Η Ελληνίδα που έκανε πτυχιακή στο Λονδίνο το «φαινόμενο Παντελίδη»
Μπορεί να φαίνεται περίεργο για εμάς στην Ελλάδα, όμως στο εξωτερικό οι σπουδές έχουν προ πολλού ξεφύγει από τα τετριμμένα πεδία.
Έτσι η Sma Rag Da βρέθηκε να σπουδάζει Commercial Music (BA) (Εμπορικη μουσική) στο Πανεπιστήμιο του Γουέστμινστερ, τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η σύγχρονη μουσική βιομηχανία και η μουσική όχι μόνο ως δομές αλλά και ως φαινόμενα.
Αφού είχε ήδη κυκλοφορήσει τραγούδια της που είχαν επιτυχία στα ξένα ραδιόφωνα, περνά πλέον τον καιρό της στο Λονδίνο. Μόλις, δε, ολοκλήρωσε την πτυχιακή της πάνω στο ενδιαφέρον «φαινόμενο» Παντελή Παντελίδη, που αποτελεί χωρίς αμφιβολία μια ιδιάζουσα περίπτωση καλλιτεχνικής πορείας, αφού ξεκίνησε μόνος του από το YouTube, γρήγορα αγαπήθηκε από τον κόσμο και έγινε διάσημος.
Πώς προέκυψε η συγκεκριμένη πτυχιακή και ποιος είναι ο τίτλος της;
Ο σκοπός της κάθε πτυχιακής είναι το να συνεισφέρεις με κάποιο τρόπο στη γνώση. Να βρεις απάντηση σε ένα ερώτημα που δεν έχει ακόμα απαντηθεί, το οποίο ερώτημα είναι και συνήθως ο τίτλος της πτυχιακής. Στη δική μου περίπτωση, επειδή στην ουσία αυτό που έκανα ήταν case study και όχι απόπειρα να απαντήσω μια μόνο ερώτηση, αποφασίσαμε με την tutor μου ο τίτλος να είναι «The Pandelidis Phenomenon - An "accidental" success story».
Είχε έρθει, που λες, ο Σεπτέμβρης και ξεκίνησε το πρώτο εξάμηνο του τελευταίου χρόνου σπουδών και όλοι μέσα στο άγχος προσπαθούσαμε να βρούμε θέμα για την πτυχιακή μας. Δεν ξέρω γιατί, πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν το φαινόμενο Παντελίδη. Παρ' όλο που η μουσική σκηνή στην οποία άνηκε ο Παντελίδης είναι απο τις λιγότερο αγαπημένες μου, δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί ότι μιλάμε για ένα κοινωνικό φαινόμενο απο την ανάλυση του οποίου μπορούμε να καταλάβουμε πολλά για την ψυχοσύνθεση του σύγχρονου Έλληνα, για τη γενικότερη κατάσταση της Ελλάδας εν έτει 2016 καθώς και για τον ρόλο μιας εθνικής κρίσης που σίγουρα δεν είναι μόνο οικονομική.
Tι ακριβώς περιλαμβάνει δηλαδή αυτή η εργασία;
Η εργασία είναι μια απόπειρα να απαντηθούν ερωτήσεις όπως «Γιατί ο Παντελίδης συγκεκριμένα;». Πώς κατάφερε να ξεχωρίσει με τόσο «ατσούμπαλο» τρόπο ενώ τόσοι άλλοι καλλιτέχνες το παλεύουν για χρόνια; Ήταν η μουσική του; Η ιστορία του; Οι συνθήκες; Γίνεται να ήταν απλά μια σειρά ευχάριστων συμπτώσεων; Βρίσκοντας όλες αυτές τις απαντήσεις μπορεί κανείς να καταλάβει πολλά πράγματα για την κατάσταση της Ελλάδας αυτή τη στιγμή καθώς και για τον τρόπο που η κρίση έχει επηρεάσει τον ψυχισμό των Ελλήνων.
Τι σχόλια έκαναν οι καθηγητές;
Επειδή δεν έχουμε πάρει ακόμα τους βαθμούς μας, τα μόνα σχόλια που έχω ακούσει μέχρι στιγμής ήταν αυτά της tutor μου, η οποία βρήκε το θέμα πάρα πολύ ενδιαφέρον και πάρα πολύ σύγχρονο. Έχοντας διαλέξει ένα θέμα πολύ ελληνικό, δυσκολεύτηκα αρκετά να βρω ακαδημαϊκές πηγές ωστε να αναλύσω και να στηρίξω όσα λέω στην εργασία και φοβάμαι πως θα μου κόψουν βαθμούς γι' αυτό. Λυπάμαι που η σύγχρονη ελληνική κουλτούρα -παρ' όλο που έχει τεράστιο ενδιαφέρον- δεν έχει μελετηθεί αρκετά και σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Επίσης, ό,τι μελέτη ή άρθρο υπάρχει σχετικά με την Ελλάδα είναι συνήθως γραμμένο απο ανθρώπους άλλων εθνικοτήτων κι όχι απο Έλληνες. Περίεργο, ε;
Όσον αφορά τα social media, όταν ανακοίνωσες το θέμα, ποιες ήταν οι αντιδράσεις;
Πολύς κόσμος το βρήκε ενδιαφέρον, αλλά και πολύς κόσμος έκραξε. Ακόμα δεν καταλαβαίνω το γιατί. Γιατί να μην είναι άξια μια τέτοια ιστορία να αναλυθεί σε ακαδημαϊκό επίπεδο; Βέβαια, για να είμαι ειλικρινής δεν με ενδιαφέρουν πολύ οι άνθρωποι που έσπευσαν να κράξουν γιατί δεν αντιλαμβάνονται καν την ουσία του πράγματος. Μάλλον νόμισαν οτι έγραψα 8.000 λέξεις για το πόσο γαμάτος είναι ο Παντελίδης και προσβλήθηκε η άρτια και ανώτατη αισθητική τους. Αστείο!
Θα μείνεις στο εξωτερικό;
Αποφάσισα να μείνω για τουλάχιστον 2 χρόνια και να το προσπαθήσω λιγάκι εδώ με τη μουσική μου. Μπορεί να προκύψει κάτι πολύ καλό, μπορεί και να μην γίνει και τίποτα, αλλά τουλάχιστον θα έχω προσπαθήσει. Ένα κομμάτι μου λυσσάει να γυρίσει Ελλάδα αλλά ένα άλλο κομμάτι μου, το πιο λογικό, θεωρεί το να επιστρέψω τώρα τουλάχιστον αυτοκαταστροφικό. Εξάλλου, ανήκω σε μια γενιά που πληρώνει τα της κρίσης χωρίς να φταίει. Δεν οφείλω σε κανέναν το να «μείνω και να παλέψω». Άν μπορούσα όμως να αγοράσω την Ελλάδα και να διώξω τουλάχιστον τους μισούς Έλληνες -των οποίων τη βλακεία πληρώνουν όλοι οι υπόλοιποι- θα γύριζα αύριο κιόλας.
Πηγή: E-Radio.gr