Οι πέντε απάτες της κυβέρνησης στο Μάτι
Τα ψεύδη αναδείχθηκαν από τα πρόσφατα πορίσµατα εµπειρογνωµόνων και ανώτατων αξιωµατικών της Πυροσβεστικής.
Μία µεγάλη κυβερνητική «απάτη», όπου ειπώθηκαν τουλάχιστον πέντε «χονδροειδή» ψεύδη, αποδεικνύεται ότι ήταν η περιβόητη συνέντευξη Τύπου που οργανώθηκε στο υπουργείο ∆ηµόσιας Τάξης τρεις ηµέρες µετά την τραγωδία στο Μάτι, σε µία προσπάθεια να δικαιολογηθούν οι τεράστιες ελλείψεις και τα µοιραία λάθη της Πυροσβεστικής και να δοθεί η εικόνα ότι όλα οφείλονται στις καιρικές συνθήκες ή σε συγκυρίες, αλλά και σε οργανωµένα σχέδια εµπρηστών. Τα ψεύδη αναδείχθηκαν από τα πρόσφατα πορίσµατα εµπειρογνωµόνων και ανώτατων αξιωµατικών της Πυροσβεστικής, που έχουν τεθεί µάλιστα υπ’ όψιν των δικαστών που ερευνούν την τραγωδία µε τους 96 νεκρούς.
1. Τα εναέρια μέσα: Στη συνέντευξη Τύπου, ο τότε αρχηγός της Πυροσβεστικής, Σωτήρης Τερζούδης, αναφέρθηκε σε δεκάδες εναέρια µέσα (ελικόπτερα και αεροσκάφη) που στάλθηκαν στην πυρκαγιά της Ραφήνας. Οπως αναλυτικά ανέφερε, «ώρα εντολής απογείωσης σε δύο CL 215 (Caradair) από αεροδρόµιο Ανδραβίδας 17:00. Ωρα εντολής απογείωσης σε δύο CL 215 από αεροδρόµιο Σάµου 17:00. Ωρα εντολής απογείωσης σε τρία CL 215 από αεροδρόµιο Τανάγρας 17:20. Ωρα εντολής απογείωσης ενός S 64 (ERICSSON) από αεροδρόµιο Ελευσίνας, νέα εντολή. Επιτέλους πετυχαίνει, ανοίγει το αεροδρόµιο 17:37. Ωρα εντολής απογείωσης ενός S 64 από αεροδρόµιο Ελευσίνας 18:12. Ωρα εκτροπής ενός CL 215 από Μέγαρα σε Νταού Πεντέλης 18:15. Ωρα εντολής απογείωσης ενός CL 215 από αεροδρόµιο Τανάγρας 18:24». Οµως, ενώ υποτίθεται ότι στον ουρανό της Ραφήνας, όπου µαινόταν η πυρκαγιά, κινούνταν πολλά ελικόπτερα και αεροπλάνα, στο πόρισµα του πρώην υπαρχηγού της Πυροσβεστικής, Ανδριανού Γκουρµπάτση, αναφέρεται ότι «µόνο ένα ελικόπτερο (σ.σ.: εννοεί το ERICSSON) αξιοποιήθηκε επιχειρησιακά και το οποίο δεν θα µπορούσε από µόνο του να περιορίσει την πυρκαγιά».
2. Τα πυροσβεστικά: Ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής ανέφερε ότι «ώρα έναρξης πυρκαγιάς στο Νταού ήταν 16:49 και υπήρχε κλιµάκωση πυροσβεστικών οχηµάτων έως τις 17:15. Υπήρξαν 22 υδροφόρα πυροσβεστικά οχήµατα και µία µονάδα πεζοπόρου τµήµατος. Το πρώτο όχηµα ήταν πλησίον και πήγε, αλλά η έκταση και η ένταση ήταν τέτοια που δεν µπόρεσε να την αποτρέψει». Ωστόσο, από την περαιτέρω έρευνα προέκυψε ότι η κινητοποίηση των πυροσβεστικών δυνάµεων άργησε 30 λεπτά και τα τρία οχήµατα που υποτίθεται ότι «ήταν κοντά, έσπευσαν επί τόπου, αλλά δεν επιχείρησαν λόγω της έντασης του ανέµου» δεν υπήρξαν ποτέ. Υπήρχαν πράγµατι τρία πυροσβεστικά οχήµατα επιφυλακής κοντά στο Νταού, αλλά εκείνη την ηµέρα, µε σκεπτικό αυθαίρετο και επικίνδυνο, είχαν σταλεί, στην Κινέτα.
3. Εντολή εκκένωσης: Σε ερώτηση δηµοσιογράφου αν «υπήρξε εισήγηση του επικεφαλής προς την περιφέρεια ή τον δήµο για την εκκένωση στο Μάτι», η απάντηση του τότε αρχηγού της Πυροσβεστικής ήταν: «Μάλιστα, ναι, το ερεύνησα, και ο επικεφαλής της πυρκαγιάς µε διαβεβαίωσε ότι εισηγήθηκε σχετικώς». Οµως αυτή η… εξονυχιστική έρευνα του πρώην αρχηγού της Πυροσβεστικής, που οδήγησε στην «επαλήθευση της εντολής εκκένωσης που δόθηκε», αποδείχθηκε παραπλανητική και αβάσιµη! Ηταν η περίοδος που πολλοί από το υπουργείο ∆ηµόσιας Τάξης έλεγαν ότι είχε δοθεί τέτοια εντολή, που υποτίθεται ότι δεν είχαν ακολουθήσει οι δήµαρχοι. Οµως γρήγορα αποδείχθηκε ότι ποτέ δεν υπήρχε τέτοια εισήγηση. Επιπλέον, στη συνέντευξη υπήρχαν αναφορές για ανέµους που φύσηξαν µε ταχύτητα 110 χιλιόµετρα την ώρα. Ωστόσο, από την ανάλυση των µετεωρολογικών δεδοµένων που παρουσίασε ο κ. Γκουρπάτσης προκύπτει ότι τις κρίσιµες ώρες η ταχύτητα του ανέµου ήταν 70-75 χλµ. την ώρα.
4. Η κυκλοφορία: Ο πρώην αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ., Κωνσταντίνος Τσουβάλας, αρχικά είχε αναλύσει στη συγκεκριµένη συνέντευξη τη διαδικασία κλεισίµατος της Λεωφόρου Μαραθώνος την ώρα που πλησίαζε το πύρινο µέτωπο. Στη συνέχεια, ωστόσο, είχε προσθέσει ότι «η Αστυνοµία παρεµπόδισε τους ανθρώπους να µπουν στον χώρο όπου εξελισσόταν η πυρκαγιά, όχι να αποτρέψει να φύγουν από τον χώρο». Οµως κι αυτό αποδείχθηκε απόλυτα ανακριβές. Γιατί στις µηνύσεις που ήδη κατατίθενται από συγγενείς θυµάτων, από περιγραφές αυτοπτών µαρτύρων κ.λπ., προκύπτει ότι η ΕΛ.ΑΣ. τους επέτρεπε για πολλή ώρα να εισέλθουν από την παραλιακή Λεωφόρο Μαραθώνος προς το Μάτι, όπου είχε ήδη φθάσει η φωτιά. Με τραγικές συνέπειες…
5. Οι εστίες πυρκαγιάς: Κυβερνητικά στελέχη αλλά και εκπρόσωποι του Ελληνικού ∆ιαστηµικού Οργανισµού παρουσίασαν δορυφορικές εικόνες που προκαλούν πλέον… γέλια και δάκρυα! Σύµφωνα µε αυτά τα στοιχεία, στην Κινέτα υπήρξαν 13 «ύποπτες» εστίες πυρκαγιάς από υποτιθέµενους εµπρηστές που τριγυρνούσαν σε δύσβατα σηµεία των Γερανείων και πυρπολούσαν τα δάση. Τελικώς, από τις αναλύσεις των αρµόδιων αξιωµατικών της Πυροσβεστικής, αλλά και πραγµατογνωµόνων, διαπιστώθηκε ότι η εστία της πυρκαγιάς ήταν µόνο µία και η πυρκαγιά ξεκίνησε από µετασχηµατιστή της ∆ΕΗ. Τα υπόλοιπα «επιστηµονικά στοιχεία» ήταν λάθος. Οµως στην περίπτωση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι τα λάθη ήταν πιο κραυγαλέα. Σε αυτήν τη φωτιά παρουσιάστηκαν δορυφορικά δύο εστίες πυρκαγιάς. Οµως αποδείχθηκε ότι η εστία ήταν µόνο µία και σε απόσταση εκατοντάδων µέτρων από εκεί όπου έδειχναν οι δορυφορικές καταγραφές. Κι εκεί αποδείχθηκε ότι η πυρκαγιά δεν προερχόταν από κάποιο «ύποπτο κέντρο», αλλά οφειλόταν πιθανόν στην αµέλεια ενός 68χρονου να βάλει φωτιά στην περιοχή για να κάψει κλαδιά.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 25/8/2018