη δυσαρέσκεια των πολιτών στο συγκεκριµένο µέτωπο. Αλλωστε, τον περασµένο Οκτώβριο η µεγάλη έρευνα της GPO για τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» 90,1 αποτύπωσε ότι το 83,3% των ερωτηθέντων αντιµετωπίζει πολύ συχνά κυκλοφοριακή συµφόρηση στις µετακινήσεις εντός Αττικής και πως επηρεάζει κατά 79,5% την καθηµερινότητά τους, µε το 42,3% να αναγκάζεται αρκετά συχνά να αλλάζει διαδροµή, λόγω της συµφόρησης. Παράλληλα, το 61,2% θεωρεί ότι µια καλή λύση θα µπορούσε να αποτελέσει η βελτίωση των µέσων µαζικής µεταφοράς, πεδίο το οποίο αποτελεί βασικό πυλώνα στον σχεδιασµό του υπουργείου Μεταφορών, µε στόχο στην επόµενη χρονιά να ανανεωθεί πλήρως ο στόλος.
Παράλληλα, εξετάζεται η προσαρµογή του ωραρίου τροφοδοσίας των επιχειρήσεων στην Αθήνα, αλλά και η αναθεώρηση του ∆ακτυλίου Κυκλοφορίας επίσης στην Αθήνα. Το σχέδιο του υπουργείου για καλύτερες συγκοινωνίες εδράζεται στην ανανέωση του στόλου των λεωφορείων για πρώτη φορά έπειτα από 15 χρόνια. Σήµερα κυκλοφορούν ήδη στην Αττική 343 καινούργια λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (140 νέα ηλεκτρικά εκτελούν δροµολόγια από τον Μάιο του 2024, 138 νέα diesel από κοινοπραξία του OΑΣΑ σε Ανατολική και ∆υτική Αττική, καθώς και 65 ολοκαίνουργια, midi ηλεκτρικά λεωφορεία, µήκους 9 µέτρων). Ακόµα, 35 νέα ηλεκτρικά οχήµατα θα τεθούν σε κυκλοφορία από την ερχόµενη εβδοµάδα.
Υπενθυµίζεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η προµήθεια άλλων 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων, 18 µέτρων, φυσικού αερίου, εκ των οποίων τα 50 βρίσκονται ήδη στο αµαξοστάσιο της Ο.ΣΥ. Α.Ε. και προχωρούν οι διαδικασίες που απαιτούνται για τη δροµολόγησή τους. Περί τα τέλη Φεβρουαρίου είναι η εκτιµώµενη θέση σε εµπορική κυκλοφορία των πρώτων 27 αρθρωτών λεωφορείων φυσικού αερίου. Το σύνολο νέων οχηµάτων περί τα τέλη αυτού του µήνα θα ανέρχεται σε περισσότερα από 400 νέα λεωφορεία (συγκεκριµένα 405). Ακολουθούν επόµενες τµηµατικές παραδόσεις 250 νέων λεωφορείων φυσικού αερίου (12 µ. και 18 µ.), 200 νέων λεωφορείων diesel καθώς και 73 ακόµα νέων οχηµάτων diesel από κοινοπραξία OΑΣΑ σε Ανατολική και ∆υτική Αττική.
Συνεπώς, θα έχουµε 951 καινούργια λεωφορεία στην Αθήνα έως το τέλος του 2025. Επιπρόσθετα, προκηρύχθηκε νέος διεθνής διαγωνισµός για 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία µέσα στο 2026. Σε εξέλιξη είναι επίσης η πρόσληψη 600 οδηγών µέχρι το φθινόπωρο του 2025 (195 ήδη από την ερχόµενη εβδοµάδα, 25/2), ώστε η Ο.ΣΥ. να εκτελεί τα δροµολόγια που είναι σήµερα προγραµµατισµένα και να αυξηθεί σταδιακά η συχνότητα.
Στο γενικότερο πνεύµα βελτίωσης της κινητικότητας στην Αττική, δίδεται προτεραιότητα στην ασφαλή εξυπηρέτηση των µετακινήσεων ατόµων (ειδικά των Ατόµων µε Αναπηρία) έναντι των οχηµάτων στον διαθέσιµο αστικό χώρο, µε στόχο την καλύτερη ποιότητα ζωής, ενώ ως στρατηγικοί στόχοι ορίζονται: η µείωση των δυστυχηµάτων και ατυχηµάτων στις κατοικηµένες περιοχές, η αύξηση και η ασφάλεια της κινητικότητας ευάλωτων οµάδων πληθυσµού, η µείωση της κυκλοφοριακής συµφόρησης και η εξοικονόµηση χρόνου, καθώς και η µείωση των ρύπων και η προστασία στο αστικό περιβάλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, σηµαντικός παράγοντας για την υλοποίηση του στόχου είναι ο Νέος ΚΟΚ, που αναµένεται να ψηφιστεί εντός του Φεβρουαρίου. Βάσει αυτού, θεσµοθετείται το όριο ταχύτητας των 30 χιλιοµέτρων/ώρα στις τοπικές οδούς και στις οδούς χαµηλής κυκλοφορίας εντός οικιστικού ιστού, όπου καταγράφεται σηµαντικός αριθµός ατυχηµάτων µεταξύ πεζών και οχηµάτων («Πόλεις στα 30»), ιεραρχείται η σοβαρότητα των παραβάσεων και προστίµων/ποινών µε βάση τις σηµερινές συνθήκες και προβλέπεται η αυστηροποίηση για τις αντικοινωνικές και υποτροπιάζουσες συµπεριφορές
Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»
Η επικαιροποίηση του συγκοινωνιακού χάρτη της πρωτεύουσας και ολόκληρου του λεκανοπεδίου αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της κυβέρνησης και ένα δύσκολο στοίχηµα που καλείται να πετύχει το αρµόδιο υπουργείο, µε διαπιστωµένη τη δυσαρέσκεια των πολιτών στο συγκεκριµένο µέτωπο. Αλλωστε, τον περασµένο Οκτώβριο η µεγάλη έρευνα της GPO για τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» 90,1 αποτύπωσε ότι το 83,3% των ερωτηθέντων αντιµετωπίζει πολύ συχνά κυκλοφοριακή συµφόρηση στις µετακινήσεις εντός Αττικής και πως επηρεάζει κατά 79,5% την καθηµερινότητά τους, µε το 42,3% να αναγκάζεται αρκετά συχνά να αλλάζει διαδροµή, λόγω της συµφόρησης. Παράλληλα, το 61,2% θεωρεί ότι µια καλή λύση θα µπορούσε να αποτελέσει η βελτίωση των µέσων µαζικής µεταφοράς, πεδίο το οποίο αποτελεί βασικό πυλώνα στον σχεδιασµό του υπουργείου Μεταφορών, µε στόχο στην επόµενη χρονιά να ανανεωθεί πλήρως ο στόλος.
Δρομολόγια
Ακόµα, πηγές του υπουργείου αναφέρουν στα «Π» ότι µετά το Πάσχα θα παρουσιαστεί ο Νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης της Αττικής, που θα έχει νέες προβλέψεις για τα δροµολόγια λεωφορείων στις περιοχές όπου παρουσιάζεται αυξηµένη επιβατική κίνηση, καλύτερη διασύνδεση των δροµολογίων των λεωφορείων µε τους σταθµούς του µετρό, αλλά και επικαιροποίηση των δροµολογίων τις ώρες αιχµής. Υπόψη θα ληφθεί, ακόµα, αν οι µετακινήσεις είναι περιστασιακές ή καθηµερινές. Για τον Νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη στην Αττική τον Φεβρουάριο ολοκληρώνεται η διενέργεια ερωτηµατολογίων και έρευνας πεδίου από τον ΟΑΣΑ και τον Απρίλιο ολοκληρώνεται η διαβούλευση µε τους δήµους στην Αττική για τη συγκέντρωση προτάσεων και απόψεων.Παράλληλα, εξετάζεται η προσαρµογή του ωραρίου τροφοδοσίας των επιχειρήσεων στην Αθήνα, αλλά και η αναθεώρηση του ∆ακτυλίου Κυκλοφορίας επίσης στην Αθήνα. Το σχέδιο του υπουργείου για καλύτερες συγκοινωνίες εδράζεται στην ανανέωση του στόλου των λεωφορείων για πρώτη φορά έπειτα από 15 χρόνια. Σήµερα κυκλοφορούν ήδη στην Αττική 343 καινούργια λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (140 νέα ηλεκτρικά εκτελούν δροµολόγια από τον Μάιο του 2024, 138 νέα diesel από κοινοπραξία του OΑΣΑ σε Ανατολική και ∆υτική Αττική, καθώς και 65 ολοκαίνουργια, midi ηλεκτρικά λεωφορεία, µήκους 9 µέτρων). Ακόµα, 35 νέα ηλεκτρικά οχήµατα θα τεθούν σε κυκλοφορία από την ερχόµενη εβδοµάδα.
Υπενθυµίζεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η προµήθεια άλλων 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων, 18 µέτρων, φυσικού αερίου, εκ των οποίων τα 50 βρίσκονται ήδη στο αµαξοστάσιο της Ο.ΣΥ. Α.Ε. και προχωρούν οι διαδικασίες που απαιτούνται για τη δροµολόγησή τους. Περί τα τέλη Φεβρουαρίου είναι η εκτιµώµενη θέση σε εµπορική κυκλοφορία των πρώτων 27 αρθρωτών λεωφορείων φυσικού αερίου. Το σύνολο νέων οχηµάτων περί τα τέλη αυτού του µήνα θα ανέρχεται σε περισσότερα από 400 νέα λεωφορεία (συγκεκριµένα 405). Ακολουθούν επόµενες τµηµατικές παραδόσεις 250 νέων λεωφορείων φυσικού αερίου (12 µ. και 18 µ.), 200 νέων λεωφορείων diesel καθώς και 73 ακόµα νέων οχηµάτων diesel από κοινοπραξία OΑΣΑ σε Ανατολική και ∆υτική Αττική.
Συνεπώς, θα έχουµε 951 καινούργια λεωφορεία στην Αθήνα έως το τέλος του 2025. Επιπρόσθετα, προκηρύχθηκε νέος διεθνής διαγωνισµός για 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία µέσα στο 2026. Σε εξέλιξη είναι επίσης η πρόσληψη 600 οδηγών µέχρι το φθινόπωρο του 2025 (195 ήδη από την ερχόµενη εβδοµάδα, 25/2), ώστε η Ο.ΣΥ. να εκτελεί τα δροµολόγια που είναι σήµερα προγραµµατισµένα και να αυξηθεί σταδιακά η συχνότητα.
Αναβάθμιση του μετρό
Ως προς τα µέσα σταθερής τροχιάς, προωθείται η ανάταξη και η αναβάθµιση συρµών στη Γραµµή 1: από 22 συρµούς θα πάµε στους 31 µέχρι το τέλος του 2026, αρχής γενοµένης από το τρίτο τρίµηνο του 2025, µε εκτιµώµενη µε ωση χρονοαπόστασης από 6’ σε 5’, ενώ τα 316 δροµολόγια θα ανέρχονται σε 372. Μεγάλη επένδυση θα γίνει σε νέους συρµούς στη Γραµµή 2/3 για να βελτιωθεί η συχνότητα. Σήµερα έχουµε 51 συρµούς, θα πάµε στους 64 στο τέλος του 2027 και στόχος είναι να φτάσουµε τους 79 το 2029.Στο γενικότερο πνεύµα βελτίωσης της κινητικότητας στην Αττική, δίδεται προτεραιότητα στην ασφαλή εξυπηρέτηση των µετακινήσεων ατόµων (ειδικά των Ατόµων µε Αναπηρία) έναντι των οχηµάτων στον διαθέσιµο αστικό χώρο, µε στόχο την καλύτερη ποιότητα ζωής, ενώ ως στρατηγικοί στόχοι ορίζονται: η µείωση των δυστυχηµάτων και ατυχηµάτων στις κατοικηµένες περιοχές, η αύξηση και η ασφάλεια της κινητικότητας ευάλωτων οµάδων πληθυσµού, η µείωση της κυκλοφοριακής συµφόρησης και η εξοικονόµηση χρόνου, καθώς και η µείωση των ρύπων και η προστασία στο αστικό περιβάλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, σηµαντικός παράγοντας για την υλοποίηση του στόχου είναι ο Νέος ΚΟΚ, που αναµένεται να ψηφιστεί εντός του Φεβρουαρίου. Βάσει αυτού, θεσµοθετείται το όριο ταχύτητας των 30 χιλιοµέτρων/ώρα στις τοπικές οδούς και στις οδούς χαµηλής κυκλοφορίας εντός οικιστικού ιστού, όπου καταγράφεται σηµαντικός αριθµός ατυχηµάτων µεταξύ πεζών και οχηµάτων («Πόλεις στα 30»), ιεραρχείται η σοβαρότητα των παραβάσεων και προστίµων/ποινών µε βάση τις σηµερινές συνθήκες και προβλέπεται η αυστηροποίηση για τις αντικοινωνικές και υποτροπιάζουσες συµπεριφορές
Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»