Τι αλλάζει στην συνδρομητική τηλεόραση
Ποιοι είναι οι νέοι «παίκτες»
Η μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης της συνδρομητικής τηλεόρασης, που δημιουργούν το διαφαινόμενο turn around story της ελληνικής οικονομίας και οι τεχνολογικές εξελίξεις στον κλάδο των τηλεοικοινωνιών, οδήγησε, κατά πάσα πιθανότητα, το δίκτυο Netflix να ενισχύσει την παρουσία του στη χώρα μας.
Η προοπτική ανάπτυξης της συνδρομητικής τηλεόρασης (pay tv) είναι μεγάλη στην ελληνική αγορά, καθώς αυξάνονται οι ταχύτητες του Ιντερνετ, ενώ τα συνολικά μερίδια αγοράς παραμένουν χαμηλά, αν και… καλπάζουν.
Σε λίγα χρόνια, από το 11% έφτασαν στο 24%, ποσοστό όμως που υπολείπεται σημαντικά του ευρωπαϊκού μέσου όρου (37%). Την αγορά αυτή των 950.000 συνδρομητών σήμερα μονοπωλούν η Cosmote TV του ΟΤΕ και η Nova της Forthnet, ενώ από το 2018 ετοιμάζονται να διεκδικήσουν μερίδια και οι Vodafone και Wind, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό στις τιμές και στις προσφερόμενες επιλογές.
Ωστόσο, το στοίχημα αλλά και η δυσκολία για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά είναι να καταφέρουν να κερδίσουν μερίδιο χωρίς αποκλειστικό περιεχόμενο, χώρος τον οποίο σήμερα μονοπωλούν OTE και Nova και πλέον και το Netflix, το οποίο ανεβάζει με την ελληνική παρουσία του το θερμόμετρο του ανταγωνισμού.
Το βέβαιο είναι ότι η σύγκλιση στον τηλεπικοινωνιακό και τον τηλεοπτικό κλάδο δημιουργεί μια νέα εν δυνάμει αγορά 3,8 εκατ. νοικοκυριών και επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες και έχουν πρόσβαση στο Ιντερνετ, επομένως θα μπορούσαν να αποκτήσουν και τηλεοπτικό περιεχόμενο από αυτό. Με δεδομένο μάλιστα ότι η σταθερή και η κινητή τηλεφωνία είναι παγιωμένη πλέον για τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, η επέκταση στο περιεχόμενο και στη συνδρομητική τηλεόραση γίνεται μονόδρομος. Η προσέγγιση της τηλεόρασης με τις τηλεπικοινωνίες φέρνει πιο κοντά από ποτέ τις επιχειρήσεις των δύο κλάδων. Οι εξαγορές και οι στρατηγικές συνεργασίες είναι προ των πυλών και δεν αποκλείεται να δούμε στη συνδρομητική και άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην τηλεόραση σήμερα. Αν επιβεβαιωθεί η φημολογία που φέρει τον όμιλο ANT1 ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους για τη Forthnet, θα αλλάξουν πολλά στο σημερινό μοντέλο συνδρομητικής.
VODAFONE
Η Vodafone στοχεύει ξεκάθαρα πια και στη διανομή περιεχομένου και σχεδιάζει νέα τηλεοπτική πλατφόρμα, η οποία θα δώσει καινούργιες δυνατότητες στη Vodafone TV και θα εγκαινιαστεί το 2018. Θα έχει χαρακτήρα Over The Top (OTT), παρέχοντας τηλεοπτικές υπηρεσίες ανεξαρτήτως δικτύων και συσκευών. Ηδη έχει πραγματοποιήσει εμπορική συμφωνία με τη Forthnet για τη διανομή των καναλιών Novasports και δημιουργεί ένα νέο τηλεοπτικό πακέτο, το Vodafone TV Sports+, το οποίο θα είναι ανταγωνιστικό και θα καλύπτει το σύνολο των αναγκών του ελληνικού νοικοκυριού, καθώς από την IPTV πλατφόρμα της θα συμπεριλάβει όλο το αθλητικό περιεχόμενο που προσφέρεται από τα επτά κανάλια Novasports.
WIND
Η Wind μέσα στον μήνα αναμένεται να λανσάρει και την υπηρεσία συνδρομητικής τηλεόρασης, γι’ αυτό και συνεργάζεται με τη Zappware για την τεχνολογική πλατφόρμα, η οποία επίσης θα είναι Over The Top (OTT), δηλαδή ανεξάρτητη του παρόχου της σύνδεσης που χρησιμοποιεί ο χρήστης για να έχει πρόσβαση στο περιεχόμενο. Η συμφωνία της με τη Forthnet στα Novasports είναι μόνο το πρώτο βήμα, καθώς η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις και με άλλους παρόχους, όπως η Netflix, για ένταξη του προϊόντος της και στη δική της πλατφόρμα.
Cyta και Forthnet
Στις αρχές του 2018 αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης των Cyta και Forthnet, αλλάζοντας τα δεδομένα. Το αποτέλεσμα της διαδικασίας πώλησης της Forthnet που είναι σε εξέλιξη θα διαμορφώσει ανάλογα τα μερίδια και στη συνδρομητική. Μετά το φημολογούμενο μη δεσμευτικό ενδιαφέρον των funds Apollo, Virtus SE Fund, με την υποστήριξη Ελλήνων επιχειρηματιών, και Pillarstone, αλλά και της Wind, μένει να δούμε τι θα γίνει με τις δεσμευτικές προσφορές και πού θα καταλήξει η εταιρεία το 2018.
Σημειώνεται ότι είναι πιθανό οι Vodafone και Wind αλλά και άλλοι ενδιαφερόμενοι να μην προσέλθουν στη διαδικασία με δεσμευτικές προσφορές, αλλά να επιλέξουν να αγοράσουν μετέπειτα την εταιρεία από το όποιο fund την αποκτήσει. Στη διαδικασία πώλησης της Cyta μετέχουν και οι Vodafone, Wind και PCCW Global (της Hong Kong Telecom), ενώ έχει ξεκινήσει το due diligence, με προθεσμία για κατάθεση δεσμευτικών προσφορών μέχρι μεθαύριο.
Τότε θα φανεί αν θα καταθέσουν προσφορές όλοι οι ενδιαφερόμενοι, ξεπερνώντας σε τίμημα τα 60 εκατ. ευρώ, που θεωρείται το μίνιμουμ, αφού είναι το ύψος των δανείων της εταιρείας.