Social μπάχαλο: Τα γλυπτά του Παρθενώνα, το αγγλικό Κοινοβούλιο και η Μελίνα
Μέχρι και οι «Times» του Λονδίνου άλλαξαν γνώμη και υποστήριξαν ανοιχτά πια με μεγάλο άρθρο τους την επιστροφή των γλυπτών
Ο νέος γενικός διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης ζητάει να τερματιστεί η μακροχρόνια διαμάχη για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα.
Ο εξαιρετικός και βραβευμένος διευθυντής μουσείων κ. Νίκος Σταμπολίδης είπε: «Ηρθε η ώρα να κλείσει το θέμα. Δεν μιλάμε για οποιοδήποτε έργο Τέχνης μακριά από τον τόπο καταγωγής του, αλλά για μέρος ενός αρχιτεκτονικού μνημείου, που αποτελεί σύμβολο του παγκόσμιου πολιτισμού. Είναι απλά τα πράγματα. Μια νομοθετική πράξη χρειάζεται από το αγγλικό Κοινοβούλιο και τα γλυπτά του Παρθενώνα θα επιστρέψουν.
Αυτά τα γλυπτά, που τα πρώτα χρόνια του 19ου αιώνα -επί Τουρκοκρατίας- εργάτες αφαίρεσαν ολόκληρα κομμάτια της ζωφόρου και άλλα γλυπτά από το μνημείο, κατόπιν εντολής του Βρετανού πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, λόρδου Ελγιν. Τα γλυπτά βρέθηκαν έτσι στο Βρετανικό Μουσείο, όπου παραμένουν ως ένα από τα πιο πολύτιμα εκθέματά του. Υπολογίζουν ότι τα βλέπουν πάνω από 50 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο».
Λίγο πριν κάνει αυτές τις δηλώσεις ο κ. Σταμπολίδης, μέχρι και οι «Times» του Λονδίνου άλλαξαν γνώμη και υποστήριξαν ανοιχτά πια με μεγάλο άρθρο τους την επιστροφή των γλυπτών. Και έγραψαν επί λέξει: «Η υπόθεση για την επιστροφή των Ελγίνειων Μαρμάρων στην Αθήνα έχει γίνει επιτακτική.
Για περισσότερα από 50 χρόνια, καλλιτέχνες και πολιτικοί υποστήριξαν ότι αυτά τα τόσο θεμελιώδη τεχνουργήματα για την πολιτιστική ταυτότητα ενός έθνους πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Τα γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα. Πρέπει να επιστρέψουν». Οταν η Μελίνα τα ζητούσε πίσω, έλεγα μέσα μου: «Ασ’ τα, βρε παιδί μου, εκεί που είναι, ένας σωρός κόσμος τα βλέπει και μας κάνουν διαφήμιση». Τώρα όμως που η Αθήνα απέκτησε το Μουσείο της Ακρόπολης και επέστρεψαν τα εκατομμύρια των τουριστών, είναι ευκαιρία να ενώσουμε όλοι τις φωνές μας και να απαιτούμε συνεχώς την επιστροφή τους. Και τη μία Καρυάτιδα θέλουμε.
Η θέση της είναι κενή στο μουσείο και την περιμένει. Α, και μην το ξεχάσω. Δεν λέμε τα Ελγίνεια, ούτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Λέμε: Τα γλυπτά του Παρθενώνα.
Δημοσιεύθηκε στο Secret το Σάββατο 7 Μαΐου
Ο εξαιρετικός και βραβευμένος διευθυντής μουσείων κ. Νίκος Σταμπολίδης είπε: «Ηρθε η ώρα να κλείσει το θέμα. Δεν μιλάμε για οποιοδήποτε έργο Τέχνης μακριά από τον τόπο καταγωγής του, αλλά για μέρος ενός αρχιτεκτονικού μνημείου, που αποτελεί σύμβολο του παγκόσμιου πολιτισμού. Είναι απλά τα πράγματα. Μια νομοθετική πράξη χρειάζεται από το αγγλικό Κοινοβούλιο και τα γλυπτά του Παρθενώνα θα επιστρέψουν.
Αυτά τα γλυπτά, που τα πρώτα χρόνια του 19ου αιώνα -επί Τουρκοκρατίας- εργάτες αφαίρεσαν ολόκληρα κομμάτια της ζωφόρου και άλλα γλυπτά από το μνημείο, κατόπιν εντολής του Βρετανού πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, λόρδου Ελγιν. Τα γλυπτά βρέθηκαν έτσι στο Βρετανικό Μουσείο, όπου παραμένουν ως ένα από τα πιο πολύτιμα εκθέματά του. Υπολογίζουν ότι τα βλέπουν πάνω από 50 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο».
Λίγο πριν κάνει αυτές τις δηλώσεις ο κ. Σταμπολίδης, μέχρι και οι «Times» του Λονδίνου άλλαξαν γνώμη και υποστήριξαν ανοιχτά πια με μεγάλο άρθρο τους την επιστροφή των γλυπτών. Και έγραψαν επί λέξει: «Η υπόθεση για την επιστροφή των Ελγίνειων Μαρμάρων στην Αθήνα έχει γίνει επιτακτική.
Για περισσότερα από 50 χρόνια, καλλιτέχνες και πολιτικοί υποστήριξαν ότι αυτά τα τόσο θεμελιώδη τεχνουργήματα για την πολιτιστική ταυτότητα ενός έθνους πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Τα γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα. Πρέπει να επιστρέψουν». Οταν η Μελίνα τα ζητούσε πίσω, έλεγα μέσα μου: «Ασ’ τα, βρε παιδί μου, εκεί που είναι, ένας σωρός κόσμος τα βλέπει και μας κάνουν διαφήμιση». Τώρα όμως που η Αθήνα απέκτησε το Μουσείο της Ακρόπολης και επέστρεψαν τα εκατομμύρια των τουριστών, είναι ευκαιρία να ενώσουμε όλοι τις φωνές μας και να απαιτούμε συνεχώς την επιστροφή τους. Και τη μία Καρυάτιδα θέλουμε.
Η θέση της είναι κενή στο μουσείο και την περιμένει. Α, και μην το ξεχάσω. Δεν λέμε τα Ελγίνεια, ούτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Λέμε: Τα γλυπτά του Παρθενώνα.
Δημοσιεύθηκε στο Secret το Σάββατο 7 Μαΐου