Ιεράρχες για την έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης: Απαιτούμενο σεβασμό προς τα ιερά και τα όσια του έθνους μας
Σκοτεινές και αντιχριστιανικές τάσεις της Τέχνης
Εκπρόσωποι της εκκλησίας μιλούν στο «Secret» σε σκληρή γλώσσα για την έκθεση με τίτλο «Η σαγίνη του αλόκοτου» που εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη, επιρρίπτοντας ευθύνες και στο υπουργείο Πολιτισμού
Η θεµατική έκθεση «Η σαγήνη του αλλόκοτου», που φιλοξενείται στον Ενδιάµεσο Χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης, εκθέτει έργα που παραµορφώνουν τα ιερά πρόσωπα του Χριστού, της Παναγίας και των αγίων της Εκκλησίας µε αισθητική που προσβάλλει το θρησκευτικό συναίσθηµα και θυµίζουν σκοτεινές και αντιχριστιανικές τάσεις, όπως υποστηρίζουν οι περισσότεροι ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Μάλιστα, η ∆ιαρκής Ιερά Σύνοδος, εξ αφορµής της εκθέσεως αυτής, εξέφρασε τη λύπη της για το περιεχόµενό της και αποφάσισε να πράξει τα δέοντα προς την ελληνική κυβέρνηση, όπως ανακοίνωσε.
Για το εκθεσιακό αυτό εγχείρηµα µίλησε στα «Παραπολιτικά» ο µητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και ∆ιαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, ο πρώτος ιεράρχης που αντέδρασε για την έκθεση, στέλνοντας, µάλιστα, και σχετική επιστολή διαµαρτυρίας στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος.
«Η έκθεση αυτή», σηµειώνει ο σεβασµιώτατος, «φιλοξενείται στην Εθνική Πινακοθήκη, η οποία ανήκει στο κράτος, µε την ανοχή του υπουργείου Πολιτισµού. Πρόκειται για αισχρό περιεχόµενο, διότι οι δηµιουργοί γελοιοποιούν τις εικόνες του Θεού, τον Αγιο Γεώργιο, τη Σταύρωση του Κυρίου επί του Γολγοθά, τον Αγιο Χριστοφόρο, την Παναγία µας». «Ο εντός εισαγωγικών καλλιτέχνης», τονίζει ο σεβασµιώτατος, «χρησιµοποίησε την ιερή έκφραση του εικονίσµατος λέγοντας εικόνισµα 1, εικόνισµα 2».
«Αυτά, βέβαια, ήταν γελοιογραφίες και όχι καλλιτεχνήµατα», σηµειώνει ο ιεράρχης. «Αγανάκτηση, µάλιστα, προκάλεσε», όπως λέει ο ίδιος, «το γεγονός ότι σε έναν σκουπιδοτενεκέ που απεικονίζεται σε έναν πίνακα είναι φορτωµένοι ο επίσκοπος και ο ιερός κλήρος. Αναρωτιέµαι αν αυτή είναι η αντίληψη που επικρατεί στο κράτος µας και στο υπουργείο Πολιτισµού για την Εκκλησία µας και τον ιερό κλήρο. Θλίβοµαι βαθιά. Η Εκκλησία µας έδωσε αγώνες ιστορικά έναντι των εικονοκλαστών.
Σήµερα, που όλη η Ορθόδοξη Εκκλησία τιµά αυτό το γεγονός της αναστήλωσης των εικόνων που γιορτάσαµε την Κυριακή της Ορθοδοξίας, δεν µπορώ να παρασιωπήσω την υβριστική θέση του καλλιτέχνη, που εκφράζεται αναιδέστατα, χυδαιότατα και υβριστικά έναντι των ιερών εικόνων και αναρτά στην Εθνική Πινακοθήκη τα καλλιτεχνήµατά του µε ανοχή του υπουργείου Πολιτισµού. ∆εν είναι µόνο η ύβρις των αγίων και ιερών εικόνων, αλλά και η ύβρις των προσώπων, διότι µέσα στον σκουπιδοτενεκέ εκεί υπάρχουν ιερείς.
Αυτή η Εκκλησία και αυτή η πίστις των Ορθοδόξων, των Πατέρων, των Αποστόλων στήριξε την οικουµένη, κράτησε σε συνοχή το έθνος µας, το γένος µας, την πατρίδα µας. Αν ανατρέξουµε στην ιστορία του γένους µας, θα δούµε ότι πάντοτε πρωτοστάτησε η πίστη στον αληθινό Θεό και αναρωτήθηκα: Αυτή είναι η θέση της επισήµου Πολιτείας για τις ιερές εικόνες; Αυτή είναι η θέση της Πολιτείας για τους κληρικούς και είναι για τον κάδοτων αποβλήτων; Οι ιερείς κράτησαν ανόθευτη την πίστη στο υπόδουλο γένος, το ξεχνάµε αυτό;
Ο καλλιτέχνης έχει δικαίωµα να εκφράζεται µε υβριστικό τρόπο; Η έκφρασις του θιγοµένου είναι έγκληµα; Εγώ δεν πιστεύω ότι πρέπει να χειροδικούµε όταν διαφωνούµε, όµως διερωτώµαι: Aν σήµερα, που η Ευρώπη και η πατρίδα µας γέµισε µουσουλµάνους, υπήρχε καλλιτέχνης που θα έκανε χυδαιότητες εναντίον του Μωάµεθ, τι θα γινόταν; Σε διάφορα µέρη της Ευρώπης σε παρόµοιες περιπτώσεις σκόρπισαν τον θάνατο.
Το δαιµονικό πνεύµα οδηγεί αυτούς τους ανθρώπους να διαγράψουν, να πολεµήσουν και να ξανασταυρώσουν τον αληθινό Θεό. Η διαστροφή του καλλιτέχνη φαίνεται από το γεγονός ότι οι εµετικές και βέβηλες µουτζούρες του, που βεβήλωσαν την Εθνική Πινακοθήκη, µε την ίδια έννοια βεβήλωσαν και την έννοια της Τέχνης. Τα έργα του βεβήλωσαν και ό,τι σηµαίνει εικόνισµα, που για τον λαό µας έχει την έννοια του ιερού διαχρονικά. Όταν έφυγαν από τις εστίες τους οι πρόγονοί µας, από τον Πόντο, τη Μικρά Ασία, την Ανατολική Θράκη, την Ιωνία, µαζί τους πήραν ό,τι ήταν το πολυτιµότερο για εκείνους, το τζιβαέρι τους, δηλαδή τις ιερές εικόνες. Τις πήραν µαζί τους και τις προσκυνούµε ακόµα και σήµερα.
∆υστυχώς, εµείς λησµονούµε τη δωρεά του Θεού, τις ευεργεσίες Του και την αγάπη Του και, όπως πορευόµαστε, πολύ φοβάµαι ότι θα µας εγκαταλείψει ο Θεός. ∆ιότι τόσο σκληρύνθηκε η καρδιά των Ελλήνων και των Ευρωπαίων και είµαστε γεµάτοι από άλλα στοιχεία, τα οποία έχουν αποβάλει κάθε έννοια του χριστιανισµού και του πολιτισµού, ο οποίος προέρχεται από την πίστη στον Χριστό».
Ο ΡΟΛΟΣ
Ο µητροπολίτης Καλαβρύτων, κ. Ιερώνυµος, επίσης µιλώντας στο «Secret», τόνισε ότι το υπουργείο Πολιτισµού οφείλει να αναλογιστεί τον ρόλο που διαδραµατίζει.
«Αισθάνοµαι την ανάγκη να υπερασπιστώ το θρησκευτικό συναίσθηµα, το οποίο λοιδορείται, αλλά και την αισθητική και ηθική ακεραιότητα του λαού µας, που µε τα έργα αυτά βυθίζεται στη σύγχυση και την απελπισία. Εµείς ως Εκκλησία δεν επιδιώκουµε τον περιορισµό της Τέχνης, αλλά απαιτούµε τον σεβασµό προς τα
ιερά και τα όσια του έθνους µας.
Κινδυνεύουµε να δηµιουργήσουµε µια κοινωνία αποκοµµένη από τις ρίζες της, έρµαιο ενός παγκοσµιοποιηµένου και αποϊεροποιηµένου πολιτισµού, που προωθεί την παραµόρφωση του ιερού και την αποδόµηση της παραδοσιακής αξίας. Η Εθνική Πινακοθήκη θα έπρεπε να υπηρετεί την Τέχνη µε σεβασµό στην εθνική, ιστορική και θρησκευτική µας ταυτότητα, διότι µην ξεχνάµε ότι η Ελλάδα δεν είναι µια χώρα αθέων, ούτε αποκοµµένη από τις ρίζες της. Η Ελλάδα είναι συνδεδεµένη µε την ιστορία, τον πολιτισµό και την παιδεία µας. Η έκθεση αυτή προβάλλει και έργα που προσβάλλουν την ορθόδοξη πίστη και την πνευµατική µας κληρονοµιά.
∆εν γίνεται µε το πρόσχηµα της καλλιτεχνικής ελευθερίας να γελοιοποιούνται η ιερότητα και το θείο σε µια χώρα όπου η Ορθοδοξία αποτελεί αναπόσπαστο µέρος της ταυτότητάς της, δηλαδή στην πατρίδα µας».
Την ίδια ώρα, ο µητροπολίτης Πειραιώς, κ. Σεραφείµ, σε σύντοµη δήλωσή του στo «Secret» δήλωσε αναφορικά µε το θέµα: «Αρχή της δηµοκρατίας του κράτους ∆ικαίου είναι ο απόλυτος σεβασµός του οντολογικού θεµελίου του κάθε ανθρώπου».
Οι καλλιτεχνες στο «Secret»
Φίλιππος Τσιτσόπουλος: Αυτά που λέει ο κ. Παπαδόπουλος θυμίζουν ακραίους μουσουλμάνους
«Αν η έκθεση προσέβαλλε τα θρησκευτικά σύµβολα, είµαι σίγουρος ότι η διευθύντρια της Πινακοθήκης θα ελάµβανε τις δέουσες πρωτοβουλίες. Είµαστε καλλιτέχνες και δεν µπορώ να αντιληφθώ ότι σε µια ευνοµούµενη ευρωπαϊκή χώρα περνούν από φίλτρα κριτικής τα έργα µας», ανέφερε στo «Secret» ο εικαστικός Φίλιππος Τσιτσόπουλος, που συµµετέχει στην ίδια έκθεση. Εξηγεί ότι η «Σαγήνη του αλλόκοτου», όπου και εκείνος εκθέτει τις δηµιουργίες του, σχετίζεται µε τη σύγχρονη µατιά στο έργο του Φρανθίσκο Γκόγια, του σπουδαιότερου Ισπανού ζωγράφου του 18ου-19ου αιώνα.
Ο κ. Τσιτσόπουλος προσήλθε στην Πινακοθήκη νωρίς το µεσηµέρι της περασµένης ∆ευτέρας, φοβούµενος µήπως είχαν υποστεί φθορές και οι δικές του καλλιτεχνίες. «Αυτά που λέει ο κ. Παπαδόπουλος είναι βγαλµένα από τα βάθη του Μεσαίωνα και µου θυµίζουν ακραίους µουσουλµάνους», σχολίασε επαναλαµβανόµενα ο ένας από τους άµεσα θιγόµενους, ο Τάσος Μαντζαβίνος, µε πλούσια παρουσία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. «Προσβάλλουν την Ελλάδα και το πολιτιστικό µας “εγώ” διεθνώς», συµπληρώνει, ενώ ανάλογη θέση εξέφρασε µε δηλώσεις του από το Παρίσι, όπου εργάζεται µόνιµα, ο χαράκτης και δηµιουργός των επίµαχων έργων, Χριστόφορος Κατσαδιώτης.
Νίκος Παπαδόπουλος: Τα εκθέµατα προσέβαλαν τις εικόνες και τα βλέπουν παιδιά
Στον αντίποδα, ο βουλευτής της «Νίκης» κ. Νίκος Παπαδόπουλος, ιατρός χειρουργός σε δηµόσιο νοσοκοµείο της Θεσσαλονίκης, δήλωσε στα «Παραπολιτικά» ότι είχε απευθύνει επανειληµµένα ερωτήσεις στην υπουργό Πολιτισµού, διότι «τα εκθέµατα προσέβαλλαν τις εικόνες της Παναγίας και του Αγίου Γεωργίου», στην έκθεση, η οποία θα φιλοξενείται εκεί µέχρι τον Σεπτέµβριο.
«Είµαι πατέρας 6 παιδιών και παππούς ενός εγγονού. Σκεφτείτε µόνο πόσα σχολεία επισκέπτονται την Εθνική Πινακοθήκη και τι έχουν δει και θα δουν χιλιάδες παιδιά», λέει.
Σύµφωνα µε πληροφορίες του «S», ο κ. Παπαδόπουλος κατά την είσοδό του στην Πινακοθήκη, περίπου στις 10 το πρωί της 10ης Μαρτίου, ζήτησε να δει τη διευθύντρια του φορέα, Συραγώ Τσιάρα. Το αίτηµά του δεν έγινε δεκτό και -όπως αποτυπώνεται στις κάµερες ασφαλείας- περιηγήθηκε στον χώρο ξεκρεµώντας και πετώντας στο έδαφος τέσσερα από τα έργα.
Ακολούθως ενηµερώθηκαν η ασφάλεια του κτιρίου, η Αστυνοµία και ο εισαγγελέας υπηρεσίας. Ωστόσο, λόγω της βουλευτικής του ασυλίας, καταγράφηκε καθυστέρηση στην ποινική αξιολόγηση της υπόθεσης, µε αποτέλεσµα να παραµείνει επί επτά ώρες έγκλειστος στο αναψυκτήριο του υπογείου και να αφεθεί ελεύθερος έπειτα από εντονότατη παρέµβαση του δικηγόρου του, ανεξάρτητου βουλευτή Παύλου Σαράκη.
Ήδη ο κ. Σαράκης, όπως εξήγησε στο «Secret», κινήθηκε εναντίον των διοικητικών αρµοδίων «για παράνοµη κατακράτηση του εντολέως µου. Παραβίασαν κάθε έννοια ∆ικαίου µετατρέποντας την Πινακοθήκη σε κρατητήριο βουλευτή, που δεν αντιµετωπίζει καµία κατηγορία».
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο «Secret» της εφημερίδας Παραπολιτικά