ΣτΕ: Συνταγματική η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης στο Δημόσιο
Σύμφωνα με την απόφαση η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης εξυπηρετεί σκοπούς δημοσίου συμφέροντος και όχι απλώς το ταμειακό συμφέρον του Δημοσίου όπως ισχυρίζεται η ΑΔΕΔΥ.
«Ναι» στην αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης του δημοσίου τομέα μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2022 είπε το Συμβούλιο της Επικρατείας με απόφασή του. Κι αυτό με το σκεπτικό ότι εξυπηρετούνται σκοποί δημοσίου συμφέροντος.
Συγκεκριμένα, το Συμβούλιο της Επικρατείας κατέληξε ότι η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης εξυπηρετεί σκοπούς δημοσίου συμφέροντος και όχι απλώς το ταμειακό συμφέρον του Δημοσίου όπως ισχυρίζεται η ΑΔΕΔΥ.
Παράλληλα, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο επισημαίνει ότι η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης δεν έρχεται σε αντίθεση με το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία, αποφάνθηκε το Συμβούλιο της Επικρατείας και απέρριψε ως αβάσιμους όλους τους ισχυρισμούς της ΑΔΕΔΥ, η οποία είχε προσφύγει και ζητούσε να ακυρωθούν όλες οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις.
Παράλληλα, η ΑΔΕΔΥ στρεφόταν και κατά του κύρους του μνημονιακού νόμου 4336/2105 με τον οποίο καθιερώνεται σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. Η αυξημένη 7μελής Σύνθεσης του Α' Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόεδρο τον αντιπρόεδρο Αναστάσιο Γκότση και εισηγήτρια τη σύμβουλο Επικρατείας Παρασκευή Μπραίμη, με την υπ' αριθμ. 3281/2017 απόφασή της απέρριψε ως αβάσιμους όλους τους νομικούς ισχυρισμούς της ΑΔΕΔΥ.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν ότι «η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης είναι δυνατή όχι μόνο για το μέλλον αλλά και για το παρελθόν, υπό την έννοια ότι μπορεί να καταλαμβάνει και ήδη θεμελιωμένα δικαιώματα, εφόσον βέβαια τηρείται η αρχή της αναλογικότητας».
Η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης, σημειώνουν οι δικαστές, «συνιστά μια επί το δυσμενέστερο μεταβολή των προϋποθέσεων χορηγήσεως των ασφαλιστικών παροχών, η οποία δεν απαγορεύεται, κατ' αρχήν, από το άρθρο 22, παράγραφος 5 του Συντάγματος, εφόσον προκύπτει αιτιολογημένα ότι με την επέμβαση αυτή μπορεί διασφαλιστεί η διατηρησιμότητα του ασφαλιστικού κεφαλαίου, αλλά πρέπει όμως να είναι και σύμφωνη με τις λοιπές διατάξεις του Συντάγματος».
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις, αναφέρεται στην απόφαση του ΣτΕ, είναι μεταβατικού χαρακτήρα, λόγω της σταδιακής αύξησης των ορίων ηλικίας από 19.8.2015 έως 1.1.2022 και εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ευρύτερου προγράμματος συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης που άρχισε με προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις των ετών 2010 και 2012 (νόμοι 3863/2010, 3865/2010 και 4093/2012). Επιπλέον στην απόφαση του ΣτΕ τονίζεται ότι τα μέτρα που θεσπίζονται με τον νόμο 4336/2015 και τις επίμαχες δύο υπουργικές αποφάσεις αποβλέπουν πρωτίστως στον εξορθολογισμό του συνταξιοδοτικού συστήματος και στην εξοικονόμηση οικονομικών πόρων.