Βόμβα: Στον αέρα η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων
Για ποιους λόγους κινδυνεύει η παραχώρηση
Η συμφωνία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα εξαιτίας μια εμμονής της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας.
Ολα ξεκίνησαν από την εμμονή που δείχνει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για να ξεκινήσει έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο του 2017, δηλαδή λίγο πριν ξεκινήσει η τουριστική περίοδος.
Πρόκειται για το έργο της διασταύρωσης των διαδρόμων 16-34 με τον 10-28 του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, το οποίο υποτίθεται ότι έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2006. Σημειώνεται ότι ο διάδρομος 16-34 είναι ο μοναδικός εν λειτουργία διάδρομος απο-προσγειώσεων του αεροδρομίου «Μακεδονία».
Μπορεί το συγκεκριμένο έργο για 10 χρόνια, να βρισκόταν στις καλένδες, ωστόσο η κυβέρνηση διαβεβαίωσε ότι το έργο θα ολοκληρωνόταν τον Μάρτιο του 2017, ακριβώς πριν δηλαδή ξεκινήσει η τουριστική περίοδος.
Όπως καταγγέλουν αρμόδιοι φορείς, σήμερα, το έργο ακόμη δεν ξεκίνησε και, αν ξεκινήσει τώρα, θα είναι σε εξέλιξη στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου, με δραματικές επιπτώσεις στον τουρισμό και στην οικονομία της Θεσσαλονίκης, της Χαλκιδικής και της ευρύτερης περιοχής.
Η YΠΑ παρ όλα αυτά, επιμένει στην άμεση έναρξη του έργου και προτείνει –κατά τη διάρκεια των έργων– να χρησιμοποιείται ως κύριος διάδρομος από-προσγείωσης, ο βοηθητικός διάδρομος που τροχοδρομούν τα αεροσκάφη από τον κύριο διάδρομο μέχρι το χώρο στάθμευσης.
Παρ όλα αυτά, η χρήση του τροχόδρομου ως κυρίου διαδρόμου, γεννά πολλά ερωτηματικά ασφαλείας, για τρεις κυρίως λόγους:
Γιατί πρόκειται να γίνει σε περίοδο υψηλής κίνησης του αεροδρομίου (καλοκαιρινή-τουριστική περίοδος)
Γιατί η χρήση του τροχόδρομου, ως κανονικού διαδρόμου, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, επιτρέπεται κάτω από πολύ ειδικές επείγουσες συνθήκες και μόνο για λίγες ώρες ημερησίως.
Γιατί ο τροχόδρομος δεν υποστηρίζεται από ILS (Instrumental Landing System) και ραδιοβοηθήματα, έτσι οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις θα πραγματοποιούνται μόνον οπτικά, όταν στη Θεσσαλονίκη είναι συνηθισμένα και συχνά τα προβλήματα ομίχλης.
Αντί λοιπόν η ΥΠΑ να αναβάλει την έναρξη του έργου (που ούτως ή άλλως δεν έχει γίνει 10 χρόνια τώρα) για μια εποχή με λιγότερη κίνηση στο αεροδρόμιο, όπως είναι ο Σεπτέμβριος, επιμένει να το υλοποιήσει μεσούσης της τουριστικής περιόδου.
Την ίδια ώρα, αεροπορικές εταιρίες αλλάζουν τα σχέδια τους με φόντο γτο καλοκαίρι του 2017 ακυρώνοντας πτήσεις προς τη Θεσσαλονίκη και δρομολογώντας τα αεροσκάφη τους σε άλλους προορισμούς, λόγω του κινδύνου της απόφασης της ΥΠΑ και της ασάφειας αναφορικά με την ικανότητα και την ασφάλεια του αεροδρομίου.
Όλοι οι τουριστικοί φορείς και όλες οι τοπικές αρχές (Περιφερειάρχης, Δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής κλπ) ζητούν την αναβολή των έργων για την περίοδο της χαμηλής κίνησης που έχει και σαφώς λιγότερα δρομολόγια.
Επιπλέον καταγγέλλουν οι φορείς, η επιμονή της ΥΠΑ είναι μια παράλογη επιλογή για το 3ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας και τη 2η μεγαλύτερη πόλη, καθώς μόνο ζημιά μπορεί να προκαλέσει.
Οι κίνδυνοι που εγκυμονεί μια τέτοια κίνηση, για την ασφάλεια των πτήσεων, έχει κάνει την Fraport που έχει τα περιφερειακά αεροδρόμια, να είναι εξαιρετικά ανήσυχη, όπως επιβεβαιώνουν πηγές της εταιρείας.
Ωστόσο προκύπτει το ερώτημα τι θα πράξει η γερμανική εταιρεία. Γιατί, αν η Fraport παραλάβει το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, είναι υποχρεωμένη να αναστείλει τη λειτουργία του μέχρι την ολοκλήρωση των έργων του Δημοσίου, δεδομένου ότι δεν θα μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια των πτήσεων και για να μη διακυβεύσει το παγκόσμιο κύρος της.
Με τα εν λόγω δεδομένα, η Fraport είναι πιθανόν να αρνηθεί να παραλάβει το αεροδρόμιο Μακεδονία, όχι μόνο γιατί δεν έχουν τηρηθεί τα συμφωνηθέντα, αλλά κυρίως γιατί θα πρέπει να το κρατήσει κλειστό.
Μια τέτοια εξέλιξη θέτει σε κίνδυνο ματαίωσης όλη τη συμφωνία παραχώρησης των 14 αεροδρομίων, καθώς το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο από τα 14 και σημαντικός πυλώνας της επένδυσης.
Είναι προφανές ότι η μη ολοκλήρωση της συμφωνίας θα επιφέρει μια τεράστια απώλεια εσόδων για τη χώρα της τάξεως των 10 δισ ευρώ, εκ των οποίων τα 1,3 δισ. ευρώ άμεσα προκαλώντας με αυτό τον τρόπο έναν επιπλέον πονοκέφαλο στο ΤΑΙΠΕΔ.