Ένοχη σιωπή από τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ Στέλιο Παππά καθώς και από τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. του Οργανισμού για τις αποκαλύψεις σχετικά με τις δουλειές σε «ημετέρους» που μοιράζει ο κρατικοποιημένος πλέον Οργανισμός.

Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ δεν ανταποκρίθηκε ποτέ στο αίτημα της Voria.gr να απαντήσει σε όσα αποκαλύπτονται στο χθεσινό δημοσίευμα, σχετικά με τις συμβάσεις έργου που συνήψε ο Οργανισμός με εταιρείες οι οποίες συνδέονται με άτομα τα οποία ανήκουν ή σχετίζονται με τον ΣΥΡΙΖΑ.

Παράλληλα, μέλη του Δ.Σ. με τα οποία επικοινώνησε η Voria.gr εξέφρασαν τη δυσφορία τους γι' αυτές τις συμβάσεις λέγοντας ότι έτσι όπως έγιναν οι διαδικασίες «δεν γνωρίζαμε περί τίνος ακριβώς επρόκειτο». Ωστόσο, κανείς δεν θέλησε να μιλήσει επωνύμως, παραπέμποντας όλοι στον πρόεδρο του ΟΑΣΘ.

Σε συνέχεια του χθεσινού ρεπορτάζ η Voria.gr αποκαλύπτει σήμερα ότι με τις συμβάσεις τις οποίες υπέγραψαν οι εταιρείες των «ημετέρων» με τον ΟΑΣΘ ουσιαστικά ξελασπώνουν οικονομικά αφού κατά τις αμέσως προηγούμενες οικονομικές χρήσεις τους ήταν είτε ζημιογόνες είτε με σχεδόν μηδενικό κέρδος. Μάλιστα η μία εξ αυτών δεν εμφανίζει καμία δαπάνη μισθοδοσίας εργαζομένου! Ειδικότερα:

Σύμβαση με ζημιογόνο εταιρεία

Η εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων με έδρα την Κοζάνη που ανήκει σε στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, νυν μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής και παλαιότερα υποψήφιο για αυτοδιοικητικό αξίωμα, τα δύο τελευταία χρόνια παρουσίαζε ζημίες. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία του ισολογισμού της το 2015, η εταιρεία εμφάνισε ζημία 41.191,75 ευρώ ενώ το 2016 η ζημία της ανήλθε σε 10.471,75 ευρώ. Επιπλέον, οι τζίροι της εταιρείας είναι εξαιρετικά χαμηλοί (61.568,60 ευρώ για το 2015 και μόλις 21.210,61 ευρώ για το 2016). Με αυτά τα οικονομικά στοιχεία η εταιρεία συνήψε σύμβαση με τον ΟΑΣΘ που της εξασφαλίζει τζίρο ύψους 67.704 ευρώ για τους 14 μήνες που διαρκεί η σύμβαση, δηλαδή υπερτριπλάσιες του τζίρου που είχε το 2016!

Εταιρεία χωρίς εργαζόμενους!

Η δεύτερη εταιρεία με έδρα την Αθήνα και εκπρόσωπο άτομο το οποίο σχετίζεται με το περιβάλλον του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη ιδρύθηκε μόλις το 2014. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ισολογισμού της, το 2015 είχε τζίρο 35.950 ευρώ (και κέρδη 197,03 ευρώ), ενώ τον επόμενο χρόνο ο τζίρος της έπεσε κατακόρυφα, φτάνοντας μόλις στα 10.500 ευρώ (αλλά παρ' όλα αυτά είχε κέρδη 1.244,14 ευρώ). Οι φόροι τους οποίους πλήρωσε για τα δύο αυτά χρόνια ανέρχονται σε 248,56 ευρώ για το 2014 και σε 639,02 ευρώ για το 2015. Η εταιρεία εμφανίζει πάγια περιουσιακά στοιχεία ύψους 1.444,31 ευρώ ενώ δεν εμφανίζει καμία απολύτως δαπάνη για εργαζόμενους! Λογικό, καθώς με τζίρο μόλις 10.500 ευρώ είναι αδύνατον να συντηρείς έστω και έναν εργαζόμενο.

Εντούτοις, με αυτά τα οικονομικά στοιχεία η συγκεκριμένη έκανε σύμβαση με τον ΟΑΣΘ η οποία της προσφέρει ετήσιες απολαβές ύψους 37.200 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), τριπλάσιες δηλαδή του τζίρου που είχε το 2015.

Το ερώτημα που τίθεται είναι πώς μια τέτοια εταιρεία, χωρίς στελέχη, θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις τις οποίες ανέλαβε έναντι του ΟΑΣΘ. Βεβαίως, στη σύμβαση οι υποχρεώσεις του αναδόχου περιγράφονται τόσο γενικόλογα, που είναι δύσκολο να εξακριβώσει κανείς περί τίνος πρόκειται. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι έργο της εταιρείας θα είναι να παρέχει υποστήριξη στο Δ.Σ. του ΟΑΣΘ σε οικονομικά-χρηματοοικονομικά και διοικητικά θέματα καθώς και σε εργασιακά ζητήματα. Επιπλέον, στη σύμβαση δεν υπάρχει σαφής προσδιορισμός των παραδοτέων, ενώ παρέχεται η άνεση στην εταιρεία να ασκήσει το έργο της εξ αποστάσεως, μέσω ΦΑΞ, email, τηλεφωνικά, ενώ όταν απαιτείται «και με την αυτοπρόσωπη εμφάνιση συνεργατών» του αναδόχου στα γραφεία του ΟΑΣΘ. Με τη διαφορά, όμως, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ισολογισμού κατά το έτος 2015 η εταιρεία δεν εμφανίζει κανέναν συνεργάτη.   
 

Αλληλεπικαλύψεις  

Πέραν αυτών, παρατηρούνται αλληλεπικαλύψεις στο έργο το οποίο ανατίθεται στις δύο εταιρείες. Σύμφωνα με τις συμβάσεις και οι δύο καλούνται να παράσχουν διοικητική υποστήριξη προς τη διοίκηση του ΟΑΣΘ καθώς και χρηματοοικονομικές συμβουλές. 

Ερωτήματα υπάρχουν και ως προς την τήρηση των νόμιμων διαδικασιών για την ανάθεση αυτών των έργων προς τους «ημετέρους». Δεδομένου ότι ο ΟΑΣΘ επιμένει να μένει εκτός «Διαύγειας», αν και έχει πλέον κρατικοποιηθεί, και συνεχίζει να μην αναρτά στην ιστοσελίδα του στοιχεία σχετικά με αναθέσεις έργων, προμήθειες κ.λπ. υπάρχει το ερώτημα εάν το Δ.Σ. προχώρησε στον αναγκαίο πρόχειρο διαγωνισμό, πριν να αναθέσει τα έργα στους συγκεκριμένους. 

Επίσης, στις συμβάσεις δεν αναφέρεται πουθενά πόσα άτομα θα διαθέσουν οι εν λόγω εταιρείες προκειμένου να διεκπεραιώσουν το έργο που ανέλαβαν. 

Τέλος, αποτελεί πάγια πρακτική όταν κρατικές εταιρείες όπως ο ΟΑΣΘ συμβάλλονται με ιδιωτικές εταιρείες να ζητούν εγγυήσεις από τον ανάδοχο, όπως ικανοποιητικό κύκλο εργασιών, αριθμό εργαζομένων κ.λπ. ικανές να διασφαλίσουν την υλοποίηση της σύμβασης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο ΟΑΣΘ ζήτησε και έλαβε τέτοιου είδους εγγυήσεις; 

Πηγή: voria.gr