«Ακρόπολη – Νέο Μουσείο»: Ο 2ος πολυτελής τόμος από το μνημειώδες λεύκωμα, το Σάββατο 10.06 αποκλειστικά με τα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
Απολαύστε ένα σπάνιο φωτογραφικό υλικό και αναλυτικές πληροφορίες για όλα τα εκθέματα – θησαυρούς του νέου μουσείου της Ακρόπολης, μέσα από δύο πολυτελείς εκδόσεις φωτογραφικών λευκωμάτων.
Μη χάσετε το Σάββατο 10.06 τον 2ο πολυτελή τόμο όπου παρουσιάζονται, εκτός από τις εικόνες του μνημείου-συμβόλου της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, σπάνιες συνολικές και επιμέρους όψεις του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα και των άλλων μνημείων της Ακρόπολης, καθώς και γλυπτά αφιερώματα –αριστουργήματα τέχνης– όπως αυτά εκτίθενται στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.
Η Ακρόπολη των Αθηνών ενσαρκώνει το υπέρτατο πνευματικό ιδεώδες, ενώ συμβολίζει την επιτομή όλων των υψηλών αισθητικών ιδεών, των αρχέγονων φιλοσοφικών επιτευγμάτων, αλλά και των θεμελιωδών αρχών της Δημοκρατίας. Ο Παρθενώνας, ιδιαίτερα, παγκόσμιο σύμβολο πολιτισμού, αποτελεί φωτεινό και αδιάλειπτο ορόσημο για όλη την ανθρωπότητα.
Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης θεωρείται επίτευγμα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, που εφαρμόζει με τις πιο σύγχρονες μεθόδους της μουσειολογίας και αναδεικνύει τα μοναδικά αριστουργήματα της αρχαίας γλυπτικής, αλλά και τεκμήρια του αρχαίου πολιτισμού της Ελλάδας, που αποτέλεσε το λίκνο όλης της ανθρωπότητας. Μέχρι στιγμής, έχει τιμηθεί με πέντε διεθνή βραβεία.
Θα προσπαθήσουμε μέσα από τη φωτογραφική εικόνα να ξεναγήσουμε τον αναγνώστη στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης και να του παρουσιάσουμε τα αριστουργηματικά τεκμήρια του παρελθόντος με τρόπο επαγωγικό και συνάμα μοναδικό.
Στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, με εξαιρετικές καινοτομίες μουσειακής παρουσίασης, προβάλλονται τα αξεπέραστης τέχνης εκθέματα από το γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα, που είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένος με το αρχιτεκτόνημα. Ακόμα, παρουσιάζονται ολόγλυφα αγάλματα από τους τοπικούς μύθους της Αττικής, τα οποία σχετίζονται με τη λατρευόμενη στο ναό θεά Αθηνά, καθώς και τις μετόπες με τις ανάγλυφες παραστάσεις από τους μυθικούς αγώνες, ενώ από τη ζωφόρο έχουμε την ανάγλυφη απεικόνιση ενός γεγονότος από τη ζωή της πόλης, τη γνωστή πομπή κατά την εορτή των Μεγάλων Παναθηναίων, προς τιμήν της θεάς Αθηνάς.
Μη χάσετε στον 2ο τόμο μια μοναδική περιήγηση στον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα:
Ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα, ένα αριστούργημα γλυπτικής τέχνης, σχεδιάστηκε από το γλύπτη Φειδία και ολοκληρώθηκε, σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές, σε δεκαπέντε μόλις χρόνια, με τη συμμετοχή και άλλων χαρισματικών καλλιτεχνών, όπως ο Αγοράκριτος, ο Αλκαμένης, ο Κρησίλας, κ.ά. Περιλαμβάνει δε τρεις ενότητες γλυπτών από πεντελικό μάρμαρο. Πιο αναλυτικά:
- Ενενήντα δύο μετόπες, δηλαδή μαρμάρινες πλάκες με ανάγλυφες μυθολογικές παραστάσεις.
- Τη ζωφόρο με την εντυπωσιακή ανάγλυφη απεικόνιση της πομπής των Παναθηναίων, σε μήκος 160 μέτρων, περιέβαλλε το πάνω μέρος των μακρών τοίχων του κυρίως ναού και τη ζώνη πάνω από τα επιστύλια των παραστάσεων των δύο στενών πλευρών του μνημείου.
Η ζωφόρος ήταν το πιο σημαντικό μέρος του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα, ένα από τα αριστουργήματα της αρχαίας τέχνης.
Η ζωφόρος απεικονίζει μεν την πομπή των Παναθηναίων να λαμβάνει χώρα την 28η Εκατομβαιώνος, αλλά και επιλεγμένες σκηνές από τα «Μεγάλα Παναθήναια» που αποτελούσαν την μεγάλη εορτή της πόλης-κράτους, με όλο το κλέος της τελετουργίας.
Τα αετώματα στις δύο στενές όψεις του μνημείου, εκεί όπου δημιουργείται ένας τριγωνικός χώρος στο γείσο της στέγης.
Έχουμε το ανατολικό και το δυτικό αέτωμα. Για μεν το ανατολικό, σύμφωνα με πληροφορίες, που αντλούμε από τον Παυσανία, το θέμα του αετώματος ήταν η αποτύπωση του μύθου σχετικά με τη γέννηση της θεάς Αθηνάς από το κεφάλι του πατέρα της, του Δία.
Στο δυτικό αέτωμα εικονίζεται η διαμάχη των θεών Αθηνάς και Ποσειδώνα για την κυριαρχία της αττικής γης.
Οι μετόπες του Παρθενώνα αποτελούν τον πρώτο γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα και τοποθετήθηκαν στο μνημείο μεταξύ 447-442 π.Χ. Είναι ανάγλυφες πλάκες, που εναλλάσσονται με τρίγλυφα πάνω από επιστύλια της εξωτερικής κιονοστοιχίας του Παρθενώνα. Φέρουν γλυπτές παραστάσεις, με μορφές σχεδόν ολόγλυφες.
Αναπαριστούν μυθικές μάχες από τους λαμπρούς αγώνες των Αθηναίων. Έτσι, το θέμα της ανατολικής πλευράς είναι η Γιγαντομαχία, της δυτικής η Αμαζονομαχία και της βόρειας η άλωση της Τροίας, ενώ της νότιας η Κενταυρομαχία. Οι μεσαίες είχαν ποικίλα άλλα θέματα.
Η κατασκευή του μοναδικού αυτού γλυπτού συνόλου, του οποίου η σύλληψη του σχεδίου εικάζεται ότι οφείλεται στον ονομαστό γλύπτη της κλασικής αρχαιότητας, Φειδία, ενώ η εκτέλεσή του έγινε από προικισμένους καλλιτέχνες-δημιουργούς, οι οποίοι συνένωσαν τις καλλιτεχνικές τους δυνάμεις για την υλοποίηση του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα.
Τον 6ο αι. μ.Χ., το κεντρικό τμήμα του ανατολικού αετώματος, αφαιρέθηκε, για να κατασκευαστεί η αψίδα του ιερού, όταν μετατράπηκε ο Παρθενώνας σε χριστιανική εκκλησία, ενώ μεγάλος αριθμός από τις μετόπες απολαξεύτηκαν από τους χριστιανούς.