Τραγωδία στα Τέμπη: Η διαρροή αερίων και τα άλλα σενάρια για το εύφλεκτο υλικό
Ανάφλεξη, όχι έκρηξη
Διαφορετική εξήγηση για τις συνθήκες εκδήλωσης της φωτιάς στη μοιραία αμαξοστοιχία δίνουν ο πρόεδρος των εργαζομένων της Hellenic Train και επιστήμονες

Aµφιβολίες για τις συνθήκες εκδήλωσης της φωτιάς εκφράζουν εργαζόµενοι του σιδηρoδρόµου και επιστήµονες, όπως ο καθηγητής Πυρηνικής Φυσικής Θεόδωρος Λιόλιος.
Μάλιστα, ο πρόεδρος των εργαζόµενων της Hellenic Train, Νίκος Κιουτσούκης, προτείνει τη διερεύνηση των αιτιών από ανεξάρτητη επιτροπή, µε τη συµµετοχή πραγµατογνωµόνων, ηλεκτρολόγων µηχανολόγων και µηχανικών, από το ∆ηµόσιο και ιδιώτες.
Οπως είχε αναδειχθεί τότε, στις 6 Μαρτίου 2023, µε την ισχυρή µετωπική σύγκρουση η θερµοκρασία ξεπέρασε το όριο αυτανάφλεξης, έσπασε το δοχείο, εκτοξεύτηκαν τα λάδια, συνολικού όγκου 5 τόνων, και των δύο ηλεκτραµαξών, πήραν φωτιά και δηµιούργησαν αυτό το τεράστιο «µανιτάρι».
«Επί 25 χρόνια διδάσκω τις εκρήξεις. Ηταν απλό να καταλάβω ότι δεν έγινε έκρηξη και βλέπω ότι το αναπαράγουν όλοι πλέον. ∆εν προκλήθηκε ωστικό κύµα, άρα είχαµε ανάφλεξη, η οποία συνάδει µε διαρροή και ανάφλεξη αερίου», υπογραµµίζει. Κατά την άποψή του, ο σπινθήρας προκλήθηκε από τα καλώδια υψηλής τάσης, εξηγώντας ότι ήταν αδύνατο να συνδέονται τα προϊόντα που µετέφερε το εµπορικό τρένο µε την ανάφλεξη στο πρώτο βαγόνι. Αναλύοντας το οπτικό υλικό, δηλώνει πως πριν από τη σύγκρουση ανάβει ένα µικρό φως και έπεται η σύγκρουση.
Ξεσπά εστία, που εξελίσσεται σε φωτιά επεκταθείσα στο βαγόνι του κυλικεί ου, ωστόσο τα διπλανά βαγόνια µένουν σχεδόν ανεπηρέαστα. Ετσι, υποστηρίζει ότι το υγραέριο ήταν εντός του επιβατικού τρένου και όχι στο εµπορικό και δεν σχετίζεται µε χηµικά. Τονίζει πως η ανάφλεξη από τη διαρροή ήταν η αιτία της ασφυξίας των θυµάτων, τα οποία έχασαν τις αισθήσεις τους και δεν κατάφεραν να σωθούν.
Για τα έλαια του µετασχηµατιστή ο κ. Λιόλιος παραθέτει τα εξής: «Είναι λά θος ότι τα έλαια του µετασχηµατισµού δεν αναφλέγονται υπό ηλεκτρικό τόξο. Αν διαβάσετε τη σχετική επιστηµονική µελέτη, εξηγεί πώς ένα καλώδιο υψηλής τάσης (παρόµοιας µε των Τεµπών) προκάλεσε έκρηξη (βραχυκύκλωµα - ηλεκτρικό τόξο) και φωτιά στον µετασχηµατιστή της µηχανής ηλεκτροκίνη σης ενός τρένου, πώς συντηρήθηκε η φωτιά και πόσο δύσκολο ήταν να σβήσει µε εξωτερική ρίψη νερού. Εσβησε µόνο όταν οι πυροσβέστες πλησίασαν τον µετασχηµατιστή και έριξαν το ειδικό υγρό (SCBA)». Και καταλήγει διαβεβαιώνοντας: «Θα συνεχίσω να ενηµερώνω την κοινή γνώµη και να διορθώνω τα σφάλµατα των υπολογισµών για την πυρόσφαιρα, καθώς και για τις πιθανές πηγές της φωτιάς».
«Αποζητούµε ό,τι και οι οικογένειες των 57 θυµάτων. Μην ξεχνάτε ότι 11 από τους νεκρούς είναι συνάδελφοί µας σι δηροδροµικοί», δηλώνει ο πρόεδρος των εργαζόµενων της Hellenic Train, Νίκος Κιουτσούκης, υποστηρίζοντας ότι «δεν υπήρχε εύφλεκτο υλικό πάνω στο τρένο. Και το λέω µετά βεβαιότητας, γιατί έχω τη γνώµη των συναδέλφων µου που ήταν από την πρώτη ηµέρα εκεί. Τη δεύτερη ηµέρα ήµουν και εγώ στον τόπο του δυστυχήµατος και δεν µπορώ να διανοηθώ πώς 7-8 άτοµα διαφορετικών εταιρειών συνέπραξαν µαζί µε τους τελωνειακούς υπαλλήλους για να φορτωθούν».
Αναφορικά µε το πόρισµα του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ περί «αγνώστου εύφλεκτου υλικού», εκφράζει αντίθετη άποψη: «Αποκλείεται κάτι τέτοιο, ούτε µία στο εκατοµµύριο. Ακόµα και σε µπιτόνια των 20 λίτρων να βάζανε στον θάλαµο µηχανοδήγησης, µε την είσοδο πλάτους 70 πόντων, αυτό το περιβόητο πτητικό υγρό, όπως αναφέρουν οι εµπειρογνώµονες, έπρεπε να τοποθετηθούν 125 µπιτόνια. Αν εσείς πιστεύετε ότι µέσα σε έναν τόσο µικρό χώρο µπορούν να τοποθετηθούν 125 µπιτόνια και να µη βρεθεί ούτε ίχνος από αυτά τα µπιτόνια… τότε οι συζητήσεις προσκρούουν στη λογική, άσε που δεν θα εξεταστούν καν στο δικαστήριο».
Από την άλλη, «κάποιος πρέπει να µας εξηγήσει τι έγινε αυτό το πτητικό υγρό. Πέταξε και βρέθηκε κάτω, δεν βρέθηκε πάνω στη γραµµή στην οποία έπεσε η εµπορική αµαξοστοιχία, δεν βρέθηκε στην πλαγιά του βουνού όπου οι συγγενείς των παιδιών έχουν βάλει τις φω τογραφίες τους; Γιατί δεν λαµβάνουµε υπόψη αυτά που λέει το Γενικό Χηµείο του Κράτους, ότι δηλαδή και στις επι βατάµαξες και στις µηχανές, τα υλικά τα οποία χρησιµοποιούνται για τη βαφή τους και για τη συντήρησή τους έχουν µέσα και υγρά…».
Παράλληλα, στη Θεσσαλονίκη φέρε ται να περιήλθαν σε γνώση της ΕΛ.ΑΣ. πληροφορίες ότι στην έκταση των 80 στρεµµάτων του κεντρικού σιδηροδρόµου έχει διαµορφωθεί υπόστεγο φόρτωσης παράνοµων υλικών σε εµπορικά τρένα. Πρόκειται για φαινοµενικά κλει στή αποθήκη, που δεν διαθέτει κάµερες και οι ράγες που περνούν από µέσα είναι χρόνια ανενεργές. Οι ίδιες πηγές σηµειώνουν ότι οι µεγάλες εξωτερικές κάµερες καταγράφουν όλες τις κινήσεις στο σύνολο της γηπεδικής έκτασης.
* Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά»
Μάλιστα, ο πρόεδρος των εργαζόµενων της Hellenic Train, Νίκος Κιουτσούκης, προτείνει τη διερεύνηση των αιτιών από ανεξάρτητη επιτροπή, µε τη συµµετοχή πραγµατογνωµόνων, ηλεκτρολόγων µηχανολόγων και µηχανικών, από το ∆ηµόσιο και ιδιώτες.
Οπως είχε αναδειχθεί τότε, στις 6 Μαρτίου 2023, µε την ισχυρή µετωπική σύγκρουση η θερµοκρασία ξεπέρασε το όριο αυτανάφλεξης, έσπασε το δοχείο, εκτοξεύτηκαν τα λάδια, συνολικού όγκου 5 τόνων, και των δύο ηλεκτραµαξών, πήραν φωτιά και δηµιούργησαν αυτό το τεράστιο «µανιτάρι».
Ανάφλεξη, όχι έκρηξη
Ο Θεόδωρος Λιόλιος, καθηγητής Πυρηνικής Φυσικής και διευθυντής τοµέα Φυσικών Επιστηµών των στρατι ωτικών σχολών, εµµένει στην αρχική του θέση ότι το καύσιµο δεν ήταν η αιτία της φωτιάς και η ανάφλεξη προήλθε από διαρροή αερίων.«Επί 25 χρόνια διδάσκω τις εκρήξεις. Ηταν απλό να καταλάβω ότι δεν έγινε έκρηξη και βλέπω ότι το αναπαράγουν όλοι πλέον. ∆εν προκλήθηκε ωστικό κύµα, άρα είχαµε ανάφλεξη, η οποία συνάδει µε διαρροή και ανάφλεξη αερίου», υπογραµµίζει. Κατά την άποψή του, ο σπινθήρας προκλήθηκε από τα καλώδια υψηλής τάσης, εξηγώντας ότι ήταν αδύνατο να συνδέονται τα προϊόντα που µετέφερε το εµπορικό τρένο µε την ανάφλεξη στο πρώτο βαγόνι. Αναλύοντας το οπτικό υλικό, δηλώνει πως πριν από τη σύγκρουση ανάβει ένα µικρό φως και έπεται η σύγκρουση.
Ξεσπά εστία, που εξελίσσεται σε φωτιά επεκταθείσα στο βαγόνι του κυλικεί ου, ωστόσο τα διπλανά βαγόνια µένουν σχεδόν ανεπηρέαστα. Ετσι, υποστηρίζει ότι το υγραέριο ήταν εντός του επιβατικού τρένου και όχι στο εµπορικό και δεν σχετίζεται µε χηµικά. Τονίζει πως η ανάφλεξη από τη διαρροή ήταν η αιτία της ασφυξίας των θυµάτων, τα οποία έχασαν τις αισθήσεις τους και δεν κατάφεραν να σωθούν.
Για τα έλαια του µετασχηµατιστή ο κ. Λιόλιος παραθέτει τα εξής: «Είναι λά θος ότι τα έλαια του µετασχηµατισµού δεν αναφλέγονται υπό ηλεκτρικό τόξο. Αν διαβάσετε τη σχετική επιστηµονική µελέτη, εξηγεί πώς ένα καλώδιο υψηλής τάσης (παρόµοιας µε των Τεµπών) προκάλεσε έκρηξη (βραχυκύκλωµα - ηλεκτρικό τόξο) και φωτιά στον µετασχηµατιστή της µηχανής ηλεκτροκίνη σης ενός τρένου, πώς συντηρήθηκε η φωτιά και πόσο δύσκολο ήταν να σβήσει µε εξωτερική ρίψη νερού. Εσβησε µόνο όταν οι πυροσβέστες πλησίασαν τον µετασχηµατιστή και έριξαν το ειδικό υγρό (SCBA)». Και καταλήγει διαβεβαιώνοντας: «Θα συνεχίσω να ενηµερώνω την κοινή γνώµη και να διορθώνω τα σφάλµατα των υπολογισµών για την πυρόσφαιρα, καθώς και για τις πιθανές πηγές της φωτιάς».
∆εν προκλήθηκε ωστικό κύµα, άρα είχαµε ανάφλεξη από διαρροή αερίου, Θεόδωρος Λιόλιος καθηγητής πυρηνικής φυσικής
«Αποζητούµε ό,τι και οι οικογένειες των 57 θυµάτων. Μην ξεχνάτε ότι 11 από τους νεκρούς είναι συνάδελφοί µας σι δηροδροµικοί», δηλώνει ο πρόεδρος των εργαζόµενων της Hellenic Train, Νίκος Κιουτσούκης, υποστηρίζοντας ότι «δεν υπήρχε εύφλεκτο υλικό πάνω στο τρένο. Και το λέω µετά βεβαιότητας, γιατί έχω τη γνώµη των συναδέλφων µου που ήταν από την πρώτη ηµέρα εκεί. Τη δεύτερη ηµέρα ήµουν και εγώ στον τόπο του δυστυχήµατος και δεν µπορώ να διανοηθώ πώς 7-8 άτοµα διαφορετικών εταιρειών συνέπραξαν µαζί µε τους τελωνειακούς υπαλλήλους για να φορτωθούν».
Αναφορικά µε το πόρισµα του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ περί «αγνώστου εύφλεκτου υλικού», εκφράζει αντίθετη άποψη: «Αποκλείεται κάτι τέτοιο, ούτε µία στο εκατοµµύριο. Ακόµα και σε µπιτόνια των 20 λίτρων να βάζανε στον θάλαµο µηχανοδήγησης, µε την είσοδο πλάτους 70 πόντων, αυτό το περιβόητο πτητικό υγρό, όπως αναφέρουν οι εµπειρογνώµονες, έπρεπε να τοποθετηθούν 125 µπιτόνια. Αν εσείς πιστεύετε ότι µέσα σε έναν τόσο µικρό χώρο µπορούν να τοποθετηθούν 125 µπιτόνια και να µη βρεθεί ούτε ίχνος από αυτά τα µπιτόνια… τότε οι συζητήσεις προσκρούουν στη λογική, άσε που δεν θα εξεταστούν καν στο δικαστήριο».
Από την άλλη, «κάποιος πρέπει να µας εξηγήσει τι έγινε αυτό το πτητικό υγρό. Πέταξε και βρέθηκε κάτω, δεν βρέθηκε πάνω στη γραµµή στην οποία έπεσε η εµπορική αµαξοστοιχία, δεν βρέθηκε στην πλαγιά του βουνού όπου οι συγγενείς των παιδιών έχουν βάλει τις φω τογραφίες τους; Γιατί δεν λαµβάνουµε υπόψη αυτά που λέει το Γενικό Χηµείο του Κράτους, ότι δηλαδή και στις επι βατάµαξες και στις µηχανές, τα υλικά τα οποία χρησιµοποιούνται για τη βαφή τους και για τη συντήρησή τους έχουν µέσα και υγρά…».
∆εν υπήρχε εύφλεκτο υλικό πάνω στο τρένο. Και το λέω µετά βεβαιότητας, Νίκος Κιουτσούκης Πρ. Εργαζομένων Hellenic Train
Παράλληλα, στη Θεσσαλονίκη φέρε ται να περιήλθαν σε γνώση της ΕΛ.ΑΣ. πληροφορίες ότι στην έκταση των 80 στρεµµάτων του κεντρικού σιδηροδρόµου έχει διαµορφωθεί υπόστεγο φόρτωσης παράνοµων υλικών σε εµπορικά τρένα. Πρόκειται για φαινοµενικά κλει στή αποθήκη, που δεν διαθέτει κάµερες και οι ράγες που περνούν από µέσα είναι χρόνια ανενεργές. Οι ίδιες πηγές σηµειώνουν ότι οι µεγάλες εξωτερικές κάµερες καταγράφουν όλες τις κινήσεις στο σύνολο της γηπεδικής έκτασης.
* Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά»