Τι προβλέπει το σχέδιο απομάκρυνσης πολιτών - Ποιοι έχουν τις ευθύνες
Κατόπιν της εισήγησης αξιωματικού του Πυροσβεστικού Σώματος αποφασίζεται από τον Δήμαρχο, ο αριθμός των ατόμων που θα απομακρυνθούν, ο προσδιορισμός των μέσων μεταφοράς, τη διασφάλιση των επικοινωνιών, η φροντίδα των πολιτών και ο χρόνος ειδοποίησης των πολιτών.
Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, στις 25 Μαΐου 2018 και αφού είχε ξεκινήσει η αντιπυρική περίοδος, είχε εκδώσει το σχέδιο δράσεων Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων λόγων δασικών πυρκαγιών.
Στο σχέδιο αυτό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, προβλέπεται ανάμεσα και στα άλλα η οργανωμένη προληπτική απομάκρυνση πολιτών λόγω δασικών πυρκαγιών.
Στο σχέδιο αναφέρεται ότι για την προστασία της ζωής και της υγείας των πολιτών μπορεί να απαιτηθεί η απομάκρυνση τους από την περιοχή όπου τεκμηριωμένα εκτιμάται ότι απειλείται από εξελισσόμενη ή επικείμενη καταστροφή.
Η λήψη απόφασης για την οργανωμένη απομάκρυνση των πολιτών αποτελεί ευθύνη των κατά τόπους Δημάρχων, οι οποίοι έχουν τον συντονισμό του έργου πολιτικής προστασίας για την αντιμετώπιση της καταστροφής σε τοπικό επίπεδο.
Ωστόσο, αναφέρεται ρητώς, στην απόφαση της γενικής γραμματείας πολιτικής προστασίας, όταν η εξελισσόμενη ή επικείμενη καταστροφή μπορεί να επηρεάσει πάνω από έναν Δήμο η απόφαση λαμβάνεται από τον αρμόδιο Περιφερειάρχη, ο οποίος μπορεί να εξουσιοδοτήσει τον Αντιπεριφερειάρχη.
Στην περίπτωση των φωτιών στην Ανατολική Αττική, ο κίνδυνος υπήρχε για περισσότερους από έναν Δήμο, άρα η απόφαση για την οργανωμένη προληπτική απομάκρυνση έπρεπε να ληφθεί από την Περιφερειάρχη Αττικής.
Επίσης, διευκρινίζεται, ότι αρμόδιος για την εισήγηση του μέτρου της οργανωμένης προληπτικής απομάκρυνσης είναι ο εκάστοτε Επικεφαλής Αξιωματικός του Πυροσβεστικού Σώματος, ο οποίος λειτουργεί ως συντονιστής του πυροσβεστικού έργου, σε τοπικό επίπεδο. Ταυτόχρονα, η δράση της οργανωμένης προληπτικής απομάκρυνσης πραγματοποιείται μόνον όταν εξασφαλίζεται εγκαίρως η καλή οργάνωση για την ασφαλή υλοποίηση της, ενώ αν κριθεί αναγκαία ζητείται και η συμβολή των κατά τόπους Λιμενικών αρχών για τη χρήση από τους πολίτες πλωτών θαλασσίων μέσων.
Κατόπιν της εισήγησης του αξιωματικού του Πυροσβεστικού Σώματος και της απόφασης του Δημάρχου, ή του Περιφερειάρχη, με απόφαση του Δημάρχου ορίζεται το άμεσα το σημείο συγκέντρωσης, όπου συγκεντρώνονται οι επικεφαλής των φορέων (ΕΛΑΣ, ΕΚΑΒ, Π.Σ, υπεύθυνος πολιτικής προστασίας) για να εξασφαλιστεί η επικοινωνία μεταξύ τους και ο συντονισμός της επιχείρησης. Ακολούθως, αποφασίζεται από τον Δήμαρχο, ο αριθμός των ατόμων που θα απομακρυνθούν, ο προσδιορισμός των μέσων μεταφοράς, τη διασφάλιση των επικοινωνιών, το χρονικό διάστημα που απαιτείται για να απομακρυνθούν από την περιοχή, η υποδοχή και η φροντίδα των πολιτών και ο χρόνος ειδοποίησης των πολιτών.
Το σχέδιο της απομάκρυνσης των πολιτών , αναμεταδίδεται από τα Μ.Μ.Ε αλλά και με διερχόμενο όχημα, πόρτα-πόρτα, υποστηριζόμενο από τις αστυνομικές αρχές και δημοτικούς υπαλλήλους.
Τίποτα από αυτά που περιγράφονται στο σχέδιο δράσης για απομάκρυνση των πολιτών, από τις περιοχές που βρίσκονται σε κίνδυνο λόγω πυρκαγιών, δεν εφαρμόστηκε σε κανένα σημείο του, εκ του αποτελέσματος και το βάρος των ευθυνών να είναι δεδομένο και ξεκάθαρο. Ένα σχέδιο δράσης το οποίο έμεινε στα χαρτιά. Επίσης, έχει ενδιαφέρον κατά πόσο, υπήρξαν ασκήσεις και επιχειρήσεις ετοιμότητας σε Περιφέρειες , Δήμους και γενικά όλου του κρατικού μηχανισμού στη βάση του σχεδίου αυτού. Ένα άλλο θολό σημείο, σχετίζεται με το χρόνο έκδοσης των δράσεων της Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων λόγω δασικών πυρκαγιών.
Η αντιπυρική περίοδος, να επισημανθεί ξεκινά την 1η Μαΐου και διαρκεί ως 31 Οκτωβρίου. Ωστόσο το σχέδιο, εκδόθηκε στις 25 Μαΐου, ενώ έπρεπε να είχε βγει πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, για να υπάρχει ανάλογος συντονισμός και συνεργασία μεταξύ των φορέων.