Άννα Ροκοφύλλου στην πρώτη κεντρική συνάντηση των διευθυντών Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας: "Κάθε βήμα που κάνουμε έχει ως στόχο τη βελτίωση"
"Θεσμός που αλλάζει ζωές και καταπολεμά τον αποκλεισμό"
Στόχος ήταν να ανταλλάξουν απόψεις και να μεταφέρουν προτάσεις και προβληματισμούς για τη βέλτιστη αξιοποίηση αυτού του σημαντικού εκπαιδευτικού θεσμού
Kρίσιμος θεσμός που προσφέρει σε ενήλικες τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση και να αποκτήσουν νέες δεξιότητες είναι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) .Στο πλαίσιο της Ημερίδας «Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Προκλήσεις και Προοπτικές», που συνδιοργάνωσε το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) και η Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας, πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά πανελλαδική συνάντηση των διευθυντών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας.
Στην πρώτη κεντρική συνάντηση των Διευθυντών Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) από όλη την Ελλάδα, η πρόεδρος του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, Άννα Ροκοφύλλου, στον χαιρετισμό που απηύθυνε, επισήμανε την ανάγκη να επικοινωνηθεί ευρύτερα το σπουδαίο κοινωνικό αποτύπωμα των ΣΔΕ με αντίκτυπο σε πολιτικό, κοινωνικό αλλά και πολιτισμικό επίπεδο.
Στην εκδήλωση-ημερίδα, όπου παρευρέθησαν ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. ΚυριάκοςΠιερρακάκης, η Υφυπουργός Παιδείας ΙωάνναΛυτρίβη, ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, ΑνδρέαςΝικολακόπουλος, η Υφυπουργός Κοινωνικής Συνοχής Και Οικογένειας ΚατερίναΠαπακώστα – Παλιούρα, ο γενικός γραμματέας ΕΣΠΑ ΓιώργοςΖερβός, προσκλήθηκαν για πρώτη φορά οι διευθυντές Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας από όλη την Ελλάδα.
Στόχος ήταν να ανταλλάξουν απόψεις και να μεταφέρουν προτάσεις και προβληματισμούς για τη βέλτιστη αξιοποίηση αυτού του σημαντικού εκπαιδευτικού θεσμού.
«Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ένας θεσμός καινοτόμος, που μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην αντιμετώπιση του εκπαιδευτικού και του κοινωνικούαποκλεισμού, παρέχοντας ευκαιρίες μάθησης, ένταξης, κινητικότητας αλλά και συμπερίληψης σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες», τόνισε μεταξύ άλλων η κ. Ροκοφύλλου.
Σημείωσε ακόμη ότι «στόχος της εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής της σημερινής κυβέρνησης είναι να προσφέρει ίσεςευκαιρίες και δυνατότητεςγια μόρφωση και ευημερία σε κάθε πολίτη, χωρίςαποκλεισμούς».
Η πρόεδρος του ΙΝΕΔΙΒΙΜ εξήρε τον σημαντικό ρόλο και τη διαρκή αφοσίωση των Διευθυντών και Διευθυντριών των ΣΔΕ στην προσπάθεια δημιουργίας ενός θετικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος στις σχολικές μονάδες που υπηρετούν. Διαβεβαίωσε ότι το Ίδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης στηρίζει έμπρακτα το έργο τους, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά.
«Συνδέοντας τη συνεισφορά μας με το κοινό όραμα, σας διαβεβαιώνω ότι κάθε βήμα που κάνουμε έχει ως στόχο τη βελτίωση των ευκαιριών που παρέχετε στους μαθητές σας και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος μάθησης, που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης», υπογράμμισε η κ. Ροκοφύλλου και παρέθεσε τα στοιχεία των δράσεων του ΙΝΕΔΙΒΙΜ για τα ΣΔΕ.
Τη σχολική χρονιά 2023-2024 λειτούργησαν συνολικά 79 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, εκ των οποίων 12 σε Καταστήματα Κράτησης και 23 τμήματα εκτός έδρας, στις 13 Περιφέρειες της χώρας.
5.026 εκπαιδευόμενοι, ανάμεσα στους οποίους 716 εκπαιδευόμενοι σε Καταστήματα Κράτησης, έλαβαν τις πολύτιμες εκπαιδευτικές υπηρεσίες από 759 άτομα Εκπαιδευτικό Προσωπικό και 163 Σύμβουλους, Ψυχολογίας και Σταδιοδρομίας)
Με ανασχεδιασμό, επικαιροποίηση και αναβάθμιση διαδικασιών και ροής εργασιών, υλοποιήθηκαν διαχειριστικές παρεμβάσεις με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία του Προγράμματος.
Πραγματοποιήθηκαν για το σύνολο των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, μετά από αρκετά χρόνια, δράσεις και κάλυψη δαπανών από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος, ύψους άνω των 5,5 εκατομμυρίων ευρώ (5.504.548,42 €).
Ανάμεσα σε αυτά τα ποσά, πάνω από 4,65 εκατ. ευρώ δόθηκαν για την πληρωμή ωρομίσθιων εκπαιδευτών και συμβούλων, πάνω από μισό εκατομμύριο ευρώ για υλικά μέσα και λειτουργικά έξοδα, κ.λπ.
Παράλληλα προχώρησε:
η Έκδοση Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την δημιουργία νέου ηλεκτρονικού Μητρώου ΣΔΕ εκπαιδευτών, συμβούλων σταδιοδρομίας και Ψυχολογίας.
Η Αναβάθμιση και παραμετροποίηση του πληροφοριακού συστήματος Σ.Δ.Ε. προκειμένου να διασφαλιστεί: αφενός η ακρίβεια, ποιότητα και πληρότητα των δεδομένων χρηματοοικονομικής διαχείρισης, αφετέρου να μειωθεί σημαντικά το διοικητικό βάρος για τις διαδικασίες επιλογής και υπογραφής συμβάσεων και φυσικά να αυξηθεί το επίπεδο διαφάνειας και λογοδοσίας, κατά την επιλογή του προσωπικού.
Για την υλοποίηση των ανωτέρω και για την τρέχουσα σχολική χρονιά έχει εγκριθεί αντίστοιχο κονδύλι σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του έργου.
Καταλήγοντας, η κα Ροκοφύλλου, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι «με τη συνεργασία και την κοινή προσπάθεια, το μέλλον των ΣΔΕ και των μαθητών τους είναι γεμάτο προοπτικές και νέες δυνατότητες».
Τι είναι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας
Τα «Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας» (Σ.Δ.Ε.) είναι δημόσια σχολεία ενηλίκων στο πεδίο της Διά Βίου Μάθησης. Απευθύνονται σε πολίτες 18 ετών και άνω, που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Με το θεσμό αυτό παρέχεται η δυνατότητα να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο Γυμνασίου (ν.4763/2020), δίνοντας έμφαση στην απόκτηση βασικών προσόντων και στην ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων. Σκοπός των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.) είναι η συνολική ανάπτυξη των εκπαιδευόμενων, η πληρέστερη συμμετοχή τους στο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό γίγνεσθαι.
Οι στόχοι των Σ.Δ.Ε.:
• Η ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης πολιτών 18 ετών και άνω
• Η επανασύνδεση των εκπαιδευόμενων με τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης
• Η απόκτηση σύγχρονων γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων που θα τους βοηθήσουν στην κοινωνική – οικονομική ένταξη και ανέλιξη
• Η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των εκπαιδευόμενων
• Η συμβολή στην ένταξή τους στην αγορά ή στη βελτίωση της θέσης τους στον χώρο της εργασίας
Σήμερα σε όλη τη χώρα λειτουργούν εβδομήντα εννέα (79) Σ.Δ.Ε., εκ των οποίων τα δώδεκα (12) σε Καταστήματα Κράτησης και 23 εκτός έδρας τμήματα.