τις ευθύνες του ΟΠΑΠ και της θυγατρικής του Ιπποδρομίες ΑΕ που έχει αποκτήσει το δικαίωμα διεξαγωγής ιπποδρομιών στην Ελλάδα από τον Απρίλιο του 2015, υπογραμμίζει σε επιστολή του σήμερα, Δευτέρα, στον υφυπουργό Αθλητισμού και Πολιτισμού, ο Πρόεδρος της «Φιλίππου Ενώσεως» (Φ.Ε.) κ. Γ.Μυτιληναίος.

Από 2000 άλογα πριν μερικά χρόνια, σήμερα τα άλογα είναι 350 ενώ ο τζίρος στου ιπποδρομιακού στοιχήματος στις ελληνικές ιπποδρομίες, που ήταν 350 εκ. ευρώ σήμερα είναι 15 εκ. ευρώ. Η προοπτική είναι ακόμη δυσμενέστερη , αφού όπως αναφέρει η επιστολή, κινδυνεύει η διεξαγωγή Ιπποδρομιών λόγω του χαμηλού αριθμού των αλόγων ενώ δεν είναι βιώσιμη η ιπποδρομιακή δραστηριότητα.

Όπως αναφέρει η Φ.Ε, είναι χαρακτηριστικό ότι το συνολικό ποσό που διατίθεται ετησίως από τον Φορέα σε ιπποπαραγωγούς και ιδιοκτήτες είναι της τάξεως των 2 εκατ. ευρώ, μέσω των επάθλων - μη υπαρχούσης άλλης πηγής εσόδου για αυτούς, ενώ το συνολικό ετήσιο κόστος συντήρησης 350 αλόγων υπερβαίνει τα 2.5 εκατ. ευρώ ενώ η αντικατάσταση των 80 - 100 περίπου αλόγων που αποσύρονται ετησίως από την ενεργό ιπποδρομιακή δράση είναι της τάξεως του 1 εκατ. ευρώ.

Όπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα, στο έλλειμμα ( ζημία ) αυτό του 1.5 εκατ. ευρώ που καλούνται να καλύψουν οι ιπποπαραγωγοί και οι ιδιοκτήτες προστίθεται και το διαχειριστικό έλλειμα ( ζημία ) του Φορέα (Ιπποδρομίες ΑΕ) που είναι της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ οπότε το σύνολο του ετησίου συνολικού ελλείμματος φθάνει τα 11.5 εκατ. ευρώ το οποίο πρέπει να καλύπτεται προκειμένου να διατηρείται μια άτονη και χωρίς προοπτική ιπποδρομιακή δραστηριότητα σε επίπεδο που παράγει όρους οικονομικής εξαθλίωσης των επαγγελματιών, παρόμοιο με αυτό προ της ιδιωτικοποίησης.

Είναι αξιοσημείωτο, αναφέρει η επιστολή, ότι, επι σειρά ετών, στον ιππόδρομο Μαρκοπούλου διαγωνίζονταν πάνω από 2.000 άλογα σε μια δραστηριότητα με έντονο ιπποδρομιακό ενδιαφέρον, με εγχώρια παραγωγή 400 πώλων ετησίως ( σήμερα 40 ), με στοιχηματικό τζίρο 350 εκατ. ευρώ ετησίως σε Ελληνικές ιπποδρομίες ( σήμερα λιγότερα από 15 εκατ. ευρώ ) και συνολικά έπαθλα ύψους πάνω από 20 εκατ. ευρώ ( σήμερα 2 εκατ. ευρώ ).

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο Πρόεδρος της Φ.Ε.Ε έχει ζητήσει επανειλημμένα και εγγράφως από τις Ιπποδρομίες ΑΕ, να παρουσιάσει το στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη των ιπποδρομιών η έστω και ένα μέτρο ευεργετικό για την ανάπτυξη των ιπποδρομιών που θα μπορούσε να λάβει και δεν το λαμβάνει γιατί εμποδίζεται από οποιαδήποτε απόφαση η δράση της Φ.Ε.. Μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί κανένα απολύτως τέτοιο στοιχείο ούτε για το στρατηγικό σχέδιο ούτε για κανένα μεμονωμένο μέτρο.

Δείτε αναλυτικά την επιστολή:

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ Φ.Ε.Ε ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Αναφερόμενοι στην υπ. αριθμ. πρωτ. HRGP18001877/13.04.2018 επιστολή της εταιρείας «ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΕΣ Α.Ε» με ημερομηνία 13.4.2018, παραθέτουμε κατωτέρω διευκρινήσεις σε ένα προς ένα τα 12 σημεία της επιστολής:
1. Η «ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΕΣ Α.Ε» είναι η εταιρεία η οποία έχει αποκτήσει το δικαίωμα διεξαγωγής ιπποδρομιών στην Ελλάδα μετά από σχετικό δημόσιο - διεθνή διαγωνισμό οι όροι του οποίου επέτρεψαν, τελικώς, την συμμετοχή εταιρειών ακόμα και αν αυτές δεν κατείχαν ούτε σχετική τεχνογνωσία ούτε πρότερη αποδεδειγμένη εμπειρία στην διεξαγωγή ιπποδρομιών.
Εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι, με δεδομένη την έλλειψη σχετικής τεχνογνωσίας και εμπειρίας, οι προσπάθειες που έχει καταβάλλει μέχρι σήμερα η εταιρεία να κατανοήσει την ιπποδρομιακή λογική και να αξιοποιήσει με ιπποδρομιακούς όρους τις σημαντικές, κατά τα άλλα, δυνατότητες της, έχουν αποδώσει ελάχιστα με αποτέλεσμα η ιπποδρομιακή δραστηριότητα να παραμένει σε επίπεδα μη βιώσιμης δραστηριότητας για το σύνολο των εμπλεκομένων.

2. Η σύμβαση παραχώρησης έχει νομίμως υπογραφεί και είναι δεσμευτική όχι μόνο για τους αντισυμβαλλόμενους αλλά και για όσους ασκούν οιαδήποτε σχετιζόμενη με την σύμβαση αυτή δραστηριότητα ανεξάρτητα από τα ποια μπορεί να ήταν η να είναι η άποψη εκάστου για την ίδια την σύμβαση η οποιονδήποτε συμβατικό όρο αυτής.
Η Φ.Ε.Ε ως Ν.Π.Δ.Δ θα ήταν αδιανόητο να αμφισβητήσει την νομιμότητα ή/και την ισχύ της σύμβασης παραχώρησης η οποιουδήποτε άρθρου της σχετικής νομοθεσίας και τούτο ουδέποτε συνέβη.

3. Δύο χρόνια μετά την αποκρατικοποίηση του ιπποδρομιακού στοιχήματος και της διεξαγωγής ιπποδρομιών και μετά τις ενέργειες του Φορέα που περιγράφονται στην παράγραφο αυτή της επιστολής, το ιππικό δυναμικό διατηρείται στο απελπιστικά χαμηλό επίπεδο των 350 αλόγων με προεξοφλούμενη τάση μείωσης το επόμενο διάστημα που μοιραία θα οδηγήσει σύντομα σε αδυναμία διεξαγωγής ιπποδρομιών αν δεν ληφθούν σοβαρά μέτρα αναστροφής της πορείας βάση συγκεκριμένου αναπτυξιακού σχεδίου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το συνολικό ποσό που διατίθεται ετησίως από τον Φορέα σε ιπποπαραγωγούς και ιδιοκτήτες είναι της τάξεως των 2εκ ΕΥΡΩ, μέσω των επάθλων - μη υπαρχούσης άλλης πηγής εσόδου για αυτούς.
Το συνολικό ετήσιο κόστος συντήρησης 350 αλόγων υπερβαίνει τα 2.5εκ ΕΥΡΩ ενώ η αντικατάσταση των 80 - 100 περίπου αλόγων που αποσύρονται ετησίως από την ενεργό ιπποδρομιακή δράση είναι της τάξεως του 1εκ ΕΥΡΩ.
Όπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα, στο έλλειμα ( ζημία ) αυτό του 1.5εκ ΕΥΡΩ που καλούνται να καλύψουν οι ιπποπαραγωγοί και οι ιδιοκτήτες προστίθεται και το διαχειριστικό έλλειμα ( ζημία ) του Φορέα που είναι της τάξεως των 10εκ ΕΥΡΩ οπότε το σύνολο του ετησίου συνολικού ελλείματος φθάνει τα 11.5εκ ΕΥΡΩ το οποίο πρέπει να καλύπτεται προκειμένου να διατηρείται μια άτονη και χωρίς προοπτική ιπποδρομιακή δραστηριότητα σε επίπεδο που παράγει όρους οικονομικής εξαθλίωσης των επαγγελματιών, παρόμοιο με αυτό προ της ιδιωτικοποίησης.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, επι σειρά ετών, στον ιππόδρομο Μαρκοπούλου διαγωνίζονταν πάνω από 2.000 άλογα σε μια δραστηριότητα με έντονο ιπποδρομιακό ενδιαφέρον, με εγχώρια παραγωγή 400 πώλων ετησίως ( σήμερα 40 ), με στοιχηματικό τζίρο 350εκ ΕΥΡΩ ετησίως σε Ελληνικές ιπποδρομίες ( σήμερα λιγότερα από 15εκ ΕΥΡΩ ) και συνολικά έπαθλα ύψους πάνω από 20εκ ΕΥΡΩ ( σήμερα 2εκ ΕΥΡΩ ).

4. Είναι ανακριβές ότι υπήρξε συμφωνία της επιτροπής Κώδικα που ορίστηκε το 2016 από την Γενική Συνέλευση της Φ.Ε.Ε και της αντίστοιχης επιτροπής που όρισε ο Φορέας. Η πραγματικότητα είναι ότι ένα Μέλος της 5μελούς επιτροπής Κώδικα έλαβε την πρωτοβουλία να αποστείλει στις 4.7.2016 στο ΔΣ της ΦΕΕ ένα σχέδιο ΚΙ το οποίο το προηγούμενο ΔΣ δεν προέκρινε ως κατάλληλο για αποστολή στην ΓΣ με αποτέλεσμα να παγώσει η διαδικασία μέχρι την εκλογή τον Νοέμβριο του 2017 του νέου ΔΣ το οποίο αναβίωσε το θέμα.

5. Στα πλαίσια της αναβίωσης του θέματος του νέου Κ.Ι το νέο Δ.Σ, μετά από σχετική συμφωνία του Προέδρου του Φορέα και του Προέδρου της ΦΕΕ, όρισε νέα επιτροπή προκειμένου να διεξαχθεί ένας τελευταίος γύρος διαβούλευσης με μια νέα αντίστοιχη επιτροπή του Φορέα αλλά και με όλους τους ιπποδρομιακούς φορείς πριν προωθηθεί σχετική πρόταση προς την Γ.Σ.
Οι δυο αυτές επιτροπές συνεδρίασαν για πρώτη φορά στις 09.02.2018 οπότε και συνομολόγησαν την βάση επι της οποίας θα διεξαγόταν η διαβούλευση.

6. Η επιτροπή του Φορέα συμμετείχε σε οκτώ (8) συνεδριάσεις και συνέβαλε στην σύγκλιση των δυο επιτροπών σε όλα σχεδόν τα άρθρα του Κ.Ι. Τα εναπομείναντα άρθρα, μεταξύ των οποίων και το κεφάλαιο των κυρώσεων, επρόκειτο να συζητηθούν στις συναντήσεις που προγραμματίστηκαν για τις 29.3 / 2.4 / 4.4 στις οποίες η επιτροπή του Φορέα, δυστυχώς, δεν προσήλθε αναιτιολογήτως.

7. Το σχέδιο Κ.Ι που περιλήφθηκε στην Ημερήσια Διάταξη του εξ αναβολής Δ.Σ της 13.4.2018 ήταν αυτό που προέκυψε από την σχεδόν 3μηνη διαβούλευση της επιτροπής της Φ.Ε.Ε με την αντίστοιχη επιτροπή που όρισε ο Πρόεδρος του Φορέα ο οποίος στις 26.3.2018, αφού εξέφρασε την ικανοποίησή του από την πορεία της διαβούλευσης των δυο επιτροπών, εξέφρασε την παράκληση να αναβληθεί η κατάθεση του σχεδίου που είχε προγραμματιστεί για τις 30.3.2018 προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στις επιτροπές να συμφωνήσουν σε όσα άρθρα απέμενε να συμφωνηθούν. Το αίτημα έγινε δεκτό αλλά, δυστυχώς, τα μέλη της επιτροπής του Φορέα δεν αξιοποίησαν την δυνατότητα αυτή απέχοντας από τις τρείς συνεδριάσεις που ορίστηκαν σύμφωνα με τα ανωτέρω.

8. α) Το δικαίωμα του Φορέα να δημοσιεύει αγωνιστικό πρόγραμμα με περιορισμένο ορίζοντα 3μήνου έχει κατοχυρωθεί με νόμο και ισχύει, πράγματι κατ’ εξαίρεση, σε αντίθεση με τις προβλέψεις της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ιπποδρομιακών Αρχών ( IFHA ) που θεωρεί απαραίτητη την γνωστοποίηση του προγράμματος των κλασσικών τουλάχιστον ιπποδρομιών με ορίζοντα τουλάχιστον ενός έτους.
β) Δεν είναι ακριβής η φερόμενη ως απαγόρευση ανάμιξης των κτηνιάτρων της Φ.Ε.Ε στην θεραπεία ίππων, έργο το οποίο ρητώς τους ανετέθη με το π.δ. 280/ 1996 κι έργο το οποίο επι 90 έτη ασκούν άπαντες οι κτηνίατροι της ΦΕΕ, ως εκ της επιστημονικής τους κατάρτισης και ιατρικής δεοντολογίας επιβάλλεται.

9. α) Δεν είναι κατανοητό από τα γραφόμενα στην παράγραφο αυτή με ποιο τρόπο και από ποιόν υπήρξε δήθεν παραβίαση της κείμενης νομοθεσίας.
β) Η έκδοση της συγκεκριμένης απόφασης από το δευτεροβάθμιο ελεγκτικό όργανο της Φ.Ε.Ε, ελήφθη μετά την επίληψη προς κρίση ενστάσεως την οποία υπέβαλλε η Ένωση Προπονητών Δρομώνων Ίππων. Η απόφαση του Φορέα να μην προσφύγει κατά της απόφασης σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κ.Ι, αποδεχόμενος την απόφαση της Επιτροπής Ιπποδρομιών ως οριστικής, είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με την μετέπειτα απόφαση του Φορέα να ακυρώσει την ιπποδρομιακή συγκέντρωση χωρίς να έχει κανένα τέτοιο δικαίωμα.
γ) Η επιτροπή ελλανοδικών έχει παράσχει λεπτομερείς εξηγήσεις για τους λόγους των καθυστερήσεων που παρατηρήθηκαν στην ιπποδρομιακή συγκέντρωση της 30.3.2018 οι οποίες δεν αποδίδονται σε αμέλεια η ολιγωρία της επιτροπής. Το σχετικό ενημερωτικό σημείωμα είναι στην διάθεσή σας. Σε κάθε περίπτωση η διάσταση που επιχειρείται να δοθεί σε ένα τέτοιας τάξεως μεμονωμένο περιστατικό και η προσπάθεια να αποδοθεί αδικαιολογήτως μομφή στην σημαντική αυτή ελεγκτική επιτροπή είναι ενέργεια ακατανόητη.
δ) Η Φ.Ε.Ε έχει 90 χρόνια λαμπρή ιστορία που γράφτηκε από Προέδρους και Μέλη του Δ.Σ που ήταν ιπποπαραγωγοί και ιδιοκτήτες ίππων όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις αναπτυγμένες Χώρες. Δεν εξαιρείται από την πάγια διεθνή αυτή πρακτική και το παρόν Δ.Σ στο οποίο δυο εκλεγμένα Μέλη και οι εκπρόσωποι του Φορέα τυγχάνει να είναι ιδιοκτήτες ίππων.
ε) Ο Πρόεδρος της Φ.Ε.Ε θεωρεί ανάξια σχολιασμού και δεν επιθυμεί να συμβάλλει στην αναπαραγωγή ανακριβών και κατευθυνόμενων δημοσιευμάτων του διαδικτύου που έχουν στόχο την δυσφήμιση του ιπποδρόμου και της Φ.Ε.Ε. Τα θέματα που αναφέρονται στην παράγραφο αυτή της επιστολής έχουν αναλυτικά συζητηθεί μεταξύ των Προέδρων Φορέα – Φ.Ε.Ε και συνεπώς οι σχετικές απόψεις του Προέδρου της Φ.Ε.Ε έχουν καταστεί γνωστές στον Φορέα χωρίς την ανάγκη διαμεσολάβησης του διαδικτύου ή των ανθρώπων που το υπηρετούν.

10. Η Φ.Ε.Ε είναι Ν.Π.Δ.Δ και λειτουργεί στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων που της έχει απονείμει το ισχύον νομικό και θεσμικό πλαίσιο και οι πράξεις και οι αποφάσεις της ελέγχονται σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις του νόμου ο οποίος δεν επιφυλάσσει καμία τέτοια αρμοδιότητα για τον Φορέα.

11. Οι αόριστες ‘’καταγγελίες’’ που διατυπώνει ο Φορέας στην παράγραφο αυτή της επιστολής δεν μπορούν να τύχουν οιασδήποτε σοβαρής αξιολόγησης μέχρι να αποκτήσουν υπόσταση στοιχειοθετημένης καταγγελίας.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο Πρόεδρος της Φ.Ε.Ε έχει ζητήσει επανειλημμένα και εγγράφως από τον Φορέα να παρουσιάσει το στρατηγικό σχέδιο του Φορέα για την ανάπτυξη των ιπποδρομιών η έστω και ένα μέτρο ευεργετικό για την ανάπτυξη των ιπποδρομιών που θα μπορούσε να λάβει ο Φορέας και δεν το λαμβάνει γιατί εμποδίζεται από οποιαδήποτε απόφαση η δράση της Φ.Ε.Ε ώστε να μεριμνήσει, για την άρση τυχόν εμποδίων που θα επιτρέψουν την απρόσκοπτη υλοποίηση του σχεδίου η έστω του ενός μεμονωμένου ευεργετικού μέτρου.
Μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί κανένα απολύτως τέτοιο στοιχείο ούτε για το στρατηγικό σχέδιο ούτε για κανένα μεμονωμένο μέτρο.

12. Το θέμα της προοπτικής των ιπποδρομιών έχει συζητηθεί αναλυτικά στο ανώτατο επίπεδο Φορέα και Φ.Ε.Ε και είναι καταγεγραμμένες οι θέσεις αμφοτέρων σχετικά με την προοπτική συνέχισης και ανάπτυξης των ιπποδρομιών και τις σχετικές προϋποθέσεις που, βεβαίως, δεν έχουν καμία σχέση με τα όσα ανακριβή αναφέρονται στην επιστολή.

Παραμένοντες στην διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνηση διατελούμε,

Μετά τιμής,
Ο Πρόεδρος της Φ.Ε.Ε
Ιωάννης Μυτιληναίος