Οι νέες ταυτότητες θα φέρουν υποχρεωτικά τον Προσωπικό Αριθμό κάθε πολίτη, σύμφωνα με τροπολογία που υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που κατατέθηκε στη βουλή. Σύμφωνα με τη ρύθμιση, προβλέπεται ότι κάθε ταυτότητα θα αναγράφει υποχρεωτικά έναν μοναδικό αριθμό ταυτοποίησης για κάθε πολίτη, ο οποίος θα αποθηκεύεται στο ηλεκτρονικό μέσο αποθήκευσης του δελτίου ταυτότητας. Υπενθυμίζεται ότι ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένας μοναδικός αριθμός, παρόμοιος με το ΑΦΜ ή το ΑΜΚΑ, με τον οποίο θα γίνονται εφεξής όλες οι συναλλαγές με το Δημόσιο. Με το νέο αυτό μέσο εκτιμάται ότι οι πολίτες θα ταυτοποιούνται από φορείς του Δημοσίου με μεγαλύτερη ταχύτητα και ασφάλεια.

Για τα εκδοθέντα δελτία που δεν αναγράφουν τον Προσωπικό Αριθμό

Για τα έως τώρα εκδοθέντα δελτία ταυτότητας που δεν αναγράφουν τον Προσωπικό Αριθμό προβλέπεται ότι θα ισχύουν κανονικά μέχρι την αντικατάστασή τους ή μέχρι την ημερομηνία λήξης τους, εφόσον αυτά έχουν εκδοθεί πριν ή το αργότερο εντός 30 ημερών από την ημερομηνία δημοσίευσης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες της εν λόγω ρύθμισης. Σημειώνεται πως ακόμα δεν έχει ανοίξει η πλατφόρμα μέσω της οποίας θα αποδίδονται οι Προσωπικοί Αριθμοί.

Νέες ταυτότητες: Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός

Ο Προσωπικός Αριθμός του Πολίτη καθιερώθηκε με το άρθρο 11 του ν.4727/2020 και είναι ο αριθμός υποχρεωτικής επαλήθευσης της ταυτότητας των φυσικών προσώπων στις συναλλαγές τους με τους όλους τους φορείς, αντικαθιστώντας όλους του άλλους (π.χ. ΑΦΜ, ΑΜΚΑ κ.λ.π.). Καθιερώνεται για λόγους μείωσης της γραφειοκρατίας και της ταλαιπωρίας των πολιτών στις συναλλαγές τους. Θα αποτελείται από 12 αλφαριθμητικά στοιχεία, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 9 αριθμητικά, ενώ θα χορηγείται άπαξ με τη γέννηση κάθε ατόμου.

Πότε λήγει η διορία - Πώς να κλείσετε ραντεβού

H διαδικασία για την έκδοση νέων ταυτοτήτων έχει ήδη ξεκινήσει καθώς όλοι οι πολίτες υποχρεούνται να βγάλουν νέες ταυτότητες. Πριν από την έκδοση νέας ταυτότητας οι πολίτες θα πρέπει να αποκτούν τον Προσωπικό Αριθμό μέσω της νέας ψηφιακής πλατφόρμας myinfo στο Gov.gr. Ο πολίτης θα μπαίνει αρχικά στην πλατφόρμα myinfo για να διαμορφώσει τον μοναδικό Προσωπικό Αριθμό του, ο οποίος θα αποτελείται από ένα γράμμα του αλφαβήτου που θα πρέπει να είναι διαθέσιμο και στη λατινική γλώσσα (δηλαδή Κ, Μ, Ν, Ο κ.ο.κ, αλλά όχι Ψ, Θ, Ω κ.λπ), από δύο αριθμητικά ψηφία και από ολόκληρο τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του.

Συγκεκριμένα, ο πολίτης από τα τρία επιπλέον αλφαριθμητικά στοιχεία που θα προστεθούν στον προσωπικό του αριθμό θα επιλέγει τα δύο (το γράμμα και έναν αριθμό), ενώ η πλατφόρμα myinfo θα επιλέγει το τρίτο στοιχείο (έναν αριθμό). Ολόκληρος ο προσωπικός αριθμός θα αποθηκεύεται πλέον στις νέες ταυτότητες. Η διορία λήγει τον Αύγουστο του 2026.

Τι αλλάζει με τα ραντεβού

Όπως ανέφερε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αναμένεται μια πολύ μεγαλύτερη κίνηση από την ώρα που θα εκδοθεί ο Προσωπικός Αριθμός. «Παράλληλα, έχουμε ετοιμάσει ένα καινούργιο σύστημα για να διευκολύνουμε και τη λειτουργία της αστυνομίας, ένα σύστημα για τα ραντεβού. Όλο αυτό λοιπόν θα ξεκινήσει παράλληλα με την εισαγωγή του Προσωπικού αριθμού. Λίγη υπομονή» είπε ο κ. Παπαστεργίου. Σε περίπτωση που μέσω του myinfo θα διαπιστώνεται αναντιστοιχία (λάθος) στον τρόπο γραφής κάποιου στοιχείου του πολίτη (π.χ. του επωνύμου, του ονόματος, της ημερομηνίας γέννησης κ.λπ), θα εμφανίζεται στην οθόνη του υπολογιστή μια προειδοποίηση που θα λέει ότι στο Μητρώο Πολιτών φαίνεστε έτσι, ενώ στο Μητρώο της Αστυνομίας φαίνεστε διαφορετικά. Μάλιστα, θα παροτρύνει τον πολίτη να διορθώσει άμεσα τα στοιχεία του, ώστε να είναι ίδια παντού. Θα πρέπει για μία και μόνη φορά, εφόσον υπάρχει τέτοιο σοβαρό ζήτημα, ο πολίτης να επισκεφθεί το ληξιαρχείο στο οποίο είναι εγγεγραμμένος, προκειμένου η διόρθωση να γίνει επιτόπου.

Παράλληλα με τις νέες ταυτότητες το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δημιουργούν έναν νέο τρόπο αυθεντικοποίησης πολύ πιο ισχυρό, παρέχοντας τη δυνατότητα στους πολίτες που το επιθυμούν να αποκτήσουν νέους ισχυρούς κωδικούς (όσοι θέλουν θα μπορούν να κρατήσουν τους παλιούς κωδικούς), προκειμένου να εισέρχονται στο Τaxisnet, στο Gov.gr και στις άλλες ψηφιακές πλατφόρμες με μεγαλύτερη ασφάλεια.