Πώς πήγε η πρεμιέρα της «ολικής εφαρμογής» του ηλεκτρονικού εισιτηρίου
Ευτράπελα, αλλά και πραγματικά προβλήματα
Πρεμιέρα έκανε την Τρίτη (αντί Δευτέρας, λόγω της απεργίας στο Μετρό) η ολική εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου: στην πρωτότυπη ελληνική περίπτωση αυτό σημαίνει ότι έκλεισαν οι μπάρες σε ορισμένους σταθμούς του Μετρό. Συνολικά σε 13 σταθμούς των γραμμών 2, 3 και σε λίγους σταθμούς των ΗΣΑΠ (Ταύρος, Αγιος Νικόλαος, Μαρούσι και ΚΑΤ) όπου όμως είναι ανοικτές οι πύλες για τα ΑμΕΑ. Επισήμως, αναμένονται τα πιστοποιητικά πυρασφάλειας για να κλείσουν οριστικά οι πύλες παντού, αλλά και να λυθούν ζητήματα καρτών σε ειδικές κατηγορίες και προσωπικού που θα ενημερώνει. Η νέα προθεσμία που έχει δώσει το αρμόδιο υπουργείο είναι τα τέλη Μαΐου.
Παρά το εύλογο χρονικό διάστημα που έχει περάσει, ο κόσμος εξακολουθεί να δηλώνει ή και να είναι ελάχιστα ενημερωμένος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι επιβάτες που προσπαθούν να ακυρώσουν το εισιτήριο στην οθόνη της πύλης και όχι ακριβώς από κάτω. Υπήρξε επίσης επιβάτης που έβαλε το εισιτήριο στη μία πύλη, οι πόρτες άνοιξαν και μετά πέρασε ακριβώς δίπλα από την ανοικτή πύλη.
Άλλοι δεν βλέπουν το πράσινο βέλος και προσπαθούν να περάσουν από τις πύλες με το κόκκινο «Χ» με αποτέλεσμα να ενεργοποιείται (για λίγο) ο συναγερμός. Αρκετοί, ενώ βάζουν σωστά το εισιτήριο για να βγουν, η πύλη δεν ανοίγει, διότι δεν το είχαν βάλει για να μπουν. Στους συρμούς ακούγεται πάντα η ατάκα: δεν μας έχουν ενημερώσει. Και ας παίζουν στα μεγάφωνα των σταθμών μηνύματα.
Σε αρκετούς σταθμούς, πάντως, υπήρχαν μεγάλες ουρές στα εκδοτήρια και τα μηχανήματα, γεγονός που δημιουργεί υποψίες ότι αρκετοί, εφόσον τόσο καιρό δεν υπήρχε κανένας έλεγχος και οι πύλες ήταν ανοικτές, απλά έμπαιναν και έβγαιναν. Σε μια περίπτωση, στην Πανόρμου νωρίς το απόγευμα, απειλήθηκε σύρραξη όταν επιβάτης άρχισε να μιλά στα «γαλλικά» με την επικεφαλής του σταθμού. Προφανώς δεν μπορούσε να περάσει ελεύθερα. Κάποιος άλλος βρήκε τρόπο να περάσει ελεύθερα: «μάρκαρε» στενά νόμιμο επιβάτη τη στιγμή που άνοιγε η πύλη και πέρασε μαζί του, προτού ξανακλείσει. Χρόνος υπάρχει.
Αρκετοί είναι οι επιβάτες στέκονται και βοηθούν ή εξηγούν σε άλλους, πράγμα που κάνουν υπομονετικά και οι υπεύθυνοι.
Για την ιστορία, σε άλλες χώρες το ηλεκτρονικό εισιτήριο σημαίνει και πολλά ακόμα πράγματα: Καταρχήν εκεί που το μετρό έχει δεκάδες γραμμές, η τιμή του εισιτηρίου και των αντίστοιχων μηνιαίων καρτών είναι υψηλή. Σε αυτό εμείς είμαστε «τυχεροί». Υπάρχει βέβαια και η άλλη ανάγνωση: τα ελλείμματα τα πληρώνουν όλοι. Ακόμα και αυτοί που δεν χρησιμοποιούν ποτέ τα Μέσα Μεταφοράς.
Σε άλλες χώρες επίσης, οι κάρτες εκδίδονται online και όχι με την αδιανόητη ταλαιπωρία που πέρασαν στα τέλη του 2017 χιλιάδες άνθρωποι στα γκισέ. Αλλού τα POS είναι κανόνας και όχι εξαίρεση. Και τα αυτόματα μηχανήματα δεκάδες. Παντού.
Σε χώρες χωρίς μετρό ή τραμ, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σημαίνει είσοδο από την μπροστινή πόρτα στα λεωφορεία και επικύρωσή του μπροστά στα μάτια του οδηγού. Στην Ελλάδα αυτό δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί όσες προσπάθειες και αν έχουν γίνει.
Το πιο σημαντικό: Σε πολλές άλλες χώρες το ηλεκτρονικό εισιτήριο σημαίνει και χρέωση ανάλογα τη διαδρομή. Χαμηλό κόμιστρο για μικρές αποστάσεις, υψηλότερο για μεγαλύτερες.