Αντώνης Καργιώτης: Στη φυλακή ο πλοίαρχος και ο ύπαρχος του "Blue Horizon" - Οι ποινές και οι καταδίκες
Το χρονικό
Ένοχοι κρίθηκαν από το δικαστήριο ο πλοίαρχος και ο ύπαρχος του "Blue Horizon" για τον θάνατο του Αντώνη Καργιώτη στο λιμάνι του Πειραιά την 5η Σεπτεμβρίου 2023, ενώ αθωώθηκαν ο υποπλοίαρχος και ο ναύκληρος

Ένοχοι κρίθηκαν από το δικαστήριο ο πλοίαρχος και ο ύπαρχος του Blue Horizon για τον θάνατο του Αντώνη Καργιώτη στο λιμάνι του Πειραιά την 5η Σεπτεμβρίου 2023, ενώ αθωώθηκαν ο υποπλοίαρχος και ο ναύκληρος.
Την απόφαση έλαβε το Μικτό Ορκωτό Εφετείο.
Η πολυήμερη δικαστική διαδικασία ολοκληρώθηκε ύστερα από 17 συνεδριάσεις, με τις αγορεύσεις των συνηγόρων υπεράσπισης των τεσσάρων κατηγορουμένων πρώην μελών του πληρώματος του πλοίου «BLUE HORIZON» για τον θάνατο του 36χρονου επιβάτη.
Το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Πειραιά επέβαλε ποινή κάθειρξης συνολικά 7 ετών στον πλοίαρχο του BLUE HORIZON για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών του πλοίου και 10 μηνών για απόπειρα υπόθαλψης εγκληματία.
Ο πλοίαρχος κρίθηκε κατά πλειοψηφία ένοχος για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών πλοίου με αποτέλεσμα τον θάνατο, καθώς και για απόπειρα υπόθαλψης εγκληματία.
Στον ύπαρχο του πλοίου, που κρίθηκε επίσης ένοχος, επιβλήθηκε ποινής κάθειρξης 12 ετών για ανθρωποκτονία και 12 μηνών για κατάχρηση εξουσίας. Ο ύπαρχος ήταν κατηγορούμενος για το κακούργημα της ανθρωποκτονίας από πρόθεση με ενδεχόμενο δόλο, καθώς και της κατάχρησης εξουσίας. Είχε καταγραφεί σε βίντεο να απωθεί τον Αντώνη Καργιώτη από τον καταπέλτη του πλοίου, οδηγώντας τον στον θάνατο. Το δικαστήριο έκρινε ότι οι εφέσεις δεν έχουν ανασταλτικό χαρακτήρα.
Συγκεκριμένα το δικαστήριο απάλλαξε τον υποπλοίαρχο και τον ναύκληρο, κατά πλειοψηφία, από την κατηγορία της συνέργειας σε ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο. Στους δύο καταδικασθέντες αναγνωρίστηκε το ελαφρυντικό του πρότερου σύννομου βίου, αποτρέποντας την επιβολή της ποινής της ισόβιας κάθειρξης.
Η εισαγγελέας στη δευτερολογία της υπεραμύνθηκε της αρχικής της αγόρευσης και ζήτησε εκ νέου την ενοχή των 4 κατηγορουμένων.
Όσον αφορά στο τραγικό συμβάν, είπε ότι έγιναν μια σειρά λαθών στους χειρισμούς, οι οποίοι δημιούργησαν έναν εκρηκτικό συνδυασμό συνθηκών που οδήγησαν στον θάνατο του 36χρονου.
Όπως επισήμανε, δεν έγιναν ούτε τα ελάχιστα που θα έπρεπε να γίνουν από το πλήρωμα για τη διάσωση ενός ανθρώπου στο κεντρικό λιμάνι της χώρας.
Επιπροσθέτως, δεν έκανε δεκτό το αίτημα των συνηγόρων υπεράσπισης των κατηγορουμένων για μεταβολή της κατηγορίας από ενδεχόμενο δόλο σε αμέλεια. Σχολιάζοντας τις αιτιάσεις για το Λιμενικό Σώμα, υπογράμμισε ότι η ευθύνη του είναι αυτοτελής και ανεξάρτητη.
Ο επιβάτης πέθανε από πνιγμό λόγω της περιδίνησης των υδάτων που προκάλεσε η προπέλα του πλοίου.
Έκανε λόγο για παραλείψεις στην εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού, καθώς η περιοχή όπου σημειώθηκε το τραγικό συμβάν είναι κομμάτι των διεθνών πλόων και θα έπρεπε να έχουν δημιουργηθεί ειδικές εγκαταστάσεις αποβίβασης και επιβίβασης, κάτι που θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει αποτρέψει το τραγικό συμβάν.
Όσον αφορά στους λιμενικούς, είπε ότι εκείνο το βράδυ δεν ήταν στη θέση τους ως όφειλαν και θα έπρεπε να βρίσκονται στο σημείο μεριμνώντας για την προστασία του λιμανιού και την ασφάλεια των επιβατών, καθώς επίσης και να λειτουργήσουν εγκαίρως αποτρεπτικά των όσων συνέβησαν.
Με τη σειρά του ο συνήγορος του υπάρχου, Χαράλαμπος Σύψας, είπε ότι σχετικά με την κατηγορία που αποδίδεται στον πελάτη του, δεν υπήρχε ενδεχόμενος δόλος και ζήτησε τη μετατροπή της κατηγορίας σε ενσυνείδητη αμέλεια.
Όπως είπε, η απώθηση του άτυχου επιβάτη από τον πελάτη του δεν έγινε με σκοπό να προκληθεί ο θάνατος του 36χρονου, αλλά υπέστη αιφνιδιασμό.
Ο συνήγορος του υποπλοιάρχου και του ναύκληρου Στέλιος Βουδούρης, προκειμένου να δείξει την έλλειψη ευθύνης των εντολέων του, παρουσίασε οπτικό υλικό από το βράδυ της 5ης Σεπτεμβρίου, αλλά έκανε και επίδειξη της χρήσης των σωστικών μέσων. Ακόμα, ανέπτυξε νομικά επιχειρήματα κατά του ενδεχόμενου δόλου και ζήτησε την αθώωση των εντολέων του, κάνοντας λόγο για τεράστια κενά στην ασφαλή λειτουργία της λιμενικής εγκατάστασης που δεν μπορούν, όπως είπε, να βαρύνουν τα πληρώματα των πλοίων.
Η πολιτική αγωγή που αποτελείται από τους συνηγόρους Σοφία Τσαγκαράκη, Γιώργο Παραουλάκη, Ιωσήφ Μπετούρα και Μανώλη Καλαϊτζάκη και έχουν οριστεί από τον δικηγορικό σύλλογο Λασιθίου για τον Αντώνη Καργιώτη, υποστήριξαν ότι ανεξάρτητα από το αν είχε εισιτήριο ή όχι ο 36χρονος θα έπρεπε να τον «τραβήξουν» μέσα στο πλοίο.
Τόνισαν δε ότι σε καμία περίπτωση δεν απωθείται άνθρωπος από ναυτικό πάνω στον καταπέλτη.
Τέλος, πρόσθεσαν ότι το πλήρωμα θα μπορούσε να ακινητοποιήσει το πλοίο και να ειδοποιήσει το Λιμενικό προκειμένου να τηρηθούν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες στην περίπτωση που κάποιος επιβάτης δεν είχε εισιτήριο πάνω του.
Την απόφαση έλαβε το Μικτό Ορκωτό Εφετείο.
Αντώνης Καργιώτης: Στη φυλακή ο πλοίαρχος και ο ύπαρχος του Blue Horizon - Οι ποινές και οι καταδίκες
Υπενθυμίζεται πως η εισαγγελέας ζήτησε την ενοχή και των τεσσάρων κατηγορουμένων. Η διαδικασία συνεχίζεται για την εξέταση τυχόν ελαφρυντικών.Η πολυήμερη δικαστική διαδικασία ολοκληρώθηκε ύστερα από 17 συνεδριάσεις, με τις αγορεύσεις των συνηγόρων υπεράσπισης των τεσσάρων κατηγορουμένων πρώην μελών του πληρώματος του πλοίου «BLUE HORIZON» για τον θάνατο του 36χρονου επιβάτη.
Το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Πειραιά επέβαλε ποινή κάθειρξης συνολικά 7 ετών στον πλοίαρχο του BLUE HORIZON για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών του πλοίου και 10 μηνών για απόπειρα υπόθαλψης εγκληματία.
Ο πλοίαρχος κρίθηκε κατά πλειοψηφία ένοχος για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών πλοίου με αποτέλεσμα τον θάνατο, καθώς και για απόπειρα υπόθαλψης εγκληματία.
Στον ύπαρχο του πλοίου, που κρίθηκε επίσης ένοχος, επιβλήθηκε ποινής κάθειρξης 12 ετών για ανθρωποκτονία και 12 μηνών για κατάχρηση εξουσίας. Ο ύπαρχος ήταν κατηγορούμενος για το κακούργημα της ανθρωποκτονίας από πρόθεση με ενδεχόμενο δόλο, καθώς και της κατάχρησης εξουσίας. Είχε καταγραφεί σε βίντεο να απωθεί τον Αντώνη Καργιώτη από τον καταπέλτη του πλοίου, οδηγώντας τον στον θάνατο. Το δικαστήριο έκρινε ότι οι εφέσεις δεν έχουν ανασταλτικό χαρακτήρα.
Αθώοι ο υποπλοίαρχος και ο ναύκληρος
Αθώοι κρίθηκαν κατά πλειοψηφία ο ναύκληρος και ο υποπλοίαρχος.Συγκεκριμένα το δικαστήριο απάλλαξε τον υποπλοίαρχο και τον ναύκληρο, κατά πλειοψηφία, από την κατηγορία της συνέργειας σε ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο. Στους δύο καταδικασθέντες αναγνωρίστηκε το ελαφρυντικό του πρότερου σύννομου βίου, αποτρέποντας την επιβολή της ποινής της ισόβιας κάθειρξης.
Η εισαγγελέας στη δευτερολογία της υπεραμύνθηκε της αρχικής της αγόρευσης και ζήτησε εκ νέου την ενοχή των 4 κατηγορουμένων.
Σειρά λαθών στους χειρισμούς
Όσον αφορά στο τραγικό συμβάν, είπε ότι έγιναν μια σειρά λαθών στους χειρισμούς, οι οποίοι δημιούργησαν έναν εκρηκτικό συνδυασμό συνθηκών που οδήγησαν στον θάνατο του 36χρονου. Όπως επισήμανε, δεν έγιναν ούτε τα ελάχιστα που θα έπρεπε να γίνουν από το πλήρωμα για τη διάσωση ενός ανθρώπου στο κεντρικό λιμάνι της χώρας.
Επιπροσθέτως, δεν έκανε δεκτό το αίτημα των συνηγόρων υπεράσπισης των κατηγορουμένων για μεταβολή της κατηγορίας από ενδεχόμενο δόλο σε αμέλεια. Σχολιάζοντας τις αιτιάσεις για το Λιμενικό Σώμα, υπογράμμισε ότι η ευθύνη του είναι αυτοτελής και ανεξάρτητη.
To χρονικό του πνιγμού του Αντώνη Καρυώτη
Ο 36χρονος Αντώνης Καρυώτης, τον Σεπτέμβριο του 2023, στην προσπάθειά του να επιβιβαστεί στο πλοίο «Blue Horizon» για την Κρήτη απωθήθηκε από μέλη του πληρώματος, με αποτέλεσμα να πέσει στη θάλασσα την ώρα που το πλοίο συνέχιζε τον απόπλου του.Ο επιβάτης πέθανε από πνιγμό λόγω της περιδίνησης των υδάτων που προκάλεσε η προπέλα του πλοίου.
Τι είπαν οι συνήγοροι των κατηγορουμένων
Σύμφωνα με το Star, ο συνήγορος υπεράσπισης του πλοιάρχου Γιώργος Κοκοσάλης απέρριψε τον ενδεχόμενο δόλο που αποδίδεται στον εντολέα του, επισημαίνοντας πως ο θάνατος του Αντώνη Καργιώτη δεν προέκυψε έπειτα από σκέψη και απόφαση του καπετάνιου.Έκανε λόγο για παραλείψεις στην εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού, καθώς η περιοχή όπου σημειώθηκε το τραγικό συμβάν είναι κομμάτι των διεθνών πλόων και θα έπρεπε να έχουν δημιουργηθεί ειδικές εγκαταστάσεις αποβίβασης και επιβίβασης, κάτι που θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει αποτρέψει το τραγικό συμβάν.
Όσον αφορά στους λιμενικούς, είπε ότι εκείνο το βράδυ δεν ήταν στη θέση τους ως όφειλαν και θα έπρεπε να βρίσκονται στο σημείο μεριμνώντας για την προστασία του λιμανιού και την ασφάλεια των επιβατών, καθώς επίσης και να λειτουργήσουν εγκαίρως αποτρεπτικά των όσων συνέβησαν.
Με τη σειρά του ο συνήγορος του υπάρχου, Χαράλαμπος Σύψας, είπε ότι σχετικά με την κατηγορία που αποδίδεται στον πελάτη του, δεν υπήρχε ενδεχόμενος δόλος και ζήτησε τη μετατροπή της κατηγορίας σε ενσυνείδητη αμέλεια.
Όπως είπε, η απώθηση του άτυχου επιβάτη από τον πελάτη του δεν έγινε με σκοπό να προκληθεί ο θάνατος του 36χρονου, αλλά υπέστη αιφνιδιασμό.
Ο συνήγορος του υποπλοιάρχου και του ναύκληρου Στέλιος Βουδούρης, προκειμένου να δείξει την έλλειψη ευθύνης των εντολέων του, παρουσίασε οπτικό υλικό από το βράδυ της 5ης Σεπτεμβρίου, αλλά έκανε και επίδειξη της χρήσης των σωστικών μέσων. Ακόμα, ανέπτυξε νομικά επιχειρήματα κατά του ενδεχόμενου δόλου και ζήτησε την αθώωση των εντολέων του, κάνοντας λόγο για τεράστια κενά στην ασφαλή λειτουργία της λιμενικής εγκατάστασης που δεν μπορούν, όπως είπε, να βαρύνουν τα πληρώματα των πλοίων.
Η θέση της πολιτικής αγωγής
Η πολιτική αγωγή που αποτελείται από τους συνηγόρους Σοφία Τσαγκαράκη, Γιώργο Παραουλάκη, Ιωσήφ Μπετούρα και Μανώλη Καλαϊτζάκη και έχουν οριστεί από τον δικηγορικό σύλλογο Λασιθίου για τον Αντώνη Καργιώτη, υποστήριξαν ότι ανεξάρτητα από το αν είχε εισιτήριο ή όχι ο 36χρονος θα έπρεπε να τον «τραβήξουν» μέσα στο πλοίο.Τόνισαν δε ότι σε καμία περίπτωση δεν απωθείται άνθρωπος από ναυτικό πάνω στον καταπέλτη.
Τέλος, πρόσθεσαν ότι το πλήρωμα θα μπορούσε να ακινητοποιήσει το πλοίο και να ειδοποιήσει το Λιμενικό προκειμένου να τηρηθούν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες στην περίπτωση που κάποιος επιβάτης δεν είχε εισιτήριο πάνω του.