Aλλάζει ο χάρτης και της παγκόσµιας µόδας µετά την Αµερική, που πάει για νέο «κραχ», ύστερα από τις οδυνηρές -για στρατιές επιχειρηµατιών- παρεµβάσεις του Ντόναλντ Τραµπ και τον ασφυκτικό κλοιό των δασµών που έχει επιβάλει σε Καναδά, Λατινική Αµερική και σε πλείστες όσες χώρες...

Σε αυτό το καινούργιο πλαίσιο, οι ειδικοί διακρίνουν ευκαιρίες - όπως, εξάλλου, συνήθως συµβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, αλλά και εν καιρώ πολέµου. «Αναδυόµενα» µοντέλα made in Greece, λοιπόν, µε τη σειρά τους, ξεπηδούν, χτίζοντας καριέρες εκτός Ελλάδας. Πρόκειται για τα young guns, τα ολοκαίνουργια «όπλα» µας, τη νέα φουρνιά, που αποτελείται από έξι δροσερά κορίτσια, τα οποία ανοίγουν ή έχουν ήδη ανοίξει τα φτερά τους στο εξωτερικό.

Στην κατηγορία δεν συγκαταλέγονται η Ρος Γεωργίου και η Ανθή Φακιδάρη, ούτε η Μαίρη Βυτινάρος -που παραµένει από τα πιο αγαπηµένα µοντέλα του επικεφαλής της Guess?, Πολ Μαρτσιάνο-, διότι θεωρούνται ήδη καταξιωµένες, ατενίζοντας το µέλλον στις στραφταλιζέ πασαρέλες και σε αντίστοιχες, υπερφωτισµένες φωτογραφήσεις για τους διασηµότερους οίκους µόδας, κοσµετολογίας και ειδών πολυτελείας του πλανήτη, χωρίς να τις «τρώει» το άγχος.


YΦΕΣΗ ΚΑΙ VINTAGE ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ

Η αµερικανική ύφεση, όπως χαρακτηρίζεται από τους απανταχού οικονοµολόγους, τραντάζει τα θεµέλια πασίγνωστων -κερδοφόρων µέχρι τώρα- brands. Οι συνθήκες ανασφάλειας που «ζώνουν» πια τους επενδυτές και τους µεγαλοεπιχειρηµατίες, ακόµα και οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, η ενεργειακή κρίση και η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών δυσχεραίνουν το βαρύ και... ασήκωτο κλίµα, επηρεάζοντας δραµατικά την παραγωγή, καθώς και τη διανοµή των προϊόντων πολυτελείας.

∆ιαπιστώνεται, µε αυτά και µε αυτά, στροφή σε περισσότερο προσιτές επιλογές. Το δε φαινόµενο της «έξυπνης πολυτέλειας» κερδίζει έδαφος, µε καταναλωτές να επιλέγουν πλέον είδη υψηλής αξίας, πλην όµως «µεταχειρισµένα» (vintage), τα οποία διανύουν νέα «άνοιξη». Η επιβράδυνση, από την πλευρά της, της κινεζικής οικονοµίας, την οποία συµπαρέσυρε, εκ του αποτελέσµατος, η αµερικανική, αλλάζει τα δεδοµένα στην παγκόσµια µόδα και στα luxury brands.

Η τεχνολογία, το Metaverse, τα NFTs (Non-Fungible Tokens), η Τεχνητή Νοηµοσύνη και οι ψηφιακές εµπειρίες µεταµορφώνονται σε πεδία εξερεύνησης για τις -ακόµα- δυνατές φίρµες, που, επιδιώκοντας να κατακτήσουν µε όσο το δυνατόν µικρότερο κόστος µεγαλύτερες µερίδες καταναλωτών, αναζητούν καινούργια πρόσωπα για να µπουστάρουν τα προϊόντα τους.

Η τζίντζερ Μαρουσώ: Αρχικά, λοιπόν, είναι η Κερκυραία Μαρουσώ Τζανετή, που τον µισό χρόνο εξακολουθεί να παραµένει στο Παρίσι, φωτογραφιζόµενη για editorials µόδας των µεγαλύτερων γυναικείων περιοδικών. Και πρωταγωνιστώντας σε καταλόγους για γαλλικές και βρετανικές µπράντες, όπως για τον YSL. Εδώ και χρόνια επιχειρεί -και επιτυγχάνει-, δίχως εκκωφαντικές κορώνες, καριέρα στην Ευρώπη, µε τις µετοχές της να αναρριχώνται σταθερά στο χρηµατιστήριο του µόντελινγκ.

Η τζίντζερ Μαρουσώ: Αρχικά, λοιπόν, είναι η Κερκυραία Μαρουσώ Τζανετή, που τον µισό χρόνο εξακολουθεί να παραµένει στο Παρίσι, φωτογραφιζόµενη για editorials µόδας των µεγαλύτερων γυναικείων περιοδικών.

Η Mary της Μπελ Επόκ: Είναι, όµως, και η Μαρία Αλεξανδρίδη, ένα κορίτσι από την Πάτρα, που η λεπτεπίλεπτη µεν, «άγρια» ενίοτε και συγχρόνως ανδρόγυνη εικόνα του, µε τις «ελλειµµατικές» καµπύλες, φιγουράρει στον γαλλικό Τύπο («Εlle» κ.ά.). Στο παλµαρέ της έχει συνεργασίες µε Dior, Chloé, Elie Saab και Dolce & Gabbana. Και τώρα, προσθέτοντας στο portfolio της το editorial για το «Εlle» µε concept Mπελ Επόκ, η Mary Alejandridi, όπως την αποκαλούν στην αλλοδαπή, ενισχύει το πρεστίζ - και το κασέ της.

Η Mary της Μπελ Επόκ: Είναι, όµως, και η Μαρία Αλεξανδρίδη, ένα κορίτσι από την Πάτρα, που η λεπτεπίλεπτη µεν, «άγρια» ενίοτε και συγχρόνως ανδρόγυνη εικόνα του, µε τις «ελλειµµατικές» καµπύλες, φιγουράρει στον γαλλικό Τύπο («Εlle» κ.ά.).

Η «άγρια» Νάσια: Aπό την πλευρά της, η Νάσια Μάτσα -µε την επίσης «άγρια» οµορφιάείναι και µοντέλο και αρθρογράφος. Μαρουσιώτισσα, µε µεταπτυχιακά στα µίντια, έχε συνεργαστεί µε «Financial Times», «Dazed», «Wired», «Vanity Fair», «GQ» και «Vogue». Eπίσης, Prada, Balenciaga, Dior, Burberry, Christian
Louboutin και Di Petsa περιλαµβάνονται, µεταξύ άλλων, εξίσου διάσηµων ονοµάτων, στο βιογραφικό της.

Η «άγρια» Νάσια: Aπό την πλευρά της, η Νάσια Μάτσα -µε την επίσης «άγρια» οµορφιάείναι και µοντέλο και αρθρογράφος. Μαρουσιώτισσα, µε µεταπτυχιακά στα µίντια.

Η εξωτική Αθηνά: Η επίσης µελαχρινή -µα, πού πήγαν οι ξανθές;- Αθηνά Κοΐνη, από την πλευρά της, έχει κάνει καµπάνιες για Dior (Dior Vibe Spring 2022 και 2023), ενώ έχει ποζάρει για τους «The Financial Times HTSI», καθώς και γιαεταιρείες-κολοσσούς, όπως τις H&M και Oysho.

Η εξωτική Αθηνά: Η επίσης µελαχρινή -µα, πού πήγαν οι ξανθές;- Αθηνά Κοΐνη, από την πλευρά της, έχει κάνει καµπάνιες για Dior (Dior Vibe Spring 2022 και 2023), ενώ έχει ποζάρει για τους «The Financial Times HTSI», καθώς και γιαεταιρείες-κολοσσούς, όπως τις H&M και Oysho.

Κωνσταντίνα, η επιλογή Γιαµαµότο: Στο «πακέτο» µε τις νεότερες διεθνείς εκπροσώπους της ελληνικής οµορφιάς ξεχωρίζει µε άνεση, όπως ξεχώριζε στα 80s ως Ελληνίδα µούσα της γιαπωνέζικης κορυφαίας φίρµας καλλυντικών Shiseido η Έλενα Κουντουρά, η Κωνσταντίνα Πλιάτσικα. Το ότι έχει περπατήσει σε ντεφιλέ του τεράστιου Γιότζι Γιαµαµότο (Yohji Yamamoto) από µόνο του είναι έπος! Και αυτό, βεβαίως, δεδοµένου ότι δεν έχει υπάρξει άλλη γυναίκα made in Greece που να το έχει κατορθώσει. Μιλάµε για σχεδιαστή που εντάσσεται στις µεγαλύτερες διάνοιες της µόδας ever. Προφανώς θεωρείται άθλος το ότι τα έχει καταφέρει, όπως άθλος για Ελληνίδα ήταν και η παρουσία της Ανθής Φακιδάρη στο σόου -που µάλιστα σηµατοδοτούσε τη µεγάλη επιστροφή- της Victoria’s Secret. Για την Κωνσταντίνα, κοµβική στιγµή αποτέλεσε και η ένταξή της σε αναγνωρισµένα πρακτορεία του εξωτερικού, µέσω των οποίων, βεβαίως, έχει τη δυνατότητα να συµµετέχει σε κάστινγκ για catwalks και φωτογραφήσεις κορυφαίου επιπέδου, για συνεργασίες δηλαδή µε ονόµατα-«αντικείµενα του πόθου» για κάθε µοντέλο. Έχει συνεργαστεί, ναι, και εκείνη αθόρυβα, δίχως να το διατυµπανίζει, δίχως να «καίγεται» για την επιδραστικότητά της στο Instagram (Meta) και στους άλλους κοινωνικούς ιστοτόπους, µε Saint Laurent, Bottega Veneta, Versace, Valentino, Dior, Chloé και Gucci.

Κωνσταντίνα, η επιλογή Γιαµαµότο: Στο «πακέτο» µε τις νεότερες διεθνείς εκπροσώπους της ελληνικής οµορφιάς ξεχωρίζει µε άνεση, όπως ξεχώριζε στα 80s ως Ελληνίδα µούσα της γιαπωνέζικης κορυφαίας φίρµας καλλυντικών Shiseido.

Μarianna, η µούσα της Di Petsa: Από το «νέο αίµα» των Ελληνίδων του διεθνούς µόντελινγκ δεν θα απουσίαζε η Μαριάννα Καραπαναγιώτη - η Μarianna νέτο-σκέτο, όπως είναι γνωστή στον χώρο. Αθηναία, µετακόµισε στη Μεγάλη Βρετανία το 2015 και σπούδασε 3D Animation. Λατρεύει τον τοµέα της, εξ ου κι αποφάσισε να
κάνει µεταπτυχιακό. Στη διάρκεια των σπουδών της και προκειµένου να βιοπορίζεται, ασχολήθηκε παράλληλα µε το µόντελινγκ. Αφού, λοιπόν, αποφοίτησε από το University of the Arts London, ξεκίνησε να εργάζεται ως Visual Eff ects Artist σε χολιγουντιανές ταινίες. Αλλά ενδιάµεσα την κέρδισε η «µαµά» µόδα. Εντυπωσιακό είναι πως το όνοµά της φιγουράρει στην οµάδα των συντελεστών των ειδικών εφέ µπλοκµπάστερ, όπως η... «Barbie» µε τη Μάργκο Ρόµπι- που, ως γνωστόν, ξεπέρασε σε εισπράξεις το «φράγµα» του 1 δισ. δολαρίων. Με συµµετοχή και στην οµάδα ειδικών εφέ του «Wicked», έχοντας κάνει παύση για ένα διάστηµα από το µόντελινγκ, επέστρεψε τον Φεβρουάριο του 2024.

Μarianna, η µούσα της Di Petsa: Από το «νέο αίµα» των Ελληνίδων του διεθνούς µόντελινγκ δεν θα απουσίαζε η Μαριάννα Καραπαναγιώτη - η Μarianna νέτο-σκέτο, όπως είναι γνωστή στον χώρο. Αθηναία, µετακόµισε στη Μεγάλη Βρετανία το 2015 και σπούδασε 3D Animation. Λατρεύει τον τοµέα της, εξ ου κι αποφάσισε να κάνει µεταπτυχιακό.

Περπάτησε στα catwalks για τρεις διεθνούς βεληνεκούς εταιρείες στην Εβδοµάδα Μόδας του Λονδίνου, ανάµεσά τους και για τη «Vogue», που από την αρχή την ξεχώρισε. Με beauty και fashion editorials και σε άλλα κορυφαία έντυπα («Dazed», «Metal», στο έξοχο «Schön! Magazine», «Gasstfashion» και «Faces»), έχοντας συνεργασία µε τη διεθνούς φήµης σχεδιάστρια µόδας από την Ελλάδα Di Petsa, η οποία την αποκαλεί «µία από τις µούσες της», εύλογα αναρωτιέται κανείς τι άλλο ετοιµάζει.

*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο «Secret» της εφημερίδας Παραπολιτικά