Φλωρίδης: "Φρένο" στην απόκτηση παιδιού μέσω παρένθετης μητέρας για ομόφυλα ζευγάρια ανδρών
"Δυνατότητα κυοφορίας δεν έχουν οι άνδρες", είπε ο υπουργός Δικαιοσύνης
Στη Βουλή σύντομα ο εφαρμοστικός νόμος για την αποσβεστική προθεσμία

Τον εφαρμοστικό νόμο της συνταγματικής επιταγής, όπως ψηφίστηκε το 2019, για την αποσβεστική προθεσμία (παραγραφή) των αδικημάτων των υπουργών θα φέρει σύντομα το υπουργείο Δικαιοσύνη στη Βουλή. Μετά την αλλαγή αυτή, εφαρμόζεται και στους υπουργούς η παραγραφή που ισχύει για όλους τους άλλους πολίτες. Η παραγραφή για τα πλημμελήματα είναι στα 5 έως 8 έτη και για τα κακουργήματα στα 15 έως 20 έτη δηλαδή.
*Διαβάστε ακόμα: Ωνάσεια Δημόσια Σχολεία: Ξεκίνησε η διαδικασία υποβολής αιτήσεων - Ποιες οι προϋποθέσεις
Ο κ. Φλωρίδης ανέφερε ότι «προκειμένου να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας για την ποινική ευθύνη των Υπουργών που είναι διατυπωμένη στο άρθρο 3 Παρ. 2 του Ν. 3126/2003 (εφαρμοστικός νόμος του άρθρου 86 του Συντάγματος μετά την αναθεώρηση του 2001), απαλείφεται η διατύπωση για την ύπαρξη της αποσβεστικής προθεσμίας που προέβλεπε το άρθρο 86 του Συντάγματος και η οποία βεβαίως, σε κάθε περίπτωση, δεν ισχύει μετά από την αναθεώρηση του άρθρου 86 που πραγματοποιήθηκε στην αναθεώρηση του Συντάγματος το 2019». «Πρόκειται για μια νομικά περιττή ρύθμιση, αλλά καλό είναι να υπάρχει για να σταματήσει κάθε συζήτηση στη δημόσια σφαίρα», είπε ο Γ. Φλωρίδης και πρόσθεσε: «στις υποθέσεις που είναι εκκρεμείς από το Σύνταγμα αυτή την περίοδο δεν υπάρχει ζήτημα αναδρομικότητα».
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Ιωάννης Μπούγας ανέφερε πως «δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εφαρμόζεται το άρθρο 86 παρ. 4 του Συντάγματος με κανονιστική ισχύ από το 2019».
Επίσης, με μία νέα διάταξη, αποσαφηνίζονται τα θέματα για την παρένθετη μητρότητα και μπαίνει «φρένο» ακόμα και στην ελάχιστη πιθανότατα να γίνουν δεκτά αιτήματα ομόφυλων ζευγαριών ανδρών από τις δικαστικές αρχές. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις διατάξεις του ψηφίστηκαν πριν από ένα χρόνο για το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, απαγορεύονταν η απόκτηση παιδιού μέσω παρένθετης μητέρας. Ωστόσο, στη συνέχεια έγιναν προσφυγές στα δικαστήρια και εκδόθηκαν αντικρουόμενες αποφάσεις. Με τη διάταξη που φέρνει το υπουργείο Δικαιοσύνης, ξεκαθαρίζεται ότι «δεν συνιστά ιατρική αδυναμία, η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου».
Όπως διευκρίνισε ο υπουργός Γ. Φλωρίδης, η ερμηνευτική αυτή διάταξη ήρθε μετά από πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις και πλέον γίνεται ξεκάθαρο ότι «δυνατότητα κυοφορίας δεν έχουν οι άνδρες». «Δίνουμε μια σαφή ερμηνεία του τι θεωρείται αδυναμία κυοφορίας και ότι δεν θεωρείται η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου. Είχαμε πρόσφυγες που ζήτησαν να τους δοθεί άδεια για παιδί με παρένθετη. Το πρωτοδικείο είπε ναι και το Εφετείο είπε όχι. Ήρθαμε λοιπόν να το αποσαφηνίσουμε».
Με βάση αυτή την αντίληψη διευκρίνισε ο κ. Φλωρίδης είπε ότι η Ελλάδα κινδύνεψε να γίνει χώρα trafficking για παρένθετες μητέρες.
Πρόκειται για μία ακόμα σημαντική διάταξη η οποία έρχεται μετά το σάλο που προκλήθηκε για την υπόθεση της πολεοδομίας της Ρόδου.
Μεταξύ των διατάξεων που παρουσιάστηκαν από το υπουργείο Δικαιοσύνης είναι οι εξής :
1) Επέρχεται σημαντική αλλαγή στο τρόπο εξέτασης των υποψήφιων Δικαστικών Λειτουργών, με εξέτασή τους στην επεξεργασία δικογράφου σχετικού ενδίκου βοηθήματος ή μέσου (ενδεικτικά αγωγής, προσφυγής, έφεσης, αίτησης ακύρωσης, διαχείρισης προανακριτικής δικογραφίας ή υποβληθείσας έγκλησης, κλπ), καθώς και προτάσεων εναγομένων, ισχυρισμών καθ΄ων, υπομνημάτων κλπ.). Εξασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο των εισακτέων με την αξιολόγηση απαραίτητων κριτικών ικανοτήτων τους με την επεξεργασία και εξέταση επί συγκεκριμένων δικογράφων και όχι πρακτικών θεμάτων σαν να ήταν στο Πανεπιστήμιο.
2) Προσαύξηση στον τελικό βαθμό επιτυχίας στον διαγωνισμό των Δικαστικών Υπαλλήλων, εφόσον οι υποψήφιοι έχουν την ιδιότητα μόνιμου κατοίκου σε περιοχές όπου υπάρχει μεγάλη ανάγκη όπως νησιωτικές περιοχές και παραμεθόριες ή δηλώσουν ότι επιθυμούν τον διορισμό τους σε μία εξ αυτών των εδρών, δεσμευόμενοι να υπηρετήσουν επί μία τουλάχιστον δεκαετία, στη θέση στην οποία διορίζονται.
3) Σχετικά με κωλύματα εντοπιότητας Δικαστικών Λειτουργών,διευκρινίζεται πως ισχύουν σε επίπεδο Εφετειακής περιφέρειας.
4) Επέρχονται εφαρμοστικού χαρακτήρα συμπληρώσεις στο άρθρο για την ανάδειξη της Ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων, μια διάταξη ορόσημο για το Κράτος Δικαίου που ψηφίσαμε πέρυσι. Οι συμπληρώσεις αυτές πραγματοποιούνται έπειτα από προτάσεις της Διοικητικής Ολομέλειας του ΑΠ και του ΣτΕ.
5) Οι επόμενες διατάξεις αφορούν την ενθάρρυνση των πρώην Ειρηνοδικών και ήδη Πρωτοδικών Ειδικής Επετηρίδας, να ενταχθούν στη γενική επετηρίδα, προβλέποντας πως κατά την ένταξή τους στη γενική επετηρίδα δεν μετατίθενται για μια τριετία χωρίς αίτησή τους, καθότι η ένταξή τους δε συνιστά προαγωγή, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα προσφυγής στο Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο σε περίπτωση απόρριψης της αίτησής τους.
6) Συντελείται ένα ακόμη βήμα για τη ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης και τη βελτίωση της καθημερινότητας των παραγόντων της, με την επίδοση στους δικαστικούς λειτουργούς με ηλεκτρονικά μέσα των θεμάτων υπηρεσιακής τους κατάστασης.
7) Πρόβλεψη για τη μισθολογική κατάσταση πρώην Ειρηνοδικών και ήδη Πρωτοδικών
Ειδικής επετηρίδας, με πλήρη κατοχύρωση των οικονομικών δικαιωμάτων τους.
8) Προβλέπεται δυνατότητα σύστασης Αυτοτελών Γραφείων Προστασίας Ανηλίκων Θυμάτων σε κάθε Εφετειακή Περιφέρεια, ενώ μέχρι σήμερα ο νόμος με την ονομαστική σύσταση δεν έδινε αυτή τη δυνατότητα σε ολόκληρες Εφετειακές Περιφέρειες να μην έχουν Σπίτι του Παιδιού, πχ στη Θεσσαλία.
9) Πρόβλεψη άμεσης ισχύος Εισαγγελικής Διάταξης, με την οποία θα διατάσσεται η δημοσιοποίηση στοιχείων επικίνδυνου για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια καταζητούμενου δράστη κακουργήματος βίας. Καλύπτεται ένα σημαντικό κενό προς το σκοπό της δημόσιας τάξης και ασφάλειας των πολιτών.
10) Δικαίωμα άσκησης προσφυγής από τον Εισαγγελέα Εφετών στο Δικαστικό Συμβούλιο, επί διάταξης επιβολής περιοριστικών όρων του Ανακριτή Πλημμελειοδικών.
11) Κτηματολογική διαμεσολάβηση σε υποθέσεις με εναγόμενο μη ιδιώτη (Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου).
12) Σύσταση θέσης συμβούλου επικοινωνίας για την επικουρία του εκπροσώπου Τύπου και την υποβοήθηση του έργου της επικοινωνίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων και της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου με τους παράγοντες ενημέρωσης του κοινού.
13) Διατάξεις προς ενίσχυση των τρίτεκνων και πολύτεκνων.
Οι τρίτεκνοι καθώς και οι πολύτεκνοι που επιτυγχάνουν στη Σχολή Δικαστικών Υπαλλήλων θα υπηρετούν στον τόπο που επιθυμούν.
14) Όσον αφορά την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή με μεταφορά ωαρίων στο σώμα άλλης γυναίκας, επέρχονται σημαντικές επεμβάσεις. 1. Δεν συνιστά ιατρική αδυναμία κυοφορίας κατά την έννοια του παρόντος η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου. 2. Η δικαστική άδεια ισχύει μόλις η δικαστική απόφαση που την παρέχει καταστεί αμετάκλητη».
15) Αλλαγή των ορίων ηλικίας στους συμβολαιογράφους (κατάργηση ανώτατου ορίου ηλικίας συμμετοχής στο διαγωνισμό) και στους δικαστικούς επιμελητές (αύξηση ανώτατου ορίου ηλικίας συμμετοχής στο διαγωνισμό στα 50 έτη και αύξηση ορίου αποχώρησης, εφόσον το επιθυμούν, στο 70ο έτος.
16) Προκειμένου να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας για την ποινική ευθύνη των Υπουργών που είναι διατυπωμένη στο άρθρο 3 παρ. 2 του ν. 3126/2003 (εφαρμοστικός νόμος του άρθρου 86 του Συντάγματος μετά την αναθεώρηση του 2001), απαλείφεται η διατύπωση για την ύπαρξη της αποσβεστικής προθεσμίας που προέβλεπε το άρθρο 86 του Συντάγματος και η οποία βεβαίως, σε κάθε περίπτωση, δεν ισχύει μετά από την αναθεώρηση του άρθρου 86 που πραγματοποιήθηκε στην αναθεώρηση του Συντάγματος το 2019.
Παράλληλα, ο υπουργός Δικαιοσύνης, Ιωάννης Μπούγας, για τη δικαστική μέριμνα ένα σχέδιο νόμου με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα που αναμορφώνει το σχετικό θεσμικό πλαίσιο μετά από 30 χρόνια.
*Διαβάστε ακόμα: Ωνάσεια Δημόσια Σχολεία: Ξεκίνησε η διαδικασία υποβολής αιτήσεων - Ποιες οι προϋποθέσεις
Ο κ. Φλωρίδης ανέφερε ότι «προκειμένου να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας για την ποινική ευθύνη των Υπουργών που είναι διατυπωμένη στο άρθρο 3 Παρ. 2 του Ν. 3126/2003 (εφαρμοστικός νόμος του άρθρου 86 του Συντάγματος μετά την αναθεώρηση του 2001), απαλείφεται η διατύπωση για την ύπαρξη της αποσβεστικής προθεσμίας που προέβλεπε το άρθρο 86 του Συντάγματος και η οποία βεβαίως, σε κάθε περίπτωση, δεν ισχύει μετά από την αναθεώρηση του άρθρου 86 που πραγματοποιήθηκε στην αναθεώρηση του Συντάγματος το 2019». «Πρόκειται για μια νομικά περιττή ρύθμιση, αλλά καλό είναι να υπάρχει για να σταματήσει κάθε συζήτηση στη δημόσια σφαίρα», είπε ο Γ. Φλωρίδης και πρόσθεσε: «στις υποθέσεις που είναι εκκρεμείς από το Σύνταγμα αυτή την περίοδο δεν υπάρχει ζήτημα αναδρομικότητα».
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Ιωάννης Μπούγας ανέφερε πως «δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εφαρμόζεται το άρθρο 86 παρ. 4 του Συντάγματος με κανονιστική ισχύ από το 2019».
Η παρένθετη μητρότητα…
Επίσης, με μία νέα διάταξη, αποσαφηνίζονται τα θέματα για την παρένθετη μητρότητα και μπαίνει «φρένο» ακόμα και στην ελάχιστη πιθανότατα να γίνουν δεκτά αιτήματα ομόφυλων ζευγαριών ανδρών από τις δικαστικές αρχές. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις διατάξεις του ψηφίστηκαν πριν από ένα χρόνο για το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, απαγορεύονταν η απόκτηση παιδιού μέσω παρένθετης μητέρας. Ωστόσο, στη συνέχεια έγιναν προσφυγές στα δικαστήρια και εκδόθηκαν αντικρουόμενες αποφάσεις. Με τη διάταξη που φέρνει το υπουργείο Δικαιοσύνης, ξεκαθαρίζεται ότι «δεν συνιστά ιατρική αδυναμία, η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου».Όπως διευκρίνισε ο υπουργός Γ. Φλωρίδης, η ερμηνευτική αυτή διάταξη ήρθε μετά από πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις και πλέον γίνεται ξεκάθαρο ότι «δυνατότητα κυοφορίας δεν έχουν οι άνδρες». «Δίνουμε μια σαφή ερμηνεία του τι θεωρείται αδυναμία κυοφορίας και ότι δεν θεωρείται η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου. Είχαμε πρόσφυγες που ζήτησαν να τους δοθεί άδεια για παιδί με παρένθετη. Το πρωτοδικείο είπε ναι και το Εφετείο είπε όχι. Ήρθαμε λοιπόν να το αποσαφηνίσουμε».
Με βάση αυτή την αντίληψη διευκρίνισε ο κ. Φλωρίδης είπε ότι η Ελλάδα κινδύνεψε να γίνει χώρα trafficking για παρένθετες μητέρες.
Δυνατότητα προσφυγής του Εισαγγελέα Εφετών
Άλλη μία σημαντική αλλαγή αφορά στη δυνατότητα του εισαγγελέα εφετών να κάνει προσφυγή Δικαστικό Συμβούλιο, επί διάταξης επιβολής περιοριστικών όρων του ανακριτή Πλημμελειοδικών.Πρόκειται για μία ακόμα σημαντική διάταξη η οποία έρχεται μετά το σάλο που προκλήθηκε για την υπόθεση της πολεοδομίας της Ρόδου.
Μεταξύ των διατάξεων που παρουσιάστηκαν από το υπουργείο Δικαιοσύνης είναι οι εξής :
1) Επέρχεται σημαντική αλλαγή στο τρόπο εξέτασης των υποψήφιων Δικαστικών Λειτουργών, με εξέτασή τους στην επεξεργασία δικογράφου σχετικού ενδίκου βοηθήματος ή μέσου (ενδεικτικά αγωγής, προσφυγής, έφεσης, αίτησης ακύρωσης, διαχείρισης προανακριτικής δικογραφίας ή υποβληθείσας έγκλησης, κλπ), καθώς και προτάσεων εναγομένων, ισχυρισμών καθ΄ων, υπομνημάτων κλπ.). Εξασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο των εισακτέων με την αξιολόγηση απαραίτητων κριτικών ικανοτήτων τους με την επεξεργασία και εξέταση επί συγκεκριμένων δικογράφων και όχι πρακτικών θεμάτων σαν να ήταν στο Πανεπιστήμιο.
2) Προσαύξηση στον τελικό βαθμό επιτυχίας στον διαγωνισμό των Δικαστικών Υπαλλήλων, εφόσον οι υποψήφιοι έχουν την ιδιότητα μόνιμου κατοίκου σε περιοχές όπου υπάρχει μεγάλη ανάγκη όπως νησιωτικές περιοχές και παραμεθόριες ή δηλώσουν ότι επιθυμούν τον διορισμό τους σε μία εξ αυτών των εδρών, δεσμευόμενοι να υπηρετήσουν επί μία τουλάχιστον δεκαετία, στη θέση στην οποία διορίζονται.
3) Σχετικά με κωλύματα εντοπιότητας Δικαστικών Λειτουργών,διευκρινίζεται πως ισχύουν σε επίπεδο Εφετειακής περιφέρειας.
4) Επέρχονται εφαρμοστικού χαρακτήρα συμπληρώσεις στο άρθρο για την ανάδειξη της Ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων, μια διάταξη ορόσημο για το Κράτος Δικαίου που ψηφίσαμε πέρυσι. Οι συμπληρώσεις αυτές πραγματοποιούνται έπειτα από προτάσεις της Διοικητικής Ολομέλειας του ΑΠ και του ΣτΕ.
5) Οι επόμενες διατάξεις αφορούν την ενθάρρυνση των πρώην Ειρηνοδικών και ήδη Πρωτοδικών Ειδικής Επετηρίδας, να ενταχθούν στη γενική επετηρίδα, προβλέποντας πως κατά την ένταξή τους στη γενική επετηρίδα δεν μετατίθενται για μια τριετία χωρίς αίτησή τους, καθότι η ένταξή τους δε συνιστά προαγωγή, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα προσφυγής στο Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο σε περίπτωση απόρριψης της αίτησής τους.
6) Συντελείται ένα ακόμη βήμα για τη ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης και τη βελτίωση της καθημερινότητας των παραγόντων της, με την επίδοση στους δικαστικούς λειτουργούς με ηλεκτρονικά μέσα των θεμάτων υπηρεσιακής τους κατάστασης.
7) Πρόβλεψη για τη μισθολογική κατάσταση πρώην Ειρηνοδικών και ήδη Πρωτοδικών
Ειδικής επετηρίδας, με πλήρη κατοχύρωση των οικονομικών δικαιωμάτων τους.
8) Προβλέπεται δυνατότητα σύστασης Αυτοτελών Γραφείων Προστασίας Ανηλίκων Θυμάτων σε κάθε Εφετειακή Περιφέρεια, ενώ μέχρι σήμερα ο νόμος με την ονομαστική σύσταση δεν έδινε αυτή τη δυνατότητα σε ολόκληρες Εφετειακές Περιφέρειες να μην έχουν Σπίτι του Παιδιού, πχ στη Θεσσαλία.
9) Πρόβλεψη άμεσης ισχύος Εισαγγελικής Διάταξης, με την οποία θα διατάσσεται η δημοσιοποίηση στοιχείων επικίνδυνου για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια καταζητούμενου δράστη κακουργήματος βίας. Καλύπτεται ένα σημαντικό κενό προς το σκοπό της δημόσιας τάξης και ασφάλειας των πολιτών.
10) Δικαίωμα άσκησης προσφυγής από τον Εισαγγελέα Εφετών στο Δικαστικό Συμβούλιο, επί διάταξης επιβολής περιοριστικών όρων του Ανακριτή Πλημμελειοδικών.
11) Κτηματολογική διαμεσολάβηση σε υποθέσεις με εναγόμενο μη ιδιώτη (Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου).
12) Σύσταση θέσης συμβούλου επικοινωνίας για την επικουρία του εκπροσώπου Τύπου και την υποβοήθηση του έργου της επικοινωνίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων και της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου με τους παράγοντες ενημέρωσης του κοινού.
13) Διατάξεις προς ενίσχυση των τρίτεκνων και πολύτεκνων.
Οι τρίτεκνοι καθώς και οι πολύτεκνοι που επιτυγχάνουν στη Σχολή Δικαστικών Υπαλλήλων θα υπηρετούν στον τόπο που επιθυμούν.
14) Όσον αφορά την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή με μεταφορά ωαρίων στο σώμα άλλης γυναίκας, επέρχονται σημαντικές επεμβάσεις. 1. Δεν συνιστά ιατρική αδυναμία κυοφορίας κατά την έννοια του παρόντος η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου. 2. Η δικαστική άδεια ισχύει μόλις η δικαστική απόφαση που την παρέχει καταστεί αμετάκλητη».
15) Αλλαγή των ορίων ηλικίας στους συμβολαιογράφους (κατάργηση ανώτατου ορίου ηλικίας συμμετοχής στο διαγωνισμό) και στους δικαστικούς επιμελητές (αύξηση ανώτατου ορίου ηλικίας συμμετοχής στο διαγωνισμό στα 50 έτη και αύξηση ορίου αποχώρησης, εφόσον το επιθυμούν, στο 70ο έτος.
16) Προκειμένου να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας για την ποινική ευθύνη των Υπουργών που είναι διατυπωμένη στο άρθρο 3 παρ. 2 του ν. 3126/2003 (εφαρμοστικός νόμος του άρθρου 86 του Συντάγματος μετά την αναθεώρηση του 2001), απαλείφεται η διατύπωση για την ύπαρξη της αποσβεστικής προθεσμίας που προέβλεπε το άρθρο 86 του Συντάγματος και η οποία βεβαίως, σε κάθε περίπτωση, δεν ισχύει μετά από την αναθεώρηση του άρθρου 86 που πραγματοποιήθηκε στην αναθεώρηση του Συντάγματος το 2019.
Παράλληλα, ο υπουργός Δικαιοσύνης, Ιωάννης Μπούγας, για τη δικαστική μέριμνα ένα σχέδιο νόμου με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα που αναμορφώνει το σχετικό θεσμικό πλαίσιο μετά από 30 χρόνια.