Σφύριγμα έναρξης στη New Bond Street
Τι δείχνουν τα προγνωστικά, λίγες ώρες πριν από την κρίσιμη αναμέτρηση του Greek Sale στον οίκο Bonhams – Οι τάσεις και τα «επενδυτικά χαρτιά»
H θετική ψυχολογία που πλανάται στις αγορές έχει αρχίσει να επηρεάζει αρκετά το κλίμα και στην αγορά Τέχνης, αν και αναμένεται να είναι ο τελευταίος κλάδος που θα έχει ορατά σημάδια ανάκαμψης.
Λίγες ώρες πριν ξεκινήσουν οι κρίσιμες συναλλαγές του Greek Sale που θα κάνει ο Οίκος Bonhams αύριο, Τετάρτη 13 Νοεμβρίου, στο saleroom της New Bond Street, στο Λονδίνο,μια έρευνα της HSBC ανεβάζει τη ψυχολογία.
Εννέα στις δέκα επιχειρήσεις στην Ελλάδα αναμένουν ανάπτυξη την επόμενη πενταετία, με το 65% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα να δηλώνουν πιο αισιόδοξες για τις προοπτικές ανάπτυξής τους, σε σχέση με πέρυσι. Ακόμη, η έρευνα αποκαλύπτει, ότι οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα φαίνεται να υιοθετούν μια αργή και σταθερή στρατηγική, προκειμένου να σταθεροποιήσουν την πορεία τους μετά την ταραχώδη δεκαετία, κάτι που τόνωσε πολύ τις προθέσεις για συλλογή και επένδυση από Ελληνες επιχειρηματίες, λίγο πριν το αυριανό ραντεβού στο Λονδίνο.
Στα πηγαδάκια της αγοράς το ενδιαφέρον επικεντρώνεται κυρίως στα έργα εκείνα τα οποία αποτελούν κρυμμένες επενδυτικές ευκαιρίες, με περιθώριο ανόδου στο μέλλον.
Ως ένα από τα πιο ελκυστικά έχει κριθεί το δίπτυχο έργο (λάδι σε καμβά, 200x240 εκ.) του Δημήτρη Μυταρά «Two words», υπογεγραμμένο και χρονολογημένο «2003-2005» (χαμηλά δεξιά). Είχε εκτεθεί στην γκαλερί «Αστρολάβος» στην Αθήνα το 2005 και η τιμή της εκτίμησης κυμαίνεται μεταξύ 20.000 και 30.000 στερλινών, κάνοντάς το ιδανικό καταφύγιο για να τοποθετήσει κανείς τώρα τα χρήματά του σε ένα sure seller.
Ιδανική επιλογή θεωρείται το «Ατιτλο», έργο του Νίκου Κεσσανλή, από τα γνωστά «Shadows». Είναι υπογεγραμμένο και χρονολογημένο κάτω δεξιά «NIKOS 65» και έχει διαστάσεις 93x97,5 εκ. Εκτιμάται μεταξύ 7.000 και 9.000 στερλινών.
Παρομοίως, το έργο «Figurines and butterflies» του Γιάννη Γαΐτη (λάδι σε καμβά, 73x60 εκ.) έχει εκτιμηθεί μεταξύ 10.000 και 15.000 στερλινών. Toν Νοέμβριο του 2007 είχε πωληθεί μέσω του Οίκου Sotheby’s προς 18.500 στερλίνες (26.252 ευρώ). Ευκαιρία θεωρείται άλλο ένα έργο του Γαΐτη, με τίτλο «Two men on bicycles» (λάδι σε καμβά, 50x70 εκ.), με χρονολογία το 1968. Εκτιμάται μεταξύ 8.000 και 12.000 στερλινών. Το ίδιο έργο είχε εμφανιστεί στο ταμπλό του Οίκου Bonhams το 2016 και είχε καταγράψει τελική τιμή 11.250 στερλίνες (13.031 ευρώ). Αν ο πωλητής του περίμενε άλλη μία πενταετία, ενδεχομένως να σημείωνε διπλασιασμό, καθώς δεν αποκλείεται η μελλοντική άνοδος.
Στο ίδιο κλίμα εμφανίζεται και το έργο του Παύλου «Field» (κατασκευή, 96,5x126,5 εκ.), υπογεγραμμένο και χρονολογημένο «Pavlos / 2007» στο πίσω μέρος, με τιμές εκτίμησης 12.000 και 18.000 στερλίνες. Μια άλλη καλή επιλογή είναι ο πίνακας του Γιάννη Σπυρόπουλου «Antilogos No 5» (μικτή τεχνική σε καμβά, 162x114 εκ.), που έχει εκτιμηθεί μεταξύ 18.000 και 25.000 στερλινών.
Πτώση έχει υποστεί και η αξία του έργου του Θεόδωρου Στάμου «Burning Bush»/ Infinity Field Jerusalem Series. Είναι ακρυλικό σε χαρτί (76x55 εκ.), χρονολογείται το 1988, ενώ είναι υπογεγραμμένο στο πίσω μέρος ως «I. F. JERUSALEM SERIES BURNING BUSH/ ΣtAMOS 1988» (on the reverse). Οι τιμές της εκτίμησής του είναι 6.000 με 8.000 στερλίνες.
ΡΙΣΚΟ
Απρόσμενο up στις τιμές εκτίμησης παρατηρείται στο έργο του Μάριου Πράσινου «Soleil couchant» (λάδι σε καμβά, 115x196 εκ.), προφανώς σε μια προσπάθεια να επανέλθουν τα παλιά επίπεδα των τιμών. Ο πίνακας προέρχεται από ιδιωτική συλλογή στην Αθήνα, ενώ έχει ζωγραφιστεί, σύμφωνα με τον οίκο, μεταξύ των ετών 1974 και 1982. Εκτιμάται μεταξύ 20.000 και 30.000 στερλινών, νούμερα που ορισμένοι θεωρούν ριψοκίνδυνα, δεδομένου ότι οι τιμές στα έργα του Πράσινου έχουν υποστεί διόρθωση τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, προβάλλουν το παράδοξο της εκτίμησης, βασιζόμενοι στο γεγονός ότι ο πίνακας του Μιχάλη Οικονόμου «Houses near the sea» (54x65 εκ.) έχει εκτιμηθεί μεταξύ 25.000 και 35.000 στερλινών.
ΦΑΒΟΡΙ
Στα φαβορί της δημοπρασίας, μαζί με τους πίνακες των Μόραλη και Οικονόμου, μπαίνει και το έργο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα «Moorings» (λάδι σε καμβά, 65x50 εκ.). Είναι χρονολογημένο το 1973 και εκτιμάται ότι θα αγγίξει τουλάχιστον 30.000 στερλίνες που είναι το low estimate.
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΜΕ ΦΑΣΙΑΝΟ
Την ίδια ώρα, το ενδιαφέρον πέφτει στα έργα του Αλέκου Φασιανού, καθώς δεν είναι λίγα εκείνα που ετοιμάζονται να αλλάξουν χέρια και αποτελούν ένα καλό επενδυτικό εργαλείο με περιθώριο ανόδου στο μέλλον. Αρκετά χαμηλό estimate έχει καο πίνακας του Αλέκου Φασιανού «Cavalier rouge» (λάδι σε καμβά, 72,6x48,5 εκ.), που στην προέλευσή του περιλαμβάνει τόσο μια ιδιωτική συλλογή στη Γερμανία όσο και την Γκαλερί Nii στην Οσάκα. Αν και θα περίμενε κανείς να έχει υψηλότερα προγνωστικά, η τιμή της εκτίμησής του κυμαίνεται μεταξύ 6.000 και 8.000 στερλινών.
Ακόμα περισσότερα προβλέπονται να είναι τα χτυπήματα για ένα άλλο έργο του Φασιανού, το «Afternoon». Είναι λάδι σε καμβά (66x81 εκ.) υπογεγραμμένο και χρονολογημένο το 1982. Στην προέλευσή του αναφέρεται η Γκαλερί Ζουμπουλάκη, ενώ το 2016 είχε αλλάξει πάλι χέρια, μέσω Bonhams, επιτυγχάνοντας τιμή 8.750 στερλίνες (10.131 ευρώ).
ΠΑΕΙ ΓΙΑ ΥΠΕΡΑΞΙΑ;
Υπεραξία θα πρέπει να πάρει το έργο του Γιάννη Τσαρούχη «Two men dancing the Tsamikos» (μελάνι σε ριζόχαρτο, 74,5x68,5 εκ.), το οποίο είχε αποτελέσει παραγγελία του Richard Buckle κριτικού χορού. Εκτιμάται μεταξύ 5.000 και 7.000 στερλινών, νούμερα που σε μια ισορροπημένη αγορά θα έφταναν οπωσδήποτε τις 20.000 στερλίνες στο σφυρί.
Από την άλλη, ζήτηση αναμένεται να πάρει, λόγω μοναδικότητας, αλλά και αντιπροσωπευτικού δείγματος της ζωγραφικής του καλλιτέχνη, το έργο του Γιάννη Τσαρούχη «Eros» (λάδι και μικτή τεχνική σε ξύλινη πόρτα, 202,5x92x4,5 εκ.), με αρχική τιμή 10.000 στερλίνες.
ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com
Λίγες ώρες πριν ξεκινήσουν οι κρίσιμες συναλλαγές του Greek Sale που θα κάνει ο Οίκος Bonhams αύριο, Τετάρτη 13 Νοεμβρίου, στο saleroom της New Bond Street, στο Λονδίνο,μια έρευνα της HSBC ανεβάζει τη ψυχολογία.
Εννέα στις δέκα επιχειρήσεις στην Ελλάδα αναμένουν ανάπτυξη την επόμενη πενταετία, με το 65% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα να δηλώνουν πιο αισιόδοξες για τις προοπτικές ανάπτυξής τους, σε σχέση με πέρυσι. Ακόμη, η έρευνα αποκαλύπτει, ότι οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα φαίνεται να υιοθετούν μια αργή και σταθερή στρατηγική, προκειμένου να σταθεροποιήσουν την πορεία τους μετά την ταραχώδη δεκαετία, κάτι που τόνωσε πολύ τις προθέσεις για συλλογή και επένδυση από Ελληνες επιχειρηματίες, λίγο πριν το αυριανό ραντεβού στο Λονδίνο.
Στα πηγαδάκια της αγοράς το ενδιαφέρον επικεντρώνεται κυρίως στα έργα εκείνα τα οποία αποτελούν κρυμμένες επενδυτικές ευκαιρίες, με περιθώριο ανόδου στο μέλλον.
Ως ένα από τα πιο ελκυστικά έχει κριθεί το δίπτυχο έργο (λάδι σε καμβά, 200x240 εκ.) του Δημήτρη Μυταρά «Two words», υπογεγραμμένο και χρονολογημένο «2003-2005» (χαμηλά δεξιά). Είχε εκτεθεί στην γκαλερί «Αστρολάβος» στην Αθήνα το 2005 και η τιμή της εκτίμησης κυμαίνεται μεταξύ 20.000 και 30.000 στερλινών, κάνοντάς το ιδανικό καταφύγιο για να τοποθετήσει κανείς τώρα τα χρήματά του σε ένα sure seller.
Ιδανική επιλογή θεωρείται το «Ατιτλο», έργο του Νίκου Κεσσανλή, από τα γνωστά «Shadows». Είναι υπογεγραμμένο και χρονολογημένο κάτω δεξιά «NIKOS 65» και έχει διαστάσεις 93x97,5 εκ. Εκτιμάται μεταξύ 7.000 και 9.000 στερλινών.
Παρομοίως, το έργο «Figurines and butterflies» του Γιάννη Γαΐτη (λάδι σε καμβά, 73x60 εκ.) έχει εκτιμηθεί μεταξύ 10.000 και 15.000 στερλινών. Toν Νοέμβριο του 2007 είχε πωληθεί μέσω του Οίκου Sotheby’s προς 18.500 στερλίνες (26.252 ευρώ). Ευκαιρία θεωρείται άλλο ένα έργο του Γαΐτη, με τίτλο «Two men on bicycles» (λάδι σε καμβά, 50x70 εκ.), με χρονολογία το 1968. Εκτιμάται μεταξύ 8.000 και 12.000 στερλινών. Το ίδιο έργο είχε εμφανιστεί στο ταμπλό του Οίκου Bonhams το 2016 και είχε καταγράψει τελική τιμή 11.250 στερλίνες (13.031 ευρώ). Αν ο πωλητής του περίμενε άλλη μία πενταετία, ενδεχομένως να σημείωνε διπλασιασμό, καθώς δεν αποκλείεται η μελλοντική άνοδος.
Στο ίδιο κλίμα εμφανίζεται και το έργο του Παύλου «Field» (κατασκευή, 96,5x126,5 εκ.), υπογεγραμμένο και χρονολογημένο «Pavlos / 2007» στο πίσω μέρος, με τιμές εκτίμησης 12.000 και 18.000 στερλίνες. Μια άλλη καλή επιλογή είναι ο πίνακας του Γιάννη Σπυρόπουλου «Antilogos No 5» (μικτή τεχνική σε καμβά, 162x114 εκ.), που έχει εκτιμηθεί μεταξύ 18.000 και 25.000 στερλινών.
Πτώση έχει υποστεί και η αξία του έργου του Θεόδωρου Στάμου «Burning Bush»/ Infinity Field Jerusalem Series. Είναι ακρυλικό σε χαρτί (76x55 εκ.), χρονολογείται το 1988, ενώ είναι υπογεγραμμένο στο πίσω μέρος ως «I. F. JERUSALEM SERIES BURNING BUSH/ ΣtAMOS 1988» (on the reverse). Οι τιμές της εκτίμησής του είναι 6.000 με 8.000 στερλίνες.
ΡΙΣΚΟ
Απρόσμενο up στις τιμές εκτίμησης παρατηρείται στο έργο του Μάριου Πράσινου «Soleil couchant» (λάδι σε καμβά, 115x196 εκ.), προφανώς σε μια προσπάθεια να επανέλθουν τα παλιά επίπεδα των τιμών. Ο πίνακας προέρχεται από ιδιωτική συλλογή στην Αθήνα, ενώ έχει ζωγραφιστεί, σύμφωνα με τον οίκο, μεταξύ των ετών 1974 και 1982. Εκτιμάται μεταξύ 20.000 και 30.000 στερλινών, νούμερα που ορισμένοι θεωρούν ριψοκίνδυνα, δεδομένου ότι οι τιμές στα έργα του Πράσινου έχουν υποστεί διόρθωση τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, προβάλλουν το παράδοξο της εκτίμησης, βασιζόμενοι στο γεγονός ότι ο πίνακας του Μιχάλη Οικονόμου «Houses near the sea» (54x65 εκ.) έχει εκτιμηθεί μεταξύ 25.000 και 35.000 στερλινών.
ΦΑΒΟΡΙ
Στα φαβορί της δημοπρασίας, μαζί με τους πίνακες των Μόραλη και Οικονόμου, μπαίνει και το έργο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα «Moorings» (λάδι σε καμβά, 65x50 εκ.). Είναι χρονολογημένο το 1973 και εκτιμάται ότι θα αγγίξει τουλάχιστον 30.000 στερλίνες που είναι το low estimate.
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΜΕ ΦΑΣΙΑΝΟ
Την ίδια ώρα, το ενδιαφέρον πέφτει στα έργα του Αλέκου Φασιανού, καθώς δεν είναι λίγα εκείνα που ετοιμάζονται να αλλάξουν χέρια και αποτελούν ένα καλό επενδυτικό εργαλείο με περιθώριο ανόδου στο μέλλον. Αρκετά χαμηλό estimate έχει καο πίνακας του Αλέκου Φασιανού «Cavalier rouge» (λάδι σε καμβά, 72,6x48,5 εκ.), που στην προέλευσή του περιλαμβάνει τόσο μια ιδιωτική συλλογή στη Γερμανία όσο και την Γκαλερί Nii στην Οσάκα. Αν και θα περίμενε κανείς να έχει υψηλότερα προγνωστικά, η τιμή της εκτίμησής του κυμαίνεται μεταξύ 6.000 και 8.000 στερλινών.
Ακόμα περισσότερα προβλέπονται να είναι τα χτυπήματα για ένα άλλο έργο του Φασιανού, το «Afternoon». Είναι λάδι σε καμβά (66x81 εκ.) υπογεγραμμένο και χρονολογημένο το 1982. Στην προέλευσή του αναφέρεται η Γκαλερί Ζουμπουλάκη, ενώ το 2016 είχε αλλάξει πάλι χέρια, μέσω Bonhams, επιτυγχάνοντας τιμή 8.750 στερλίνες (10.131 ευρώ).
ΠΑΕΙ ΓΙΑ ΥΠΕΡΑΞΙΑ;
Υπεραξία θα πρέπει να πάρει το έργο του Γιάννη Τσαρούχη «Two men dancing the Tsamikos» (μελάνι σε ριζόχαρτο, 74,5x68,5 εκ.), το οποίο είχε αποτελέσει παραγγελία του Richard Buckle κριτικού χορού. Εκτιμάται μεταξύ 5.000 και 7.000 στερλινών, νούμερα που σε μια ισορροπημένη αγορά θα έφταναν οπωσδήποτε τις 20.000 στερλίνες στο σφυρί.
Από την άλλη, ζήτηση αναμένεται να πάρει, λόγω μοναδικότητας, αλλά και αντιπροσωπευτικού δείγματος της ζωγραφικής του καλλιτέχνη, το έργο του Γιάννη Τσαρούχη «Eros» (λάδι και μικτή τεχνική σε ξύλινη πόρτα, 202,5x92x4,5 εκ.), με αρχική τιμή 10.000 στερλίνες.
ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com