Νέες αποκαλύψεις για τον ΟΣΕ: Σταθμάρχες υπό την επήρεια ναρκωτικών
Εργάζονταν με δελτίο παροχής
Σύμφωνα με τον υπουργό Κυρανάκη, απομακρύνθηκαν οι σταθμάρχες, που εντοπίστηκαν να είναι υπό την επήρεια ναρκωτικών

Σταθμάρχες υπό την επήρεια ναρκωτικών έφεραν στο προσκήνιο οι έλεγχοι που ξεκίνησαν στον ΟΣΕ, στο πλαίσιο της επαναξιολόγησης του προσωπικού που υπηρετεί σε θέσεις ευθύνης, και κυρίως σε κρίσιμους τομείς για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μετακινήσεων. «Ήδη απομακρύνθηκαν από τον ΟΣΕ δύο υπάλληλοι σταθμαρχείων έπειτα από ελέγχους για ναρκωτικές ουσίες» δήλωσε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Διαβάστε ακόμα: Τέμπη: Νέα ηχητικά ντοκουμέντα - Σύγχυση και χάος στις συνομιλίες σταθμαρχών, δεν ήξεραν ούτε ποια τρένα κινούνταν
Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ της η εφημερίδα «Τα Νέα», επικαλούμενη σιδηροδρομικές πηγές, πρόκειται για δύο εκπαιδευόμενους εργαζομένους, έναν σταθμάρχη και έναν κλειδούχο, που προέρχονταν από τη δεξαμενή των προσλήψεων του ΟΣΕ με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Κατά τους ελέγχους στους οποίους υποβλήθηκαν για ναρκωτικά, εντοπίστηκαν ουσίες στον οργανισμό τους και απομακρύνθηκαν. Οι δύο εκπαιδευόμενοι δεν είχαν ολοκληρώσει τον κύκλο εκπαίδευσής τους ούτε τις εξετάσεις από τις οποίες προβλέπεται να περνούν και κατά συνέπεια δεν είχαν ξεκινήσει ακόμη να εργάζονται. Το τεστ ούρων, στο οποίο υποβλήθηκαν, έγινε ύστερα από αιφνιδιαστικό έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στο κέντρο εκπαίδευσής τους.
Ψυχομετρικά τεστ σε 59 σταθμάρχες του ΟΣΕ
«Η στρατηγική μας και όλα τα μέτρα που λαμβάνονται έχουν στόχο να επιβάλουν ένα άλλο δόγμα λειτουργίας όσων υπηρετούν σε κρίσιμα πόστα» δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών. Τόνισε δε πως η πρώτη πρωτοβουλία που ελήφθη αφορούσε την επαναξιολόγηση του προσωπικού, καθώς «οι διάλογοι της ντροπής που ακούστηκαν τις τελευταίες ημέρες από τα ηχητικά των ημερών της τραγωδίας δεν τιμούν κανέναν και πρέπει να αποτελέσουν παρελθόν». Αυτή τη στιγμή, «παρά τις μεγάλες προσπάθειες και τα έργα που έχουν δρομολογηθεί, ο ανθρώπινος παράγοντας είναι κυρίαρχος» ανέφερε ο Κυρανάκης και συμπλήρωσε: «Θα χρειαστεί ένα άλλο δόγμα στον τρόπο που λειτουργούν όσοι είναι σε κρίσιμα πόστα (σταθμάρχες - μηχανοδηγοί), αλλά και τεχνολογική αναβάθμιση». Σημειώνεται ότι ο ΟΣΕ έχει ήδη ξεκινήσει τις επανεκπαιδεύσεις και τις εξειδικευμένες εξετάσεις του προσωπικού που υπηρετεί σε θέσεις αιχμής. Η διοίκηση του Οργανισμού προχωρεί στην επανεκπαίδευση των σταθμαρχών, ενώ σε συνεργασία με διαγνωστικά κέντρα σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας ξεκινούν ιατρικές εξετάσεις και έλεγχοι του προσωπικού που ήδη απασχολεί- ται ή εκπαιδεύεται στα καθήκοντα του σταθμάρχη και του κλειδούχου, δηλαδή σε περίπου 250 άτομα. Στους ελέγχους αυτούς περιλαμβάνονται και εξετάσεις για οπιούχα και άλλες ψυχοτρόπες ουσίες και αλκοόλ.
Επιπλέον, για 59 σταθμάρχες προβλέπεται η υποβολή τους και σε ψυχομετρικά τεστ, για την αξιολόγηση των ικανοτήτων τους.
Όπως προβλέπει η σχετική σύμβαση, με την ολοκληρωμένη ψυχο- λογική-ψυχοτεχνική αξιολόγηση θα πρέπει να διαπιστώνονται:
● Η καταλληλότητα ή μη του εξεταζομένου.
● Τα όρια ασφαλείας του εξεταζομένου.
● Η καταλληλότητα ή μη του εξεταζομένου.
● Τα όρια ασφαλείας του εξεταζομένου.
● Η επιρρέπεια στο ατύχημα.
● Τα όρια αποκατάστασης ύστερα από συμβάν - ατύχημα.
Η ψυχοτεχνική αξιολόγηση περιλαμβάνει αξιολόγηση επιδόσεων όρασης (αξιολόγηση τουλάχιστον 14 παραμέτρων), επιδόσεων ακοής, προσοχής - αυτοσυγκέντρωσης, χρόνου κίνησης και χρόνου αντίδρασης σε οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα, ορίων ψυχικής καταπόνησης (σταθε ρότητα STRESS), Οπτικού Προσανατολισμού, Επιπέδου Νοημοσύνης και Προσωπικότητας. Η ανάγκη επανεκπαίδευσης είχε επισημανθεί και στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για την τραγωδία των Τεμπών, καθώς από τη διερεύνηση αποκαλύφθηκε ότι οι σιδηροδρομικοί δούλευαν επί σειρά ετών στα όρια της ανθρώπινης αντοχής, με συνεχόμενες νυχτερινές βάρδιες έως και ενός μηνός, με έως και 29 ημέρες εργασίας χωρίς ρεπό, με μόλις δύο-τρεις ανα- παύσεις μηνιαίως και με τη συνεχή κατάρτιση να θεωρείται... περιττή, καθώς οι μηδενικές εφεδρείες δεν επέτρεπαν σε κανέναν να λείψει από τη βάρδια, ούτε και για να μετεκπαιδευθείς!
Επίσης, μία από τις «κόκκινες» κάρτες που έδειξε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στον ΟΣΕ αφορούσε τις κρίσιμες για την ασφάλεια ειδικότητες, όπως οι σταθμάρχες, για τους οποίους ζητούσε καλύτερη εκπαίδευση, τακτική αξιολόγηση, συνεχή κατάρτιση και περιοδικούς ελέγχους ψυχολογικής και σωματικής ικανότητας. Σε επίπεδο τεχνολογικών συστημάτων, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επεξεργάζεται ένα νέο σύστημα που «θα παρέχει τη δυνατότητα για ακριβή εντοπισμό ενός τρένου σε επίπεδο εκατοστού», όπως ανέφερε ο Κυρανάκης. Πρόσθεσε δε ότι θα υπάρχουν κανόνες, οι οποίοι εφόσον παραβιάζονται (π.χ. όταν ένα τρένο που είναι στην άνοδο εάν για κάποιον λόγο βρεθεί στην κάθοδο – δικαιολογημένα ή όχι) θα ενεργοποιούνται alerts για να μπορούν να γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες ασφαλείας.