Παραβιάσεις και με drone από την Τουρκία - Αναχαιτίστηκε από F 16
Μία νέα σελίδα άνοιξε στον ακήρυχτο αεροπορικό πόλεμο στο Αιγαίο – Πρώτες προσεγγίσεις
Η πρώτη επίσημη αναχαίτιση από την Πολεμική Αεροπορία, ενός τουρκικού UAV μεγάλου μεγέθους, τύπου ΑΝΚΑ, κατεγράφη όπως είναι γνωστό χθες το βράδυ, και είχε ως αποτέλεσμα να απογειωθούν αμέσως για να το αναχαιτίσουν δύο ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη F-16C Block.52+ από την Αεροπορική Βάση του Καστελλίου Κρήτης. Η αναχαίτιση πραγματοποιήθηκε εντός του FIR Αθηνών, στην περιοχή μεταξύ Ρόδου και Μεγίστης (Καστελλορίζου) σε ύψος 22.000 ποδών.
Μόλις τα ελληνικά μαχητικά εμφανίστηκαν στην περιοχή, οι Τούρκοι «απέσυραν» το UAV στο δικό τους εναέριο χώρο και μετά το ξανέβαλαν στον δικό μας, μέχρις ότου να το αποσύρουν οριστικώς. Σε όλο το διάστημα του συμβάντος τα ελληνικά μαχητικά παρέμεναν στην περιοχή.
Είναι πλέον προφανές ότι εισήλθαμε σε μία νέα σελίδα του ακήρυχτου αεροπορικού πολέμου στο Αιγαίο, όπου και πάλι η Τουρκία έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων, δρώντας εδώ και δεκαετίες συστηματικώς και βάσει συγκεκριμένων σχεδίων και εμείς – για άλλη μία φορά – θα (είμαστε υποχρεωμένοι) να τρέχουμε εκ των υστέρων για να τους αντιμετωπίσουμε.
Οι Τούρκοι είχαν πρωτοεμφανίσει δικό τους μικρό drone στη διάρκεια της μεγάλης ελληνικής διακλαδικής ασκήσεως «Παρμενίων», έχοντας το εκτοξεύσει από φρεγάτα που έπλεε στα διεθνή ύδατα του Αιγαίου.
Πριν λίγες εβδομάδες, στις 26 Μαρτίου 2018, είχαν ανακοινώσει ότι το συγκεκριμένο τύπου UAV ANKA θα πετά στο Αιγαίο για λογαριασμό των τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων, ενώ λίγες μέρες αργότερα ανακοίνωσαν ότι παρόμοιου τύπου UAV θα πετούν σε αποστολές και για λογαριασμό της μυστικής υπηρεσίας της γείτονος, της ΜΙΤ.
Η χθεσινή επιχειρησιακή παρουσία στο Αιγαίο του τουρκικού UAV έχει απασχολήσει ήδη το ελληνικό ΓΕΕΘΑ, σε δύο τομείς, που αναμένεται ότι θα απασχολήσουν ειδική σύσκεψη που πρόκειται να γίνει αμέσως μετά τις εορτές του Πάσχα, με όλους τους συναρμόδιους φορείς.
Αυτό που απασχολεί σοβαρά πλέον τους αρμόδιους είναι το πώς θα αντιμετωπίζονται στο μέλλον τα UAV και μάλιστα τέτοιου μεγάλου μεγέθους και με παρόμοιες δυνατότητες, όπως το ΑΝΚΑ, που συλλέγει πληροφορίες ή άλλα που μπορούν να φέρουν οπλισμό και μπορεί οιονεί να γίνουν πιο επικίνδυνα. Το Διεθνές Δίκαιο, τουλάχιστον ως τώρα, δεν έχει σαφώς προνοήσει για το αντικείμενο. Να παραμένουν ανενόχλητα και να συλλέγουν πληροφορίες κατά το δοκούν δεν είναι δυνατόν να γίνει και για καθαρώς επιχειρησιακούς λόγους, αλλά και για λόγους ασφαλείας των πτήσεων στην περιοχή που πετούν χωρίς να έχουν καταθέσει (και αυτά) σχέδια πτήσεως). Σε τέτοια ύψη που πετούν και με τέτοιο μέγεθος, όλοι μπορούμε να φανταστούμε τι μπορεί να συμβεί – ο μη γένοιτο – αν κατά λάθος συγκρουστούν με κάποιο αεροσκάφος που πετά στην περιοχή. Από την άλλη, δεν είναι δυνατόν για την αναχαίτιση τέτοιων στόχων να απογειώνονται (και να καταπονούνται) πολύτιμα αεροσκάφη και πιλότοι και να καταναλώνονται καύσιμα που κοστίζουν και το κατά πόσο είναι εφικτό από όλες τις απόψεις ένας τέτοιος στόχος να καταρρίπτεται ή να «εξαναγκάζεται» να απομακρύνεται αμέσως.
Το δεύτερο γραφειοκρατικού χαρακτήρος θέμα, είναι το πώς θα «καταγράφονται» οι αυτού του τύπου έκνομες τουρκικές δραστηριότητες για να παρουσιάζονται στα διάφορα διεθνή fora (NATO, EE κλπ). Ως «αεροσκάφη» που δεν έχουν καταθέσει νομίμως σχέδια πτήσεως, όπως παγίως γίνεται ως τώρα, ή κάπως διαφορετικά;
Τεχνικά Χαρακτηριστικά UAV ANKA
Το πόσο σοβαρό είναι το όλο ζήτημα φαίνεται από το να ρίξουμε μια απλή ματιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του UAV ANKA. Το προαναφερθέν UAV είναι τουρκικής σχεδιάσεως και κατασκευής, από την Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία (ΤΑΙ), έχει αυτονομία πτήσεως 24 ωρών, μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 270χλμ/ω, ενώ μπορεί να πετά σε ύψη μέχρι 35.000 ποδιών, ενώ η επιχειρησιακή οροφή του φτάνει τα 30.000 πόδια και η ακτίνα επιχειρησιακής δράσεώς του τα 200 χλμ από την βάση που απογειώθηκε, ενώ σε ευθεία μπορεί να πετάξει για 4200 χλμ!
Το μήκος του φτάνει τα 8 μέτρα, το εκπέτασμα των πτερύγων του (δηλ. το μήκος του από το ένα ακροπτερύγιο ως το άλλο) στα 17,3 μέτρα, ενώ κινείται χάρη σε έναν κινητήρα επίσης τουρκικής κατασκευής των 155 ίππων, που του επιτρέπει να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο (διάφοροι αισθητήρες και ηλεκτρονικές συσκευές) μέχρι 200 κιλά.
Το UAV ANKA μπορεί να εκτελέσει μία μεγάλη ποικιλία αποστολών, όπως αποστολές Συλλογής Πληροφοριών, Επιτηρήσεως, Αναγνωρίσεως (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance/ ISR), επί 24ώρου βάσεως, και με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, Ερεύνης και Διασώσεως (SAR), δυνατότητα καταδείξεως και σκοπεύσεως ακινήτων και κινούμενων στόχων σε άλλα αεροσκάφη, αναμεταδόσεως ασύρματης επικοινωνίας (Relay datalink), εσωτερικής καταγραφής στοιχείων, επεκτάσεως των δυνατοτήτων δορυφορικών επικοινωνιών (SATCOM/SIGINT) κλπ