Κακές καιρικές συνθήκες στην περιοχή της πτώσης του Χιούϊ [Εικόνες]
Το χρονολόγιο - ιστορικό του συμβάντος
Επίσημο τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις ισχύει από σήμερα για τον θάνατο των τεσσάρων στελεχών του Στρατού Ξηράς που έχασαν τη ζωή τους στην πτώση του ελικοπτέρου UH-1H Huey της Αεροπορίας Στρατού σήμερα το πρωί στην περιοχή Σαρανταπόρου Ελασσώνος.
Όπως σημείωσε απαντώντας σε σχετική ερώτηση της ιστοσελίδος μας ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΓΕΕΘΑ Πλοίαρχος Βασίλειο Μπελετσιώτης ΠΝ στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που δόθηκε πριν λίγη ώρα στο ΥΠΕΘΑ, οι καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή την ώρα του συμβάντος ήταν δυσμενείς, με χαμηλή νέφωση και βάση νεφών μόλις 500 πόδια, με Νοτιοανατολικούς ανέμους με ριπές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περιοχή υπήρχαν και κολώνες της ΔΕΗ, ενώ ο αεροπορικός χάρτης της Ελλάδος αναφέρει στο σημείο του συμβάντος που είναι 2500 πόδια από την επιφάνεια της θαλάσσης ότι το ελάχιστο ύψος ασφαλείας είναι 7.300 πόδια και αναφέρθηκε και διακοπή ρεύματος στην περιοχή μετά την πτήση του ελικοπτέρου σε αυτήν!
Το «χρονολόγιο» του συμβάντος όπως δόθηκε από το ΓΕΕΘΑ έχει ως ακολούθως:
• 0725:Απογείωση ελικοπτέρου από αεροδρόμιο Στεφανοβικίου της Αεροπορίας Στρατού.
• 0735: Προσγείωση ελικοπτέρου στην 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα, όπου επιβιβάστηκαν οι δύο αξιωματικοί της 1ης Στρατιάς.
• 0738: Απογείωση ελικοπτέρου από την 110 ΠΜ.
• 0748: Τελευταία επικοινωνία ελικοπτέρου με το Σύστημα Αεροπορικού Ελέγχου (ΣΑΕ) – Απώλεια ίχνους και επικοινωνιών.
• 0850: Προβλεπόμενος χρόνος προσγειώσεως στο αεροδρόμιο Άργους Ορεστικού Καστοριάς – Έναρξη επιχειρήσεως ερεύνης και διασώσεως.
• 0903: Εκτροπή από την πορεία τους δύο F-16 που πετούσαν στην περιοχή για συμμετοχή στις έρευνες.
• Ταυτόχρονα δίδεται εντολή απογειώσεως ενός ελικοπτέρου Σούπερ Πούμα από τη Λάρισα, ενός άλλου από τη Λήμνο, ενός ελικοπτέρου AB-205 από την 111 ΠΜ της Νέας Αγχιάλου και ενός αμφίβιου δασοπυροσβεστικού CL-415 από την 113 ΠΜ της Θεσσαλονίκης.
• 1000: Έφτασε η πληροφορία από την ΕΛΑΣ για πτώση ελικοπτέρου στην περιοχή Σαρανταπόρου.
• 1015: Αναφορά συνεργείου της ΔΕΗ που εργαζόταν στην περιοχή για το σημείο της πτώσεως.
• 1048: Έφτασε στην περιοχή του δυστυχήματος ελικόπτερο της ΠΑ που προσγειώθηκε αμέσως.
• 1103: Αναφορά πληρώματος του ελικοπτέρου ότι εντοπίστηκε μία γυναίκα τραυματίας και οι σωροί των υπολοίπων τεσσάρων επιβαινόντων, οπότε ξεκίνησε η διαδικασία μεταφοράς της τραυματία στη Θεσσαλονίκη και των σωρών στη Λάρισα.
Τα πρώτα ελικόπτερα γενικής χρήσεως HU-1H Huey εντάχθηκαν στη δύναμη της Αεροπορίας Στρατού την περίοδο 1969 – 1981. Αργότερα, το 1993, παρελήφθησαν τα τελευταία 30 Huey από τις ΗΠΑ στη διάρκεια ειδικής τελετής που είχε πραγματοποιηθεί στο αεροδρόμιο του Στεφανοβικίου Μαγνησίας.
Όλα αυτά τα χρόνια έχουν απωλεσθεί έξι ελικόπτερα Huey.
Το 1980 χάθηκε το πρώτο.
Το 1984 χάθηκαν δύο ελικόπτερα, εκ των οποίων το δεύτερο, τον Σεπτέμβριο, είναι το πλέον πολύνεκρο δυστύχημα με τους 10 νεκρούς δασοκόμαντος και πλήρωμα στην περιοχή της Καβάλας.
Το 2006 χάθηκε ένα.
Το 2008 άλλο ένα
Το 2017, σήμερα, το τελευταίο.
Τα ελικόπτερα Huey είναι μεγάλης ηλικίας μεν, αλλά ακόμα αξιόπιστα, όπως και κάθε πτητικό μέσο, εφόσον συντηρείται καλώς. Η Αεροπορία Στρατού έχει τυπική δύναμη περί τα 90 Huey από τα οποία σήμερα πετούν περίπου 30-35, καθώς σταδιακώς αποσύρονται με την ένταξη στη δύναμη της Αεροπορίας Στρατού των νεότερων και πιο σύγχρονων μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D Chinook και NH-90, στα οποία εκπαιδεύονται τα πληρώματα που υπηρετούσαν πριν στα Huey.
Στην περιοχή μετέβη με άλλο ελικόπτερο ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Αλκιβιάδης Στεφανής και του συμβάντος έχει επιληφθεί ειδική επιτροπή διερευνήσεώς του.