Διεθνής κατακραυγή για το ντοκιματέρ του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο - Το IMDB έδωσε βαθμολογία 5,1 με άριστα το 10
"Κεραυνοί" από τους κριτικούς κινηµατογράφου
Tο κορυφαίο site Rotten Tomatoes έχει εντάξει τον «Μ. Αλέξανδρο» της πλατφόρµας στη «µαύρη λίστα», βαθµολογώντας τον µε 40%
Διεθνής κατακραυγή για τον «Μέγα Αλέξανδρο» του Netlix, τη σειρά που η µεγαλύτερη παγκοσµίως πλατφόρµα διαφήµιζε εδώ και µήνες και η οποία προβάλλεται εδώ και δύο εβδοµάδες, προκαλώντας σάλο µε «µπαράζ» ιστορικών ανακριβειών. Υστερα από τους µύδρους της υπουργού Πολιτισµού της Ελλάδας, Λίνας Μενδώνη, που τοποθετήθηκε σχετικά έπειτα από ερώτηµα στη Βουλή για το τι µέτρα προτίθεται να λάβει το υπουργείο για το πρότζεκτ -το ερώτηµα έθεσε ο πρόεδρος του κόµµατος «Νίκη», ∆ηµήτρης Νατσιός, λες και η κυβέρνηση είναι αρµόδια για το τι θα εκπέµψει οποιαδήποτε πλατφόρµα (!)-, «αποφάνθηκε» κατ’ αρχάς το Ιnternet Movie Data Base, δίνοντας στο σίριαλ το πενιχρό 5,1, µε άριστα το 10.
Επιπροσθέτως, το κορυφαίο site Rotten Tomatoes έχει εντάξει τον «Μ. Αλέξανδρο» της πλατφόρµας στη «µαύρη λίστα», βαθµολογώντας τον µε 40% (µε άριστα φυσικά το 100% ). Το top, µε τη σειρά του, Reddit κάνει λόγο για «πλήρη απογοήτευση» και το επίσης κορυφαίο περιοδικό «Empire» για «µυθοπλασία µε... κάποια ιστορικά στοιχεία», επισηµαίνοντας πως το Netfl ix το προµοτάρισε ως ντοκιµαντέρ. To δε «National Geographic» αναφέρει ότι «ο Ηφαιστίων ήταν το δεξί του χέρι τα χρόνια της κυριαρχίας του, όταν αναδείχθηκε στον µεγαλύτερο στρατηλάτη». Εστιάζει στο ότι «ο ιστορικός Ντάνιελ Ογκντεν κάνει λόγο για αµφισεξουαλικότητα των Μακεδόνων», «κάτι τέτοιο όµως», προσθέτει, «δεν απορρέει από τις πηγές. Από πουθενά δεν εξάγεται ότι Μ. Αλέξανδρος και Ηφαιστίων ήταν εραστές», καταλήγει, εµπαίζοντας κιόλας τον Ρωµαίο συγγραφέα Κλαύδιο Αιλιανό, που «550 χρόνια µετά γράφει ότι ο Ηφαιστίων ήταν το αντικείµενο του πόθου του». Και τα παραπάνω είναι ενδεικτικά. Μερικά µόνο από τα δηµοφιλήέγκριτα Μέσα που επικρίνουν την ταινία.
«Θα παρουσιάζει στην παγκόσµια κοινότητα την πορεία του στην Ιστορία και στον µύθο. Γι’ αυτό δηµιουργήθηκαν 300 ψηφιακά αντικείµενα σε µορφή ντοκιµαντέρ, µε υπόβαθρο περισσότερες από 1.000 ώρες ψηφιακών βίντεο, 80.000 φωτογραφίες, 3.000 σελίδες κειµένων στα ελληνικά και τα αγγλικά, µουσική, σχέδια. Το έργο υλοποιείται από το ΥΠ.ΠΟ., την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηµαθίας και ολοκληρώνεται». Προχώρησε, δε, στην καταγραφή των βασικότερων ιστορικών ανακριβειών της σειράς, επισηµαίνοντας ότι «θέτει ζητήµατα περιεχοµένου, ουσίας». «Σταχυολογώ κάποια», ανέφερε, εστιάζοντας στο ότι «όταν ο Αλέξανδρος νίκησε τα στρατεύµατα του ∆αρείου στον Ισσό ποταµό, ο τελευταίος εγκαταλείπει την οικογένειά του και τρέπεται σε φυγή. Η µητέρα του ∆αρείου, Σισύγαµβις, η γυναίκα του, Στάτειρα Β', και η κόρη του, Στάτειρα Γ', θρηνούν, πιστεύοντας ότι έχει σκοτωθεί στη µάχη. Σύµφωνα µε τον Πλούταρχο, ο Αλέξανδρος αρνείται να συναντήσει ξανά τη γυναίκα του ∆αρείου, για να µην προσβάλει τον αντίπαλό του. Καµία πηγή δεν µαρτυρεί ότι η Στάτειρα Β' γέννησε το παιδί του Αλεξάνδρου. Αυτή ήταν η κόρη του ∆αρείου, Στάτειρα Γ', που ο Αλέξανδρος νυµφεύθηκε στο πλαίσιο των πολιτικών γάµων». Το επόµενο είναι ότι, «µετά την κατάληψη της Αιγύπτου, στη σειρά παρουσιάζεται να πολεµά µε αιγυπτιακή ενδυµασία. Πολεµούσε πάντα ως Μακεδόνας, µε τον οπλισµό των Μακεδόνων! Τονίζει υπερβολικά την επιρροή του αιγυπτιακού πολιτισµού σε εκείνον, κάτι που δεν τεκµαίρεται από τις πηγές». Επίσης, η υπουργός Πολιτισµού θεωρεί «φαλκίδευση της Ιστορίας και εργαλειοποίησή του» και το «επεισόδιο µε τον Γόρδιο ∆εσµό. Ταξίδεψε χιλιόµετρα ώστε να φτάσει στο λιµάνι του Γόρδιου και, µπροστά σε πλήθος κόσµου, να κόψει τον Γόρδιο ∆εσµό. Ηταν ιδιοφυής πολιτική κίνηση, προκειµένου να εδραιώσει τη φήµη και την ισχύ του σε εχθρούς και φίλους». Υπογραµµίζει και πως, «όταν η καθηγήτρια Τζένιφερ Φιν, του Πανεπιστηµίου Loyola του Σικάγο, αναφέρει ότι ο Αλέξανδρος περιβάλλεται από κύκλο στενών φίλων, που τον στηρίζουν σε όλη την πορεία του, όπως ο Ηφαιστίων και ο Πτολεµαίος, δεν κάνει µνεία στις σπουδές του δίπλα στον Αριστοτέλη».
Ενώ επισηµαίνει πως το ανάκτορο των Αιγών, «όπως παρουσιάζεται στη σειρά, δεν σχετίζεται µε τη µορφή και την αρχιτεκτονική του ανακτορικού συγκροτήµατος που έχει ανασκάψει και αναστηλώσει η αρµόδια υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισµού». Από τον τρόπο δηλαδή που η ταινία αντιµετώπιζε τις γυναίκες µέχρι τα κοστούµια και τα σκηνικά, όλα είναι λάθος. Οπως ορθώς θέτει η κ. Μενδώνη, «επιδιώκει τον εύκολο εντυπωσιασµό, για να κερδίσει θεατές, χρησιµοποιώντας τον κακόβουλο σχολιασµό ως δήθεν γεγονότα». Ετσι απλά.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά
Αυστηρή κριτική
Το IMDB, όπως το γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται µε τον πολιτισµό, µεταφράζεται στη µεγαλύτερη και πλέον έγκριτη κινηµατογραφική και τηλεοπτική βάση δεδοµένων από τα µέσα των ’90s: Κριτικοί κινηµατογράφου και TV από όλο τον κόσµο, καθώς και απανταχού σινεφίλ αξιολογούν στον ιστότοπο κινηµατογραφικά και τηλεοπτικά πρότζεκτ µε τη βαθµολογία τους. Το τελικό αποτέλεσµα απορρέει από τον µέσο όρο της βαθµολογίας των ψήφων. Πρόκειται δηλαδή για ιστότοπο-δείκτη, «µπούσουλα», για οποιονδήποτε θέλει να έχει εικόνα για οποιοδήποτε τηλεοπτικό ή κινηµατογραφικό προϊόν.Επιπροσθέτως, το κορυφαίο site Rotten Tomatoes έχει εντάξει τον «Μ. Αλέξανδρο» της πλατφόρµας στη «µαύρη λίστα», βαθµολογώντας τον µε 40% (µε άριστα φυσικά το 100% ). Το top, µε τη σειρά του, Reddit κάνει λόγο για «πλήρη απογοήτευση» και το επίσης κορυφαίο περιοδικό «Empire» για «µυθοπλασία µε... κάποια ιστορικά στοιχεία», επισηµαίνοντας πως το Netfl ix το προµοτάρισε ως ντοκιµαντέρ. To δε «National Geographic» αναφέρει ότι «ο Ηφαιστίων ήταν το δεξί του χέρι τα χρόνια της κυριαρχίας του, όταν αναδείχθηκε στον µεγαλύτερο στρατηλάτη». Εστιάζει στο ότι «ο ιστορικός Ντάνιελ Ογκντεν κάνει λόγο για αµφισεξουαλικότητα των Μακεδόνων», «κάτι τέτοιο όµως», προσθέτει, «δεν απορρέει από τις πηγές. Από πουθενά δεν εξάγεται ότι Μ. Αλέξανδρος και Ηφαιστίων ήταν εραστές», καταλήγει, εµπαίζοντας κιόλας τον Ρωµαίο συγγραφέα Κλαύδιο Αιλιανό, που «550 χρόνια µετά γράφει ότι ο Ηφαιστίων ήταν το αντικείµενο του πόθου του». Και τα παραπάνω είναι ενδεικτικά. Μερικά µόνο από τα δηµοφιλήέγκριτα Μέσα που επικρίνουν την ταινία.
«Ευτελές και ανακριβές»
Στην Ελλάδα, τώρα, πέρα από τις κριτικές των ΜΜΕ, το «Αlexander - Τhe making of a god», µε πρωταγωνιστή τον Mπακ Μπρεθγουέιτ, χαρακτηρίστηκε από τη Λίνα Μενδώνη «εξαιρετικά κακής ποιότητας µυθοπλασία, ευτελές. Βρίθει ιστορικών ανακριβειών». Εξηγώντας (το αυτονόητο) πως το «υπουργείο Πολιτισµού δεν ασκεί λογοκρισία στην Τέχνη – αυτό είναι ίδιον αυταρχικών καθεστώτων», προχώρησε στην ανακοίνωση του πρότζεκτ της δηµιουργίας του µουσείου «Μέγας Αλέξανδρος, από τις Αιγές στην Οικουµένη».«Θα παρουσιάζει στην παγκόσµια κοινότητα την πορεία του στην Ιστορία και στον µύθο. Γι’ αυτό δηµιουργήθηκαν 300 ψηφιακά αντικείµενα σε µορφή ντοκιµαντέρ, µε υπόβαθρο περισσότερες από 1.000 ώρες ψηφιακών βίντεο, 80.000 φωτογραφίες, 3.000 σελίδες κειµένων στα ελληνικά και τα αγγλικά, µουσική, σχέδια. Το έργο υλοποιείται από το ΥΠ.ΠΟ., την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηµαθίας και ολοκληρώνεται». Προχώρησε, δε, στην καταγραφή των βασικότερων ιστορικών ανακριβειών της σειράς, επισηµαίνοντας ότι «θέτει ζητήµατα περιεχοµένου, ουσίας». «Σταχυολογώ κάποια», ανέφερε, εστιάζοντας στο ότι «όταν ο Αλέξανδρος νίκησε τα στρατεύµατα του ∆αρείου στον Ισσό ποταµό, ο τελευταίος εγκαταλείπει την οικογένειά του και τρέπεται σε φυγή. Η µητέρα του ∆αρείου, Σισύγαµβις, η γυναίκα του, Στάτειρα Β', και η κόρη του, Στάτειρα Γ', θρηνούν, πιστεύοντας ότι έχει σκοτωθεί στη µάχη. Σύµφωνα µε τον Πλούταρχο, ο Αλέξανδρος αρνείται να συναντήσει ξανά τη γυναίκα του ∆αρείου, για να µην προσβάλει τον αντίπαλό του. Καµία πηγή δεν µαρτυρεί ότι η Στάτειρα Β' γέννησε το παιδί του Αλεξάνδρου. Αυτή ήταν η κόρη του ∆αρείου, Στάτειρα Γ', που ο Αλέξανδρος νυµφεύθηκε στο πλαίσιο των πολιτικών γάµων». Το επόµενο είναι ότι, «µετά την κατάληψη της Αιγύπτου, στη σειρά παρουσιάζεται να πολεµά µε αιγυπτιακή ενδυµασία. Πολεµούσε πάντα ως Μακεδόνας, µε τον οπλισµό των Μακεδόνων! Τονίζει υπερβολικά την επιρροή του αιγυπτιακού πολιτισµού σε εκείνον, κάτι που δεν τεκµαίρεται από τις πηγές». Επίσης, η υπουργός Πολιτισµού θεωρεί «φαλκίδευση της Ιστορίας και εργαλειοποίησή του» και το «επεισόδιο µε τον Γόρδιο ∆εσµό. Ταξίδεψε χιλιόµετρα ώστε να φτάσει στο λιµάνι του Γόρδιου και, µπροστά σε πλήθος κόσµου, να κόψει τον Γόρδιο ∆εσµό. Ηταν ιδιοφυής πολιτική κίνηση, προκειµένου να εδραιώσει τη φήµη και την ισχύ του σε εχθρούς και φίλους». Υπογραµµίζει και πως, «όταν η καθηγήτρια Τζένιφερ Φιν, του Πανεπιστηµίου Loyola του Σικάγο, αναφέρει ότι ο Αλέξανδρος περιβάλλεται από κύκλο στενών φίλων, που τον στηρίζουν σε όλη την πορεία του, όπως ο Ηφαιστίων και ο Πτολεµαίος, δεν κάνει µνεία στις σπουδές του δίπλα στον Αριστοτέλη».
Ενώ επισηµαίνει πως το ανάκτορο των Αιγών, «όπως παρουσιάζεται στη σειρά, δεν σχετίζεται µε τη µορφή και την αρχιτεκτονική του ανακτορικού συγκροτήµατος που έχει ανασκάψει και αναστηλώσει η αρµόδια υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισµού». Από τον τρόπο δηλαδή που η ταινία αντιµετώπιζε τις γυναίκες µέχρι τα κοστούµια και τα σκηνικά, όλα είναι λάθος. Οπως ορθώς θέτει η κ. Μενδώνη, «επιδιώκει τον εύκολο εντυπωσιασµό, για να κερδίσει θεατές, χρησιµοποιώντας τον κακόβουλο σχολιασµό ως δήθεν γεγονότα». Ετσι απλά.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά