Γιορτάστηκε η επέτειος των 75 ετών από τη συγκρότηση της 336 Μοίρας
Παρουσία του Αρχηγού ΑΤΑ αντιπτεράρχου (Ι) Γ.Μπλιούμη
Η τελετή του εορτασμού της πολύ σημαντικής επετείου της συμπληρώσεως των 75 χρόνων από τη συγκρότηση της 336 Μοίρας (336 M), στην 116 Πτέρυγα Μάχης (116 ΠΜ) στην Αεροπορική Βάση του Αράξου, παρουσία του αρχηγού Τακτικής Αεροπορίας αντιπτεράρχου (Ι) Γεωργίου Μπλιούμη, ο Μητροπολίτης Πατρών, κ.κ. Χρυσόστομος, διατελεσάντων διοικητών της Μοίρας και της Πτέρυγος, εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικό, το οποίο έχει υπηρετήσει στη Μοίρα, καθώς και προσκεκλημένοι.
Το πρόγραμμα της εκδηλώσεως περιελάμβανε επιμνημόσυνη δέηση και προσκλητήριο Πεσόντων Αεροπόρων της 336 Μοίρας, ανάγνωση Ημερησίας Διαταγής Μοίρας από τον σημερινό διοικητή της αντισμήναρχο (Ι) Μιχαήλ Βακάρο, στατική έκθεση αεροσκαφών της Μοίρας και έκθεση φωτογραφίας, καθώς και τελετή ονομασίας της κεντρικής οδού μπροστά από το Διοικητήριο της Μοίρας σε οδό «Αντιπτέραρχου (Ι) Σπυρίδωνα Διαμαντόπουλου», ο οποίος διετέλεσε πρώτος διοικητή της 336 Μοίρας όταν συγκροτήθηκε στη Μέση Ανατολή στη διάρκεια του Β’ παγκοσμίου πολέμου, ως «336 Βασιλική Μοίρα Διώξεως-Βομβαρδισμού» (336 ΒΜΔΒ).
Το ιστορικό της 336 Μ, της δεύτερης πιο παλαιάς της ΠΑ, είναι το εξής, όπως αναγράφεται στην επίσημη ιστοσελίδα του ΓΕΑ (www.haf.gr)
«Η 336Μ συγκροτήθηκε στο Α/Δ Αλμάζα της Αιγύπτου στις 25 Φεβρουαρίου 1943 και αρχικά εξοπλίστηκε με 21 Α/Φ Hurricane IIc. Πήρε μέρος σε επιχειρήσεις του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στη Β. Αφρική, Ιταλία, Γιουγκοσλαβία, Αλβανία και την κατεχόμενη Ελλάδα. Από τον Οκτώβριο του 1943 έως τον Μάρτιο του 1944 το Hurricane αντικαταστάθηκε από το Spitfire MK Vc και μερικούς μήνες αργότερα η Μοίρα μετακόμισε στην Ιταλία.
Η 14 Νοεμβρίου 1944 ήταν η ημέρα που η Μοίρα άφησε πίσω της τον Β’ΠΠ για πάντα, καθώς επιτέλους ήρθε στην Ελλάδα. Εκτέλεσε συνολικά 3250 εξόδους, ημέρα και νύκτα, με 12427 ώρες πτήσης (5116 σε πολεμικές αποστολές και τις υπόλοιπες για εκπαιδευτικούς σκοπούς). Η Μοίρα απώλεσε 12 ιπταμένους και είχε 3 αιχμάλωτους πολέμου, ενώ η Royal Air Force την συνεχάρη για την εξαίρετη απόδοσή της.
Επιχειρώντας από την 110ΠΜ στη Λάρισα, τον Αύγουστο του 1949 και για επόμενα 3 χρόνια, το Α/Φ κάθετης εφόρμησης SB2C-5 Helldiver αντικατέστησε το Spitfire.
Το 1953 η ΠΑ εισέρχεται στην εποχή των Α/Φ jet και η 336Μ από την 111ΠΜ στη Νέα Αγχίαλο, εξοπλίζεται με το F-84G ThunderJet και στη συνέχεια το F-84F ThunderStreak.
Τον Δεκέμβριο του 1962 επανέρχεται στην 116ΠΜ στον Άραξο και στις αρχές του 1965 το πιο σύγχρονο για την εποχή μαχητικό, το F-104G StarFighter μπαίνει σε υπηρεσία. Με την προσθήκη των Α/Φ F-104G η 336Μ αναλαμβάνει σημαντικό μέρος των αποστολών κρούσης της Πολεμικής Αεροπορίας.
Επίσης είναι και η εποχή που η 336Μ αρχίζει να συμμετάσχει σε διεθνής ασκήσεις και εκθέσεις με το Α/Φ θρύλος που πλέον διαθέτει. Οι χειριστές της όλη αυτή την περίοδο αφήνουν ένα σημαντικό έργο στις επόμενες γενιές αφού αξιοποίησαν με μεγάλη επιτυχία ένα Α/Φ κρούσης σε μία πολύ δύσκολη περίοδο για την περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. Αξιοποιούν στο έπακρο ένα Α/Φ που για περισσότερο από 25 χρόνια αποτέλεσε ένα Α/Φ ορόσημο τόσο για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία όσο και γενικότερα για το ΝΑΤΟ, ενώ παράλληλα σε συνεργασία με άλλες μοίρες της Συμμαχίας καθιερώνουν σύγχρονες τακτικές αποστολών κρούσης.
Μετά από 30 χρόνια λαμπρής ιστορίας και συγκεκριμένα το 1993 το F-104G αντικαθίσταται από το Α-7E. Από το καλοκαίρι του 2002 και ως την απόσυρσή του στις αρχές του 2007, το Α-7E δίνει τη θέση του στο Α-7H,ενώ από το 2007 και μέχρι την απόσυρση τους η Μοίρα θα πετά με Α-7Ε. Με τα αεροσκάφη Α-7 οι ικανότητες Βομβαρδισμού της ΠΑ αυξήθηκαν δραματικά, γιατί (αν και αεροσκάφη δεύτερης γενιάς) διάθεταν μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς οπλικού φορτίου, σε μεγάλες αποστάσεις, με ικανοποιητική ακρίβεια στην προσβολή των στόχων.
Τα συγκεκριμένα Α/Φ πριν παραληφθούν από την 336Μ, αποτελούσαν για αρκετά χρόνια στόλο της USA Air Force-USA ANG και USA NAVY. Η επάνδρωση της Μοίρας την εποχή εκείνη ξεκίνησε από έναν αρχικό πυρήνα έμπειρων χειριστών Α/Φ Α-7 και οι οποίοι πλαισιώθηκαν από μερικούς ακόμα πρώην χειριστές Α/Φ F-104 G.
Οι Ιπτάμενοι της ξεκινούν πλέον εκπαιδεύσεις σε καινούρια είδη αποστολών όπως ο εναέριος ανεφοδιασμός , οι αποστολές νυχτερινού βομβαρδισμού με τη χρήση FLIR, καθώς επίσης με την βοήθεια των μεγάλων δυνατοτήτων του Α-7 σε αποστολές βομβαρδισμού αναπτύσσουν καινούριες τακτικές σε αποστολές ΕΑΥ ΤΑΥΝΕ και Επιθετικής Αναγνώρισης. Ταυτόχρονα συμμετέχει σε πολλές Νατοϊκές ασκήσεις όπως DESTINED GLORY, SPARTAN HUMMER, BOLD AVENGER κ.α. ενώ ταυτόχρονα όλα αυτά τα χρόνια αποτελεί την βασικότερη δύναμη Α/Φ βομβαρδισμού σε όλες τις ασκήσεις ADEX σε συνεργασία με την Ναυτική Νατοϊκή Δύναμη της Ανατολικής Μεσογείου.
Παράλληλα αποτελεί σημαντικό συντελεστή επιτυχίας σε όλες τις Εθνικές ασκήσεις ημερήσιες και νυχτερινές, τόσο της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και των άλλων κλάδων των ενόπλων δυνάμεων.
Όλη αυτή την περίοδο η 336Μ με τα Α/Φ Α-7 παίρνει επίσης μέρος σε διεθνείς Αεροπορικές Εκθέσεις όπως Air Tatoo κ.α. σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες όπως Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Πορτογαλία, Ισπανία κ.α., καθώς επίσης διοργανώνει αλλά και φιλοξενείται σε πολλές ανταλλαγές Νατοϊκών Μοιρών στα πλαίσια του θεσμού Squadron Exchange. Σίγουρα η μεγάλη εμπειρία των χειριστών της σε όλες τις αποστολές βομβαρδισμού με τα Α/Φ Α-7 Ε, μέρα και νύχτα και με όλες τις καιρικές συνθήκες, θα αποτελέσει σημαντική παρακαταθήκη για όλες τις επόμενες γενιές αεροπόρων της Π.Α. αφού πολύ μεγάλος αριθμός χειριστών της, πέταξαν με το Α-7 και το περήφανο σήμα του Όλυμπου στο στήθος τους.
Στις 17 Οκτωβρίου 2014 πραγματοποιείται η μεγαλειώδης τελετή απόσυρσης του LTV A-7 Corsair II ως το τελευταίο στον κόσμο. Αυτή η εκδήλωση σηματοδοτεί και την απαρχή μίας νέας μεγάλης σελίδας για την 336Μ.
Από τις αρχές του 2015 λοιπόν, η Μοίρα προετοιμάζεται για να λειτουργήσει με την πιο προηγμένη έκδοση μαχητικού που υπηρετεί στην ΠΑ και ίσως σε άλλες αεροπορίες του ΝΑΤΟ, το Α/Φ F-16 Block 52+ ADV. Έτσι στις 13 Ιουλίου 2015, η Μοίρα εκτελεί την πρώτη της πτήση με Α/Φ F-16, με τετράδα Α/Φ σε αποστολή ACT και χαρακτηριστικό κλήσης OΛΥΜΠΟΣ GOLD.
Πλέον οι χειριστές της 336Μ αναλαμβάνουν να εκτελέσουν όλη την γκάμα Αεροπορικών αποστολών μέρα και νύχτα και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, αφού το Α/Φ με το οποίο είναι εξοπλισμένη η Μοίρα είναι ικανό να εκτελέσει με την ίδια αποτελεσματικότητα όλες τις αποστολές της Π.Α. και του ΝΑΤΟ. Έτσι οι χειριστές της 336Μ συνεχίζουν την ένδοξη ιστορία της πετώντας σε όλα τα μήκη και τα πλάτη τόσο του Ελληνικού εναέριου χώρου, όσο και του Ευρωπαϊκού ουρανού με τα Α/Φ F-16 BLK 52.
Κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η Μοίρα εκτέλεσε επιχειρήσεις στη Βόρεια Αφρική, στην Ιταλία, στη Γιουγκοσλαβία, στην Αλβανία και στην κατεχόμενη Ελλάδα, πιο συγκεκριμένα στην Κρήτη, στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα.
Η 336 Μοίρα έχει ως αποστολή την υποστήριξη των σχεδίων του ΑΤΑ στην περίοδο της ειρήνης, κρίσης ή πολέμου, μέσω της άριστης συντήρησης των μέσων και την άρτια εκπαίδευση του προσωπικού.
Στην 336 Μοίρα έχουν επιχειρήσει οι ακόλουθοι τύποι μαχητικών αεροσκαφών:
1943-1944 : Hurricane-IIB
1944-1949 : Hurricane-IIC
1949-1953 : Spitfire VB και VC
1944-1949 : Spitfire IX και XVI
1949-1953 : SB2C-5 Helldiver
1953-1965 : F-84G/F
1965-1993 : F-84F
1993-2014 : F-104G Starfighter
1965-1993 : A-7H
1993-2014 : Α-7Ε και TA-7C Corsair
2014 – σήμερα F-16C/D Block.52+ADV»