Ξεκινούν σταδιακά οι πτήσεις: Όλα τα μέτρα προστασίας μέσα και έξω από το αεροπλάνο
Την έναρξη της τουριστικής περιόδου κηρύσσουν με επιφυλακτικότητα οι αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο, καθώς, έπειτα από αρκετές εβδομάδες που βρίσκονταν σε λήθαργο, τα αεροσκάφη επιστρέφουν σε μικρές δόσεις στους αιθέρες. Μολονότι πολλές χώρες δεν έχουν ακόμη προχωρήσει σε άνοιγμα των συνόρων τους ή εξακολουθούν να διατηρούν κλειστές τις ξενοδοχειακές μονάδες, οι αεροπορικές εταιρείες προγραμματίζουν επισήμως την επανέναρξη ορισμένων δρομολογίων, εξυπηρετώντας αρχικά κοντινούς προορισμούς και στη συνέχεια καλύπτοντας μεγαλύτερες αποστάσεις.
Από την πλευρά της, η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (IATA) ανακοίνωσε λεπτομέρειες για τη βιοασφάλεια κατά την επανεκκίνηση των πτήσεων κατά την πανδημία του κοροναϊού.
«Δεν υπάρχει ένα μόνο μέτρο που θα μειώσει τον κίνδυνο και θα οδηγήσει στην επανεκκίνηση των πτήσεων. Ομως ένα συνδυασμός μέτρων που θα εφαρμοστούν παγκοσμίως και θα γίνουν κοινώς αποδεκτά από τις κυβερνήσεις μπορεί να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη κρίση που έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα η αεροπλοΐα» ανέφερε ο Αlexandre de Juniac, γενικός διευθυντής – CEO της IATA.
Σημειώνεται ότι στο ζήτημα του τουρισμού αναμένεται να αναφερεθεί εκτενώς στο σημερινό του διάγγελμα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μέτρα για τα αεροδρόμια αναχώρησης:
Η Lufthansa έχει δώσει ήδη το πράσινο φως για την εκτέλεση πτήσεων, από τις αρχές Ιουνίου, προς περισσότερους από 100 προορισμούς εντός των ευρωπαϊκών συνόρων. Επιπλέον, ο γερμανικός αερομεταφορέας ανακοίνωσε πως το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου θα επανεκκινήσουν οι πτήσεις προς βασικά αεροδρόμια της Ασίας, του Καναδά και των ΗΠΑ.
Βέβαια, η επανέναρξη των μεγάλων πτήσεων θα εξαρτηθεί από την απόφαση της Ε.Ε. για άνοιγμα των ευρωπαϊκών συνόρων στις 15 Ιουνίου. Στην περίπτωση που το σχέδιο της Lufthansa πραγματοποιηθεί, ο ενεργός στόλος της θα αποτελείται από 160 αεροσκάφη, ενώ αυτή τη στιγμή πετούν μόνον 80.
Αντιστοίχως, και η Swiss έθεσε ως καθοριστικό μήνα τον Ιούνιο, οπότε θα επανεκκινήσουν 180 πτήσεις από τη Ζυρίχη και τη Γενεύη προς 45 ευρωπαϊκούς προορισμούς, καθώς και ορισμένες πτήσεις προς τις ΗΠΑ, την Ασία και την Αφρική.
Σύμφωνα με τον ελβετικό αερομεταφορέα, θα πρόκειται για επανέναρξη του 15%-20% των φυσιολογικών λειτουργιών της εταιρείας. Αντιθέτως, ο όμιλος AIG, που περιλαμβάνει την British Airways, την Iberia και τη Vueling, φάνηκε λιγότερο αισιόδοξος σχετικά με τον αντίκτυπο της πανδημίας στον κλάδο της αεροπλοΐας. Ενδεικτικά, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Γουίλι Γουόλς, δήλωσε πριν από μερικές ημέρες πως η ουσιώδης επανέναρξη των πτήσεων θα γίνει μόνο μετά τον Ιούλιο και θα εξαρτηθεί από τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων σε ολόκληρο τον κόσμο.
Με την εξυπηρέτηση εννέα διε-θνών προορισμών, συμπεριλαμβανομένων πέντε ευρωπαϊκών, θα ξεκινήσει η Emirates αυτή την εβδομάδα. Ωστόσο, παράλληλα με την επανέναρξη των πτήσεων, η Emirates τόνισε ότι θα υπάρχει αυστηρός έλεγχος πριν από την επιβίβαση και βεβαίως θα είναι υποχρεωτική η τήρηση των αποστάσεων και η χρήση μάσκας και γαντιών κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Η Wizz Air σκοπεύει να επαναφέρει περίπου το 30% των πτήσεων έως το τέλος του Μαΐου, ώστε στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου να έχει υπερδιπλασιάσει τα δρομολόγιά της. Η Ryanair, η οποία επίσης εκτελεί κατά κύριο λόγο σύντομες πτήσεις, πρόκειται να επαναφέρει περίπου το 40% των πτήσεων από τον Ιούλιο, ενώ μέχρι το τέλος του καλοκαιριού προβλέπει ότι θα εκτελεί το 90% των προγραμματισμένων πτήσεων, δηλαδή περίπου 1.000 δρομολόγια κάθε μέρα.
Οι κανόνες για την άφιξη επιβατών
Από την πλευρά της, η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (IATA) ανακοίνωσε λεπτομέρειες για τη βιοασφάλεια κατά την επανεκκίνηση των πτήσεων κατά την πανδημία του κοροναϊού.
«Δεν υπάρχει ένα μόνο μέτρο που θα μειώσει τον κίνδυνο και θα οδηγήσει στην επανεκκίνηση των πτήσεων. Ομως ένα συνδυασμός μέτρων που θα εφαρμοστούν παγκοσμίως και θα γίνουν κοινώς αποδεκτά από τις κυβερνήσεις μπορεί να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη κρίση που έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα η αεροπλοΐα» ανέφερε ο Αlexandre de Juniac, γενικός διευθυντής – CEO της IATA.
Σημειώνεται ότι στο ζήτημα του τουρισμού αναμένεται να αναφερεθεί εκτενώς στο σημερινό του διάγγελμα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μέτρα για τα αεροδρόμια αναχώρησης:
- H πρόσβαση στον τερματικό σταθμό (αφίξεις, αναχωρήσεις) θα πρέπει να περιορίζεται στους εργαζομένους στο αεροδρόμιο/ αερομεταφορέα και τους ταξιδιώτες. Μοναδική εξαίρεση πρέπει να είναι οι συνοδοί επιβατών με αναπηρίες ή ανηλίκους.
- Καταγραφή της θερμοκρασίας στα σημεία εισόδου στον τερματικό σταθμό, από προσωπικό που έχει εκπαιδευτεί από κυβερνητικό φορέα.
- Τήρηση αποστάσεων σε όλες τις διαδικασίες που ακολουθούν οι επιβάτες, όπως στις σειρές («ουρές»)
- Χρήση καλυμμάτων προσώπου για τους επιβάτες και μασκών για το προσωπικό, όπως ορίζει η τοπική νομοθεσία
- Να δοθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δυνατότητα self-service για το check-in επιβατών, ώστε να μειωθούν τα σημεία επαφής και οι ουρές. Η IATA συστήνει απομακρυσμένο check-in (ηλεκτρονικά ή με boarding pass που έχει τυπωθεί στο σπίτι), αυτοματοποιημένα σημεία παράδοσης αποσκευών (bag drops) και boarding δίχως την επαφή με υπάλληλο.
- Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται με ανασχεδιασμένες πύλες, προτεραιότητες επιβίβασης που μειώνουν το συνωστισμό και περιορισμούς στις χειραποσκευές.
- Ο καθαρισμός και η απολύμανση των σημείων/περιοχών με τα οποία έρχεται σε επαφή πολύς κόσμος θα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες των τοπικών Αρχών. Πρέπει να είναι ευρέως διαθέσιμα τα αντισηπτικά χεριών.
- Αναγκαίο να υπάρχουν καλύμματα προσώπου (σ.σ. και υφασμάτινα) για τους επιβάτες και μάσκες για το πλήρωμα.
- Απλοποιημένες υπηρεσίες καμπίνας και προσυσκευασμένα γεύματα, ώστε να μειωθεί η επαφή ανάμεσα στους επιβάτες της πτήσης και το προσωπικό
- Πρέπει να περιορίζεται ο συνωστισμός επιβατών στην καμπίνα. Για παράδειγμα, να μην επιτρέπονται οι ουρές για τις τουαλέτες.
- Να χρησιμοποιούνται βελτιωμένες μέθοδοι καθαρισμού της καμπίνας.
Η Lufthansa έχει δώσει ήδη το πράσινο φως για την εκτέλεση πτήσεων, από τις αρχές Ιουνίου, προς περισσότερους από 100 προορισμούς εντός των ευρωπαϊκών συνόρων. Επιπλέον, ο γερμανικός αερομεταφορέας ανακοίνωσε πως το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου θα επανεκκινήσουν οι πτήσεις προς βασικά αεροδρόμια της Ασίας, του Καναδά και των ΗΠΑ.
Βέβαια, η επανέναρξη των μεγάλων πτήσεων θα εξαρτηθεί από την απόφαση της Ε.Ε. για άνοιγμα των ευρωπαϊκών συνόρων στις 15 Ιουνίου. Στην περίπτωση που το σχέδιο της Lufthansa πραγματοποιηθεί, ο ενεργός στόλος της θα αποτελείται από 160 αεροσκάφη, ενώ αυτή τη στιγμή πετούν μόνον 80.
Αντιστοίχως, και η Swiss έθεσε ως καθοριστικό μήνα τον Ιούνιο, οπότε θα επανεκκινήσουν 180 πτήσεις από τη Ζυρίχη και τη Γενεύη προς 45 ευρωπαϊκούς προορισμούς, καθώς και ορισμένες πτήσεις προς τις ΗΠΑ, την Ασία και την Αφρική.
Σύμφωνα με τον ελβετικό αερομεταφορέα, θα πρόκειται για επανέναρξη του 15%-20% των φυσιολογικών λειτουργιών της εταιρείας. Αντιθέτως, ο όμιλος AIG, που περιλαμβάνει την British Airways, την Iberia και τη Vueling, φάνηκε λιγότερο αισιόδοξος σχετικά με τον αντίκτυπο της πανδημίας στον κλάδο της αεροπλοΐας. Ενδεικτικά, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Γουίλι Γουόλς, δήλωσε πριν από μερικές ημέρες πως η ουσιώδης επανέναρξη των πτήσεων θα γίνει μόνο μετά τον Ιούλιο και θα εξαρτηθεί από τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων σε ολόκληρο τον κόσμο.
Με την εξυπηρέτηση εννέα διε-θνών προορισμών, συμπεριλαμβανομένων πέντε ευρωπαϊκών, θα ξεκινήσει η Emirates αυτή την εβδομάδα. Ωστόσο, παράλληλα με την επανέναρξη των πτήσεων, η Emirates τόνισε ότι θα υπάρχει αυστηρός έλεγχος πριν από την επιβίβαση και βεβαίως θα είναι υποχρεωτική η τήρηση των αποστάσεων και η χρήση μάσκας και γαντιών κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Η Wizz Air σκοπεύει να επαναφέρει περίπου το 30% των πτήσεων έως το τέλος του Μαΐου, ώστε στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου να έχει υπερδιπλασιάσει τα δρομολόγιά της. Η Ryanair, η οποία επίσης εκτελεί κατά κύριο λόγο σύντομες πτήσεις, πρόκειται να επαναφέρει περίπου το 40% των πτήσεων από τον Ιούλιο, ενώ μέχρι το τέλος του καλοκαιριού προβλέπει ότι θα εκτελεί το 90% των προγραμματισμένων πτήσεων, δηλαδή περίπου 1.000 δρομολόγια κάθε μέρα.
Οι κανόνες για την άφιξη επιβατών
- Θερμομετρήσεις από εκπαιδευμένο προσωπικό (όταν αποτελεί προϋπόθεση των τοπικών Αρχών)
- Αυτοματοποιημένες διαδικασίες τελωνειακού και διασυνοριακού ελέγχου. Συστήνεται η χρήση εφαρμογών κινητών τηλεφώνων και βιομετρικών τεχνολογιών (ήδη χρησιμοποιούνται από κάποιες κυβερνήσεις)
- Επιτάχυνση των διαδικασιών και συλλογής αποσκευών ώστε να επιτυγχάνεται η κοινωνική αποστασιοποίηση, μέσω της μείωσης συνωστισμού και των ουρών
- Αναμένεται να λαμβάνονται δηλώσεις υγείας από τους επιβάτες και να διεξάγεται ενδελεχής ιχνηλάτηση - ανίχνευση επαφών από τις κυβερνήσεις για τη μείωση του κινδύνου εισαγόμενων αλυσίδων μετάδοσης κοροναϊού.
- Να σημειωθεί ότι η ΙΑΤΑ θεωρεί ότι το μέτρο του κενού μεσαίου καθίσματος στις πτήσεις καθίσταται περιττό από τη χρήση μασκών
- Τα τεστ για τον κορωνοϊό/Covid-19: Η ΙΑΤΑ υποστηρίζει τα τεστ όταν έχουν ακριβή και γρήγορα αποτελέσματα. «Η πραγματοποίηση τεστ στην αρχή του ταξιδιού θα δημιουργούσε ένα “αποστειρωμένο” ταξιδιωτικό περιβάλλον που θα διασφάλιζε τους επιβάτες και τις κυβερνήσεις» αναφέρει χαρακτηριστικά.
- Διαβατήρια ανοσίας: Η ΙΑΤΑ αναφέρει ότι θα υποστήριζε τη δημιουργία διαβατηρίων ανοσίας ώστε να διαχωρίζονται οι επιβάτες μηδενικού ρίσκου. Βασική προϋπόθεση είναι αυτή η πολιτική να έχει το «ΟΚ» της επιστημονικής κοινότητας και των κυβερνήσεων.