Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται τα έργα κατασκευής του προαστιακού σιδηροδρόμου της Δυτικής Αττικής, με στόχο η νέα γραμμή να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί για χρήση στο επιβατικό κοινό το 2026. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα», ο προαστιακός Δυτικής Αττικής θα συνδέει όλες τις παραθαλάσσιες περιοχές από την Ελευσίνα μέχρι τη Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα με το υφιστάμενο δίκτυο του προαστιακού στην Αθήνα και το Αεροδρόμιο.

Διαβάστε: Υπουργικό Συμβούλιο: Σήμερα το νομοσχέδιο Κυρανάκη για τον σιδηρόδρομο - Ασφάλεια και εκσυγχρονισμός με δορυφορικά συστήματα - Κάμερες στους συρμούς και αξιολόγηση υπαλλήλων

Ουσιαστικά πρόκειται για την «αναγέννηση» τμήματος της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Κορίνθου, στο τμήμα Άνω Λιόσια - Ελευσίνα - Μέγαρα. Το έργο αποτελεί την πρώτη επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου εδώ και περίπου 16 χρόνια. Με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, ο προαστιακός της Αθήνας θα αποκτήσει άλλη μια σύγχρονη, ηλεκτροτροφοδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή μήκους 36 χλμ., η οποία θα εξυπηρετεί τα δυτικά προάστια της πρωτεύουσας, τη βιομηχανική περιοχή Ασπροπύργου - Ελευσίνας, αλλά και τη Δυτική Αττική μέχρι τα Μέγαρα.

Με την αναμενόμενη λειτουργία της το 2026, η γραμμή Άνω Λιόσια - Μέγαρα θα είναι η τέταρτη γραμμή του προαστιακού δικτύου της Αττικής, η οποία θα προστεθεί στις γραμμές Χαλκίδα - Αθήνα, Πειραιάς - Κιάτο και Πειραιάς - Αεροδρόμιο.

Τα δρομολόγια του προαστιακού Δυτικής Αττικής

Στη διαδρομή Άνω Λιόσια - Μέγαρα θα λειτουργήσουν συνολικά οκτώ νέοι σταθμοί, οι οποίοι θα είναι: ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργος, Νέα Πέραμος, Μέγαρα και Παλαιός ΣΣ Μεγάρων. Όταν θα είναι έτοιμη η νέα γραμμή, τα τρένα θα ξεκινούν τα δρομολόγιά τους από τον Κεντρικό Σταθμό της Αθήνας, κάνοντας στάσεις στους σταθμούς «Άγιοι Ανάργυροι» και «Πύργος Βασιλίσσης», ενώ στη συνέχεια θα εισέρχονται στον σταθμό των Άνω Λιοσίων και θα συνεχίζουν προς τα Μέγαρα. Οι επιβάτες μέσω μετεπιβίβασης θα μπορούν να φτάνουν στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ με μετεπιβίβαση στον σταθμό Λαρίσης (Κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών) θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε όλο το δίκτυο των 70 σταθμών του μετρό της Αθήνας.

Ανάδοχος του έργου που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι η ΜΕΤΚΑ, μέλος της METLEN, ενώ αναθέτουσα αρχή είναι ο ΟΣΕ. Το κόστος του έργου θα ανέλθει στο ποσό των 132,61 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (106,95 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Συνοπτικά, το αντικείμενο του έργου αφορά την κατασκευή μονής γραμμής μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον παλιό Σιδηροδρομικό Σταθμό Μεγάρων, πάνω στον άξονα της μετρικής γραμμής των ΣΠΑΠ, εξυπηρετώντας τις πυκνοκατοικημένες περιοχές Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Νερακίου, Νέας Περάμου και Μεγάρων. Επιπροσθέτως, θα εξυπηρετεί το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου Πεδίου, τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Το τελικό έργο θα περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση και τη σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση με διασυνδέσεις με τη Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων (ΣΓΥΤ).