Πρυτάνεις κατά Γαβρόγλου: Το υπουργείο οδηγεί αποφοίτους στην ανεργία
Ζητούν την άμεση απόσυρση του νόμου
Σε γενικό «συναγερμό» έχουν τεθεί οι διοικήσεις των πολυτεχνικών σχολών της χώρας, ζητώντας την άμεση απόσυρση του νόμου Γαβρόγλου που προβλέπει συγχωνεύσεις πανεπιστημίων με ΤΕΙ. Οι πρυτάνεις και κοσμήτορες των πολυτεχνικών σχολών εκφράζουν έντονο προβληματισμό για τις συνέπειες που θα έχει αυτή η -ουσιαστικά- εξίσωση των ΑΕΙ και ΤΕΙ στην ποιότητα των σπουδών, καθώς και στα ποσοστά ανεργίας, λαμβάνοντας υπόψιν ότι τα τελευταία χρόνια έχουν μεταναστεύσει από την Ελλάδα στο εξωτερικό 35.000 μηχανικοί.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει του νόμου Γαβρόγλου τα πανεπιστημιακά τμήματα μηχανικών αυξάνονται σε ποσοστό – ρεκόρ 80%, καθώς στα 44 πενταετή πανεπιστημιακά τμήματα που λειτουργούν σήμερα, θα προστεθούν επιπλέον 36 (σύνολο 80).
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο: Το υπουργείο Παιδείας οδηγεί τους αποφοίτους στην ανεργία Ακρως χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση που εξέδωσε η Σύγκλητος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), στην οποία εκφράζει «την ριζική αντίθεσή της με τις προωθούμενες αλλαγές στο σχέδιο νόμου του υπουργού Παιδείας που κατατέθηκε στη Βουλή. Με την διαδικασία και πάλι του επείγοντος προωθούνται σημαντικές αλλαγές στον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς τεκμηριωμένες στρατηγικές και στόχους και χωρίς την απαιτούμενη συναίνεση της ακαδημαϊκής και επαγγελματικής κοινότητας για τη σκοπιμότητα των προωθούμενων αλλαγών» επισημαίνει αρχικά το ΕΜΠ.
Η Σύγκλητος του ΕΜΠ, στη συνέχεια, εστιάζει στον τομέα των σπουδών μηχανικού, τονίζοντας ότι «προωθείται η μαζική “παραγωγή” πανεπιστημιακών τμημάτων μηχανικών.
Σε μια εποχή που ο κλάδος των μηχανικών πλήττεται από δυσθεώρητα ποσοστά ανεργίας και οι νέοι απόφοιτοι μεταναστεύουν για να αναζητήσουν εργασία, το υπουργείο Παιδείας διπλασιάζει τα τμήματα μηχανικών της χώρας οδηγώντας με απόλυτη βεβαιότητα το σύνολο των αποφοίτων τους σε συνθήκες ακόμα μεγαλύτερης ανεργίας και ετεροαπασχόλησης».
«Το νομοσχέδιο παραβιάζει βασικές ακαδημαϊκές αρχές» Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μεταξύ άλλων, υποστηρίζει ότι με το νέο νόμο Γαβρόγλου παραβιάζονται βασικές ακαδημαϊκές αρχές, καθώς οικειοποιούνται ονομασίες σημερινών πανεπιστημιακών γνωστικών αντικειμένων, χωρίς τις αντίστοιχες προϋποθέσεις.
Επιπλέον, αναφέρει η Σύγκλητος του ΕΜΠ, «τα νέα ιδρυόμενα πανεπιστημιακά Τμήματα μηχανικών δεν διαθέτουν προγράμματα σπουδών που καλύπτουν το εύρος και το βάθος των αντίστοιχων πανεπιστημιακών ειδικοτήτων, ούτε τις απαιτούμενες εργαστηριακές υποδομές αλλά ούτε και το απαιτούμενο διδακτικό προσωπικό».
«Αλαλούμ» και με την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων Ακολούθως, η Σύγκλητος επαναλαμβάνει τη θέση της ότι σε κάθε γνωστικό αντικείμενο ειδικότητας μηχανικού «πρέπει να αντιστοιχεί ένας τίτλος σπουδών, και όχι περισσότεροι, που οδηγούν σε κατατμήσεις και διασπάσεις αντικειμένων».
Αυτό, ωστόσο, όπως σημειώνει, δεν μπορεί να εξασφαλιστεί «με την προωθούμενη τεχνητή πανεπιστημιοποίηση».
Το ΕΜΠ εγείρει σοβαρά ζητήματα και σε ό,τι αφορά την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων:
«Η Σύγκλητος του ΕΜΠ καλεί την Πολιτεία να αναστείλει την διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων Πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που περιλαμβάνουν και τίτλους σπουδών κολλεγίων που λειτουργούν στη Ελλάδα, καθώς και των πτυχίων Ελληνικών Κολλεγίων με προγράμματα πιστοποιημένα από διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης.
Η διαδικασία αυτή βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με το άρθρο 16 του Συντάγματος, ενώ παράλληλα οδηγεί στον παραλογισμό πτυχία που δεν εξασφαλίζουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοδυναμίας να δίνουν δυνατότητα αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας, συρρικνώνοντας ακόμα περισσότερο τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων των Πολυτεχνείων».
Υποθηκεύεται το μέλλον της τεχνικής εκπαίδευσης για δεκαετίες Καταλήγοντας, η Σύγκλητος του ΕΜΠ επισημαίνει ότι οι προωθούμενες ρυθμίσεις του νόμου Γαβρόγλου «υποθηκεύουν το μέλλον της τεχνικής εκπαίδευσης της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες».
Προσθέτει, δε, ότι με το νόμο Γαβρόγλου για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ «οδηγούν τους αποφοίτους μηχανικούς σε δυσβάστακτες εργασιακές συνθήκες, αποσυνδέουν την μόρφωση από το επάγγελμα, εντείνουν την κατηγοριοποίηση και πολυδιάσπαση των ειδικοτήτων του μηχανικού. Κυρίως όμως υπονομεύουν κρίσιμα κοινωνικά αγαθά, όπως την ασφάλεια των τεχνικών έργων και την περιβαλλοντική προστασία, αλλά και τις γενικότερες προοπτικές παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό ζητά την απόσυρση όλων των σχετικών ρυθμίσεων του νομοσχεδίου».