Προετοιμασίες για να ρυμουλκηθεί στη Θεσσαλονίκη το «Γ.Αβέρωφ»
Εξαιρετικά δύσκολο το εγχείρημα και το μελετά με μεγάλη προσοχή το Πολεμικό Ναυτικό.
Ένα μεγάλο, σημαντικό και…παράτολμο σχέδιο έχει αναλάβει να μελετήσει και αν είναι εφικτό να υλοποιήσει το Πολεμικό μας Ναυτικό για τη «μεταφορά», ρυμούλκηση στην πραγματικότητα, του ένδοξου ευδρόμου και νικητή του κατά θάλασσαν αγώνα των Βαλκανικών πολέμων του 1912-13, «Γ. Αβέρωφ», από το «Πάρκο Ναυτικής Παραδόσεως» στο Τροκαντερό του Παλαιού Φαλήρου που βρίσκεται σήμερα, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να δώσει εντυπωσιακό «παρόν» στο φετινό τριήμερο εορτασμό της 26-28ης Οκτωβρίου!
Πρόκειται για ιδέα που συζητείτο από την εποχή που το πλοίο, το οποίο ως γνωστόν λειτουργεί σήμερα ως «πλοίο-μουσείο», μεθορμίστηκε από το Τροκαντερό στα «Ελληνικά Ναυπηγεία» του Σκαραμαγκά για εκτεταμένη συντήρηση και επισκευές, αλλά φαίνεται ότι τώρα «με εντολή άνωθεν» (βλέπε ηγεσία του ΥΠΕΘΑ) το ΠΝ έχει αναλάβει να μελετήσει αρχικώς και να υλοποιήσει ακολούθως στην περίπτωση που η μελέτη αποβεί θετική και υλοποιήσιμη, το εξαιρετικά παράτολμο αυτό εγχείρημα.
Λεπτομέρειες που αποκάλυψε σήμερα η εξειδικευμένη ιστοσελίδα militaire.gr, που χαρακτηρίζει την απόφαση της μεταφοράς ως «οριστική», το «Γ. Αβέρωφ» θα αποπλεύσει μετά τα μέσα Οκτωβρίου, με προορισμό το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπου θα παραμείνει για περίπου ένα μήνα! Επί του ιστορικού πλοίου θα υπάρχει πλήρωμα 60 ατόμων συγκεκριμένων ειδικοτήτων που θα σχετίζονται άμεσα με τον προαναφερθέντα πλου και θα είναι ικανό να αντιμετωπίσει άμεσα το οποιοδήποτε – τυχόν – πρόβλημα παρουσιαστεί στη διάρκειά του.
Υπό ομαλάς συνθήκας και βοηθούντος του καιρού, η ρυμούλκηση υπολογίζεται ότι θα διαρκέσει 50 ώρες και μετά τον τριήμερο εορτασμό της Θεσσαλονίκης, συμφώνως πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, θα παραμείνει για έναν μήνα στο λιμάνι της πόλεως για να το επισκεφτεί όσος περισσότερος κόσμος μπορεί.
Βεβαίως από μία τέτοια πρωτόγνωρη ενέργεια υπάρχουν πολλοί «σκόπελοι» που πρέπει να ξεπεραστούν.
1. Το θέμα του πλου (ρυμουλκήσεως) αυτού καθ’ αυτού και της επιστροφής σε μία απόσταση που δεν είναι καθόλου αμελητέα (αριθμητικώς) και καθόλου εύκολη (γεωγραφικώς).
2. Η απόσταση των περίπου 250 ναυτικών μιλιών (500 με επιστροφή) και μάλιστα με διάπλου δύο φορές του στενού του Καφηρέως των ανατολικών ακτών της Εύβοιας και του Πηλίου δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση και μάλιστα μέσα Οκτωβρίου, καθώς εκεί υπάρχουν μεγάλα βάθη και ισχυρά ρεύματα και αυτή την εποχή (Οκτώβριος – Νοέμβριος) συνήθως υπάρχει και κυματισμός.
3. Η απόφαση για παραμονή του πλοίου για ένα μήνα στη Θεσσαλονίκη σημαίνει ότι αυτό θα αποπλεύσει από εκεί τέλη Νοεμβρίου – αρχές Δεκεμβρίου και όλοι μπορούμε να φανταστούμε (και γνωρίζουμε) τους καιρούς που επικρατούν στο Αιγαίο (και στο Κάβο Ντόρο) την εποχή αυτή.
4. Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι το «Γ. Αβέρωφ» είναι ήδη ένα σκαρί σχεδόν 110 ετών, με «καρφωτή» κατασκευή και όχι με οξυγονοκόλληση στις λαμαρίνες, γεγονός που από μόνο του είναι ένα μείον.
Παρ’ όλα αυτά τα αρχικώς σε βάρος του εγχειρήματος στοιχεία το ΠΝ έχει πάρει πολύ σοβαρά την αποστολή που του ανατέθηκε και εξετάζει όλες τις περιπτώσεις γιατί η ευθύνη που αναλαμβάνει είναι ΤΕΡΑΣΤΙΑ στην απευκτέα περίπτωση που – παρ’ελπίδα – συμβεί το παραμικρό.